Mozaik Zdravlje

jo-jo efekt

Krenuli ste na dijetu s Novom godinom i počeli ste posustajati? Stručnjaci savjetuju kako stvoriti zdrave navike i održati se 'u igri'

jo-jo efekt

Istraživanje provedeno na University of Florida sugerira kako postupni povratak izgubljenih kilograma započinje gotovo odmah nakon prestanka dijete. Novi nalazi su dobiveni praćenjem 70 ispitanika koji su na dijeti bili 12 tjedana te u tom razdoblju gubili prosječno oko pola kilograma tjedno.

Sudionici istraživanja su praćeni još osam mjeseci nakon završetka dijete. Znanstvenici dobivene rezultate objašnjavaju fiziološkim i metaboličkim promjenama do kojih dolazi zbog dijete, a koje nakon završetka strogog režima prehrane mogu olakšati povratak kilograma. Uz to, kod većine ispitanika je nakon završetka dijete reducirana i podrška okoline usmjerena prema kontroli unosa hrane.

Kako piše stručni časopis Obesity, uočena pojava je manje izražena kod osoba koje su kilograme gubile sporijim tempom.

- Danas je prevencija postala zanemariva stvar zbog činjenice da o zdravlju ne razmišljamo dok nas ono služi, kao niti o mogućim posljedicama ''nezdravog života''. U posljednjih mjeseci svjesni smo da smo pretjerali u slasnim zalogajima i znamo da je vrijeme da čvrsto kažemo stop i krenemo putem neke od „dijeta“ ili detoks dana. Naziv „dijeta“ je opće prihvaćen kroz razne medije ali ispravan naziv za ''dijetu'' bio bi pravilna prehrana što znači da osiguramo organizmu sve potrebne nutritivne sastojke, ne dovodeći ga pritom u zdravstvenu opasnost i ne uzrokujući disbalans, a time i obolijevanje organizma, pojašnjava Vanja Đurica, nutricionistica u KBC-u Rijeka.

Najpoznatija posljedica ne učinkovitih dijeta je tzv. ''jo-jo'' efekt. Taj pojam podrazumijeva ponavljanje raznih tretmana za mršavljenje i ponovno vraćanje na staro stanje, često i uz novi dobitak na težini. Nije potrebno težiti idealima koje nam nameće društvo ili netko drugi, važno je postići adekvatnu tjelesnu težinu pravilnom prehranom i poboljšati svoj zdravstveni status, osobno zadovoljstvo i osjećaj, a pritom svakako ne narušiti vlastito zdravlje sugerira naša sugovornica. Naime, kaže ona, svaka striktna i monotona dijeta u završnici rezultira nezadovoljstvom jer kretanje u velike promjene i potpuno novi pristup prema izboru namirnica i hrane obično ne uspijeva.

Na pitanje kako tome doskočiti?, odgovara:

- Postupna edukacija što teorijska što praktična ključ su za postizanje željene i adekvatne tjelesne težine. Formiranje prehrambenih navika je dugotrajan proces koji počinje u najranijoj dobi. Osim kvantitete, vrlo važna je i kvaliteta odnosno vrsta namirnica koju biramo. Cilj je ohrabriti ljude da nauče pravilan način prehrane koja postaje navika života, a ne nešto kratkoročno.

Neki od trikova koji su vrlo jednostavni i učinkoviti prilikom stvaranja novih navika su: kupovanje namirnica prema popisu kojeg smo napravili doma, nestvaranje zaliha slatkog u domu, svjesno i neometano jedenje za stolom. Umjesto ukidanja određene namirnice smanjite porciju, tako idući puta u dućanu umjesto 100 g čokolade kupite čoko pločicu od 30g. Pažnja bi se osim vrsti i količini hrane, trebala pokloniti i vremenu hranjenja. Redovito uzimanje hrane uspostavlja normalan ritam i ima pozitivan učinak na zdravlje.

Pokušajte ne preskakati obroke, uvijek neka vam pri ruci bude barem voćka, orašasti plodovi, koje možete konzumirati u slučaju da niste u mogućnosti i prilici ručati. Doručak ne treba biti gozba te će i obična jabuka mnogo koristiti, tvrdi Đurica.

Voda, tjelovježba i san

- Tijekom dana pijte tekućinu, najbolje vodu
- Nezaobilazna je i tjelovježba, pronađite neku aktivnost u kojoj uživate, pa makar i u obliku duže šetnje. Besplatno je
- Idući put koristite stepenice umjesto lifta
- Redovito spavajte

Postupno mijenjajte navike

Sljedeći put kada poželite organizmu priuštiti neku redukcijsku dijetu, zastanite i razmislite je li takvo što dobro za moj organizam. Naše tijelo je naš hram. Mijenjajući postupno navike, osjetit ćete zadovoljstvo samim sobom. Kao i za sve, tako su i za razvijanje i stvaranje novih navika pravilne prehrane potrebne ustrajnost, strpljivost i fleksibilnost. Svakako zatražite mišljenje ili stručnu pomoć. Krenite s malim i ciljanim promjenama i pritom uživajte. Čestitajte si na svakom ostvarenom cilju ma koliko on mali bio.

Naslovnica Zdravlje