StoryEditorOCM
SplitLOŠA INFRASTRUKTURA

Svaki dan na splitskim je ulicama preko tisuću biciklista koji nemaju gdje voziti. Policija upozorava na niz opasnosti

Piše Lucija Vujnović
7. srpnja 2023. - 00:00

"Ali kad si biciklist, prisiljen si biti izvan zakona. Prisiljen si živjeti na rubu društva i na rubu etabliranog prometnog sustava koji sve više vrijedi samo za motorizirana vozila… Biciklisti su potlačeni", piše norveški pisac Erlend Loe.

Čini se da ovo vrijedi i za splitske bicikliste budući da prometni sustav u gradu Splitu nije prilagođen vožnji bicikle. Dolaskom sunčanih dana i turističke sezone, problem s biciklistima dolazi do većeg izražaja. 

S ciljem poticanja fizičke aktivnosti građana, smanjenjem gužvi i podizanja ekološke svijesti, uočeno je da grad Split poduzima neke korake porastom broja javnih bicikla što ih čini dostupnijima svima.

Svejedno jeste li pješak ili vozač automobila, biciklisti svugdje uvijek smetaju. Smetaju vozačima na cesti, pa ih morate obilaziti. Smetaju pješacima na pločniku kad projure uz zvuk trube. A ako ste biciklist, smetaju vam i pješaci i automobili.

image
Snimila čitateljica

- Vozin biciklističkom stazom od Jokera prema Poljudu i u jednom momentu, staza prestaje i to na brutalan način. Sve izrovano, rupe, kamenja... Vozim, vozim i odjednom... Boom! Staza prestane, poskočin priko rupe i razletin se koliko san duga i široka, bicikla po meni.... - piše čitateljica koja se pita kad će biti zadovoljena pravda za bicikliste u gradu Splitu. 

image
Snimila čitateljica

- Gotovo četiri godine prošle su od kada je Split dobio sustav javnih bicikli, a brojke još jednom pokazuju da je uvođenje bilo pun pogodak. U svibnju su korisnici u Splitu još jednom postavili nove rekorde u dnevnom i mjesečnom broju najmova.

Tako je novi rekord mjesečnih najmova od početka rada sustava 39.974, a rekord dnevnih najmova bio je 1746 26. svibnja - objavio je "Split parking" na svojoj Facebook stranici.

Nadodaju kako se sustav u odnosu na prošlu godinu proširio te sada broji 223 električne i 212 klasičnih bicikli, što ih je ukupno 155 više u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Evidentno je da broj biciklista raste, no infrastruktura grada zaostaje, ispada da su biciklisti doista "prisiljeni biti izvan zakona".

Iz policije su jasno opisali što se očekuje od biciklista budući da biciklističkih staza (gdje bi trebali biti) u gradu nedostaje.

- Zakonom o sigurnosti prometa na cestama normirano je da su se biciklisti dužni kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja, a ako ona ne postoji, onda su dužni kretati se što bliže desnom rubu kolnika - podsjećaju iz Policijske uprave.

image
Duje Klarić/Cropix

Istaknuli su kako velik broj građana svakodnevno koristi bicikle, te kako na velikom području nema biciklističkih staza i da za sada mogu reći kako ne bilježe veliko povećanje prometnih nesreća i stradavanja biciklista.

U nastavku navode i statistiku dosad zabilježenih nesreća.

- U prvih pet mjeseci ove godine na području Policijske uprave splitsko-dalmatinske evidentirano je 25 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti. U prometnim nesrećama sudjelovalo je 26 biciklista, 8 ih je zadobilo teške tjelesne ozljede, 15 lakše tjelesne ozljede, a tri osobe nisu ozlijeđene - ističu u splitskoj policiji.

Osim nesreća, osvrnuli su se i na ostale prometne prekršaje koje se odnose na bicikliste.

- Također, u prvih pet mjeseci ove godine na području PU splitsko-dalmatinske policijski službenici sankcionirali su 44 prometna prekršaja iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama". Prometni redari nemaju ovlast nadzora vozila u kretanju nego nadzora nepropisno parkiranih i zaustavljenih vozila i sankcioniranja takvih prekršaja.

Uvijek je dobro istaknuti da se svi sudionici u prometu, pa tako i biciklisti trebaju ponašati odgovorno, poštivati zakonske propise i ograničenja, te voditi računa da svojim ponašanjem na ugrožavaju druge sudionike - podsjetili su iz policije, te dodali kako smatraju da bi poboljšanje prometne infrastrukture doprinijelo i poboljšanju stanja sigurnosti svih sudionika u prometu, a osobito vozača bicikla i pješaka.

image
Duje Klarić/Cropix

Poslali smo upit Gradu Splitu imaju li kakav plan i ideje za rješavanje ovoga problema. 

- Grad je napravio analitičku podlogu tj. studiju potencijala razvoja biciklističkih prometnica za uspostavu integriranog sustava biciklističkih prometnica na području Urbane aglomeracije Split.

Izrađena je analitička podloga za uspostavu integriranog sustava biciklističkih prometnica na području UAS-a utvrdila je prostorne i sigurnosne opcije razvoja cijele mreže koja je daljnji temelj izgradnje i označavanja biciklističkih prometnica te sigurnijeg korištenja i optimalne iskorištenosti sustava javnih bicikala na području urbane aglomeracije - izjavila je Ana Đeldum, viša savjetnica-specijalistica za odnose s javnošću Grada Splita.

- Na radnoj skupini "Urbana mobilnost" raspravlja se o sigurnosnom aspektu kao i prostornim mogućnostima izgradnje i označavanja biciklističkih staza te se pokušavaju naći rješenja za označavanja biciklističkih prometnica kao i sigurnog korištenja bicikli na području Grada Split. Zaključke ćemo komunicirati čim se definiraju svi aspekti - poručuje Đeldum. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. svibanj 2024 23:43