stdClass Object ( [id] => 223343 [title] => Karte Croatia Airlinesa trebale bi biti tri puta jeftinije [alias] => karte-croatia-airlinesa-trebale-bi-biti-tri-puta-jeftinije [catid] => 244 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Da je putnik namjernik u srijedu 15. siječnja iznenada iz Dubrovnika odlučio otputovati za Zagreb, cijena karte iznosila bi 425 kuna ako bi ugrabio jedino preostalo slobodno mjesto u klasi “fly promo”. Ako ne, morao bi platiti 877 kuna za let u klasi “fly advanced”.

Recimo da se u roku tri dana želi vratiti (18. siječnja), mogao bi požuriti s kupnjom jedne od četiri karte po 881 kunu. Ukupno taj bi povratni let platio ili 1306 kuna, ili 1758 kuna – tek nešto povoljnije nego što bi automobilom srednje klase iznio trošak puta Dubrovnik – Zagreb – Dubrovnik.

Kad bi na iste datume krenuo iz Splita, kartu do Zagreba (ako uhvati jedno od devet raspoloživih mjesta na dva leta) platio bi između 355 i 786 kuna, a za povratak 18. siječnja između 362 i 793 kune, ovisno o kojem je letu i klasi riječ. Najjeftinija povratna karta je 717, a najskuplja 1579 kuna.

Što je PSO?

Kad bi to isto pokušao iz Zadra, troškovi povratne karte iznosili bi između 507 i 607 kuna, s tim što Zadar nema svakodnevnu vezu sa Zagrebom. Već na prvi pogled vidi se da je nacionalni avioprijevoznik cijene svog prijevoza smjestio u odnos s konkurencijom: avionom je nešto jeftinije od auta, a dvostruko skuplje od, recimo, autobusa. Uz razliku što Splićanima i Zadranima autobus ni izbliza nije takva “tlaka” kao Dubrovčanima. Splićani će do Zagreba za pet sati, Zadrani za četiri sata, a Dubrovčani za 11, i to u najboljem slučaju!

Bez obzira na razlike, pitanje je bi li Dalmatinci svejedno mogli jeftinije koristiti usluge nacionalnog prijevoznika. Ako je suditi po tome koliko država godišnje isplati Croatia Airlinesu za održavanje zračnih linija sa Splitom, Dubrovnikom i Pulom (Zadar je u paketu s Pulom), cijene zračnog prijevoza morale bi biti niže. Štoviše, kad država sufinancira zračni prijevoz, ima pravo i uvjetovati najvišu cijenu za određenu relaciju ako procijeni da je cijena koju traži prijevoznik previsoka.

U Croatia Airlinesu, doduše, reći će da, u skladu s europskim normama, subvencija više nema, ali postoji nešto drugo, a zove se PiEsO, ili PSO, a to je model koji primjenjuju gotovo sve europske zemlje, a najviše one “rastegnute” na nekoliko tisuća kilometara, poput Španjolske, Francuske, Italije, Norveške, pa i Njemačke.

PSO je kratica od Public Service Obligation, a najkraće rečeno to su zračne linije koje vlade podržavaju da bi građanima i biračima omogućile prihvatljiviji transport. Na primjer, Španjolci koriste PSO kad je riječ o Kanarskim otocima, Nijemci na liniji Rostock – München i Köln – Bonn, Norvežani, kojih je pet milijuna na golemom teritoriju, također na desecima linija, Francuzi također podržavaju najmanje desetak linija. Svi oni su za linije u PSO-u propisali maksimalne cijene koje se mogu naplatiti putniku, pa je, na primjer, tarifa za Rostock – München fiksirana na 200 eura.

Evo kako Hrvatska koristi PSO? Vlada je posljednji put PSO zaključila u travnju 2013. godine, tri mjeseca prije nego što će Hrvatska postati članica Europske unije. Da je to učinjeno nakon 1. srpnja, na natječaj bi se mogle javiti sve europske zračne kompanije, a ovako se javila samo jedna i jedina, registrirana u Hrvatskoj.

Vlada nije postavila nikakve uvjete o maksimalnoj cijeni prijevoza, nego je ugovor potpisala bezuvjetno na tri godine. Croatia Airlines dobio je sve PSO linije osim one Osijek – Zagreb, koja ih, koliko se može doznati, nije ni zanimala, pa je tamo upala kompanija Trade Air s manjim avionom embraer s dvadesetak sjedala, ali uz uvjet da cijena leta ne smije biti skuplja od autobusnog prijevoza na istoj relaciji.

Prema podacima koje smo dobili iz Croatia Airlinesa, za PSO je za 2014. godinu izdvojeno 100 milijuna kuna, od čega je 92 milijuna kuna namijenjeno linijama Croatia Airlinesa. U našem avioprijevozniku objašnjavaju da im država PSO-om pokriva troškove kako bi bili na nuli, bez zarade.

Računica

Ako Croatia za Dubrovnik leti 365 dana godišnje po dva puta, troškovi bi ugrubo trebali izgledati ovako: uz maksimalnu cijenu sata leta airbusa od 3500 eura (dash 7 jeftiniji za najmanje tisuću eura po satu), kompanija dnevno potroši 14 tisuća eura, a kad se to pomnoži s 365 dana, dođe se do 5 milijuna i 110 tisuća eura godišnje, ili 38,25 milijuna kuna godišnje. Kad se novcem iz PSO-a pokrije minus, a u 92 milijuna kuna doista ima dovoljno rezerve, nema nikakvog razloga tako visokim cijenama karata.

Grad Dubrovnik zbog skupoće karata mora još sufinancirati s 250 kuna po letu ili pet milijuna kuna godišnje, na što je Croatia Airlines nekorektno odgovorio daljnjim napuhavanjem tarife. Otkad dubrovački gradonačelnik Vlahušić pokušava Zagreb učiniti dostupnijim, zanimanje su pokazale i strane kompanije sa svojim računicama isplativosti.

Po izračunu jednog nizozemskog prijevoznika, povratna karta Dubrovnik – Zagreb trebala bi stajati najviše 400 kuna, povratna iz Splita 300 kuna, a iz Zadra 200 kuna. Povoljno? Da, kad država pomaže s toliko novca godišnje, prijevoznik zarađuje i s tako niskim cijenama.

antun masle

Država je pogodovala domaćem prijevozniku, a građani plaćaju

Hrvatska Vlada mogla je PSO potpisati na rok od jedne do tri godine, a onda omogućiti europsku konkurenciju, ali je izborom najduljeg trogodišnjeg ugovora očito pogodovala nacionalnom prijevozniku. Croatia Airlines na to odgovara popriličnom socijalnom neosjetljivošću, što se moglo i očekivati kad kontrole nema. U svakom slučaju, račun na naplatu ide građanima, dok je Croatia Airlines, bez obzira na novac iz proračuna i visoke cijene karata, tradicionalno u velikim financijskim problemima. Toliko ozbiljnim da je propao i pokušaj privatizacije.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => deru nas u zraku [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-01-17 11:00:47 [created_by] => 22323 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-01-17 18:02:57 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-01-17 18:15:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 15316 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 244 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz poslovnog sektora [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, poslovni sektor, biznis, business [secure] => 0 [page_title] => Biznis [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/01/17/Novosti/putnici_cilipi3-090710.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x532" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 244 [name] => Biznis [alias] => biznis [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 5 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4073781 Threads: 2 Questions: 121297012 Slow queries: 53079 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 3697946 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/biznis ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/biznis/karte-croatia-airlinesa-trebale-bi-biti-tri-puta-jeftinije-223343 [printLink] => /vijesti/biznis/karte-croatia-airlinesa-trebale-bi-biti-tri-puta-jeftinije-223343?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 367697 [name] => croatiaairlines [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => croatiaairlines [link] => /tag/croatiaairlines ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => deru nas u zraku [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Karte Croatia Airlinesa trebale bi biti tri puta jeftinije [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-11-06-04-24-22323 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/01/17/Novosti/putnici_cilipi3-090710.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/01/17/Novosti/putnici_cilipi3-090710.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Da je putnik namjernik u srijedu 15. siječnja iznenada iz Dubrovnika odlučio otputovati za Zagreb, cijena karte iznosila bi 425 kuna ako bi ugrabio jedino preostalo slobodno mjesto u klasi “fly promo”. Ako ne, morao bi platiti 877 kuna za let u klasi “fly advanced”.

Recimo da se u roku tri dana želi vratiti (18. siječnja), mogao bi požuriti s kupnjom jedne od četiri karte po 881 kunu. Ukupno taj bi povratni let platio ili 1306 kuna, ili 1758 kuna – tek nešto povoljnije nego što bi automobilom srednje klase iznio trošak puta Dubrovnik – Zagreb – Dubrovnik.

Kad bi na iste datume krenuo iz Splita, kartu do Zagreba (ako uhvati jedno od devet raspoloživih mjesta na dva leta) platio bi između 355 i 786 kuna, a za povratak 18. siječnja između 362 i 793 kune, ovisno o kojem je letu i klasi riječ. Najjeftinija povratna karta je 717, a najskuplja 1579 kuna.

Što je PSO?

Kad bi to isto pokušao iz Zadra, troškovi povratne karte iznosili bi između 507 i 607 kuna, s tim što Zadar nema svakodnevnu vezu sa Zagrebom. Već na prvi pogled vidi se da je nacionalni avioprijevoznik cijene svog prijevoza smjestio u odnos s konkurencijom: avionom je nešto jeftinije od auta, a dvostruko skuplje od, recimo, autobusa. Uz razliku što Splićanima i Zadranima autobus ni izbliza nije takva “tlaka” kao Dubrovčanima. Splićani će do Zagreba za pet sati, Zadrani za četiri sata, a Dubrovčani za 11, i to u najboljem slučaju!

Bez obzira na razlike, pitanje je bi li Dalmatinci svejedno mogli jeftinije koristiti usluge nacionalnog prijevoznika. Ako je suditi po tome koliko država godišnje isplati Croatia Airlinesu za održavanje zračnih linija sa Splitom, Dubrovnikom i Pulom (Zadar je u paketu s Pulom), cijene zračnog prijevoza morale bi biti niže. Štoviše, kad država sufinancira zračni prijevoz, ima pravo i uvjetovati najvišu cijenu za određenu relaciju ako procijeni da je cijena koju traži prijevoznik previsoka.

U Croatia Airlinesu, doduše, reći će da, u skladu s europskim normama, subvencija više nema, ali postoji nešto drugo, a zove se PiEsO, ili PSO, a to je model koji primjenjuju gotovo sve europske zemlje, a najviše one “rastegnute” na nekoliko tisuća kilometara, poput Španjolske, Francuske, Italije, Norveške, pa i Njemačke.

PSO je kratica od Public Service Obligation, a najkraće rečeno to su zračne linije koje vlade podržavaju da bi građanima i biračima omogućile prihvatljiviji transport. Na primjer, Španjolci koriste PSO kad je riječ o Kanarskim otocima, Nijemci na liniji Rostock – München i Köln – Bonn, Norvežani, kojih je pet milijuna na golemom teritoriju, također na desecima linija, Francuzi također podržavaju najmanje desetak linija. Svi oni su za linije u PSO-u propisali maksimalne cijene koje se mogu naplatiti putniku, pa je, na primjer, tarifa za Rostock – München fiksirana na 200 eura.

Evo kako Hrvatska koristi PSO? Vlada je posljednji put PSO zaključila u travnju 2013. godine, tri mjeseca prije nego što će Hrvatska postati članica Europske unije. Da je to učinjeno nakon 1. srpnja, na natječaj bi se mogle javiti sve europske zračne kompanije, a ovako se javila samo jedna i jedina, registrirana u Hrvatskoj.

Vlada nije postavila nikakve uvjete o maksimalnoj cijeni prijevoza, nego je ugovor potpisala bezuvjetno na tri godine. Croatia Airlines dobio je sve PSO linije osim one Osijek – Zagreb, koja ih, koliko se može doznati, nije ni zanimala, pa je tamo upala kompanija Trade Air s manjim avionom embraer s dvadesetak sjedala, ali uz uvjet da cijena leta ne smije biti skuplja od autobusnog prijevoza na istoj relaciji.

Prema podacima koje smo dobili iz Croatia Airlinesa, za PSO je za 2014. godinu izdvojeno 100 milijuna kuna, od čega je 92 milijuna kuna namijenjeno linijama Croatia Airlinesa. U našem avioprijevozniku objašnjavaju da im država PSO-om pokriva troškove kako bi bili na nuli, bez zarade.

Računica

Ako Croatia za Dubrovnik leti 365 dana godišnje po dva puta, troškovi bi ugrubo trebali izgledati ovako: uz maksimalnu cijenu sata leta airbusa od 3500 eura (dash 7 jeftiniji za najmanje tisuću eura po satu), kompanija dnevno potroši 14 tisuća eura, a kad se to pomnoži s 365 dana, dođe se do 5 milijuna i 110 tisuća eura godišnje, ili 38,25 milijuna kuna godišnje. Kad se novcem iz PSO-a pokrije minus, a u 92 milijuna kuna doista ima dovoljno rezerve, nema nikakvog razloga tako visokim cijenama karata.

Grad Dubrovnik zbog skupoće karata mora još sufinancirati s 250 kuna po letu ili pet milijuna kuna godišnje, na što je Croatia Airlines nekorektno odgovorio daljnjim napuhavanjem tarife. Otkad dubrovački gradonačelnik Vlahušić pokušava Zagreb učiniti dostupnijim, zanimanje su pokazale i strane kompanije sa svojim računicama isplativosti.

Po izračunu jednog nizozemskog prijevoznika, povratna karta Dubrovnik – Zagreb trebala bi stajati najviše 400 kuna, povratna iz Splita 300 kuna, a iz Zadra 200 kuna. Povoljno? Da, kad država pomaže s toliko novca godišnje, prijevoznik zarađuje i s tako niskim cijenama.

antun masle

Država je pogodovala domaćem prijevozniku, a građani plaćaju

Hrvatska Vlada mogla je PSO potpisati na rok od jedne do tri godine, a onda omogućiti europsku konkurenciju, ali je izborom najduljeg trogodišnjeg ugovora očito pogodovala nacionalnom prijevozniku. Croatia Airlines na to odgovara popriličnom socijalnom neosjetljivošću, što se moglo i očekivati kad kontrole nema. U svakom slučaju, račun na naplatu ide građanima, dok je Croatia Airlines, bez obzira na novac iz proračuna i visoke cijene karata, tradicionalno u velikim financijskim problemima. Toliko ozbiljnim da je propao i pokušaj privatizacije.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/biznis/karte-croatia-airlinesa-trebale-bi-biti-tri-puta-jeftinije-223343 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=07aacac82aab3d7ac4ee8942622abddade72d01e [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Karte+Croatia+Airlinesa+trebale+bi+biti+tri+puta+jeftinije&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Fkarte-croatia-airlinesa-trebale-bi-biti-tri-puta-jeftinije-223343 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Fkarte-croatia-airlinesa-trebale-bi-biti-tri-puta-jeftinije-223343 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => deru nas u zraku [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Biznisderu nas u zraku

Karte Croatia Airlinesa trebale bi biti tri puta jeftinije

Piše PSD.
17. siječnja 2014. - 19:15
Da je putnik namjernik u srijedu 15. siječnja iznenada iz Dubrovnika odlučio otputovati za Zagreb, cijena karte iznosila bi 425 kuna ako bi ugrabio jedino preostalo slobodno mjesto u klasi “fly promo”. Ako ne, morao bi platiti 877 kuna za let u klasi “fly advanced”.

Recimo da se u roku tri dana želi vratiti (18. siječnja), mogao bi požuriti s kupnjom jedne od četiri karte po 881 kunu. Ukupno taj bi povratni let platio ili 1306 kuna, ili 1758 kuna – tek nešto povoljnije nego što bi automobilom srednje klase iznio trošak puta Dubrovnik – Zagreb – Dubrovnik.

Kad bi na iste datume krenuo iz Splita, kartu do Zagreba (ako uhvati jedno od devet raspoloživih mjesta na dva leta) platio bi između 355 i 786 kuna, a za povratak 18. siječnja između 362 i 793 kune, ovisno o koje...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 08:04