stdClass Object ( [id] => 1070313 [title] => Prvo istraživanje o proizvođačima i potrošačima vina u RH: građani su spremni potrošiti novac na dobro domaće vino, a vinarima je marketing slaba točka [alias] => prvo-istrazivanje-o-proizvodacima-i-potrosacima-vina-u-rh-gradani-su-spremni-potrositi-novac-na-dobro-domace-vino-a-vinarima-je-marketing-slaba-tocka [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Žene značajno više od muškaraca preferiraju crna vina, pjenušce i rosé vina.

Pokazalo je to istraživanje sociodemografskih i individualnih obilježja hrvatskih proizvođača i potrošača vina, prvo provedeno u Hrvatskoj. Istraživanje su proveli doktori znanosti ekonomist Đuro Horvat, glavni direktor Visokog učilišta Effectus, psihologinja Katarina Sokić, profesorica na Effectusu, te diplomirani agronom Robert Brkić, ravnatelj Zavoda za vinarstvo i vinogradarstvo.

Iako ukupno više od polovine potrošača preferira bijela vina, trećina se odlučuje za crna, dok rosé, pjenušava i predikatna vina preferira od dva do pet posto potrošača, kod žena je to drugačije: zanimljivo je da 67 posto muškaraca i 40 posto žena preferira bijela, a 42 posto žena i 26 posto muškaraca crna vina. Žene su češći konzumenti rosé i pjenušavih vina, dok ih podjednak broj bira predikatna vina – 3,5 posto muškaraca i 3,6 posto žena.

"Vjerojatno žene imaju drugačiji izbor radi punijeg, snažnijeg i slađeg, često voćnog okusa koji ova vina imaju. Bijela vina percipiraju se kao kiselija i oporija što, naravno, često ne odgovara istini, ali je uvriježena takva percepcija", pojašnjava Katarina Sokić.

Obrazovaniji i bogatiji potrošači

U okviru projekta pod nazivom "Utjecaj motivacije, preferencija i emocija proizvođača na uspjeh u proizvodnji, brendiranju i plasmanu vina", čiji je nositelj Effectus studij financije i pravo – visoko učilište iz Zagreba, povedeno je istraživanje sociodemografskih i individualnih-emocionalnih i motivacijskih obilježja hrvatskih proizvođača i potrošača vina. Studija potrošača vina obuhvatila je 570 sudionika: 318 muškaraca i 252 žene.

Učestalost konzumiranja pokazuje da većina sudionika vino konzumira više puta tjedno, a čak petina svakodnevno. I u pogledu učestalosti konzumacije postoje značajne spolne razlike kod svakodnevnih konzumenata: čini ih 29 posto muškaraca te samo osam posto žena.

Sokić napominje da je osim demografskih, socioekonomskih i psiholoških obilježja potrošača vina, vrlo važno ustanoviti kontekstualne faktore konzumacije, jer se na taj način ponuda može uskladiti s potrebama potrošača, "pogotovo zato što je konzumacija vina daleko više emocionalna nego racionalna. Doživljaj sigurno značajno utječe na naklonost potrošača. Prema našim rezultatima, 62 posto ispitanika ne može zamisliti svečane trenutke bez vina. Gotovo isto toliko ih misli da vino popravlja raspoloženje i smanjuje napetost. Očito je da potrošači vino povezuju s emocijama, i pozitivnim i negativnim. Primjerice, trećina ih smatra da je u stanju tuge i razočaranja najbolje popiti čašu vina. Konačno, vino je opjevano u mnogim sjetnim, ljubavnim pjesmama...", ističe Katarina Sokić.

Istraživanje je pokazalo da je više od polovine vinskih konzumenata visoko obrazovano. Potrošači vina, njih 70 posto, svoje imovno stanje u većini ocjenjuju osrednjim, a čak 24 posto ga percipira iznadprosječnim.

Potrošači i njihove preferencije

Postoji značajna pozitivna povezanost između pripadnosti određenoj vinskoj regiji po rođenju i preferiranja određene vinske regije. Potrošači, njih 33 posto, najskloniji su vinima Slavonije i hrvatskog Podunavlja, dok za 40 posto sudionika geografsko podrijetlo vina nije važno. Preferencija slavonskih vina zamjetna je i kod onih potrošača koji po rođenju pripadaju drugim vinskim regijama. Zanimljivo je da jedino potrošači – njih 74 posto – koji po rođenju pripadaju regiji Slavonije i Podunavlja preferiraju vina upravo ove vinske regije, dok je postotak potrošača koji preferiraju vina ostalih vinskih regija kojima pripadaju po rođenju znatno niži i iznosi kako slijedi: Hrvatska, Istra i Kvarner 40 posto, Dalmacija 26 posto, središnja bregovita Hrvatska 10 posto.

"Cijena ima izuzetno značenje za donošenje poslovnih odluka strateškog i taktičkog značenja za proizvođače vina. Uravnotežen odnos cijene i kvalitete ključni je faktor kod odabira vina kod 34 posto ispitanika, pa stoga možemo zaključiti da je cijena jako važna u današnjim uvjetima tržišnoga gospodarenja i za potrošača. Znakovito je da 60 posto ispitanika ne žali potrošiti novac na dobro vino, što znači da cijena vina mora biti sukladna temeljnim osobitostima i svojstvima, da snažno korespondira s njegovom kvalitetom, dizajnom, ambalažom i da vjerno oslikava ostvarenu proizvodnost rada proizvođača vina kroz cijenu koštanja vina, a krajnji rezultat je zadovoljstvo potrošača", ističe Horvat.

Sociodemografski faktori objašnjavaju značaj postotka varijance emocionalnog doživljaja pijenja i stavova prema domaćim vinima i to 13 posto doživljaja i 17 posto stavova.

Opći sociodemografski faktori poput dobi i spola značajni su prediktori emocionalnog doživljaja pijenja koji konzumaciju vina veže uz ugodu i opuštanje. Dob, mjesto rođenja, imovno stanje i preferencije prema određenim vinskim regijama značajni su prediktori stavova prema domaćim vinima.

"Postoji značajna povezanost između emocionalnog doživljaja pijenja i pozitivnog stava prema domaćim vinima. Značajni prediktori emocionalnog doživljaja pijenja su dob potrošača i učestalost konzumacije vina, dok su učestalost konzumacije i pripadnost pojedinoj vinskoj regiji značajni prediktori stavova prema domaćim vinima.

Rezultati ovog istraživanja predstavljaju veliki potencijal za domaće proizvođače jer pokazuju da su potrošači prepoznali napor domaćih proizvođača vina u posljednjem desetljeću i da su spremni potrošiti novac na dobro domaće vino. Zainteresirani su saznati više o podrijetlu i sastojcima vina koje konzumiraju i nemaju primjedbi na cijenu domaćih vina", naglašava Đuro Horvat.

Individualna obilježja proizvođača

Rezultati korelacijskih analiza pokazuju da postoji značajna pozitivna povezanost između osjećaja ispunjenosti unutarnjim zadovoljstvom bavljenjem vinarstvom i spremnosti na ponovno bavljenje vinarstvom. Značajna pozitivna povezanost postoji također između vinarstva kao obiteljskog nasljeđa i želje da se potomcima ostavi uhodan posao i osigurana egzistencija, kao i između spola i vinarstva kao obiteljskog nasljeđa kod muškaraca.

"Težnja samorealizaciji i razvoju vlastite kreativnosti i inovativnosti kroz bavljenje vinarstvom i vinogradarstvom najsnažniji je prediktor ustrajnosti u tome poslu unatoč svim teškoćama i izazovima. Svijest o vlastitim sposobnostima, zadovoljstvo potrošača i poslovni rezultati snažno su povezani s osjećajem zadovoljstva poslom. Korelacijska matrica upućuje na veliki utjecaj pokazatelja unutarnje i vanjske motivacije te pozitivnih emocija na spremnost za suočavanje s poslovnim izazovima. Osobito je kod proizvođača naglašena spremnost na natjecanje i doživljaj konkurencije kao poticaja", pojašnjava Đuro Horvat.

---

image
Shutterstock
---

U pogledu individualnih obilježja proizvođača ispitani su intrinzični i ekstrinzični motivatori, zadovoljstvo poslovnim postignućima, uživanje u poslu, potreba za samoaktualizacijom, samopoštovanje, ustrajnost, tradicijske i obiteljske vrijednosti, percepcija vlastitih sposobnosti i otvorenost ka novim znanjima i iskustvima.

Kod domaćih proizvođača bavljenje vinogradarstvom i vinarstvom velikim dijelom dio je obiteljskog nasljeđa, što je osobito izraženo u središnjoj bregovitoj Hrvatskoj. Znakovito je da 87 posto sudionika iskazuje kako bi se bavilo​ vinarstvom,​ što ukazuje na visoku intrinzičnu motivaciju proizvođača u svim vinskim regijama.

"Unutarnja motivacija koja je također ispitana snažno je izražena kod većine proizvođača. Čak dvije trećine proizvođača izjavljuje da im je važno raditi u životu ono što vole i u čemu uživaju, a isto toliko njih izjavljuje da ih ovaj posao ispunjava unutarnjim zadovoljstvom. Težnja samorealizaciji i razvoju vlastite kreativnosti i inovativnosti kroz bavljenje vinarstvom i vinogradarstvom najsnažniji je prediktor ustrajnosti u tome poslu unatoč svim teškoćama i izazovima. Svijest o vlastitim sposobnostima, zadovoljstvo potrošača i poslovni rezultati snažno su povezani s osjećajem zadovoljstva poslom. Korelacijska matrica upućuje na veliki utjecaj pokazatelja unutarnje i vanjske motivacije te pozitivnih emocija na spremnost za suočavanje s poslovnim izazovima", pojašnjava Đuro Horvat.

Horvat napominje da je istraživanje pokazalo kako je kod proizvođača osobito naglašena spremnost na natjecanje i doživljaj konkurencije kao poticaja.

Konzultanti – nepotrebni

Većina proizvođača, njih 60 posto, sudjeluje na ocjenjivanjima vina, njih tri posto sudjeluje samo na natjecanjima inozemnih vinara, a 19 posto i na natjecanjima domaćih i na natjecanjima inozemnih vinara.

Više od polovine ispitanika u poslu ne koristi nikakve konzultantske usluge, a 33 posto ispitanika koristi konzultantske usluge za enološko područje i tek šest posto za tehnologiju i sedam posto za marketing. Međutim, znakovito je da su oni proizvođači kojima je vinarstvo vlastiti projekt, a ne obiteljsko nasljeđe, spremniji na korištenje konzultantskih usluga.

"Samo sedam posto proizvođača koristi konzultantske usluge za marketing i tržište, a razlog vjerojatno leži u tome što smatraju da im takve usluge nisu potrebne. Zanimljivo je da je isti rezultat kod proizvođača kojima je vinogradarstvo i vinarstvo obiteljsko nasljeđe, tako i kod onih kojima je vinogradarstvo i vinarstvo vlastiti projekt. Možda odgovor treba potražiti u još uvijek niskoj produktivnosti hrvatskih vinara, usmjerenosti više prema proizvodu a manje prema tržištu i marketingu vina. Jednako kao što je vinograd početna točka za nastanak dobrog vina, vino je početna točka za promišljanje i kreiranje marketinga vina.

Nadamo se da će rezultati studije koja je ispitala stavove potrošača promijeniti ovaj rezultat. Naime, više od polovine potrošača iskazuje da bi voljelo imati priliku od samog proizvođača doznati više o podrijetlu i sastojcima vina koje konzumiraju, a trećina potrošača priznaje da na njihov odabir vina značajno utječe izgled i etiketa na boci. Dakle, možemo zaključiti da je nužno investirati u edukaciju potrošača jer je za očekivati kako će promjene imati utjecaj u ponašanju potrošača vina u svijetu, i već imaju utjecaj i na proizvođače vina u Hrvatskoj", pojašnjava Đuro Horvat.

Horvat naglašava da ponašanje potrošača ima izuzetno značenje za marketinške napore svakoga vinara pa zato saznanja o ponašanju potrošača nedvojbeno predstavljaju informacije koje su od presudnog značenja za donošenje marketinških odluka.

Proizvođači bi trebali osluškivati zahtjeve tržišta i više ulagati u vlastitu prepoznatljivost jer za tim očito postoji potreba kod domaćih potrošača. Suvremeni trendovi u marketingu to i potvrđuju, jer izravno ili neizravno ukazuju kako se marketing sve više mijenja iz masovnog u tzv. mikromarketing, usmjeravajući se na pojedince i njihove posebne potrebe, želje, običaje, uvjerenja i ponašanje. Implementacije i razvoja marketinga vina u Hrvatskoj neće biti sve dok se ne izrade i ne usvoje nacionalna i regionalne strategije marketinga vina", zaključuje Horvat.

---

Usporedne studije

 

Prema dostupnim podacima u nekoliko recentnih studija ispitane su preferencije vinskih potrošača i emocionalni odgovori na vino. Jedna od takvih studija​ provedena je 2018. godine u Španjolskoj – Mora, Urdaneta & Chaya. Rezultati pokazuju da postoje razlike u emocionalnom odgovoru s obzirom na spol i dobi: općenito, muškarci su imali više rezultate na emocije od žena, ali su žene, iako su uglavnom imale niže ocjene od muškaraca, pokazale veći raspon emocija.

Mlađi konzumenti pokazali su veću sposobnost emocionalne diskriminacije vina u usporedbi s ostalim dobnim skupinama. Istraživanje koje su 2019. godine proveli Pelegrín, González-Menorca & Meraz imalo je za cilj usporediti utjecaj osjećaja izazvanih vinom, osjećaja izazvanih posjetom vinariji i osjećaja izazvanih vinskim vijestima na namjeru kupnje vina. Ispitano je 600 vinskih turista kako bi se objasnio utjecaj osjećaja koje generira vino, posjet vinariji i vijesti o vinu na namjeru kupnje vina. "Rezultati pokazuju da različite vrste osjećaja različito utječu na namjeru kupnje vina turista. Objašnjeni postotak varijance iznosio je 34,6 posto za model osjećaja proizvedenih vinom u odnosu na 10,3 posto za model osjećaja proizvedenih posjetom vinariji i 6,3 posto za model osjećaja proizvedenih vinskim vijestima. Emocije proizvedene od vinske ponude imaju najveći utjecaj. Emocije izazvane posjetom vinariji bile su manje utjecajne. Vinske vijesti imale su samo manji utjecaj na namjeru kupnje", otkriva Đuro Horvat.

Studija koju su 2012. godine proveli Lesschaeve, Bowen & Bruwer ispitala je senzorne preferencije, potrošačke navike i stavove prema vinima u tri različite potrošačke skupine. Potrošači su regrutirani i raspoređeni u jednu od tri apriorne skupine te su ocjenjivali 12 bijelih vina. Rezultati su pokazali da se senzorne preferencije nisu značajno razlikovale među osobama apriorne skupine potrošača. "Većina potrošača radije je odabrala slađa i voćnija vina neovisno o njihovoj a priori dodijeljenoj skupini. Samo nekoliko demografskih podataka i stavova karakteristike su razlikovale dva segmenta preferencija; međutim, nisu bile povezane s početnim apriori grupiranjem. Primarna dimenzija koja objašnjava sklonosti potrošača prema bijelim vinima potvrdila je prethodna istraživanja sugerirajući da je glavna prednost preferiranih vina u njihovoj slatkoći i voćnim osjetnim karakteristikama", kazao je Horvat.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => studija [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [extra_fields_search] => studija 1 1 1 1 1 1 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-01-04 11:19:38 [created_by] => 3157 [created_by_alias] => Jozo Vrdoljak [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-01-12 11:20:31 [modified_by] => 3157 [publish_up] => 2021-01-12 11:18:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/01\/04\/15732256.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/04\/15732298.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Shutterstock","Shutterstock"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1355","k_15732256_1280.jpg":"1280x1280","k_15732256_1024.jpg":"1024x1024","k_15732256_640.jpg":"640x640","k_15732256_480.jpg":"480x480","k_15732256_340.jpg":"340x340","k_15732256_220.jpg":"220x220","o_15732256_1280.jpg":"1280x903","o_15732256_1024.jpg":"1024x722","o_15732256_640.jpg":"640x451","o_15732256_480.jpg":"480x338","o_15732256_340.jpg":"340x239","o_15732256_220.jpg":"220x155","h_15732256_1280.jpg":"1280x854","h_15732256_1024.jpg":"1024x683","h_15732256_640.jpg":"640x427","h_15732256_480.jpg":"480x320","h_15732256_340.jpg":"340x227","h_15732256_220.jpg":"220x147","pp_15732256_1280.jpg":"1006x1280","pp_15732256_1024.jpg":"805x1024","pp_15732256_640.jpg":"503x640","pp_15732256_480.jpg":"377x480","pp_15732256_340.jpg":"267x340","pp_15732256_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","k_15732298_1280.jpg":"1280x1280","k_15732298_1024.jpg":"1024x1024","k_15732298_640.jpg":"640x640","k_15732298_480.jpg":"480x480","k_15732298_340.jpg":"340x340","k_15732298_220.jpg":"220x220","o_15732298_1280.jpg":"1280x853","o_15732298_1024.jpg":"1024x682","o_15732298_640.jpg":"640x426","o_15732298_480.jpg":"480x320","o_15732298_340.jpg":"340x226","o_15732298_220.jpg":"220x146","h_15732298_1280.jpg":"1280x854","h_15732298_1024.jpg":"1024x683","h_15732298_640.jpg":"640x427","h_15732298_480.jpg":"480x320","h_15732298_340.jpg":"340x227","h_15732298_220.jpg":"220x147","pp_15732298_1280.jpg":"1006x1280","pp_15732298_1024.jpg":"805x1024","pp_15732298_640.jpg":"503x640","pp_15732298_480.jpg":"377x480","pp_15732298_340.jpg":"267x340","pp_15732298_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7419395 Threads: 3 Questions: 1530717928 Slow queries: 4654832 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110657064 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [parent] => 119 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) ) [link] => /vijesti/hrvatska/prvo-istrazivanje-o-proizvodacima-i-potrosacima-vina-u-rh-gradani-su-spremni-potrositi-novac-na-dobro-domace-vino-a-vinarima-je-marketing-slaba-tocka-1070313 [printLink] => /vijesti/hrvatska/prvo-istrazivanje-o-proizvodacima-i-potrosacima-vina-u-rh-gradani-su-spremni-potrositi-novac-na-dobro-domace-vino-a-vinarima-je-marketing-slaba-tocka-1070313?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 352034 [name] => Vinari [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => vinari [link] => /tag/vinari ) [1] => stdClass Object ( [id] => 273943 [name] => vina [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => vina [link] => /tag/vina ) [2] => stdClass Object ( [id] => 346294 [name] => istraživanje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => istrazivanje [link] => /tag/istrazivanje ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => studija [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Prvo istraživanje o proizvođačima i potrošačima vina u RH: građani su spremni potrošiti novac na dobro domaće vino, a vinarima je marketing slaba točka [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3157 [name] => Lidija Gnjidić [username] => lidija-gnjidi [email] => lidija-gnjidi@sd.hr [password] => $2y$10$mtngOqzQV8jneai0Ik7mIexV4pAvDlAqOL0lsOSs2gQuEk7KEba92 [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/lidija-gnjidic-3157 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1675 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/30b1a32f8a9df9371676b36d9e6e20f4?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/04/15732256.jpg [galleryCount] => 2 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Shutterstock [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/04/15732256.jpg [title] => Shutterstock ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/04/15732298.jpg [title] => Shutterstock ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Žene značajno više od muškaraca preferiraju crna vina, pjenušce i rosé vina.

Pokazalo je to istraživanje sociodemografskih i individualnih obilježja hrvatskih proizvođača i potrošača vina, prvo provedeno u Hrvatskoj. Istraživanje su proveli doktori znanosti ekonomist Đuro Horvat, glavni direktor Visokog učilišta Effectus, psihologinja Katarina Sokić, profesorica na Effectusu, te diplomirani agronom Robert Brkić, ravnatelj Zavoda za vinarstvo i vinogradarstvo.

Iako ukupno više od polovine potrošača preferira bijela vina, trećina se odlučuje za crna, dok rosé, pjenušava i predikatna vina preferira od dva do pet posto potrošača, kod žena je to drugačije: zanimljivo je da 67 posto muškaraca i 40 posto žena preferira bijela, a 42 posto žena i 26 posto muškaraca crna vina. Žene su češći konzumenti rosé i pjenušavih vina, dok ih podjednak broj bira predikatna vina – 3,5 posto muškaraca i 3,6 posto žena.

"Vjerojatno žene imaju drugačiji izbor radi punijeg, snažnijeg i slađeg, često voćnog okusa koji ova vina imaju. Bijela vina percipiraju se kao kiselija i oporija što, naravno, često ne odgovara istini, ali je uvriježena takva percepcija", pojašnjava Katarina Sokić.

Obrazovaniji i bogatiji potrošači

U okviru projekta pod nazivom "Utjecaj motivacije, preferencija i emocija proizvođača na uspjeh u proizvodnji, brendiranju i plasmanu vina", čiji je nositelj Effectus studij financije i pravo – visoko učilište iz Zagreba, povedeno je istraživanje sociodemografskih i individualnih-emocionalnih i motivacijskih obilježja hrvatskih proizvođača i potrošača vina. Studija potrošača vina obuhvatila je 570 sudionika: 318 muškaraca i 252 žene.

Učestalost konzumiranja pokazuje da većina sudionika vino konzumira više puta tjedno, a čak petina svakodnevno. I u pogledu učestalosti konzumacije postoje značajne spolne razlike kod svakodnevnih konzumenata: čini ih 29 posto muškaraca te samo osam posto žena.

Sokić napominje da je osim demografskih, socioekonomskih i psiholoških obilježja potrošača vina, vrlo važno ustanoviti kontekstualne faktore konzumacije, jer se na taj način ponuda može uskladiti s potrebama potrošača, "pogotovo zato što je konzumacija vina daleko više emocionalna nego racionalna. Doživljaj sigurno značajno utječe na naklonost potrošača. Prema našim rezultatima, 62 posto ispitanika ne može zamisliti svečane trenutke bez vina. Gotovo isto toliko ih misli da vino popravlja raspoloženje i smanjuje napetost. Očito je da potrošači vino povezuju s emocijama, i pozitivnim i negativnim. Primjerice, trećina ih smatra da je u stanju tuge i razočaranja najbolje popiti čašu vina. Konačno, vino je opjevano u mnogim sjetnim, ljubavnim pjesmama...", ističe Katarina Sokić.

Istraživanje je pokazalo da je više od polovine vinskih konzumenata visoko obrazovano. Potrošači vina, njih 70 posto, svoje imovno stanje u većini ocjenjuju osrednjim, a čak 24 posto ga percipira iznadprosječnim.

Potrošači i njihove preferencije

Postoji značajna pozitivna povezanost između pripadnosti određenoj vinskoj regiji po rođenju i preferiranja određene vinske regije. Potrošači, njih 33 posto, najskloniji su vinima Slavonije i hrvatskog Podunavlja, dok za 40 posto sudionika geografsko podrijetlo vina nije važno. Preferencija slavonskih vina zamjetna je i kod onih potrošača koji po rođenju pripadaju drugim vinskim regijama. Zanimljivo je da jedino potrošači – njih 74 posto – koji po rođenju pripadaju regiji Slavonije i Podunavlja preferiraju vina upravo ove vinske regije, dok je postotak potrošača koji preferiraju vina ostalih vinskih regija kojima pripadaju po rođenju znatno niži i iznosi kako slijedi: Hrvatska, Istra i Kvarner 40 posto, Dalmacija 26 posto, središnja bregovita Hrvatska 10 posto.

"Cijena ima izuzetno značenje za donošenje poslovnih odluka strateškog i taktičkog značenja za proizvođače vina. Uravnotežen odnos cijene i kvalitete ključni je faktor kod odabira vina kod 34 posto ispitanika, pa stoga možemo zaključiti da je cijena jako važna u današnjim uvjetima tržišnoga gospodarenja i za potrošača. Znakovito je da 60 posto ispitanika ne žali potrošiti novac na dobro vino, što znači da cijena vina mora biti sukladna temeljnim osobitostima i svojstvima, da snažno korespondira s njegovom kvalitetom, dizajnom, ambalažom i da vjerno oslikava ostvarenu proizvodnost rada proizvođača vina kroz cijenu koštanja vina, a krajnji rezultat je zadovoljstvo potrošača", ističe Horvat.

Sociodemografski faktori objašnjavaju značaj postotka varijance emocionalnog doživljaja pijenja i stavova prema domaćim vinima i to 13 posto doživljaja i 17 posto stavova.

Opći sociodemografski faktori poput dobi i spola značajni su prediktori emocionalnog doživljaja pijenja koji konzumaciju vina veže uz ugodu i opuštanje. Dob, mjesto rođenja, imovno stanje i preferencije prema određenim vinskim regijama značajni su prediktori stavova prema domaćim vinima.

"Postoji značajna povezanost između emocionalnog doživljaja pijenja i pozitivnog stava prema domaćim vinima. Značajni prediktori emocionalnog doživljaja pijenja su dob potrošača i učestalost konzumacije vina, dok su učestalost konzumacije i pripadnost pojedinoj vinskoj regiji značajni prediktori stavova prema domaćim vinima.

Rezultati ovog istraživanja predstavljaju veliki potencijal za domaće proizvođače jer pokazuju da su potrošači prepoznali napor domaćih proizvođača vina u posljednjem desetljeću i da su spremni potrošiti novac na dobro domaće vino. Zainteresirani su saznati više o podrijetlu i sastojcima vina koje konzumiraju i nemaju primjedbi na cijenu domaćih vina", naglašava Đuro Horvat.

Individualna obilježja proizvođača

Rezultati korelacijskih analiza pokazuju da postoji značajna pozitivna povezanost između osjećaja ispunjenosti unutarnjim zadovoljstvom bavljenjem vinarstvom i spremnosti na ponovno bavljenje vinarstvom. Značajna pozitivna povezanost postoji također između vinarstva kao obiteljskog nasljeđa i želje da se potomcima ostavi uhodan posao i osigurana egzistencija, kao i između spola i vinarstva kao obiteljskog nasljeđa kod muškaraca.

"Težnja samorealizaciji i razvoju vlastite kreativnosti i inovativnosti kroz bavljenje vinarstvom i vinogradarstvom najsnažniji je prediktor ustrajnosti u tome poslu unatoč svim teškoćama i izazovima. Svijest o vlastitim sposobnostima, zadovoljstvo potrošača i poslovni rezultati snažno su povezani s osjećajem zadovoljstva poslom. Korelacijska matrica upućuje na veliki utjecaj pokazatelja unutarnje i vanjske motivacije te pozitivnih emocija na spremnost za suočavanje s poslovnim izazovima. Osobito je kod proizvođača naglašena spremnost na natjecanje i doživljaj konkurencije kao poticaja", pojašnjava Đuro Horvat.

---

image
Shutterstock
---

U pogledu individualnih obilježja proizvođača ispitani su intrinzični i ekstrinzični motivatori, zadovoljstvo poslovnim postignućima, uživanje u poslu, potreba za samoaktualizacijom, samopoštovanje, ustrajnost, tradicijske i obiteljske vrijednosti, percepcija vlastitih sposobnosti i otvorenost ka novim znanjima i iskustvima.

Kod domaćih proizvođača bavljenje vinogradarstvom i vinarstvom velikim dijelom dio je obiteljskog nasljeđa, što je osobito izraženo u središnjoj bregovitoj Hrvatskoj. Znakovito je da 87 posto sudionika iskazuje kako bi se bavilo​ vinarstvom,​ što ukazuje na visoku intrinzičnu motivaciju proizvođača u svim vinskim regijama.

"Unutarnja motivacija koja je također ispitana snažno je izražena kod većine proizvođača. Čak dvije trećine proizvođača izjavljuje da im je važno raditi u životu ono što vole i u čemu uživaju, a isto toliko njih izjavljuje da ih ovaj posao ispunjava unutarnjim zadovoljstvom. Težnja samorealizaciji i razvoju vlastite kreativnosti i inovativnosti kroz bavljenje vinarstvom i vinogradarstvom najsnažniji je prediktor ustrajnosti u tome poslu unatoč svim teškoćama i izazovima. Svijest o vlastitim sposobnostima, zadovoljstvo potrošača i poslovni rezultati snažno su povezani s osjećajem zadovoljstva poslom. Korelacijska matrica upućuje na veliki utjecaj pokazatelja unutarnje i vanjske motivacije te pozitivnih emocija na spremnost za suočavanje s poslovnim izazovima", pojašnjava Đuro Horvat.

Horvat napominje da je istraživanje pokazalo kako je kod proizvođača osobito naglašena spremnost na natjecanje i doživljaj konkurencije kao poticaja.

Konzultanti – nepotrebni

Većina proizvođača, njih 60 posto, sudjeluje na ocjenjivanjima vina, njih tri posto sudjeluje samo na natjecanjima inozemnih vinara, a 19 posto i na natjecanjima domaćih i na natjecanjima inozemnih vinara.

Više od polovine ispitanika u poslu ne koristi nikakve konzultantske usluge, a 33 posto ispitanika koristi konzultantske usluge za enološko područje i tek šest posto za tehnologiju i sedam posto za marketing. Međutim, znakovito je da su oni proizvođači kojima je vinarstvo vlastiti projekt, a ne obiteljsko nasljeđe, spremniji na korištenje konzultantskih usluga.

"Samo sedam posto proizvođača koristi konzultantske usluge za marketing i tržište, a razlog vjerojatno leži u tome što smatraju da im takve usluge nisu potrebne. Zanimljivo je da je isti rezultat kod proizvođača kojima je vinogradarstvo i vinarstvo obiteljsko nasljeđe, tako i kod onih kojima je vinogradarstvo i vinarstvo vlastiti projekt. Možda odgovor treba potražiti u još uvijek niskoj produktivnosti hrvatskih vinara, usmjerenosti više prema proizvodu a manje prema tržištu i marketingu vina. Jednako kao što je vinograd početna točka za nastanak dobrog vina, vino je početna točka za promišljanje i kreiranje marketinga vina.

Nadamo se da će rezultati studije koja je ispitala stavove potrošača promijeniti ovaj rezultat. Naime, više od polovine potrošača iskazuje da bi voljelo imati priliku od samog proizvođača doznati više o podrijetlu i sastojcima vina koje konzumiraju, a trećina potrošača priznaje da na njihov odabir vina značajno utječe izgled i etiketa na boci. Dakle, možemo zaključiti da je nužno investirati u edukaciju potrošača jer je za očekivati kako će promjene imati utjecaj u ponašanju potrošača vina u svijetu, i već imaju utjecaj i na proizvođače vina u Hrvatskoj", pojašnjava Đuro Horvat.

Horvat naglašava da ponašanje potrošača ima izuzetno značenje za marketinške napore svakoga vinara pa zato saznanja o ponašanju potrošača nedvojbeno predstavljaju informacije koje su od presudnog značenja za donošenje marketinških odluka.

Proizvođači bi trebali osluškivati zahtjeve tržišta i više ulagati u vlastitu prepoznatljivost jer za tim očito postoji potreba kod domaćih potrošača. Suvremeni trendovi u marketingu to i potvrđuju, jer izravno ili neizravno ukazuju kako se marketing sve više mijenja iz masovnog u tzv. mikromarketing, usmjeravajući se na pojedince i njihove posebne potrebe, želje, običaje, uvjerenja i ponašanje. Implementacije i razvoja marketinga vina u Hrvatskoj neće biti sve dok se ne izrade i ne usvoje nacionalna i regionalne strategije marketinga vina", zaključuje Horvat.

---

Usporedne studije

 

Prema dostupnim podacima u nekoliko recentnih studija ispitane su preferencije vinskih potrošača i emocionalni odgovori na vino. Jedna od takvih studija​ provedena je 2018. godine u Španjolskoj – Mora, Urdaneta & Chaya. Rezultati pokazuju da postoje razlike u emocionalnom odgovoru s obzirom na spol i dobi: općenito, muškarci su imali više rezultate na emocije od žena, ali su žene, iako su uglavnom imale niže ocjene od muškaraca, pokazale veći raspon emocija.

Mlađi konzumenti pokazali su veću sposobnost emocionalne diskriminacije vina u usporedbi s ostalim dobnim skupinama. Istraživanje koje su 2019. godine proveli Pelegrín, González-Menorca & Meraz imalo je za cilj usporediti utjecaj osjećaja izazvanih vinom, osjećaja izazvanih posjetom vinariji i osjećaja izazvanih vinskim vijestima na namjeru kupnje vina. Ispitano je 600 vinskih turista kako bi se objasnio utjecaj osjećaja koje generira vino, posjet vinariji i vijesti o vinu na namjeru kupnje vina. "Rezultati pokazuju da različite vrste osjećaja različito utječu na namjeru kupnje vina turista. Objašnjeni postotak varijance iznosio je 34,6 posto za model osjećaja proizvedenih vinom u odnosu na 10,3 posto za model osjećaja proizvedenih posjetom vinariji i 6,3 posto za model osjećaja proizvedenih vinskim vijestima. Emocije proizvedene od vinske ponude imaju najveći utjecaj. Emocije izazvane posjetom vinariji bile su manje utjecajne. Vinske vijesti imale su samo manji utjecaj na namjeru kupnje", otkriva Đuro Horvat.

Studija koju su 2012. godine proveli Lesschaeve, Bowen & Bruwer ispitala je senzorne preferencije, potrošačke navike i stavove prema vinima u tri različite potrošačke skupine. Potrošači su regrutirani i raspoređeni u jednu od tri apriorne skupine te su ocjenjivali 12 bijelih vina. Rezultati su pokazali da se senzorne preferencije nisu značajno razlikovale među osobama apriorne skupine potrošača. "Većina potrošača radije je odabrala slađa i voćnija vina neovisno o njihovoj a priori dodijeljenoj skupini. Samo nekoliko demografskih podataka i stavova karakteristike su razlikovale dva segmenta preferencija; međutim, nisu bile povezane s početnim apriori grupiranjem. Primarna dimenzija koja objašnjava sklonosti potrošača prema bijelim vinima potvrdila je prethodna istraživanja sugerirajući da je glavna prednost preferiranih vina u njihovoj slatkoći i voćnim osjetnim karakteristikama", kazao je Horvat.

---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Shutterstock Shutterstock
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/prvo-istrazivanje-o-proizvodacima-i-potrosacima-vina-u-rh-gradani-su-spremni-potrositi-novac-na-dobro-domace-vino-a-vinarima-je-marketing-slaba-tocka-1070313 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=d8f2ee659254566fc5afcdbe771ce69652e5c88d [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Prvo+istra%C5%BEivanje+o+proizvo%C4%91a%C4%8Dima+i+potro%C5%A1a%C4%8Dima+vina+u+RH%3A+gra%C4%91ani+su+spremni+potro%C5%A1iti+novac+na+dobro+doma%C4%87e+vino%2C+a+vinarima+je+marketing+slaba+to%C4%8Dka&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fprvo-istrazivanje-o-proizvodacima-i-potrosacima-vina-u-rh-gradani-su-spremni-potrositi-novac-na-dobro-domace-vino-a-vinarima-je-marketing-slaba-tocka-1070313 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fprvo-istrazivanje-o-proizvodacima-i-potrosacima-vina-u-rh-gradani-su-spremni-potrositi-novac-na-dobro-domace-vino-a-vinarima-je-marketing-slaba-tocka-1070313 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => studija [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) )
StoryEditorOCM
Hrvatskastudija

Prvo istraživanje o proizvođačima i potrošačima vina u RH: građani su spremni potrošiti novac na dobro domaće vino, a vinarima je marketing slaba točka

Piše Jozo Vrdoljak
12. siječnja 2021. - 12:18

Žene značajno više od muškaraca preferiraju crna vina, pjenušce i rosé vina.

Pokazalo je to istraživanje sociodemografskih i individualnih obilježja hrvatskih proizvođača i potrošača vina, prvo provedeno u Hrvatskoj. Istraživanje su proveli doktori znanosti ekonomist Đuro Horvat, glavni direktor Visokog učilišta Effectus, psihologinja Katarina Sokić, profesorica na Effectusu, te diplomirani agronom Robert Brkić, ravnatelj Zavoda za vinarstvo i vinogradarstvo.

Iako ukupno više od polovine potrošača preferira bijela vina, trećina se odlučuje za crna, dok rosé, pjenušava i predikatna vina preferira od dva do pet posto potrošača, kod žena je to drugačije: zanimljivo je da 67 posto muškaraca i 40 posto žena preferira bijela, a 42 posto žena i 26 posto muškaraca crna ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 06:12