Sport Ostalo

ispucao dva života

Težak posao ga tek očekuje: gledao je smrti u oči i vratio se ponovno Formuli

ispucao dva života

Pilot Formule 1 Robert Kubica pomalo podsjeća na mačke. Za te se spretne i gipke životinje nerijetko zna kazati kako imaju devet života. Poljak je "potrošio" najmanje dva. Najprije je 2007. godine, na kanadskom Grand Prixu, doživio jednu od najspektakularnijih nesreća u povijesti Formule 1. Mnogima ni danas ne ide u glavu kako je Robert preživio udarac u zaštitnu ogradu pri brzini od 300 kilometara na sat!? Kubica je iz strašnog udesa izišao bez ozbiljnih ozljeda, a iz bolnice je pušten već idući dan.

Četiri godine poslije sportska znatiželja ga je umalo došla glave. Poželio je isprobati svoje vozačke vještine u reliju. Kažu da su ga u automobil zapravo uvukli uspjesi njegova sunarodnjaka Sobieslawa Zasade, zbog kojega je oduvijek obožavao reli.

– Tražio sam novi izazov izvan Formule 1. Izazov koji će me napraviti boljim F1 vozačem. U meni je stalno gorjela želja da budem još bolji. Mislio sam da će mi reli ponuditi to što tražim. I dao mi je. Problem je što sam platio preveliku cijenu za to – kazao je Robert Kubica poslije nesreće na reliju Ronde di Andorra.

U jeku priprema za novu sezonu F1 Kubica je otputovao u Italiju i doživio jezivu nesreću. Sa Škodom Fabijom se zaglavio u zaštitnoj ogradi, koja je probila cijeli "kokpit" automobila! Ograda je Poljaka zarobila u smrskanom vozilu. Kubica je hitno odvezen u bolnicu, a prva je operacija, koju su obavljala čak dva liječnička tima, potrajala nevjerojatnih sedam sati. Robertu je slomljena desna noga, dok mu je desna ruka bila gotovo otrgnuta. Na koncu su mu liječnici dio ruke morali amputirati.

– Imao sam sreće što sam sportaš i vozač. Ta mi je činjenica vjerojatno spasila ruku – priznao je nakon nesreće.
Robert Kubica je, poslije će otkriti, u tom trenutku na stolu imao potpisan ugovor s Ferrarijem. U momčad čiji je simbol propeti konjić trebao se preseliti iduće sezone. Bio je predodređen kao novi svjetski prvak.

Njegove nade, ali i prognoze F1 stručnjaka, udarile su o zid toga zimskog dana u Italiji. Kubica je, umjesto podizanja trofeja, morao učiti kako voziti bolid s "pola" desne ruke.

– Bio sam na predavanjima, gdje smo imali zadatak držati pticu u jednoj ruci a da ne odleti. Nismo smjeli previše stiskati šaku jer bismo je uplašili. Na isti način kako sam držao pticu sada držim i volan – objasnio je slikovito Kubica.
Poljak, koga zovu vozačem u duši, bio je uporan. Nevjerojatno uporan u nakani da se vrati na stazu. Izazovi poput onih da se nauči rukovati i pisati lijevom rukom izgledali su neozbiljni u usporedbi s drugima.

– Dvije godine su mi trebale da dođem u, 'ajmo reći, podnošljivo stanje. Prije toga sam živio s teškim bolovima. Jedino se ljudi oko mene i ja nikad nismo predali. Makar, bili smo svjesni da možda neću uspjeti. No, što bih dobio da sam se predao!? – pita se Kubica.

Tijekom oporavka, Robert je radio s doktorom Riccardom Ceccarellijem u centru "Formula Medicine".

– Robert Kubica je jedinstven kad je u pitanju sposobnost nekog vozača da se vrati nakon tako teških ozljeda. I u psihičkom i u fizičkom smislu. Iako je bio u teškoj situaciji, uspio je odstraniti vanjske utjecaje, omogućivši mozgu da se fokusira samo na vožnju. Kubica ima onaj iskonski, sirovi način vožnje, vrlo je ekonomičan. Zato je i jedini F1 pilot koji može voziti s tako velikim fizičkim ograničenjem – kazao je dr. Ceccarelli.

Poljski je pilot nakon stravične nesreće bio godinu dana "out". Kad se odlučio vratiti utrkivanju, ni jedna se momčad u Formuli 1 nije htjela kockati i potpisati ga. Zato se ponovno (privremeno) "prešaltao" u reli.

Povratak u F1 se, međutim, počeo naslućivati prije dvije godine. Tada ga je Renault, njegova bivša momčad, pozvao da s njima odradi testiranja. Renault se, međutim, zaustavio na tome. Zato ga nije propustio angažirati Williams. U momčadi čiji je šef čuveni Frank Williams, Kubica je najprije odradio lanjsku sezonu kao rezervni vozač. Odgađanje povratka bio je dobar potez i za Kubicu i za Williams. Robert se u potpunosti "infiltrirao" u momčad, pomažući u razvoju bolida za novu sezonu. Na koncu su u Williamsu shvatili kako je najbolje da upravo on bude drugi vozač uz mladoga Britanca Georgea Russella.

– Izazovan je bio put povratka. No, sve ono što se činilo nemogućim, sada je moguće. Tjerao sam tijelo do krajnjih granica izdržljivosti. Gledao sam smrti u oči, ali sad se želim vratiti još jači. Fizički sam u boljoj formi nego prije osam godina. Iz vozačkog kuta stvari su vrlo jednostavne. Ako ne budem u stanju voziti dovoljno brzo, neću više ni biti tu – rezolutno je izjavio Poljak, nakon što je obznanjeno da će ove sezone voziti u Williamsovu bolidu.

S obzirom na žestinu, prirodnu brzinu i vozačku inteligenciju, Kubici vjerojatno neće biti lako s inferiornim Williamsom gledati u leđa Lewisu Hamiltonu i drugima, s kojima je nekad bio "al pari".

Još od svoga debija u Hungaroringu 2006. godine, na Velikoj nagradi Mađarske, Robert je naučio na visoke pozicije. Tada je Poljak upao u momčad umjesto Jacquesa Villeneuvea i završio sedmi, ispred momčadskoga kolege iz BMW-a Nicka Heidfelda. U istoj se (polu)sezoni popeo i na pobjedničko postolje. Bio je treći u Italiji.

Sezonu poslije bio je šesti u ukupnom poretku vozača, a 2008. godine prvi je put prošao pobjednički kroz ciljnu ravninu. Bilo je to na Velikoj nagradi Kanade. Na koncu sezone imao je isti broj bodova kao i trećeplasiraniKimi Raikkonen u Ferrariju.

Dok se nije dogodila nesreća na reliju, Kubica je dvanaest puta zauzeo mjesto na pobjedničkom postolju.

– Roberta znam još iz karting dana. On je jedan od najtalentiranijih vozača, s kojim se gušt utrkivati – kazao je jednom peterostruki svjetski prvak Lewis Hamilton, inače Poljakov vršnjak.

Od Roberta Kubice ove sezone ne treba očekivati čuda, s obzirom da je Williams, mnogi se stručnjaci slažu, lani imao uvjerljivo najlošiji bolid. No, povratak 34-godišnjeg poljskog veterana na stazu obradovao je sve koji su vezani za Formulu 1, pa tako iFernanda Alonsa, dvostrukog svjetskog prvaka, koji se ove sezone povukao iz natjecanja.

– Ostaje vidjeti kakve će performanse imati njegov bolid, ali i kakav će na stazi biti Kubica. Ako bude sto posto spreman, bit će ga, vjerujem, gušt gledati – smatra iskusni Španjolac.

Start sezone u Australiji i povratak Roberta Kubice na stazu prošlog vikenda bili su iznimno turbulentni. Već u prvom krugu Poljak je doživio oštećenje bolida.

– Nakon svega što se dogodilo, iz Australije odlazim iskusniji. Nikad nisam mislio da ću to reći, ali sam sretan brzinom i pozicijom koju sam ostvario. To je realnost. Osjećao sam se sjajno u svom bolidu. Vratio mi se taj toliko poznati osjećaj. Krugovi su mi otključali mozak i počeo sam zaista vjerovati da tu ponovno pripadam – poručio je, na koncu, 17-plasirani vozač Williamsa.

Vratio se Robert Kubica na pobjedničke staze ili ne, već je sada jasno da je ispričao priču koja može biti uzor svim (budućim) sportašima. No, sudeći prema riječima koje je izrekao nakon što mu je Williams dao novu šansu, nemojmo se čuditi ako ga uskoro vidimo sa šampanjcem, na postolju.

– Kad su mi ljudi čestitali što sam obavio težak posao i vratio se Formuli, kazao sam im: "Ne, težak posao me tek očekuje" – zagonetno je najavio Kubica.

Želiš prvi znati vijesti o Hajduku?

SD Hajduk
Naslovnica Ostalo