Riječju: katastrofa! Srećom, zbili su redove, reorganizirali se i krenuli dalje a da nisu nikoga otpustili, i malo po malo, danas, četiri godine poslije, muku muče gdje proizvoditi sve te silne brodove, a ne za koga. Treba li reći da im je proizvodnja porasla 130 posto (!) i da posla, sada, kad se na sve strane kuka i leleče – ima i da bi ga moglo biti još i više.
Traže halu u najam
I zato tražimo u najam halu između 5000 i 6000 metara kvadratnih, u kojoj bismo gradili naše nove modele jedrilica dugih 20 metara. Ovako, preko medija, sasvim otvoreno, nudimo suradnju “Brodosplitu” – kao privatnici privatnicima. Dajte nam da radimo u jednoj od vaših hala, mi ćemo vas naučiti sve što znamo o plastičnoj brodogradnji u kojoj je Hrvatska još prije pedeset godina bila prva u Europi, a vi nama pokažite kako se grade veliki brodovi. Zašto ne? – pita se direktor Sušanj, koji rukovodi poduzećem od stotinjak radnika koje ima svijetlu perspektivu.
Više od osamdeset posto dionica u rukama je njemačkih vlasnika iz Wolfsburga, a oni znaju dobro kuda trebaju u budućnosti ploviti “AD brodovi” što se rađaju nedaleko od ušća rijeke Jadro.
- Planiramo raditi četiri jedrilice “Salona 60” godišnje. Radi se o dvadeset metara dugom brodu i jednostavno nam fizički nedostaje prostora. Ciljamo na kupce dubljeg džepa jer je riječ o jedrilici koja stoji milijun i tri stotine tisuća eura bez poreza, a za ovaj luksuzni brod već postoje zainteresirani kupci u Meksiku, Njemačkoj, Rusiji, Francuskoj, Australiji... – nabraja Sušanj, a kad smo se već dodirnuli i Australije, s tvrtkom “Sidney Yacht” uspostavili su odličnu suradnju.
- Za njih radimo trkaće brodove od 43 stope, jer su Australci utvrdili da ih mi u Europi možemo bolje prodati od njih koji su na kraj svijeta – objašnjava Sušanj i napominje da su “AD brodove” iz teške ekonomske situacije iščupali njemački vlasnici iz tvrtke “Previt” koji su bili spremni s njima otrpjeti krizu u kojoj nitko nije trebao brodove ni pod razno, a dok se ne ukaže svjetlo na kraju tunela.
Nijemci su nas spasili
Dovoljno je reći da su kao vlasnici u “AD brodove” uložili deset milijuna eura, a dolaze iz sasvim druge branše – iz automobilske industrije i dugogodišnji su poslovni partneri “AD plastika” – ističe Sušanj i kaže da će, ako se nađe adekvatan prostor za proizvodnju “Salone 20”, firma razviti krila.
Nije isključeno da ćemo zaposliti još radnika, a svakako računamo da ćemo povećati broj prodanih brodova. Sada ih prodajemo 45 godišnje i svaki odmah pronalazi kupca jer smo dosta fleksibilni – prilagođavamo se njihovim zahtjevima, a u isporuci smo prilično brzi, trebaju nam samo tri do četiri mjeseca.
Ta poduzetnost nas je i spasila u krizi, jer smo postojeće brodove ili redizajnirali ili napravili potpuno nove modele, a da bismo privukli kupce, što nije bio lagan posao jer nas kao tvrtku kupci malo kad biraju kad je u pitanju prvi brod; mi smo, naime, izbor iskusnijih nautičara – tumači Sušanj i dodaje da nije isključeno da i “AD brodovi” jedan dan iskorače izvan branše ako to financijski rezultati budu zadovoljavali, pa plastiku zamijene drugim materijalima. Možda i čelikom, zašto ne?
‘Brodosplit’ razmatra ponuduA, što kažu u “Brodosplitu” na ponudu iz susjednog brodogradilišta? Uprava “Brodosplita” upravo razmatra ponudu i o tome će uskoro izvijestiti Upravu “AD brodova” – odgovorio nam je kratko glasnogovornik DIV grupe, vlasnika “Brodosplita”, Frenki Laušić. Je li na pomolu brak iz interesa između malih i velikih brodograditelja? |