Mozaik Život

NOVO VRIJEME

Barbie revolucija: najprije je bila lutka s hidžabom, pa u kolicima, a uskoro dolazi i Ken koji će ljubiti drugog Kena; Evo kakve igračke trebate kupovati svojoj djeci

NOVO VRIJEME

Prošlog tjedna tvrtka "Mattel" najavila je novu kolekciju lutke Barbie u kolicima i Barbie s protezom, kojima se odaje počast osobama s invaliditetom, koja ima za cilj prikazati ljepotu različitosti. Prošle godine "Mattel" je predstavio prvu Barbie lutku s hidžabom, a nedavno su otkrili da razmišljaju i o istospolnim Barbie lutkama.

- Može li ovaj primjer biti poticaj i drugim proizvođačima igračaka da kreiraju one koja će djecu potaknuti na učenje tolerancije i koliko su igračke važne u razvoju djece - pitali smo psihologinju prof. Mirjanu Nazor s Katedre za društveno-humanističke znanosti Prirodoslovno-matematičkoga fakulteta u Splitu.

- Mislim da je nužno potrebno da djeca od najranije dobi vide i upoznaju djecu i odrasle koji imaju neki tjelesni nedostatak, odnosno neku različitost u odnosu na druge. Treba im na primjeren način, a igračka je upravo to, pokazati da se i s takvim, uvjetno rečeno različitim djetetom može igrati, možda ne sve igre, ali neke sigurno.To je i prilika da se djecu nauči kada i kako će pomoći nekome tko ne vidi ili nema ruku ili nogu i sl. Što ranije djeca upoznaju osobe s invaliditetom, to će kasnije u životu imati manje predrasuda, a više empatije i tolerancije. Najopasnije je djetetu reći da je netko invalid - dijete ili odrasli, zato što je bio zločest pa mu se nešto ružno dogodilo. Upoznavanjem djece s invalidnošću kao sastavnim dijelom života mnogih ljudi djelovat će se i na prosvjećivanje roditelja.

- S druge strane, svjedoci smo da su današnja djeca od najmanjih nogu izložena videoigricama i da satima bulje u najrazličitije ekrane. Kako komentirate ovaj trend?

- Često roditelji gurnu djetetu u ruke mobitel ili ga namjeste ispred nekog ekrana kada ne znaju ili se ne žele potruditi na drugi način umiriti ili zabaviti dijete. To je nažalost pokazatelj njihove neodgovornosti, a to znači nedostatak razumijevanja djetetovih potreba. Također, neki su roditelji oduševljeni i ponosni kako se njihovo malo dvogodišnje ili trogodišnje dijete odlično snalazi s mobitelom ili nekom drugom spravicom. Uvjereni su da je to pokazatelj djetetove inteligencije i uopće ne razmišljaju da, dopuštajući da se dijete igra mobitelom kada to poželi, čine više štete nego koristi. Jasno da je moguće koristiti računalo ili mobitel za igru, ali to mora biti usmjereno, tako da roditelj unaprijed zna što će dijete vidjeti na ekranu. Postoje mnoge igre za razvoj pamćenja, igre koje potiču maštu, igre u kojima će dijete steći nova znanja, i koje mogu biti korisne za razvoj mozga kada potiču intelektualnu aktivnost, ali ni s takvim igrama ne treba pretjeravati.

- Koliko je igra važna za razvoj djece?

- U sjajnoj knjizi "Danski odgoj" autorice ističu koliko se važnosti u Danskoj pridaje igri. Ne samo kod predškolaca, nego i kasnije. "Pod 'igraju' mislimo da ih pustimo na miru, same ili s prijateljem, da se igraju čega sami požele, koliko god to požele." Mi često mislimo da u tzv. slobodnoj igri djeca gube vrijeme, jer ne rade ništa pametno, ali Danci su uvjereni da je baš takva igra neophodna za normalan razvoj svakog djeteta. Kod njih poslije nastave u školi djeca mogu pohađati neobvezni produženi boravak, gdje ih se uglavnom potiče na igru.

- Što bi trebala postići dobra igračka, koje vještine ona treba razvijati?

- Igračke mogu utjecati na različite aspekte dječjeg razvoja – neke primarno djeluju na razvoj motorike, neke na razvoj opažanja, pamćenja, zaključivanja. Igre u kojima sudjeluje više djece svakako su bitne za razvoj socijalizacije. Djeca se uče razumijevati potrebe drugih, dogovarati se, suosjećati s onim koji je tužan ili nezadovoljan. Ako izbije neki sukob u toj zajedničkoj igri, odrasli se mogu umiješati, ali ne kao suci koji nužno traže krivca, nego kao oni koji će pomoći da se sukob razriješi, da svi nešto nauče iz te situacije.

- Možete li povući neku paralelu između igračaka kojima se igrala vaša generacija i igračaka današnje generacije?

- Ja sam doista jako davno bila dijete i tada je bilo malo igračaka. Mislim da sam prvu pravu lutku, onu iz dućana a ne iz kućne radinosti dobila kad sam imala četiri ili pet godina. Ali nedostatak pravih igračaka nije utjecao na uživanje u igri. Bilo koji predmet u kući – stolica, poklopac, metla, lonac, kuhača,... postajao je ono što je u određenom trenutku bilo potrebno za igru. Isti je predmet imao različite uloge. Stolica je bila i vlak i brod i auto, po potrebi. Moj je dojam da smo tada puno više vremena boravili izvan kuće i opet improvizirali i stvarali igračke gotovo ni iz čega. O Božiću bi stigla neka „prava“ igračka, i to je onda bilo silno veselje. Tada je bio lakše razveseliti dijete igračkom jer su bile uistinu rijetke.

- Vrijedi li pravilo da jednostavnije igračke pružaju veću mogućnost za razvoj mašte i kreativnosti? Možda su dobar primjer lego kockice, koje desetljećima osvajaju milijune djece diljem svijeta?

- Lego kocke su dragocjena igračka. Budući da postoje i velike i manje kockice, igra je primjerena i za one od dvije godine pa i za one koji već idu u školu. Lego kocke doista dopuštaju djetetu da smišlja različite konstrukcije, viđene i nikad viđene, dakle potiče kreativnost, a ujedno dijete vježba i finu motoriku spajajući kockice. Uz gradnju bilo čega dijete može samo stvarati i neku priču.

- Ima li koristi od brda igračaka koje se gomilaju u dječjim sobama?

- Previše igračaka odjednom nije poticajno za dijete. To ga samo potiče na površnost jer obično prebrzo ostavlja jednu igračku i uzima novu. I nakon što mu kroz ruke prođe puno igračaka često ostaje nekako zbunjeno i nezainteresirano. Jer od obilja ne zna što izabrati i onda često ne bira ništa. Svoje razočaranje djeca ponekad iskazuju i razbacivanjem igračaka.

- Postoje li po vama igračke za djevojčice i za dječake?

- Postoje igračke s kojima se češće igraju djevojčice i one za koje više interesa pokazuju dječaci. Ali naravno da ima djece oba spola koja iskazuju interes za one igračke koje rjeđe koriste pripadnici/e njihova spola. Ali, ako je ikako moguće dobro je djetetu omogućiti da se igra s vrlo različitim igračkama. To je lako ostvarivo u dječjem vrtiću, gdje postoje i tzv. muške i ženske igračke. Ni roditelji ni odgojitelji se ne bi smjeli zgražati kada dijete odabere „krivu“ igračku. Možda zato što tu „neprimjerenu“ igračku nije nikada imalo, pokazuje interes za nju, koji može biti i vrlo kratak, ali ne mora. Svaka igračka koja potiče neki aspekt razvoja, koja veseli dijete, a ni po kojoj karakteristici nije opasna, je dobra igračka. Igračke doista ne bi trebale biti spolno diferencirane.

- Jedan je psiholog rekao da ako se dijete igra duže vrijeme s određenom igračkom, da je to pokazatelj da je igračka dobro odabrana, te da posebnu radost za dijete čine upravo one igračke koje je izradilo ono samo ili zajedno s roditeljima. Slažete li se s ovim tvrdnjama?

- Bilo bi odgojno vrlo važno povremeno se igrati s djetetom ono što dijete poželi. Isto je tako preporučljivo da roditelj zajedno s djetetom, ovisno o njegovoj dobi, ali i svojim sposobnostima i željama, izradi neku igru ili igračku. Djeca su obično vrlo ponosna kada uspiju sama ili uz pomoć odrasle osobe nešto napraviti. I vrlo često više cijene igračku u koju su uložili trud od one iz dućana. Hoće li igra ili igračka biti od papira, drva, gline, plastelina, manje je važno. Bitno je zajedničko sudjelovanje, međusobna prisnost i razvijanje osjećaja kompetentnosti kod djeteta. Na primjer, u vrijeme karnevala ne bi trebalo biti jedino važno čiji je kostim u vrtiću najljepši, i možda i najskuplji, nego bi najvrjednije bilo da ga je dijete stvaralo zajedno s mamom ili tatom, bakom, djedom ili tetama u vrtiću.

Slikovnice prenose poruke

- I slikovnice su na neki način igračke. Što mislite, koliko roditelja danas svojoj djeci prije spavanja čita priče, odnosno slikovnice - npr. Pinokio, Ježeva kućica, Alisa u zemlji čudesa, Djevojčica sa žigicama...?

- Slikovnice su vrlo važne za djecu. U početku dijete zanimaju prvenstveno slike. Svakako su važni i tekstovi u slikovnicama. Ako su to kratki stihovi, djeca će ih s veseljem pamtiti i ponavljati. A priče u slikovnicama su važne za prenošenje djetetu poruka različitih vrsta.

Uz slikovnice, važne su i knjige za djecu iz kojih roditelji mogu svakog dana čitati po nekoliko stranica djetetu, ovisno o njegovoj dobi. Čitanje priča navečer, prije spavanja, je ritual koji djeca osobito vole, ako se roditelji mogu tako organizirati. Ali i čitanje preko dana jednako je vrijedno. Bitno je druženje s djetetom i zajedno s njim proživljavanje sadržaja priče ili knjige. Mnoge odgojne poruke dijete će spremnije prihvatiti i lakše razumjeti kad ih izriče junak neke priče nego sam roditelj.

Nasilne videoigre

- Nova videoigrica Apex Legends u samo 72 sata od kako je postala dostupna zabilježila je više od 10 milijuna igrača, a u prvom tjednu više od 25 milijuna registriranih igrača, dok je koncem prvog tjedna na vrhuncu igre imala više od dva milijuna povremenih igrača! Apex Legends je besplatna igra koja se može igrati na osobnim računalima i na konzolama, ali riječ je o međusobnoj borbi igrača u kojoj pobjeđuje jedini preživjeli.

U igri se koriste različita oružja i ratna oprema. Što mislite, kako na dječju psihu djeluje igranje ovakvih igara, i ima li možda za posljedicu porast agresivnosti među mladima?

- Unatoč brojnim istraživanjima, još uvijek nije dokazana uzročno-posljedična veza između nasilnih videoigara i pojačanoga agresivnog ponašanja kod djece. Ako dijete povremeno igra neku agresivnu igricu, to najvjerojatnije neće štetno djelovati na njega. Ali svakako ne bi trebalo da sve dječje igrice budu agresivne. Pokazalo se da djeca vole igrati videoigre sa svojim roditeljima.

To zajedničko igranje roditeljima pruža priliku za upoznavanje onoga što zanima njihovo dijete, pa je onda nakon igrice moguć i razgovor o igri, o tome zašto se djetetu sviđa. To može biti dragocjen izvor informacija i putokaz za eventualno usmjeravanje djeteta na neku drugu igru.

Kako odabrati dobru igračku?

- Kupujući igračku djetetu najvažnije je da prvi kriterij pri izboru ne bude ono što se roditelju sviđa. Pri izboru igračke važna je, naravno, dob djeteta jer igračke malih dimenzija, kao ni plišane, nisu za malu djecu, koja sve što uhvate stavljaju u usta. Važno je također da igračka nema oštre rubove.

Ako igračka proizvodi neki zvuk, važno je da ne bude preglasan. Na izbor će svakako utjecati i to žele li roditelji primarno igračkom poticati razvoj motorike ili intelektualni razvoj djeteta. A kada je moguće, trebalo bi voditi brigu i o afinitetu djeteta.

Naslovnica Život