stdClass Object ( [id] => 174677 [title] => Olja Savičević-Ivančević: U mom westernu žene su usamljeni jahači [alias] => olja-savicevic-ivancevic-u-mom-westernu-zene-su-usamljeni-jahaci [catid] => 296 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Rijetki prolaznik splitskim Stinicama, gdje na prašnjavom priobalju samo poneko golemo skladište svjedoči da se tu nekad odvijala živahna industrijska proizvodnja, ovih dana može nabasati na pravi gradić iz vesterna. Sve je tu - ranč, kokošinjac, saloon... Kulise su to za predstavu ‘Adio kauboju’ prema romanu Olje Savičević -Ivančević čija premijera će biti 8. kolovoza u sklopu Splitskog ljeta.

Predstavu režira Ivica Buljan, a Olja potpisuje dramatizaciju, pa smo je za razgovor uhvatili za vrijeme jedne glumačke probe. Već njihova jaka postava jamči kvalitetu - Dara Vukić, Zoja Odak, Nataša Janjić, Nives Ivanković, Arijana Čulina, Sergej Trifunović... Ipak, prava atrakcija će biti Darko Rundek. On radi glazbu i glumi junaka špageti-vesterna Neda Montgomeryja. Western se, naime, doista snima u Starom Naselju gdje je Olja smjestila radnju svog romana. Pitamo je koliko je imala utjecaja na odabir glumačke postave.

- Ivica i ja smo sve dogovarali, tako je došlo i do Rundeka. Jako ga volim, slušala sam Haustore, imam sve njegove albume. Sad sam vidjela da odlično glumi, a songovi su se izvrsno uklopili. Zajedno smo radili na jednome, zove se Meksikana, a trenutno pišemo Legendu o Mariji Čariji, ona je lik u predstavi, redikulica hrabrog srca. U predstavi pjevaju i Arijana Čulina, Nataša Janjić, ali i svi ostali glumci. Moglo bi to bit dobro, predstava s pjevanjem i pucanjem.

Je li teško dramatizirati vlastiti roman? Ipak treba fabulu i dijaloge prilagođavati drugoj vrsti izričaja.

- Nije lako, ali ja likove najbolje poznajem i logično je da to ja i uradim, a svatko od glumaca ima neku svoju ideju vezanu uz ulogu, pa nastojim i to uvažit’. Ipak,znam reći glumcima: ‘Blago mrtvim piscima, njih nitko ništa ne pita!’ Ovako, ja sudjelujem kao vodič kroz tekst, u svakom prizoru, a ipak nastaje neko posve novo samostalno djelo. Uzbudljivo mi je jer glumci meni otkrivaju likove. Pisanje romana je samotan posao, a ovo ovdje ovisi o svima nama, o tridesetak ljudi.

Hoće li se i koliko predstava razlikovati od romana?

- U mnogočemu ona prati roman, ali osim što scenografija, kostimi nadomještaju atmosferu pa neki dijelovi mogu otpasti... Kao i bespotrebna naracija, za koju kazalište ima druga riješenja. Ali, evo, dok prestava nastaje, otvorena sam za promjene, dapače, raduje me to.

Radnja romana se odvija u malom dalmatinskom mjestu uz more, ali ne onom s turističke razglednice, već onom kojega je devastirala tranzicija. To je prerija predgrađa, gdje su oni koji su drukčiji prezreni i trpe nasilje ksenofobične i tradicionalne sredine. Zašto ste odabrali vestern kao žanr kad su protagonisti žene?


- Žene sam odabrala jer su mi bliske, a nisu dovoljno „napisane“. Žene su u romanu one snažnije i često su “usamljeni jahači”. A u vesternima se uglavnom pojavljuju kao prostitutke. U mom romanu je muškarac žigolo. Namjerno sam to obrnula. Razradila sam sve mitske tipove dalmatinskih žena.

Tu je sestra, prava splitska cura koja drži do sebe, majka koja je tip matere paćenice, ima jedna lajavica šta sve zna, zatim stara nona, koja psuje i moli, a to su one šta su dicu beštimajući polivale vodom u ulici, pa mjesna oriđinalica Marija koja je modno osviještena... Tu su žene južnjački temperamentne, u okolini koja je tradicionalna - što je u sukobu, drama već samo po sebi. Žene se moraju izboriti da izađu iz stereotipa, nije to lako u našoj sredini koja zna „di je ženi misto“. Glavni lik u romanu je Ruzinava, ona je frajerica, pokušava biti slobodna i, poput kauboja, borac je za pravdu.

Osjećate li se i sami poput kaubojke? Jednom ste rekli da živimo u seksualnom režimu misleći na duboko ukorijenjeni patrijarhat. Vaš je roman, ustvari, pobuna.

- U djetinjstvu mi je najdraži lik bila Pipi Duga Čarapa. I ona je crvenokosa poput Ruzinave iz romana. Bila mi je pravo otkriće. Živjela je svijet dječaka u kojem ima više slobode. Nikad nisam htjela biti muško, ali voljela sam njihove igre jer su mi se činile slobodnijima. Penjala sam se po stablima, jurcala biciklom... uvijek sam težila većoj slobodi. Tako sam bila i odgajana. Poslije u susretima s ljudima naiđeš na razna ograničenja i sazrije u tebi bunt. Negdje s 14 godina počele su me više zanimati ženske teme.

Valjda su zato moji glavni likovi žene. Baš sam obećala kćeri da ću napisati knjigu o ženskoj družini. Čitala je ‘Družbu Pere Kvržice’, ‘Družbu Sinjega galeba’, a nigdje nas. A ja sam odrastala u kaštelanskim kalama, u štradama, imali smo dječje bande iz, kako smo to mi zvali, ‘gornje’ i ‘donje’ štrade. Šta nam je bilo dobit kamen u glavu! Tu su djeca bila upućena jedna na druge. Dosta toga što sam napisala proizlazi iz tog malog mista – odrastanje koje ima lijepe strane, ali i s puno dječje surovosti na ulici od jutra do mraka. Po cili dan smo bili vanka, liti...

Staro Naselje iz romana zamišljala sam kao Vranjic, nije li?

- Spojila sam i Vranjic i Kaštela i Split. Da, mogao bi to baš bit Vranjic jer je beskrajno lijepo mjesto, a ujedno tužno i melankolično, to je kulisa jednog svijeta koji se raspada. I obitelj se u romanu raspada, ‘Adio kauboju’ je priča o ljubavi i smrti. Izražena je poetika predgrađa, a u romanu je to predgrađe alegorija za cijelu Hrvatsku koja je u nekom smislu predgrađe svijeta.

A Split je, u ovom trenutku s ovom vlašću, priznat ćete, luđi od svih ludih gradova na svijetu.

- Ma, da. Ne možeš ni izmisliti likove koji bi njima parirali, i ne pokušavam. Evo, nekidan pitaju Nevenku Bečić na televiziji nešto na temu strahova vezanih za more tipa strah od ježinca, morskog psa... a ona odgovara da se ‘ne boji ničega i nikoga jer nikome nije učinila ništa lošega...’ A to je tek jedan biser u nizu. Da to napišeš i ideš prevesti na neki jezik, rekli bi ti da pretjeruješ, da ideš u karikaturu...

A, s druge strane, u ovom gradu su mnogi ljudi vrijedni divljenja. Split je specifičan. Ovdje je teško biti različit, svi imaju isti dress code, jer nikome nije lako kad se u njega upire prstom. Lako dobiješ status redikula i kad si genijalan. Humor je surov, ali uz sve mane ima i nešto pozitivno u sebi - u ovoj sredini se nećeš tako lako umisliti. Čuveno je splitsko omalovažavanje tipa ‘neš ti njega, sidija je sa mnom u klupi’, što hoće reći ‘da on nešto vridi, ne bi bija tu s nama’.

Kad smo dogovarale razgovor, rekli ste da ste na brodu. Poslije sam doznala da volite plovidbu, da imate brod. Kakav je to brod?

- Imamo jedrilicu od osam metara, to vam je osam metara sna. Zove se ‘Mala vila’. Jedrenje je nešto oko čega smo se muž i ja odavno i odmah složili. Vrlo često, kad god možemo, isplovimo. Zaljubljeni smo u jedrenje. Živimo za trenutak kad ćemo odvezat cimu, jer tada simbolično, ali zbilja, ostavljamo sve probleme na kopnu. Na moru to sve postane relativno. S nama su redovito naša 10-godišnja kći i mačak. Kćer smo prvi put vodili kad je imala šest mjeseci. Propuzala je na brodu.

To je prošlo odlično, bili smo, naravno, oprezni. Mačak je, međutim, prvi put imao morsku bolest, ali sad se i on naučio. Imamo ponekad nekoga gosta, ali nakratko. Brod nije za svakoga, to je mali prostor u kojemu je sve elementarno, jednostavno, i to treba izdržati. To je situacija u kojoj prije ili poslije nekog vidiš golog, psihički ili fizički. Japanci su rekli da nekoga tko ti treba postati poslovni partner najprije povedeš nekoliko dana na brod. Nije to bez veze. Ja sam puno toga na koljenima napisala upravo na brodu, uglavnom kolumne.

Tko je kapetan i kakva je podjela posla na brodu?

- Muž je na jedrima jer je ujedno i surfer, pa zna s vjetrovima, a ja sam za kormilom. To zna biti naporno, jer još nemamo autopilot, pa često moram vezivat teću konopom... Inače, matična luka nam je Korčula i često smo na Mljetu i Lastovu.

Kad govorimo o podređenosti žena, živite li vi u svojoj obitelji uistinu emancipaciju ili podnosite veći dio tereta kao i mnoge druge zaposlene žene?

- Uvijek govorim da feminizma nema bez feminista. Jasno da kućne poslove naprosto dijelimo. Ako ja taj dan kuham, normalno je da on pere suđe. Žena muškarcu treba biti prijateljica, suputnica, a ne sluškinja ili zamjena za mater.

Negdje sam pročitala da ste još kao djevojčica napisali feminističku pjesmu?

- Mislite ‘Kockasta žena’? Ma, to je zafrkancija. Voljela sam zaglumit opasnu u onome što pišem, u stvarnosti sam puno manje hrabra.

Jako rano ste objavljivali poeziju i pisalo se o vama kao o čudu od djeteta.

- Ne volim o tome razgovarati. Sestra me zvala ‘čudovište od djeteta’, a muški u razredu su me zvali Krleža. Trebalo mi je neko vrijeme da se riješim te stigme jer sam, naravno, u tim godinama htjela biti kao svi drugi. Ali, kao mala sam upoznala puno sjajnih i, nažalost, već pokojnih ljudi, poput Tome Bebića, Vesne Parun, Momčila Popadića, Izeta Sarajlića..., pa to danas vidim kao prednost. Ali, istina je, cijeli sam život u pisanju. Sjećam se, igrala bih na laštik ispred kuće i najednom bi mi došlo da otrčim doma nešto zapisat.

Inače ste radili i u školi?

- Prvi posao sam dobila u Pomorskoj školi. Meni su bile 24 godine, a jednom maturantu 21. Učenici su me podržavali, kad bih nešto pitala, oni bi svi dizali ruke, bez obzira jesu li znali ili ne. Valjda su osjećali generacijsku bliskost sa mnom i nisu mi pravili probleme. Voljela sam posao u školi, premda sam češće bila socijalni radnik nego nastavnik. Zamislite kad vam dođe pijana 15-godišnjakinja ili drogirani 16-godišnjak na nastavu! Ili kad znam da je neko dijete bilo zlostavljano, ili živi u popravnom domu, kako mu dati jedan jer ne zna Balzaka. To je težak i važan posao, možda i najvažniji.

Uglavnom, odlučili ste živjeti samo od pisanja. Može li se to?

- Od poezije i proze ne može. Ali, od suradnje s novinama, portalima, s kazalištima, od prijevoda, songova... može se. Bilo bi ljepše kad bi se svi držali ugovora i isplaćivali honorare, ali sve u svemu, u situaciji kad su ljudi sretni što uopće imaju posao, mogu reći da sam zadovoljna.

SILVANA UZINIĆ
FOTO: MATKO BILJAK

Slobodni umjetnik

Olja Savičević-Ivančević višenagrađivana je autorica pjesničkih zbirki i knjige priča ‘Nasmijati psa’. - Sve je počelo kad sam, radeći još u školi, poslala dvije priče na natječaj Prozac Vijenca i AGM-a (sad je to natječaj Zareza i Algoritma), a pokrenuo ga je urednik bio Kruno Lokotar.

Dobila sam nagradu, a nisam imala nikakav rukopis, ništa, samo nekoliko priča. Sve sam priče nosila u glavi. Lokotar je bio uporan u svojoj vjeri u mene: Dat ću ti nekoliko mjeseci, ti napiši knjigu. I tako je nastala ‘Nasmijati psa’. Knjiga je dobro prošla, a ja sam uskoro obitelji objavila da napuštam posao i zatražila status slobodnog umjetnika. Bili su u prvi tren malo osupnuti, ali navikli su se.

Hlapić i Mirkovićev film

Što osim angažmana na predstavi sada radite?

- Upravo sam dramatizirala Šegrta Hlapića za Kazalište lutaka, premijera će biti u jesen, režirat će Robert Waltl, a glazbu rade Dječaci. Igor Mirković snima kratki film po jednoj mojoj priči o odrastanju i prvoj ljubavi 11-godišnje djevojčice u jednom splitskom neboderu, pa i tu s njim surađujem.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ‘adio kauboju’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-07-28 15:46:55 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-07-30 17:41:19 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-07-29 19:19:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 7518 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 296 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije o modi i ljepoti. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, stil, moda, ljepota [secure] => 0 [page_title] => Stil [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/07/30/Zupanija/olja.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x422" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4467244 Threads: 4 Questions: 144277556 Slow queries: 61506 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4300348 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 52 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) ) [link] => /sd-plus/stil/olja-savicevic-ivancevic-u-mom-westernu-zene-su-usamljeni-jahaci-174677 [printLink] => /sd-plus/stil/olja-savicevic-ivancevic-u-mom-westernu-zene-su-usamljeni-jahaci-174677?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 157356 [name] => OljaSavičevićIvančević [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => oljasavicevicivancevic [link] => /tag/oljasavicevicivancevic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ‘adio kauboju’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Olja Savičević-Ivančević: U mom westernu žene su usamljeni jahači [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-19-22-07-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/07/30/Zupanija/olja.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/07/30/Zupanija/olja.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Rijetki prolaznik splitskim Stinicama, gdje na prašnjavom priobalju samo poneko golemo skladište svjedoči da se tu nekad odvijala živahna industrijska proizvodnja, ovih dana može nabasati na pravi gradić iz vesterna. Sve je tu - ranč, kokošinjac, saloon... Kulise su to za predstavu ‘Adio kauboju’ prema romanu Olje Savičević -Ivančević čija premijera će biti 8. kolovoza u sklopu Splitskog ljeta.

Predstavu režira Ivica Buljan, a Olja potpisuje dramatizaciju, pa smo je za razgovor uhvatili za vrijeme jedne glumačke probe. Već njihova jaka postava jamči kvalitetu - Dara Vukić, Zoja Odak, Nataša Janjić, Nives Ivanković, Arijana Čulina, Sergej Trifunović... Ipak, prava atrakcija će biti Darko Rundek. On radi glazbu i glumi junaka špageti-vesterna Neda Montgomeryja. Western se, naime, doista snima u Starom Naselju gdje je Olja smjestila radnju svog romana. Pitamo je koliko je imala utjecaja na odabir glumačke postave.

- Ivica i ja smo sve dogovarali, tako je došlo i do Rundeka. Jako ga volim, slušala sam Haustore, imam sve njegove albume. Sad sam vidjela da odlično glumi, a songovi su se izvrsno uklopili. Zajedno smo radili na jednome, zove se Meksikana, a trenutno pišemo Legendu o Mariji Čariji, ona je lik u predstavi, redikulica hrabrog srca. U predstavi pjevaju i Arijana Čulina, Nataša Janjić, ali i svi ostali glumci. Moglo bi to bit dobro, predstava s pjevanjem i pucanjem.

Je li teško dramatizirati vlastiti roman? Ipak treba fabulu i dijaloge prilagođavati drugoj vrsti izričaja.

- Nije lako, ali ja likove najbolje poznajem i logično je da to ja i uradim, a svatko od glumaca ima neku svoju ideju vezanu uz ulogu, pa nastojim i to uvažit’. Ipak,znam reći glumcima: ‘Blago mrtvim piscima, njih nitko ništa ne pita!’ Ovako, ja sudjelujem kao vodič kroz tekst, u svakom prizoru, a ipak nastaje neko posve novo samostalno djelo. Uzbudljivo mi je jer glumci meni otkrivaju likove. Pisanje romana je samotan posao, a ovo ovdje ovisi o svima nama, o tridesetak ljudi.

Hoće li se i koliko predstava razlikovati od romana?

- U mnogočemu ona prati roman, ali osim što scenografija, kostimi nadomještaju atmosferu pa neki dijelovi mogu otpasti... Kao i bespotrebna naracija, za koju kazalište ima druga riješenja. Ali, evo, dok prestava nastaje, otvorena sam za promjene, dapače, raduje me to.

Radnja romana se odvija u malom dalmatinskom mjestu uz more, ali ne onom s turističke razglednice, već onom kojega je devastirala tranzicija. To je prerija predgrađa, gdje su oni koji su drukčiji prezreni i trpe nasilje ksenofobične i tradicionalne sredine. Zašto ste odabrali vestern kao žanr kad su protagonisti žene?


- Žene sam odabrala jer su mi bliske, a nisu dovoljno „napisane“. Žene su u romanu one snažnije i često su “usamljeni jahači”. A u vesternima se uglavnom pojavljuju kao prostitutke. U mom romanu je muškarac žigolo. Namjerno sam to obrnula. Razradila sam sve mitske tipove dalmatinskih žena.

Tu je sestra, prava splitska cura koja drži do sebe, majka koja je tip matere paćenice, ima jedna lajavica šta sve zna, zatim stara nona, koja psuje i moli, a to su one šta su dicu beštimajući polivale vodom u ulici, pa mjesna oriđinalica Marija koja je modno osviještena... Tu su žene južnjački temperamentne, u okolini koja je tradicionalna - što je u sukobu, drama već samo po sebi. Žene se moraju izboriti da izađu iz stereotipa, nije to lako u našoj sredini koja zna „di je ženi misto“. Glavni lik u romanu je Ruzinava, ona je frajerica, pokušava biti slobodna i, poput kauboja, borac je za pravdu.

Osjećate li se i sami poput kaubojke? Jednom ste rekli da živimo u seksualnom režimu misleći na duboko ukorijenjeni patrijarhat. Vaš je roman, ustvari, pobuna.

- U djetinjstvu mi je najdraži lik bila Pipi Duga Čarapa. I ona je crvenokosa poput Ruzinave iz romana. Bila mi je pravo otkriće. Živjela je svijet dječaka u kojem ima više slobode. Nikad nisam htjela biti muško, ali voljela sam njihove igre jer su mi se činile slobodnijima. Penjala sam se po stablima, jurcala biciklom... uvijek sam težila većoj slobodi. Tako sam bila i odgajana. Poslije u susretima s ljudima naiđeš na razna ograničenja i sazrije u tebi bunt. Negdje s 14 godina počele su me više zanimati ženske teme.

Valjda su zato moji glavni likovi žene. Baš sam obećala kćeri da ću napisati knjigu o ženskoj družini. Čitala je ‘Družbu Pere Kvržice’, ‘Družbu Sinjega galeba’, a nigdje nas. A ja sam odrastala u kaštelanskim kalama, u štradama, imali smo dječje bande iz, kako smo to mi zvali, ‘gornje’ i ‘donje’ štrade. Šta nam je bilo dobit kamen u glavu! Tu su djeca bila upućena jedna na druge. Dosta toga što sam napisala proizlazi iz tog malog mista – odrastanje koje ima lijepe strane, ali i s puno dječje surovosti na ulici od jutra do mraka. Po cili dan smo bili vanka, liti...

Staro Naselje iz romana zamišljala sam kao Vranjic, nije li?

- Spojila sam i Vranjic i Kaštela i Split. Da, mogao bi to baš bit Vranjic jer je beskrajno lijepo mjesto, a ujedno tužno i melankolično, to je kulisa jednog svijeta koji se raspada. I obitelj se u romanu raspada, ‘Adio kauboju’ je priča o ljubavi i smrti. Izražena je poetika predgrađa, a u romanu je to predgrađe alegorija za cijelu Hrvatsku koja je u nekom smislu predgrađe svijeta.

A Split je, u ovom trenutku s ovom vlašću, priznat ćete, luđi od svih ludih gradova na svijetu.

- Ma, da. Ne možeš ni izmisliti likove koji bi njima parirali, i ne pokušavam. Evo, nekidan pitaju Nevenku Bečić na televiziji nešto na temu strahova vezanih za more tipa strah od ježinca, morskog psa... a ona odgovara da se ‘ne boji ničega i nikoga jer nikome nije učinila ništa lošega...’ A to je tek jedan biser u nizu. Da to napišeš i ideš prevesti na neki jezik, rekli bi ti da pretjeruješ, da ideš u karikaturu...

A, s druge strane, u ovom gradu su mnogi ljudi vrijedni divljenja. Split je specifičan. Ovdje je teško biti različit, svi imaju isti dress code, jer nikome nije lako kad se u njega upire prstom. Lako dobiješ status redikula i kad si genijalan. Humor je surov, ali uz sve mane ima i nešto pozitivno u sebi - u ovoj sredini se nećeš tako lako umisliti. Čuveno je splitsko omalovažavanje tipa ‘neš ti njega, sidija je sa mnom u klupi’, što hoće reći ‘da on nešto vridi, ne bi bija tu s nama’.

Kad smo dogovarale razgovor, rekli ste da ste na brodu. Poslije sam doznala da volite plovidbu, da imate brod. Kakav je to brod?

- Imamo jedrilicu od osam metara, to vam je osam metara sna. Zove se ‘Mala vila’. Jedrenje je nešto oko čega smo se muž i ja odavno i odmah složili. Vrlo često, kad god možemo, isplovimo. Zaljubljeni smo u jedrenje. Živimo za trenutak kad ćemo odvezat cimu, jer tada simbolično, ali zbilja, ostavljamo sve probleme na kopnu. Na moru to sve postane relativno. S nama su redovito naša 10-godišnja kći i mačak. Kćer smo prvi put vodili kad je imala šest mjeseci. Propuzala je na brodu.

To je prošlo odlično, bili smo, naravno, oprezni. Mačak je, međutim, prvi put imao morsku bolest, ali sad se i on naučio. Imamo ponekad nekoga gosta, ali nakratko. Brod nije za svakoga, to je mali prostor u kojemu je sve elementarno, jednostavno, i to treba izdržati. To je situacija u kojoj prije ili poslije nekog vidiš golog, psihički ili fizički. Japanci su rekli da nekoga tko ti treba postati poslovni partner najprije povedeš nekoliko dana na brod. Nije to bez veze. Ja sam puno toga na koljenima napisala upravo na brodu, uglavnom kolumne.

Tko je kapetan i kakva je podjela posla na brodu?

- Muž je na jedrima jer je ujedno i surfer, pa zna s vjetrovima, a ja sam za kormilom. To zna biti naporno, jer još nemamo autopilot, pa često moram vezivat teću konopom... Inače, matična luka nam je Korčula i često smo na Mljetu i Lastovu.

Kad govorimo o podređenosti žena, živite li vi u svojoj obitelji uistinu emancipaciju ili podnosite veći dio tereta kao i mnoge druge zaposlene žene?

- Uvijek govorim da feminizma nema bez feminista. Jasno da kućne poslove naprosto dijelimo. Ako ja taj dan kuham, normalno je da on pere suđe. Žena muškarcu treba biti prijateljica, suputnica, a ne sluškinja ili zamjena za mater.

Negdje sam pročitala da ste još kao djevojčica napisali feminističku pjesmu?

- Mislite ‘Kockasta žena’? Ma, to je zafrkancija. Voljela sam zaglumit opasnu u onome što pišem, u stvarnosti sam puno manje hrabra.

Jako rano ste objavljivali poeziju i pisalo se o vama kao o čudu od djeteta.

- Ne volim o tome razgovarati. Sestra me zvala ‘čudovište od djeteta’, a muški u razredu su me zvali Krleža. Trebalo mi je neko vrijeme da se riješim te stigme jer sam, naravno, u tim godinama htjela biti kao svi drugi. Ali, kao mala sam upoznala puno sjajnih i, nažalost, već pokojnih ljudi, poput Tome Bebića, Vesne Parun, Momčila Popadića, Izeta Sarajlića..., pa to danas vidim kao prednost. Ali, istina je, cijeli sam život u pisanju. Sjećam se, igrala bih na laštik ispred kuće i najednom bi mi došlo da otrčim doma nešto zapisat.

Inače ste radili i u školi?

- Prvi posao sam dobila u Pomorskoj školi. Meni su bile 24 godine, a jednom maturantu 21. Učenici su me podržavali, kad bih nešto pitala, oni bi svi dizali ruke, bez obzira jesu li znali ili ne. Valjda su osjećali generacijsku bliskost sa mnom i nisu mi pravili probleme. Voljela sam posao u školi, premda sam češće bila socijalni radnik nego nastavnik. Zamislite kad vam dođe pijana 15-godišnjakinja ili drogirani 16-godišnjak na nastavu! Ili kad znam da je neko dijete bilo zlostavljano, ili živi u popravnom domu, kako mu dati jedan jer ne zna Balzaka. To je težak i važan posao, možda i najvažniji.

Uglavnom, odlučili ste živjeti samo od pisanja. Može li se to?

- Od poezije i proze ne može. Ali, od suradnje s novinama, portalima, s kazalištima, od prijevoda, songova... može se. Bilo bi ljepše kad bi se svi držali ugovora i isplaćivali honorare, ali sve u svemu, u situaciji kad su ljudi sretni što uopće imaju posao, mogu reći da sam zadovoljna.

SILVANA UZINIĆ
FOTO: MATKO BILJAK

Slobodni umjetnik

Olja Savičević-Ivančević višenagrađivana je autorica pjesničkih zbirki i knjige priča ‘Nasmijati psa’. - Sve je počelo kad sam, radeći još u školi, poslala dvije priče na natječaj Prozac Vijenca i AGM-a (sad je to natječaj Zareza i Algoritma), a pokrenuo ga je urednik bio Kruno Lokotar.

Dobila sam nagradu, a nisam imala nikakav rukopis, ništa, samo nekoliko priča. Sve sam priče nosila u glavi. Lokotar je bio uporan u svojoj vjeri u mene: Dat ću ti nekoliko mjeseci, ti napiši knjigu. I tako je nastala ‘Nasmijati psa’. Knjiga je dobro prošla, a ja sam uskoro obitelji objavila da napuštam posao i zatražila status slobodnog umjetnika. Bili su u prvi tren malo osupnuti, ali navikli su se.

Hlapić i Mirkovićev film

Što osim angažmana na predstavi sada radite?

- Upravo sam dramatizirala Šegrta Hlapića za Kazalište lutaka, premijera će biti u jesen, režirat će Robert Waltl, a glazbu rade Dječaci. Igor Mirković snima kratki film po jednoj mojoj priči o odrastanju i prvoj ljubavi 11-godišnje djevojčice u jednom splitskom neboderu, pa i tu s njim surađujem.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/stil/olja-savicevic-ivancevic-u-mom-westernu-zene-su-usamljeni-jahaci-174677 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=5126c4f0af0b37da76c6f0174fe468ca394e3c4f [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Olja+Savi%C4%8Devi%C4%87-Ivan%C4%8Devi%C4%87%3A+U+mom+westernu+%C5%BEene+su+usamljeni+jaha%C4%8Di&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Folja-savicevic-ivancevic-u-mom-westernu-zene-su-usamljeni-jahaci-174677 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Folja-savicevic-ivancevic-u-mom-westernu-zene-su-usamljeni-jahaci-174677 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ‘adio kauboju’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Stil‘adio kauboju’

Olja Savičević-Ivančević: U mom westernu žene su usamljeni jahači

Piše PSD.
29. srpnja 2012. - 21:19
Rijetki prolaznik splitskim Stinicama, gdje na prašnjavom priobalju samo poneko golemo skladište svjedoči da se tu nekad odvijala živahna industrijska proizvodnja, ovih dana može nabasati na pravi gradić iz vesterna. Sve je tu - ranč, kokošinjac, saloon... Kulise su to za predstavu ‘Adio kauboju’ prema romanu Olje Savičević -Ivančević čija premijera će biti 8. kolovoza u sklopu Splitskog ljeta.

Predstavu režira Ivica Buljan, a Olja potpisuje dramatizaciju, pa smo je za razgovor uhvatili za vrijeme jedne glumačke probe. Već njihova jaka postava jamči kvalitetu - Dara Vukić, Zoja Odak, Nataša Janjić, Nives Ivanković, Arijana Čulina, Sergej Trifunović... Ipak, prava atrakcija će biti Darko Rundek. On radi glazbu i glumi junaka špageti-vesterna Neda Montgomeryja. Western ...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 21:22