stdClass Object ( [id] => 1325096 [title] => Dr. sc. Luka Vukić: Nitko se ne bori za Dalmaciju! Od 3,5 milijardi eura za željeznice na nas otpada samo tri posto! [alias] => dr-sc-luka-vukic-nitko-se-ne-bori-za-dalmaciju-od-3-5-milijardi-eura-za-zeljeznice-na-nas-otpada-samo-tri-posto [catid] => 244 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Docent na Pomorskom fakultetu u Splitu Luka Vukić više puta je javno argumentirano nastupao o potrebi obnove željezničke pruge prema Dalmaciji.

Smatra da ne bi trebao biti problem obnoviti 64 kilometra Unske pruge koja prolazi kroz hrvatski teritorij. Smatra da je lako naći rješenje ako postoji politička volja. Vukić nam je govorio i o problemima Ličke pruge, prometnom zagušenju Splita te o perspektivi luka u Dalmaciji. Uglavnom, Luka Vukić smatra da je nužno jače angažiranje struke, a problem vidi i u tome što se do sada nije nametnula osoba, odnosno autoritet koji bi zastupao interese Dalmacije i Splita.

Promet Unskom prugom je u prekidu. Ima li nade da se on obnovi?

- U prekidu je od 2010. godine. U vrijeme kada se nesmetano prometovalo vlakovima, prednost te pruge očitovala se u činjenici što je bila u potpunosti elektrificirana. Radilo se o željezničkoj pruzi na kojoj su se ostvarivale veće brzine, a troškovi prijevoza su bili manji pa se zato prevozila i veća količina tereta.

Dakle, radilo se o suvremenoj pruzi koja je bila korak ispred vremena. Potencijalni problem koji često možemo čuti u javnosti je to što prolazi kroz dvije države, Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu, odnosno da pruga presijeca granicu na sedam mjesta. Primjeri dobre prakse u svijetu nam ukazuju na mogućnost jednostavnog rješavanja navedene problematike, imajući na umu da mnoge države imaju sporazume o nesmetanom prolazu.

Dodatni problem je što EU nema intenciju financirati infrastrukturne projekte koji nisu na njezinu teritoriju. Međutim, postoje indikacije da će BiH u dogledno vrijeme započeti s pregovorima o stupanju u članstvo EU-a te, shodno navedenom, čvrsto vjerujem da se model financiranja može naći u fondovima koji su namijenjeni prekograničnoj suradnji.

Koliko je poznato, veliki dio Unske pruge kroz BiH je obnovljen?

- Da, obnovljen je i elektrificiran jedan dio pruge do Bihaća, a 64 kilometra koja su u nadležnosti HŽ Infrastrukture, koji prolaze kroz Hrvatsku, ne bi trebao biti problem obnoviti.

Navodno je u takvom stanju da je bolje izgraditi novu nego obnoviti postojeću. Barem je tako kazala Mirjana Čagalj iz HGK. Slažete li se s tom procjenom?

- Imao samo priliku proći Unskom prugom 2018. godine. Mogu potvrditi konstataciju da je pruga na teritoriju Hrvatske u vrlo lošem stanju, a električni vodovi su uništeni. Nije osposobljena za prometovanje. Donošenje odluke o obnovi i modernizaciji, odnosno izgradnji nove pruge, trebalo bi temeljiti na procjeni struke.

Koliki je problem to što prolazi kroz dvije države?

- Imate u svijetu slučajeva gdje se slični prometni izazovi jednostavno rješavaju kao slobodan prolaz. Primjere možemo pronaći na području zemalja Beneluxa, na granicama Njemačke i Švicarske, odnosno Austrije. Ako postoji politička volja, takav problem se rješava proglašavanjem slobodnog tranzita.

---

image

Strojovođa u vlaku na relaciji Split - Vinkovci - Split

JoŠko šupiĆ/Cropix
---

U kakvom je stanju Lička pruga?

- Izgrađena je prije više od stotinu godina. Posljednje investicije u Ličku prugu datiraju početkom 2000-ih, kada je provedena djelomična modernizacija, ali bez značajnijih učinaka. Problematika navedene pruge očituje se u nekoliko ograničavajućih čimbenika, od kojih valja istaknuti različita osovinska opterećenja na pojedinim dionicama, točnije između Oštarija i Gračaca osovinsko opterećenje iznosi 22,5 t/os, a do Splita 20 t/os. Navedeno indicira da isti pogon može vući više tereta od Oštarija i Gračaca nego od Gračaca prema Splitu.

Nadalje, ograničavajući faktor su i veliki nagibi, odnosno usponi pruge, osobito na relaciji Perković – Labin Dalmatinski u smjeru Splita (26 ‰), odnosno Primorski Dolac – Perković u smjeru Knina (26 ‰).

Na ovoj se pruzi isključivo koriste dizel motorne lokomotive, koje imaju manju snagu od elektromotornih, a veće troškove prijevoza zbog potrošnje goriva kao dominantnog troška prijevoza. Kada uz navedena tehničko-tehnološka ograničenja nadodamo i činjenicu da se radi o brdskoj pruzi sa zahtjevnom konfiguracijom terena, te ograničeni promet, onda je krajnji rezultat prometovanja tom prugom nekonkurentan i nerentabilan prijevoz.

HŽ Cargo je jedini pružatelj usluga (prijevoznik) na Ličkoj pruzi, prvenstveno zbog većinskog državnog vlasništva navedenog poduzeća koje jedino može podnijeti takvu vrstu gubitka. Privatnim operaterima ta dionica nije zanimljiva.

Je li uloga HŽ Carga pozitivna i što je u takvoj situaciji moguće napraviti?

- HŽ Cargo praktički spašava dalmatinsko gospodarstvo jer nitko drugi ne želi voziti Ličkom prugom po sadašnjim cijenama. A kada dođe do povećanja cijena, kao što je primjerice bio slučaj 2021. godine te najavljeno za 2022. godinu, onda dalmatinske luke i tvrtke čije poslovanje ovisi o transportu željeznicom postaju nekonkurentne.

---

image

Ovoljetni prizor iz luke Gaženica

Luka Gerlanc/Cropix
---

Kakva je situacija sa zadarskom lukom u koju se jako puno ulaže?

- Zadarska luka koristi željeznicu u ukupnom prometu tereta manje od jedan posto. Paradoks je to što je u planu HŽ Infrastrukture obnova pruge Bibinje – Zadar, odnosno za istu dionicu je već osigurano financiranje. Pretpostavka je da će se u budućnosti dio tereta preusmjeriti na luku Gaženica, međutim investicije u željezničku infrastrukturu mogle bi se osporavati prvenstveno sa stajališta prioriteta ulaganja u cjelokupnoj mreži. Problem željezničke infrastrukture i povezanih ulaganja potrebno je rješavati integralno.

Što je s Lukom Šibenik?

- Šibenska luka čvrsto ovisi o poslovanju Petrokemije u udjelu od čak 85 posto ukupnog prometa. Svjedoci smo recentnih geopolitičkih zbivanja koji su značajno narušili poslovanje Petrokemije, a koji su se reflektirali i na ukupni promet luke. Budući razvoj šibenske luke trebao bi biti usmjeren na tržišta šireg lučkog zaleđa koja će pronaći svoj interes u trenutku kad željeznički prijevoz robe bude konkurentan.

Što je potrebno napraviti kratkoročno, a što dugoročno, vezano uz modernizaciju pruga?

- Jedino rješenje je subvencioniranje željezničkog pravca kako bi prijevoznicima bilo rentabilno prometovati Ličkom prugom jer interesa ima. Općenito, privatni prijevoznici obavljaju 60 posto ukupnog teretnog prijevoza željeznicom u Hrvatskoj, ali na Ličkoj pruzi je njihova prisutnost zanemariva te se isključivo odnosi na pojedinačne pošiljke. U sadašnjim uvjetima oni ne nalaze financijski interes za ovaj prijevoz.

Što je dugoročno rješenje?

- Dugoročno rješenje su obnova i modernizacija Ličke pruge koja prvenstveno podrazumijeva elektrifikaciju cjelokupnog pravca, a potom i rekonstrukciju same željezničke infrastrukture. U razgovorima sa svim relevantnim dionicima artikulirana je i mogućnost ulaganja u zelene tehnologije, odnosno uspostavljanje prometovanja hibridnog vlaka ili vlaka na obnovljive izvore energije (metanol, vodik, amonijak), međutim, sve buduće ideje trebaju se bazirati na dugoročnoj projekciji razvoja i suvremenim tehnološkim dostignućima.

Što kažu u HŽ infrastrukturi, kada bi moglo doći do elektrifikacije?

- U posljednjim razgovorima s upraviteljem infrastrukture dobili smo podatak da će se financiranje elektrifikacije Ličke pruge osigurati iz europskih fondova, a shodno dinamici i svim preduvjetima koje je prethodno zadovoljiti. Shodno navedenom, početak modernizacije pruge nije realno očekivati prije 2032. godine, što ukazuje na činjenicu da sredstva za ovaj projekt još uvijek nisu osigurana.

Koliki je promet Ličkom prugom?

- Promet Ličkom prugom, prema posljednjim indikacijama, iznosi oko milijun tona tereta godišnje, ali realno on je oko 700.000 tona. Žitni terminal jedan je od najvećih izvoznika poljoprivrednih proizvoda u Hrvatskoj, dio tereta prebacuje na cestovni kamionski promet zbog sve veće cijene željezničkog prijevoza u ukupnim logističkim troškovima prijevoza. Cemex čak ulaže u flotu kamion cisterni i smanjuje udio željeznice u ukupnom prometu tereta.

Luka d.d. Split, kao nositelj prvenstvene koncesije u Sjevernoj luci, je velikim dijelom osuđen na korištenje željezničkog prijevoza, prvenstveno zbog zahtjeva za pretovarom većih količina tereta, tako da organizacija cestovnog prijevoza robe nema opravdanost niti održivost. Stajalište struke i koncesionara, odnosno svih dionika koji čine klaster prometnih aktivnosti na splitskom području, je osigurati državne potpore na željezničkom pravcu Split – Zagreb, navodeći slični model financijskih potpora (subvencija) u obalnom linijskom prometu, na pojedinim neprofitabilnim trajektnim, brzobrodskim i brodskim linijama.

---

image

Splitski kolodvor - sreća da ga ne vidi puno ljudi u kakvom je stanju

Joško Šupić/Cropix
---

Je li baš toliki prioritet nizinska pruga koja povezuje Rijeku s unutrašnjosti?

- Moja osobna predikcija je da će nadležne institucije započeti s projektom elektrifikacije Ličke pruge tek nakon potpunog okončanja realizacije investicija u povezivanju Rijeke s unutrašnjosti.

Pokušali smo artikulirati aktualnu problematiku i nužnost revitalizacije pruga koje dotiču srednjodalmatinske luke prema donositeljima odluka, ali primjerice u Strategiji razvoja željezničkog sustava RH do 2032. godine i povezanim Nacionalnim planovima koji determiniraju razvoj željezničke infrastrukture do 2030. godine nema značajnijih mjera za realizaciju potrebnih investicija u obnovu i modernizaciju pruge prema Dalmaciji, odnosno toliko iščekivane elektrifikacije.

Isključivo se navodi obnova kolodvora i ugradnja signalno sigurnosnih uređaja, što predstavlja redovito investicijsko održavanje postojeće prometne infrastrukture. Točnije, od 3,5 milijardi eura namijenjenih rekonstrukciji željezničkih pruga u Hrvatskoj, samo tri posto otpada na dalmatinski željeznički pravac.

U svakom slučaju, nedostatno. Iznos ulaganja u elektrifikaciju jednog kilometra željezničkih pruga prema suvremenim standardima kreće se od 1 do 1,2 milijuna eura, čime dolazimo do iznosa od oko 300 milijuna eura potrebnih sredstava za modernizaciju Ličke pruge. Svi donositelji odluka i relevantna tijela resornog ministarstva svjesni su potrebnih ulaganja, ali za sada sredstva nisu osigurana.

Što se može napraviti u Splitu u smislu prometnog rasterećenja?

- Prvenstveni problem se očituje u činjenici što se niti jedan etablirani pojedinac (stručnjak), odnosno niti jedna politička struktura ne zalaže za optimalno rješenje, koje bi zadovoljilo potrebe svih dionika. Primjerice, imate projekt izgradnje mosta preko Kaštelanskog zaljeva koji je planiran tako da ograničava razvoj Sjeverne luke, posebice u pogledu projektirane visine. Navedeno predstavlja eklatantni primjer parcijalnog i neprimjerenog planiranja, odnosno nedostatka konsenzusa, ali i uključenosti svih relevantnih dionika.

Cestovni prijevoz robe i putnika u najvećoj mjeri doprinosi onečišćenju okoliša, a navedeni most je projektiran isključivo kao cestovni, uz upitan doprinos rasterećenju prometa. Veliki problem Dalmacije, a osobito Splita, očituje se u nedostatku referentne osobe koja bi politički zastupala interese Splita i Dalmacije. Očekuje se da će recentni amandmani hrvatskih europarlamentaraca dodatno osnažiti prometne pravce usmjerene prema Dalmaciji.

U posljednje vrijeme mnogi Luku Split optužuju za onečišćenje?

- U posljednje vrijeme svjedoci smo sve većem intenzitetu nepreciznih i nespretnih izjava koje se pojavljuju u javnosti, a koji štete reputaciji pojedinačnih gospodarskih subjekata i cjelokupnoj industriji, potpuno neutemeljenih jer u okviru postojećeg empirijskog istraživanja nije moguće eksplicitno odrediti uzrok onečišćenja. Čak i pojedini vijećnici na raspravama u Gradskom vijeću grada Splita prozivaju pojedinačna poduzeća, unatoč tome što nije otkriven uzrok onečišćenja zraka, čime se sve veća važnost prenosi na percepciju i stavove pojedinaca naspram službenih i reprezentativnih podatka dobivenih putem znanstveno-stručnih istraživanja.

Moje stajalište je da se ne bi trebalo izlaziti ishitreno u javnost dok se ne utvrdi uzrok onečišćenja, odnosno dokaže da je onečišćenje zraka posljedica poslovnih operacija pojedinog gospodarskog subjekta. Potrebno je ispitati štetne emisije kao outputa operacija rukovanja svim teretima u okviru luke te radnih procesa svakog pojedinačnog gospodarskog subjekta na području splitskog industrijskog bazena.

---

image

Luka Vukić: Moja osobna predikcija je da će nadležne institucije započeti s projektom elektrifikacije Ličke pruge tek nakon potpunog okončanja realizacije investicija u povezivanju Rijeke s unutrašnjosti

Vladimir Dugandžić/Cropix
---

Što je sa splitskim metroom ? Nitko više ne govori o njemu, a bilo je jako puno obećanja.

- Obveza Gradske uprave je konačno donošenje sveobuhvatnog prometnog rješenja i strateškog plana razvoja u suradnji s ključnim dionicima, a koji bi trebao biti podloga rješavanju prometnog zagušenja u gradskoj luci.

Navedeno podrazumijeva konačno stavljanje u funkciju prostora u Kopilici koji je zamišljen kao intermodalno čvorište, a na kojem bi se izmjestili glavni autobusni i željeznički kolodvor, dok bi se jedan kolosijek stavio u funkciju "shuttle" prijevoza, tj. brzog transfera putnika do centra grada.

U takvim okolnostima, drugi kolosijek željeznice, lociran u gradskoj luci, bi se mogao prenamijeniti u kolnu površinu, koja bi služila za izlazak automobila iz putničke luke na vanjske rubove cestovne mreže grada Splita. Važno je istaknuti da se kvalitetnom reorganizacijom i planiranjem korištenja postojeće infrastrukture mogu napraviti značajni učinci.

Ne bi li most Split - Kaštela trebao riješiti dio problema?

- Prema posljednjim informacijama, očekuje se skori početak gradnje luke Stinice, koja je namijenjena za pristajanje dijela brodova u obalnom linijskom prijevozu i brodova u međunarodnoj plovidbi. Međutim, izgradnja mosta preko Kaštelanskog zaljeva prema postojećem projektnom prijedlogu bi dugoročno ograničila manevriranje i sami prolazak brodova u međunarodnoj plovidbi kao i operativno poslovanje Sjeverne luke.

Pored navedenog, važno je istaknuti da nikada nije napravljena studija uključenja mosta u urbanu prometnu mrežu grada Splita. Navedeni projekt mogao bi značajno pridonijeti zagušenju Dubrovačke ulice, a ta ulica predstavlja vertikalnu os šireg centra grada. To je apsurd jer suvremena društva teže izmještanju prometa izvan centra grada.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => RIJEČ STRUKE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => RIJEČ STRUKE 2 0 13817 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-09-22 09:59:33 [created_by] => 3249 [created_by_alias] => jozo vrdoljak [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2023-09-24 06:47:45 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2023-09-24 06:47:45 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 244 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz poslovnog sektora [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, poslovni sektor, biznis, business [secure] => 0 [page_title] => Biznis [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Dr. sc. Luka Vukić: Nitko se ne bori za Dalmaciju! Od 3,5 milijardi eura za željeznice na nas otpada samo tri posto! [metakey] => Lička pruga, Elektrifikacija pruge, željeznica, Luka Vukić, Povezivanje Dalmacije, Luka u Gaženici [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/09\/22\/24340469.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/22\/25672557.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/22\/25427366.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/22\/25427355.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/22\/25215675.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Ante \u010cizmi\u0107\/Cropix","Vladimir Dugand\u017ei\u0107\/Cropix","Jo\u0160ko \u0161upi\u0106\/Cropix","Jo\u0161ko \u0160upi\u0107\/Cropix","Luka Gerlanc\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Luka Vuki\u0107: Imao samo priliku pro\u0107i Unskom prugom 2018. godine. Mogu potvrditi konstataciju da je pruga na teritoriju Hrvatske u vrlo lo\u0161em stanju, a elektri\u010dni vodovi su uni\u0161teni<\/p>","

Luka Vuki\u0107: Moja osobna predikcija je da \u0107e nadle\u017ene institucije zapo\u010deti s projektom elektrifikacije Li\u010dke pruge tek nakon potpunog okon\u010danja realizacije investicija u povezivanju Rijeke s unutra\u0161njosti<\/p>","

Strojovo\u0111a u vlaku na relaciji Split - Vinkovci - Split<\/p>","

Splitski kolodvor - sre\u0107a da ga ne vidi puno ljudi u kakvom je stanju<\/p>","

Ovoljetni prizor iz luke Ga\u017eenica<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1276","hd_24340469_1920.jpg":"1920x1080","k_24340469_1280.jpg":"1280x1280","k_24340469_1024.jpg":"1024x1024","k_24340469_640.jpg":"640x640","k_24340469_480.jpg":"480x480","k_24340469_340.jpg":"340x340","k_24340469_220.jpg":"220x220","o_24340469_1280.jpg":"1280x850","o_24340469_1024.jpg":"1024x680","o_24340469_640.jpg":"640x425","o_24340469_480.jpg":"480x319","o_24340469_340.jpg":"340x225","o_24340469_220.jpg":"220x146","h_24340469_1280.jpg":"1280x854","h_24340469_1024.jpg":"1024x683","h_24340469_640.jpg":"640x427","h_24340469_480.jpg":"480x320","h_24340469_340.jpg":"340x227","h_24340469_220.jpg":"220x147","pp_24340469_1280.jpg":"1280x1628","pp_24340469_1024.jpg":"1024x1303","pp_24340469_640.jpg":"640x814","pp_24340469_480.jpg":"480x611","pp_24340469_340.jpg":"340x432","pp_24340469_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_25672557_1920.jpg":"1920x1080","k_25672557_1280.jpg":"1280x1280","k_25672557_1024.jpg":"1024x1024","k_25672557_640.jpg":"640x640","k_25672557_480.jpg":"480x480","k_25672557_340.jpg":"340x340","k_25672557_220.jpg":"220x220","o_25672557_1280.jpg":"1280x853","o_25672557_1024.jpg":"1024x682","o_25672557_640.jpg":"640x426","o_25672557_480.jpg":"480x320","o_25672557_340.jpg":"340x226","o_25672557_220.jpg":"220x146","h_25672557_1280.jpg":"1280x854","h_25672557_1024.jpg":"1024x683","h_25672557_640.jpg":"640x427","h_25672557_480.jpg":"480x320","h_25672557_340.jpg":"340x227","h_25672557_220.jpg":"220x147","pp_25672557_1280.jpg":"1280x1628","pp_25672557_1024.jpg":"1024x1303","pp_25672557_640.jpg":"640x814","pp_25672557_480.jpg":"480x611","pp_25672557_340.jpg":"340x432","pp_25672557_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1282","hd_25427366_1920.jpg":"1920x1080","k_25427366_1280.jpg":"1280x1280","k_25427366_1024.jpg":"1024x1024","k_25427366_640.jpg":"640x640","k_25427366_480.jpg":"480x480","k_25427366_340.jpg":"340x340","k_25427366_220.jpg":"220x220","o_25427366_1280.jpg":"1280x854","o_25427366_1024.jpg":"1024x683","o_25427366_640.jpg":"640x427","o_25427366_480.jpg":"480x320","o_25427366_340.jpg":"340x227","o_25427366_220.jpg":"220x146","h_25427366_1280.jpg":"1280x854","h_25427366_1024.jpg":"1024x683","h_25427366_640.jpg":"640x427","h_25427366_480.jpg":"480x320","h_25427366_340.jpg":"340x227","h_25427366_220.jpg":"220x147","pp_25427366_1280.jpg":"1280x1628","pp_25427366_1024.jpg":"1024x1303","pp_25427366_640.jpg":"640x814","pp_25427366_480.jpg":"480x611","pp_25427366_340.jpg":"340x432","pp_25427366_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1279","hd_25427355_1920.jpg":"1920x1080","k_25427355_1280.jpg":"1280x1280","k_25427355_1024.jpg":"1024x1024","k_25427355_640.jpg":"640x640","k_25427355_480.jpg":"480x480","k_25427355_340.jpg":"340x340","k_25427355_220.jpg":"220x220","o_25427355_1280.jpg":"1280x852","o_25427355_1024.jpg":"1024x682","o_25427355_640.jpg":"640x426","o_25427355_480.jpg":"480x319","o_25427355_340.jpg":"340x226","o_25427355_220.jpg":"220x146","h_25427355_1280.jpg":"1280x854","h_25427355_1024.jpg":"1024x683","h_25427355_640.jpg":"640x427","h_25427355_480.jpg":"480x320","h_25427355_340.jpg":"340x227","h_25427355_220.jpg":"220x147","pp_25427355_1280.jpg":"1280x1628","pp_25427355_1024.jpg":"1024x1303","pp_25427355_640.jpg":"640x814","pp_25427355_480.jpg":"480x611","pp_25427355_340.jpg":"340x432","pp_25427355_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1279","hd_25215675_1920.jpg":"1920x1080","k_25215675_1280.jpg":"1280x1280","k_25215675_1024.jpg":"1024x1024","k_25215675_640.jpg":"640x640","k_25215675_480.jpg":"480x480","k_25215675_340.jpg":"340x340","k_25215675_220.jpg":"220x220","o_25215675_1280.jpg":"1280x852","o_25215675_1024.jpg":"1024x682","o_25215675_640.jpg":"640x426","o_25215675_480.jpg":"480x319","o_25215675_340.jpg":"340x226","o_25215675_220.jpg":"220x146","h_25215675_1280.jpg":"1280x854","h_25215675_1024.jpg":"1024x683","h_25215675_640.jpg":"640x427","h_25215675_480.jpg":"480x320","h_25215675_340.jpg":"340x227","h_25215675_220.jpg":"220x147","pp_25215675_1280.jpg":"1280x1628","pp_25215675_1024.jpg":"1024x1303","pp_25215675_640.jpg":"640x814","pp_25215675_480.jpg":"480x611","pp_25215675_340.jpg":"340x432","pp_25215675_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 244 [name] => Biznis [alias] => biznis [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 5 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38602906 Threads: 6 Questions: 7111467624 Slow queries: 3304938 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608708889 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/biznis ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) ) [link] => /vijesti/biznis/dr-sc-luka-vukic-nitko-se-ne-bori-za-dalmaciju-od-3-5-milijardi-eura-za-zeljeznice-na-nas-otpada-samo-tri-posto-1325096 [printLink] => /vijesti/biznis/dr-sc-luka-vukic-nitko-se-ne-bori-za-dalmaciju-od-3-5-milijardi-eura-za-zeljeznice-na-nas-otpada-samo-tri-posto-1325096?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 708426 [name] => Lička pruga [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-03-07 18:15:22 [main_article_id] => 0 [alias] => licka-pruga [link] => /tag/licka-pruga ) [1] => stdClass Object ( [id] => 730899 [name] => Elektrifikacija pruge [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-09-24 08:48:04 [main_article_id] => 0 [alias] => elektrifikacija-pruge [link] => /tag/elektrifikacija-pruge ) [2] => stdClass Object ( [id] => 383388 [name] => željeznica [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zeljeznica [link] => /tag/zeljeznica ) [3] => stdClass Object ( [id] => 466585 [name] => luka vukić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => luka-vukic [link] => /tag/luka-vukic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 730900 [name] => Povezivanje Dalmacije [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-09-24 08:48:04 [main_article_id] => 0 [alias] => povezivanje-dalmacije [link] => /tag/povezivanje-dalmacije ) [5] => stdClass Object ( [id] => 730901 [name] => Luka u Gaženici [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-09-24 08:48:04 [main_article_id] => 0 [alias] => luka-u-gazenici [link] => /tag/luka-u-gazenici ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => RIJEČ STRUKE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Dr. sc. Luka Vukić: Nitko se ne bori za Dalmaciju! Od 3,5 milijardi eura za željeznice na nas otpada samo tri posto! [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3249 [name] => Ivo Bonković [username] => ivo.bonkovic [email] => ivo.bonkovic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$PTu5te97NwgpryJHXuBWce/nT6ExpQWeu1WkcKLxi.huGN5VB7S.q [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/ivo-bonkovic-3249 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1763 [gender] => m [description] => [image] => 1763.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1763.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/22/24340469.jpg [galleryCount] => 5 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Ante Čizmić/Cropix [mainImageDesc] =>

Luka Vukić: Imao samo priliku proći Unskom prugom 2018. godine. Mogu potvrditi konstataciju da je pruga na teritoriju Hrvatske u vrlo lošem stanju, a električni vodovi su uništeni

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/22/24340469.jpg [title] =>

Luka Vukić: Imao samo priliku proći Unskom prugom 2018. godine. Mogu potvrditi konstataciju da je pruga na teritoriju Hrvatske u vrlo lošem stanju, a električni vodovi su uništeni

Ante Čizmić/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/22/25672557.jpg [title] =>

Luka Vukić: Moja osobna predikcija je da će nadležne institucije započeti s projektom elektrifikacije Ličke pruge tek nakon potpunog okončanja realizacije investicija u povezivanju Rijeke s unutrašnjosti

Vladimir Dugandžić/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/22/25427366.jpg [title] =>

Strojovođa u vlaku na relaciji Split - Vinkovci - Split

JoŠko šupiĆ/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/22/25427355.jpg [title] =>

Splitski kolodvor - sreća da ga ne vidi puno ljudi u kakvom je stanju

Joško Šupić/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/22/25215675.jpg [title] =>

Ovoljetni prizor iz luke Gaženica

Luka Gerlanc/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Docent na Pomorskom fakultetu u Splitu Luka Vukić više puta je javno argumentirano nastupao o potrebi obnove željezničke pruge prema Dalmaciji.

Smatra da ne bi trebao biti problem obnoviti 64 kilometra Unske pruge koja prolazi kroz hrvatski teritorij. Smatra da je lako naći rješenje ako postoji politička volja. Vukić nam je govorio i o problemima Ličke pruge, prometnom zagušenju Splita te o perspektivi luka u Dalmaciji. Uglavnom, Luka Vukić smatra da je nužno jače angažiranje struke, a problem vidi i u tome što se do sada nije nametnula osoba, odnosno autoritet koji bi zastupao interese Dalmacije i Splita.

Promet Unskom prugom je u prekidu. Ima li nade da se on obnovi?

- U prekidu je od 2010. godine. U vrijeme kada se nesmetano prometovalo vlakovima, prednost te pruge očitovala se u činjenici što je bila u potpunosti elektrificirana. Radilo se o željezničkoj pruzi na kojoj su se ostvarivale veće brzine, a troškovi prijevoza su bili manji pa se zato prevozila i veća količina tereta.

Dakle, radilo se o suvremenoj pruzi koja je bila korak ispred vremena. Potencijalni problem koji često možemo čuti u javnosti je to što prolazi kroz dvije države, Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu, odnosno da pruga presijeca granicu na sedam mjesta. Primjeri dobre prakse u svijetu nam ukazuju na mogućnost jednostavnog rješavanja navedene problematike, imajući na umu da mnoge države imaju sporazume o nesmetanom prolazu.

Dodatni problem je što EU nema intenciju financirati infrastrukturne projekte koji nisu na njezinu teritoriju. Međutim, postoje indikacije da će BiH u dogledno vrijeme započeti s pregovorima o stupanju u članstvo EU-a te, shodno navedenom, čvrsto vjerujem da se model financiranja može naći u fondovima koji su namijenjeni prekograničnoj suradnji.

Koliko je poznato, veliki dio Unske pruge kroz BiH je obnovljen?

- Da, obnovljen je i elektrificiran jedan dio pruge do Bihaća, a 64 kilometra koja su u nadležnosti HŽ Infrastrukture, koji prolaze kroz Hrvatsku, ne bi trebao biti problem obnoviti.

Navodno je u takvom stanju da je bolje izgraditi novu nego obnoviti postojeću. Barem je tako kazala Mirjana Čagalj iz HGK. Slažete li se s tom procjenom?

- Imao samo priliku proći Unskom prugom 2018. godine. Mogu potvrditi konstataciju da je pruga na teritoriju Hrvatske u vrlo lošem stanju, a električni vodovi su uništeni. Nije osposobljena za prometovanje. Donošenje odluke o obnovi i modernizaciji, odnosno izgradnji nove pruge, trebalo bi temeljiti na procjeni struke.

Koliki je problem to što prolazi kroz dvije države?

- Imate u svijetu slučajeva gdje se slični prometni izazovi jednostavno rješavaju kao slobodan prolaz. Primjere možemo pronaći na području zemalja Beneluxa, na granicama Njemačke i Švicarske, odnosno Austrije. Ako postoji politička volja, takav problem se rješava proglašavanjem slobodnog tranzita.

---

image

Strojovođa u vlaku na relaciji Split - Vinkovci - Split

JoŠko šupiĆ/Cropix
---

U kakvom je stanju Lička pruga?

- Izgrađena je prije više od stotinu godina. Posljednje investicije u Ličku prugu datiraju početkom 2000-ih, kada je provedena djelomična modernizacija, ali bez značajnijih učinaka. Problematika navedene pruge očituje se u nekoliko ograničavajućih čimbenika, od kojih valja istaknuti različita osovinska opterećenja na pojedinim dionicama, točnije između Oštarija i Gračaca osovinsko opterećenje iznosi 22,5 t/os, a do Splita 20 t/os. Navedeno indicira da isti pogon može vući više tereta od Oštarija i Gračaca nego od Gračaca prema Splitu.

Nadalje, ograničavajući faktor su i veliki nagibi, odnosno usponi pruge, osobito na relaciji Perković – Labin Dalmatinski u smjeru Splita (26 ‰), odnosno Primorski Dolac – Perković u smjeru Knina (26 ‰).

Na ovoj se pruzi isključivo koriste dizel motorne lokomotive, koje imaju manju snagu od elektromotornih, a veće troškove prijevoza zbog potrošnje goriva kao dominantnog troška prijevoza. Kada uz navedena tehničko-tehnološka ograničenja nadodamo i činjenicu da se radi o brdskoj pruzi sa zahtjevnom konfiguracijom terena, te ograničeni promet, onda je krajnji rezultat prometovanja tom prugom nekonkurentan i nerentabilan prijevoz.

HŽ Cargo je jedini pružatelj usluga (prijevoznik) na Ličkoj pruzi, prvenstveno zbog većinskog državnog vlasništva navedenog poduzeća koje jedino može podnijeti takvu vrstu gubitka. Privatnim operaterima ta dionica nije zanimljiva.

Je li uloga HŽ Carga pozitivna i što je u takvoj situaciji moguće napraviti?

- HŽ Cargo praktički spašava dalmatinsko gospodarstvo jer nitko drugi ne želi voziti Ličkom prugom po sadašnjim cijenama. A kada dođe do povećanja cijena, kao što je primjerice bio slučaj 2021. godine te najavljeno za 2022. godinu, onda dalmatinske luke i tvrtke čije poslovanje ovisi o transportu željeznicom postaju nekonkurentne.

---

image

Ovoljetni prizor iz luke Gaženica

Luka Gerlanc/Cropix
---

Kakva je situacija sa zadarskom lukom u koju se jako puno ulaže?

- Zadarska luka koristi željeznicu u ukupnom prometu tereta manje od jedan posto. Paradoks je to što je u planu HŽ Infrastrukture obnova pruge Bibinje – Zadar, odnosno za istu dionicu je već osigurano financiranje. Pretpostavka je da će se u budućnosti dio tereta preusmjeriti na luku Gaženica, međutim investicije u željezničku infrastrukturu mogle bi se osporavati prvenstveno sa stajališta prioriteta ulaganja u cjelokupnoj mreži. Problem željezničke infrastrukture i povezanih ulaganja potrebno je rješavati integralno.

Što je s Lukom Šibenik?

- Šibenska luka čvrsto ovisi o poslovanju Petrokemije u udjelu od čak 85 posto ukupnog prometa. Svjedoci smo recentnih geopolitičkih zbivanja koji su značajno narušili poslovanje Petrokemije, a koji su se reflektirali i na ukupni promet luke. Budući razvoj šibenske luke trebao bi biti usmjeren na tržišta šireg lučkog zaleđa koja će pronaći svoj interes u trenutku kad željeznički prijevoz robe bude konkurentan.

Što je potrebno napraviti kratkoročno, a što dugoročno, vezano uz modernizaciju pruga?

- Jedino rješenje je subvencioniranje željezničkog pravca kako bi prijevoznicima bilo rentabilno prometovati Ličkom prugom jer interesa ima. Općenito, privatni prijevoznici obavljaju 60 posto ukupnog teretnog prijevoza željeznicom u Hrvatskoj, ali na Ličkoj pruzi je njihova prisutnost zanemariva te se isključivo odnosi na pojedinačne pošiljke. U sadašnjim uvjetima oni ne nalaze financijski interes za ovaj prijevoz.

Što je dugoročno rješenje?

- Dugoročno rješenje su obnova i modernizacija Ličke pruge koja prvenstveno podrazumijeva elektrifikaciju cjelokupnog pravca, a potom i rekonstrukciju same željezničke infrastrukture. U razgovorima sa svim relevantnim dionicima artikulirana je i mogućnost ulaganja u zelene tehnologije, odnosno uspostavljanje prometovanja hibridnog vlaka ili vlaka na obnovljive izvore energije (metanol, vodik, amonijak), međutim, sve buduće ideje trebaju se bazirati na dugoročnoj projekciji razvoja i suvremenim tehnološkim dostignućima.

Što kažu u HŽ infrastrukturi, kada bi moglo doći do elektrifikacije?

- U posljednjim razgovorima s upraviteljem infrastrukture dobili smo podatak da će se financiranje elektrifikacije Ličke pruge osigurati iz europskih fondova, a shodno dinamici i svim preduvjetima koje je prethodno zadovoljiti. Shodno navedenom, početak modernizacije pruge nije realno očekivati prije 2032. godine, što ukazuje na činjenicu da sredstva za ovaj projekt još uvijek nisu osigurana.

Koliki je promet Ličkom prugom?

- Promet Ličkom prugom, prema posljednjim indikacijama, iznosi oko milijun tona tereta godišnje, ali realno on je oko 700.000 tona. Žitni terminal jedan je od najvećih izvoznika poljoprivrednih proizvoda u Hrvatskoj, dio tereta prebacuje na cestovni kamionski promet zbog sve veće cijene željezničkog prijevoza u ukupnim logističkim troškovima prijevoza. Cemex čak ulaže u flotu kamion cisterni i smanjuje udio željeznice u ukupnom prometu tereta.

Luka d.d. Split, kao nositelj prvenstvene koncesije u Sjevernoj luci, je velikim dijelom osuđen na korištenje željezničkog prijevoza, prvenstveno zbog zahtjeva za pretovarom većih količina tereta, tako da organizacija cestovnog prijevoza robe nema opravdanost niti održivost. Stajalište struke i koncesionara, odnosno svih dionika koji čine klaster prometnih aktivnosti na splitskom području, je osigurati državne potpore na željezničkom pravcu Split – Zagreb, navodeći slični model financijskih potpora (subvencija) u obalnom linijskom prometu, na pojedinim neprofitabilnim trajektnim, brzobrodskim i brodskim linijama.

---

image

Splitski kolodvor - sreća da ga ne vidi puno ljudi u kakvom je stanju

Joško Šupić/Cropix
---

Je li baš toliki prioritet nizinska pruga koja povezuje Rijeku s unutrašnjosti?

- Moja osobna predikcija je da će nadležne institucije započeti s projektom elektrifikacije Ličke pruge tek nakon potpunog okončanja realizacije investicija u povezivanju Rijeke s unutrašnjosti.

Pokušali smo artikulirati aktualnu problematiku i nužnost revitalizacije pruga koje dotiču srednjodalmatinske luke prema donositeljima odluka, ali primjerice u Strategiji razvoja željezničkog sustava RH do 2032. godine i povezanim Nacionalnim planovima koji determiniraju razvoj željezničke infrastrukture do 2030. godine nema značajnijih mjera za realizaciju potrebnih investicija u obnovu i modernizaciju pruge prema Dalmaciji, odnosno toliko iščekivane elektrifikacije.

Isključivo se navodi obnova kolodvora i ugradnja signalno sigurnosnih uređaja, što predstavlja redovito investicijsko održavanje postojeće prometne infrastrukture. Točnije, od 3,5 milijardi eura namijenjenih rekonstrukciji željezničkih pruga u Hrvatskoj, samo tri posto otpada na dalmatinski željeznički pravac.

U svakom slučaju, nedostatno. Iznos ulaganja u elektrifikaciju jednog kilometra željezničkih pruga prema suvremenim standardima kreće se od 1 do 1,2 milijuna eura, čime dolazimo do iznosa od oko 300 milijuna eura potrebnih sredstava za modernizaciju Ličke pruge. Svi donositelji odluka i relevantna tijela resornog ministarstva svjesni su potrebnih ulaganja, ali za sada sredstva nisu osigurana.

Što se može napraviti u Splitu u smislu prometnog rasterećenja?

- Prvenstveni problem se očituje u činjenici što se niti jedan etablirani pojedinac (stručnjak), odnosno niti jedna politička struktura ne zalaže za optimalno rješenje, koje bi zadovoljilo potrebe svih dionika. Primjerice, imate projekt izgradnje mosta preko Kaštelanskog zaljeva koji je planiran tako da ograničava razvoj Sjeverne luke, posebice u pogledu projektirane visine. Navedeno predstavlja eklatantni primjer parcijalnog i neprimjerenog planiranja, odnosno nedostatka konsenzusa, ali i uključenosti svih relevantnih dionika.

Cestovni prijevoz robe i putnika u najvećoj mjeri doprinosi onečišćenju okoliša, a navedeni most je projektiran isključivo kao cestovni, uz upitan doprinos rasterećenju prometa. Veliki problem Dalmacije, a osobito Splita, očituje se u nedostatku referentne osobe koja bi politički zastupala interese Splita i Dalmacije. Očekuje se da će recentni amandmani hrvatskih europarlamentaraca dodatno osnažiti prometne pravce usmjerene prema Dalmaciji.

U posljednje vrijeme mnogi Luku Split optužuju za onečišćenje?

- U posljednje vrijeme svjedoci smo sve većem intenzitetu nepreciznih i nespretnih izjava koje se pojavljuju u javnosti, a koji štete reputaciji pojedinačnih gospodarskih subjekata i cjelokupnoj industriji, potpuno neutemeljenih jer u okviru postojećeg empirijskog istraživanja nije moguće eksplicitno odrediti uzrok onečišćenja. Čak i pojedini vijećnici na raspravama u Gradskom vijeću grada Splita prozivaju pojedinačna poduzeća, unatoč tome što nije otkriven uzrok onečišćenja zraka, čime se sve veća važnost prenosi na percepciju i stavove pojedinaca naspram službenih i reprezentativnih podatka dobivenih putem znanstveno-stručnih istraživanja.

Moje stajalište je da se ne bi trebalo izlaziti ishitreno u javnost dok se ne utvrdi uzrok onečišćenja, odnosno dokaže da je onečišćenje zraka posljedica poslovnih operacija pojedinog gospodarskog subjekta. Potrebno je ispitati štetne emisije kao outputa operacija rukovanja svim teretima u okviru luke te radnih procesa svakog pojedinačnog gospodarskog subjekta na području splitskog industrijskog bazena.

---

image

Luka Vukić: Moja osobna predikcija je da će nadležne institucije započeti s projektom elektrifikacije Ličke pruge tek nakon potpunog okončanja realizacije investicija u povezivanju Rijeke s unutrašnjosti

Vladimir Dugandžić/Cropix
---

Što je sa splitskim metroom ? Nitko više ne govori o njemu, a bilo je jako puno obećanja.

- Obveza Gradske uprave je konačno donošenje sveobuhvatnog prometnog rješenja i strateškog plana razvoja u suradnji s ključnim dionicima, a koji bi trebao biti podloga rješavanju prometnog zagušenja u gradskoj luci.

Navedeno podrazumijeva konačno stavljanje u funkciju prostora u Kopilici koji je zamišljen kao intermodalno čvorište, a na kojem bi se izmjestili glavni autobusni i željeznički kolodvor, dok bi se jedan kolosijek stavio u funkciju "shuttle" prijevoza, tj. brzog transfera putnika do centra grada.

U takvim okolnostima, drugi kolosijek željeznice, lociran u gradskoj luci, bi se mogao prenamijeniti u kolnu površinu, koja bi služila za izlazak automobila iz putničke luke na vanjske rubove cestovne mreže grada Splita. Važno je istaknuti da se kvalitetnom reorganizacijom i planiranjem korištenja postojeće infrastrukture mogu napraviti značajni učinci.

Ne bi li most Split - Kaštela trebao riješiti dio problema?

- Prema posljednjim informacijama, očekuje se skori početak gradnje luke Stinice, koja je namijenjena za pristajanje dijela brodova u obalnom linijskom prijevozu i brodova u međunarodnoj plovidbi. Međutim, izgradnja mosta preko Kaštelanskog zaljeva prema postojećem projektnom prijedlogu bi dugoročno ograničila manevriranje i sami prolazak brodova u međunarodnoj plovidbi kao i operativno poslovanje Sjeverne luke.

Pored navedenog, važno je istaknuti da nikada nije napravljena studija uključenja mosta u urbanu prometnu mrežu grada Splita. Navedeni projekt mogao bi značajno pridonijeti zagušenju Dubrovačke ulice, a ta ulica predstavlja vertikalnu os šireg centra grada. To je apsurd jer suvremena društva teže izmještanju prometa izvan centra grada.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Ante Čizmić/Cropix Vladimir Dugandžić/Cropix JoŠko šupiĆ/Cropix Joško Šupić/Cropix Luka Gerlanc/Cropix
Ante Čizmić/Cropix

Luka Vukić: Imao samo priliku proći Unskom prugom 2018. godine. Mogu potvrditi konstataciju da je pruga na teritoriju Hrvatske u vrlo lošem stanju, a električni vodovi su uništeni

Vladimir Dugandžić/Cropix

Luka Vukić: Moja osobna predikcija je da će nadležne institucije započeti s projektom elektrifikacije Ličke pruge tek nakon potpunog okončanja realizacije investicija u povezivanju Rijeke s unutrašnjosti

JoŠko šupiĆ/Cropix

Strojovođa u vlaku na relaciji Split - Vinkovci - Split

Joško Šupić/Cropix

Splitski kolodvor - sreća da ga ne vidi puno ljudi u kakvom je stanju

Luka Gerlanc/Cropix

Ovoljetni prizor iz luke Gaženica

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/biznis/dr-sc-luka-vukic-nitko-se-ne-bori-za-dalmaciju-od-3-5-milijardi-eura-za-zeljeznice-na-nas-otpada-samo-tri-posto-1325096 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=1c7802c601fb55c2375bf5cf2ad2c27ca8286e68 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Dr.+sc.+Luka+Vuki%C4%87%3A+Nitko+se+ne+bori+za+Dalmaciju%21+Od+3%2C5+milijardi+eura+za+%C5%BEeljeznice+na+nas+otpada+samo+tri+posto%21&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Fdr-sc-luka-vukic-nitko-se-ne-bori-za-dalmaciju-od-3-5-milijardi-eura-za-zeljeznice-na-nas-otpada-samo-tri-posto-1325096 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Fdr-sc-luka-vukic-nitko-se-ne-bori-za-dalmaciju-od-3-5-milijardi-eura-za-zeljeznice-na-nas-otpada-samo-tri-posto-1325096 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => RIJEČ STRUKE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
BiznisRIJEČ STRUKE

Dr. sc. Luka Vukić: Nitko se ne bori za Dalmaciju! Od 3,5 milijardi eura za željeznice na nas otpada samo tri posto!

Piše jozo vrdoljak
24. rujna 2023. - 08:47
Luka Vukić: Imao samo priliku proći Unskom prugom 2018. godine. Mogu potvrditi konstataciju da je pruga na teritoriju Hrvatske u vrlo lošem stanju, a električni vodovi su uništeniAnte Čizmić/Cropix

Docent na Pomorskom fakultetu u Splitu Luka Vukić više puta je javno argumentirano nastupao o potrebi obnove željezničke pruge prema Dalmaciji.

Smatra da ne bi trebao biti problem obnoviti 64 kilometra Unske pruge koja prolazi kroz hrvatski teritorij. Smatra da je lako naći rješenje ako postoji politička volja. Vukić nam je govorio i o problemima Ličke pruge, prometnom zagušenju Splita te o perspektivi luka u Dalmaciji. Uglavnom, Luka Vukić smatra da je nužno jače angažiranje struke, a problem vidi i u tome što se do sada nije nametnula osoba, odnosno autoritet koji bi zastupao interese Dalmacije i Splita.

Promet Unskom prugom je u prekidu. Ima li nade da se on obnovi?

- U prekidu je od 2010. godine. U vrijeme kada se nesmetano prometovalo vlakovima, prednost te pruge očito...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2024 08:33