StoryEditorOCM
GlazbaSplitski saksofon

Gordan Tudor: Naša glavna karakteristika je čisti užitak zajedničkog sviranja i što iskreniji pristup partituri

Piše Jasmina Parić
26. srpnja 2023. - 15:27
Papandopulo kvartet u Papandopulovoj ulici: Nikola Fabijanić (sopran saksofon), Gordan Tudor (alt saksofon), Goran Jurković (tenor saksofon), Tomislav Žužak (bariton saksofon) Saša Burić/CROPIXSasa Buric/Cropix

U samoj sredini Splitskog ljeta, 31. srpnja u Meštrovićevom kašteletu, održat će koncert Papandopulo kvartet u kojemu su okupljena četvorica vrhunskih hrvatskih saksofonista - Nikola Fabijanić, Gordan Tudor, Goran Jurković i Tomislav Žužak.

Koncert je nazvan "Tintamarre" prema kompoziciji Régis Campa koja je na programu, uz Šest krokija Borisa Papandopula, Scene Gordana Tudora, Quartettino Dubravka Detonija te Gershwinovu "Rapsodiju u plavom".

Od svog osnutka 2008. godine Papandopulo kvartet stvara vlastitu glazbenu priču na ostavštini jednog od najslavnijih hrvatskih skladatelja, Borisa Papandopula.

Nastupali su diljem Europe i SAD-a u - imali su više od od 300 nastupa - i gostovali je u nekim od najvažnijih svjetskih koncertnih dvorana poput Carnegie Halla u New Yorku i Berlinske filharmonije u Berlinu.

Dobitnici su brojnih nacionalnih i međunarodnih nagrada, a premijerno su izveli desetke novih djela koje su skladatelji posvetili upravo njima.

Gordana Tudora, profesora na splitskoj Umjetničkoj akademiji, solista, skladatelja i pedagoga te dobitnika niza nagrada (Nagrada Zagrebačke filharmonije PBZ-a, Rektorova nagrada, Nagrada Judita, Mare nostrum - Berlin, Grand Prix Lions Cluba, Nagrada Rudolf i Margita Matz Fond, Nagrada Slobodne Dalmacije i čak pet Porina) posebno smo pitali o dvjema kompozicijama: onoj po kojoj je koncert nazvan i njegovim Scenama.

- Regis Campo jedan je od najizvrsnijih izdanaka francuske postmoderne, a skladba Tintamarre (u prijevodu znači galama) savršeno odgovara našim ljetnim nastupima jer u njoj skladatelj istražuje odnos tišine i buke, a taj odnos je vrlo svojstven današnjem Mediteranu gdje tišinu možete pronaći još jedino u turistički najzabitijim mjestima.

Tintamarre Regis Campa sjajno se nadopunjuje sa skladbom kojom zaključujemo koncert, a to je slavna Rapsodija u plavom Georga Gershwina u izvanrednom aranžmanu Johana van den Lindena.

Gershwina smo odabrali jer je prošlo točno godinu od našeg nastupa u jednoj od najslavnijih dvorana svijeta, njujorkškom Carnegie Hallu, a moje Scene smo izvodili do sada preko tridest puta i više ih uopće ne smatram svojima, navodi Tudor.

image

Ante Čizmić/CROPIX

Ante Cizmic/Cropix

Kvartet Papandopulo već dugo djeluje i promovira nova djela. Koliko se za takav sastav piše kod nas i u svijetu?

- Formacija kvarteta saksofona jedna je od omiljenijih komornih formacija posljednjih desetljeća, rijetki su skladatelji i u svijetu i kod nas propustili priliku pisati za taj sastav.

Od prvog dana mi u kvartetu potičemo suvremeno stvaralaštvo, tako do sad imamo preko 45 skladbi posvećenih nama, zaključno sa Quartettinom Dubravka Detonija, njegovim prvim kvartetom saksofona koji premijerno izvodimo u Splitu.

Opišite nam nam stil Papandopulo kvarteta. Izvedbe su popraćene superlativima i nagradama, a što je, po vašem sudu, za taj sastav baš karakteristično?

- Mi se prije svega iskreno volimo i poštujemo, siguran sam da smo jedni drugima i najveći uzori i najstroži kritičari i kad promislim, čini mi se da je naša glavna karakteristika čisti užitak zajedničkog sviranja.

Što se našeg cilja tiče, bilo da sviramo transkripcije starih majstora Bacha, Beethovena ili skladbe suvremenih skladatelja posvećene upravo nama, naš primarni cilj je što je moguće iskrenije pristupiti baš toj partituri. Pokušavamo održavati zanatski dio na toliko visokom nivou da ideje skladatelja ne dovodimo u pitanje - to nam je izuzetno važno - dakle, ne postaviti se iznad glazbe koju izvodimo nego biti njeni što vjerniji interpreti.

image

Papandopulo kvartet

Saksofon, relativno mlad instrument gotovo je sinonim za jazz, čija je, opet, karakteristika određena sloboda u interpretaciji, improvizacija. Ima li improvizacije u vašim izvedbama ili ste "klasičnio" točni?

- Improvizacije ima kada skladatelji to traže od nas, a isto tako nastojimo biti klasično točni kad skladbe to traže.

Ono na što posebno obraćamo pažnju je da prilagodimo intereptaciju prostoru u kome sviramo jer saksofon, kao i svi puhački instrumenti nema svoju rezonantnu kutiju, njegov ton se formira u ambijentu u kome sviramo. Sukladno tome obožavamo prilagođavati tempa, dinamike, početke tonova, krajeve akorda i ostalo prostoru u kome nastupamo u tom trenutku - a to se može protumačiti kao određena sloboda u interpretaciji.

Papandopulo kvartet

Diskografiju kvarteta čine četiri albuma od kojih su tri snimljena za Croatia Records: Papandopulo (2013.), Per Quattro (2015.) i Scherzo (2017.). Njihov album prvijenac osvojio je hrvatsku diskografsku nagradu Porin i slovi za najprodavaniji album hrvatske klasične glazbe u posljednje vrijeme.

Njihov posljednji album pod nazivom "Scene", s glazbom posvećenom i napisanom za kvartet, objavio je Cantus Records u lipnju 2022 te je osvojio četiri nominacije za diskografsku nagradu Porin.

Raznovrsno djelovanje Kvarteta uključivalo je i brojne međunarodne radijske i televizijske emisije, kazališne produkcije, a zajedno su osnovali Školu saksofona u Jaski, vrlo uspješan međunarodni proljetni masterclass za studente saksofona koji je osvojio godišnju Nagradu Grada Jastrebarskog.

Članovi Kvarteta bave se i pedagoškim radom, uspješno vodeći kolegije komorne glazbe i saksofona na Sveučilištima u Zagrebu, Splitu, Banjoj Luci i Novom Sadu te Glazbenim školama u Zagrebu i Jastrebarskom.

Četiri glasa - tisuću boja

Tomislav Žužak, član kvarteta, u povodu koncerta na Splitskom ljetu zabilježio je:

- Formacija i zvuk saksofonskog kvarteta afirmirana je tijekom druge polovice 20. stoljeća u Francuskoj, ponajprije, djelovanjem umjetnika prozišlih sa pariškog konzervatorija. Tradiciju naslijeđenu studijem, članovi Papandopulo kvarteta nadograđuju vlastitim promišljanjem zvuka i izričaja ovoga četveroglasnog medija. Četiri glasa – tisuću boja.

Papandopulovci često na svoje programe uvrštavaju djela proizišla iz pera francuskih skladatelja bilo kao priznanje korijenima ili kao osvrt na njihovu aktualnu sliku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. svibanj 2024 02:40