stdClass Object ( [id] => 1061912 [title] => Prof. Maya Dimitrova, psihologinja robotike: Uključivanje robota u obrazovanje potpuno će promijeniti školu kakvu danas znamo. Svima će laknuti [alias] => prof-maya-dimitrova-psihologinja-robotike-ukljucivanje-robota-u-obrazovanje-potpuno-ce-promijeniti-danasnju-skolu-laknut-ce-i-djeci-i-uciteljima [catid] => 253 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

U sklopu Erasmus+ programa mobilnosti i međunarodne suradnje, izv. prof. dr. sc. Maya Dimitrova, psihologinja robotike s Instituta za robotiku Bugarske akademije znanosti, održala je zanimljivo predavanje na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) u Splitu.

Bila je to prilika za razgovor o njezinu poslu i budućnosti koja sve brže dolazi kad je riječ o novim zanimanjima i edukaciji, te o ulozi robota u svakodnevnom životu.

Kako ste postali psihologinja robotike? Kako biste opisali to zanimanje? Postoji li studij za to?

– Robotički psiholog samo je metafora. Prvi lik "robopsihologa" opisao je Isaak Asimov u svojoj knjizi "Ja, robot", objavljenoj 1950. – prije 70 godina! U svojim knjigama Asimov je naglasio moralnu osnovu interakcije čovjeka i robota. Vjerovao je da je etika koherentna teorija koja vodi ljudski život i koja se može provesti u niz zakona kako bi društvo postalo poštenije i humanije.

Istražio je logičke paradokse u provedbi krajnje etičke teorije za čovječanstvo. Vjerovao je da se ova primjena može i treba izvesti u dizajnu mehaničkih humanoidnih strojeva s pozitronskim mozgom.

Moj se posao bavi psihološkom "udobnošću" koju komunikacija s mehaničkim uređajem sličnom čovjeku može pružiti bilo kojem čovjeku – djetetu, studentu, starijoj osobi – pružajući bilo koju vrstu fizičke ili mentalne podrške. U tom smislu mogućnosti su beskrajne i treba ih istražiti.

Većina kolega zainteresiranih za takozvanu "robopsihologiju" istraživači su u inženjerstvu, računarstvu i informatici. No, moguće je i potrebno uključiti više istraživača društvenih znanosti u široke interdisciplinarne timove, jer je "robot" kao poticaj izuzetno složen i višeznačan. Stoga trebamo proučiti kako čovjek doživljava tako složen podražaj.

Da, ovo je posao budućnosti

Je li to zanimanje budućnosti? Koliko ljudi poznajete koji se bave sličnim poslom u Bugarskoj i u svijetu?

– Vjerujem da je ovo posao budućnosti. Najvažniji je interdisciplinarni pristup temi. Ipak, postoje discipline koje svi trebaju uključiti, poput teorije vjerojatnosti, teorije dinamičkih sustava, formalne logike i matematičke statistike – kako bi mogli istražiti ovisnosti, a ne samo raspravljati o opažanjima na ljudima i robotima.

Tema dobiva na popularnosti, tako da postoji mnogo ljudi koji se ovim bave u Bugarskoj, Hrvatskoj i širom svijeta.

Kako se kao psihologinja osjećate u okruženju umjetne inteligencije (Artificial Intelligence – AI)?

– Jeste li gledali film "A.I." Stevena Spielberga? Uvijek plačem kad to gledam... Umjetna inteligencija kao znanost predložena je kao suprotstavljanje teoriji kibernetike 1956. godine, zamijenjena teorijom kognitivne znanosti 1986....

Svaki put kad područje postane previše tehničko, formalizirano, mehaničko, proširuje se u novom pokušaju da se objasni ljudska priroda. Jako smo daleko od dizajniranja sustava, doživljavanja emocija, kao u filmu "A.I." – ako je ikako moguće. Ipak, mnogo smo bliži dizajnu "sintetičkih senzora na visokoj razini" za robotske sustave koji mogu bolje razumjeti i podržati ljudsko biće. To su skupovi algoritama u potpunosti u pristupu AI modeliranja.

---

image
Roboti su vješti, pametni i ‘ljubazni’ strojevi - nadam se da nam mogu pomoći da budemo bolji ljudi, kaže prof. Dimitrova
Jakov Prkić/Cropix
---

Vaše predavanje naslovljeno je "Disruptive Innovation Technology Based Schools: Are They Possible?" Što su disruptivne inovacijske tehnologije?

– Često kažem sljedeću šalu: već je 21. stoljeće, tehnologija je svugdje, ali škole se nisu mijenjale godinama. Škola u koju je išla moja majka nalikuje na školu u koju sam išla ja, nalikuje na školu u koju su išla moja djeca, nalikuje na školu u koju idu moji unuci...

Možete li to usporediti s bilo kojom drugom sferom života? Uključene su brojne industrije koje usporavaju svaki pokušaj njegove transformacije – industrije za proizvodnju papira, drvoprerađivačka industrija, građevinska industrija itd.

S obzirom na to da je, prema definiciji, škola "učitelj i skupina djece...", oni mogu sjediti u parku ispod drveta ili u vlaku, svemirskom brodu, čak i na mreži, kao danas. Stoga se pedagoška znanost temelji na ulozi učitelja – kao osobi i moralnom primjeru, a ne samo na enciklopediji. Zbog toga robota ne doživljavamo kao zamjenu za učitelja, nego kao pomoćnika u nastavnom procesu na satovima inkluzivnog obrazovanja. To provodimo u EU-ovu projektu "CybSPEED: cyber-fizički sustavi za pedagošku rehabilitaciju u specijalnom obrazovanju". Uključivanje pametnih tehnologija i robota u obrazovanje promijenit će današnju školu i pretvorit će je u školu budućnosti.

Roboti su savršeni posrednici za djecu

Kakav je, po vašem mišljenju, današnji kurikulum i sustav školovanja djece? Što je primarni cilj – znanje sa socijalnim vještinama ili diploma?

– Škola je složena hijerarhijska organizacija mnogih funkcionalnih razina. Njezino djelovanje temelji se na planiranim aktivnostima usmjerenima na postizanje određenih ciljeva u određenim vremenskim ograničenjima. S menadžerskog gledišta, škola nalikuje na industrijsko poduzeće.

Stoga se može modelirati poput cyber-fizičkog sustava (CPS), osmišljenog za postizanje neke proizvodne misije u umreženom okruženju s ljudima u informacijskoj i kontrolnoj petlji.

Koja vrsta misije? Vjerujemo da je misija obrazovanja "proizvodnja" znanja koje su stekli učenici, a kojemu je cilj preusmjeriti gospodarstvo i društvo u novo stanje.

Što bi konkretno značila disruptivna inovacijska tehnologija za školu? Koje bi vještine potaknule takve tehnologije?

– Postoji važan paradoks – s jedne strane tehnologija transformira školu. S druge strane, razredi moraju uključivati ​​djecu iz standardnog i iz specijalnog obrazovanja s vrlo različitim potrebama za učenjem.

Kako ćemo pružiti odgovarajuće obrazovanje u skladu s potrebama svakog pojedinog djeteta? Ima nekoliko dobrih vijesti, i važno je da ove dobre vijesti dolaze iz znanstvenih istraživanja.

Na primjer, u jednom istraživanju omogućili smo neke igre s robotima u dnevnim centrima za djecu s poteškoćama u učenju i promatrali smo stavove djece prema robotima. Imajte na umu da je u svakom trenutku učitelj uključen u posredovanje u interakciji dijete – robot i zaštitu djeteta.

Djeca su bila oduševljena robotima i uzimala su ih kao sebi ravne u svojim igrama. Shvatili su da su humanoidni roboti složeni tehnološki uređaji i bili su ponosni što njima upravljaju.

Pokazalo se da su roboti savršeni posrednici između djece s poteškoćama u učenju i njihovih vršnjaka. Roboti uspijevaju ukloniti razlike i tako svu djecu poučavaju odgovarajućim socijalnim vještinama.

Je li koncept takve škole bitno drugačiji od onoga što imamo danas?

– Živimo u turbulentnom vremenu. Ekologija je veliki izazov svima nama i budućim generacijama.

Moramo li zabraniti djeci da gledaju u svoje pametne telefone kako bi otvorila udžbenike? Obrazovanje o principu održivog života danas dolazi i prije nego što dijete naučimo računati! Dakle, škola budućnosti uvelike se razlikuje od današnje...

Kakav je stav roditelja i učenika prema uvođenju robota u sustav obrazovanja?

– Ovo je pitanje istraženo u studiji u sklopu zajedničkog projekta istraživača iz Bugarske, Hrvatske, Grčke te Bosne i Hercegovine, koja je nedavno objavljena. Zanimljivo je da je stav roditelja pozitivniji prema uvođenju robota u obrazovni sustav nego nastavnika i stručnjaka.

Roditelji djece s posebnim potrebama nadaju se da će tehnologija pomoći njihovoj djeci. Stručnjaci su svjesniji ograničenja tehnologije općenito i skeptičniji su. Djeca su sada oduševljena, ali ne susreću se često s robotima i vrlo su znatiželjna.

Uvođenje robotske tehnologije u školu zahtijeva opsežnu i vrlo solidnu pripremu svih uključenih. Roboti nisu igračke ili kućni ljubimci – oni su složeni strojevi. Kao takvima, mora im se pristupiti vrlo pažljivo i kompetentno.

Uključuje li buduća škola robotiku kao obvezni predmet ili roboti mogu ponuditi puno više – biti zamjenski/pomoćni učitelj?

– Osobno nemam mišljenje o tome mora li robotika biti obavezni predmet u školi, radije bih je uvela kao izvannastavnu aktivnost. Ne žele sva djeca detaljno istražiti kako robot hoda, svira klavir ili rješava probleme.

Djeci koja se iznimno zanimaju za robotiku treba pružiti priliku da dizajniraju robote, istražuju mehaniku, stvaraju nove uređaje i rješavaju logične zadatke.

Što se tiče drugog dijela pitanja, odgovor je – apsolutno! Roboti su izuzetno složeni i vrlo vješti. Pružaju pomoć učitelju na najvišoj razini. Imaju iznimne kognitivne sposobnosti – pamćenje, logiku, proračun, čak i empatično ponašanje prema čovjeku. Roboti su vješti, pametni i "ljubazni" strojevi – nadam se da nam mogu pomoći da budemo bolji ljudi.

Je li moguće izmjeriti koliko je netko raspoložen ili može li sudjelovati u nastavi? Ima li smisla organizirati nastavu na takav način?

– Čak i ako učitelj želi koristiti robota – to nije izbor jedne osobe. Naše istraživanje također pokazuje da se učitelji mogu brinuti da neće moći sustići novu tehnologiju. Ideja je implementirati timove stručnjaka koji će dizajnirati robotske scenarije za različite lekcije ili razrede. Učitelj će odabrati iz kataloga scenarija za svoje razrede ovisno o trenutnoj potrebi.

To ispada iz logike lekcije. Učitelji koriste "trikove" kako bi privukli pažnju djece u razredu. Roboti stvarno mogu pomoći. Također, robotima nikada neće dosaditi da strpljivo ponavljaju ako je dijete sporo. Roboti mogu biti ohrabrujući. Dijete ih nikad neće nervirati... Laknut će i učiteljima...

Kakva su vaša iskustva vezana uz utjecaj robota na usklađivanje odnosa između učenika?

– Postavili smo pitanje u studiji: Jeste li više voljeli biti u društvu druge osobe tijekom lekcije koju je održao robot ili ste bili ravnodušni? Neki od sudionika preferirali su prisutnost drugih ljudi tijekom lekcije s robotom, a njihovu smo skupinu nazvali "socijalno motiviranom".

Nekim sudionicima nije smetalo da budu sami s robotom, pa smo njihovu grupu nazvali "socijalno ravnodušnima".

Kritike zagovornika robota kao pomoćnika učitelju mogu biti ​​da bi "socijalno motivirana" skupina bila kritična prema robotima, a "socijalno ravnodušna" skupina bila bi zainteresirana za njih.

Međutim, kada smo analizirali komentare sudionika u eksperimentima, iznenadili smo se kad smo vidjeli da ljudi koji su voljeli prisutnost drugih ljudi također vole robote, dok su ravnodušni prema drugim ljudima bili kritični prema robotima! Ishod studije potvrdio je naše uvjerenje da robotska tehnologija, posebno humanoidni roboti, mogu igrati ulogu druženja u nastavi i pomoći svoj djeci da nauče i vježbaju bitne socijalne vještine.

Roboti će pomoći u nastavi i kod kuće

Vjerujete li da buduća škola može ponuditi više nego danas?

– Vjerujem. Vidimo danas kakav je izazov kad su škole zatvorene zbog pandemije. Mnogi roditelji i učitelji vjeruju da će sve doći na svoje mjesto kad se djeca vrate u školu. Ali to neće riješiti problem postojećeg antagonizma tehnologije u odnosu na nastavu.

Djeca se žele vratiti u razred kako bi srela svoje prijatelje. Zabavnije je na nastavi. Roboti mogu biti posrednici – mogu pomoći u nastavi ili kod kuće. Na neki način, u budućoj školi neće biti razlike ako je dijete fizički ili praktički prisutno na nastavi. To će biti glavna razlika u odnosu na današnje vrijeme.

Dolazi li vrijeme suživota s robotima, zbog kojih ćemo u školama imati bolju djecu i zato ćemo kasnije biti bolji ljudi?

– Robot je programabilni stroj. Važno je kako ga programiramo i kako ga dizajniramo. U tom je smislu i obećavajuće i opasno. Zbog toga je važno to područje razvijati u suradnji mnogih i različitih stručnjaka.

Danas je vrlo popularan robot NAO – posebno dizajniran za djecu u suradnji sa psiholozima. Psiholozi mogu procijeniti ljudsko ponašanje – kada je izgled robota privlačan za dijete.

Autonomni način rada NAO-a izgleda vrlo prirodno – ne stoji mirno, nego čini male pokrete ili se okreće prema zvuku/svjetlu. Djeca razvijaju povjerenje u robota poput NAO-a, što je jedan od ciljeva korištenja robota za pomoć učiteljima. Učenje djece da budu dobra prema robotima pomaže im u odrastanju da budu bolje osobe.

Kako se djeca ponašaju u društvu humanoidnih robota? Koji su zaključci istraživanja?

– Djeca doživljavaju robote poput NAO-a kao vršnjake. Roboti za djecu su nespretni, ne baš pametni, nesposobni su pokazati se, uvijek su spremni za igru s djetetom, uvijek pozitivni, uvijek mirni.

Roboti mogu pričati priče, mogu pjevati i plesati. Nisu previše fleksibilni, sporije se prilagođavaju vanjskom okruženju, što dijete čini sigurnim da uvijek može imati nekoga koga će nadmudriti ili nadmašiti...

Roboti zaista pomažu odrasloj osobi da izgradi samopouzdanje u djetetu, također i toleranciju, strpljenje – složene sposobnosti koje je inače doista teško izgraditi u procesu obrazovanja.

Znanost na Balkanu nema prepreka

Kakva su vaša iskustva s europskim projektima? Koliko je bilo teško uključiti se, izići ususret zahtjevnom sustavu prikupljanja i kreiranja projektne dokumentacije? Je li se suradnja na projektima širila i izvan granica EU-a?

– Moje iskustvo s europskim projektima je vanjsko i unutarnje. Počela sam kao stručna ocjenjivačica projektnih prijedloga za nekoliko poziva – i to svih na interdisciplinarne teme kognitivne znanosti, inteligentnih sučelja i robotske tehnologije za obrazovanje.

Važno je prisustvovati događajima koji objašnjavaju motivaciju istraživanja iza poziva. Pozivi obično odražavaju stvarne potrebe istraživanja, povezane s definiranjem i provedbom politike EU-a.

Također sam prisustvovala nekim događajima u Europskom parlamentu na kojima se raspravljalo o istraživačkim politikama.

Sve ovo puno pomaže u razumijevanju kako se strukturira i promovira istraživačko područje EU-a. Članica sam EUCognition – Europskog društva za kognitivne sustave od 2012. godine.

Moje sudjelovanje u projektima EU-a iznutra je u projektu CybSPEED, financiranom iz programa "Marie Sklodovska-Curie" (2017. – 2021.), u projektu pod nazivom RONNI, u sklopu Dunavskog strateškog projektnog fonda sa Sveučilištem u Splitu (2017. – 2018.) i u projektu iRoniBot, koji financira TERRINet, europska mreža infrastrukture za istraživanje robotike (2020. – 2021.). Trenutno sam predsjedateljica bugarskog dijela Udruge bivših studenata "Marie Curie" (MCAA) sa 70 članova. Zaista se nadam da ćemo imati priliku surađivati ​​s našim hrvatskim suradnicima sa Sveučilišta u Splitu na budućim projektima EU-a.

Naš projekt CybSPEED uključuje suradnike iz Maroka, Čilea i Japana. Zapravo, moja suradnja s kolegama iz Japana započela je 2006. u sklopu bilateralnog projekta razmjene Bugarske i Japana. Profesor Hiroaki Wagatsuma aktivni je suradnik u projektu CybSPEED. U 2019. godini uredili smo knjigu "Kibernetsko-fizički sustavi za društvene primjene" u izdanju američkog akademskog izdavača. Dakle, kao zaključak, živjeti i baviti se znanošću na Balkanu u 21. stoljeću je kao biti bilo gdje drugdje na svijetu, a to je sjajan osjećaj.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ZANIMANJE BUDUĆNOSTI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [extra_fields_search] => ZANIMANJE BUDUĆNOSTI 1 1 1 1 1 1 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2020-11-26 08:57:40 [created_by] => 3159 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2020-12-04 18:13:55 [modified_by] => 3159 [publish_up] => 2020-12-04 14:35:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 253 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--split [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Splita. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, dalmacija, split [secure] => 0 [page_title] => Split [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2020\/11\/26\/15206766.jpg","\/images\/slike\/2020\/11\/26\/15206764.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Jakov Prkic\/Cropix","Jakov Prki\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Prof. Maya Dimitrova: Robotima nikada ne\u0107e dosaditi da strpljivo ponavljaju ako je dijete sporo. Roboti mogu biti ohrabruju\u0107i. Dijete ih nikad ne\u0107e nervirati... Laknut \u0107e i u\u010diteljima...
\n
\n\u00a0","Roboti su vje\u0161ti, pametni i \u2018ljubazni\u2019 strojevi - nadam se da nam mogu pomo\u0107i da budemo bolji ljudi, ka\u017ee prof. Dimitrova"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1217","k_15206766_1280.jpg":"1280x1280","k_15206766_1024.jpg":"1024x1024","k_15206766_640.jpg":"640x640","k_15206766_480.jpg":"480x480","k_15206766_340.jpg":"340x340","k_15206766_220.jpg":"220x220","o_15206766_1280.jpg":"1280x811","o_15206766_1024.jpg":"1024x649","o_15206766_640.jpg":"640x405","o_15206766_480.jpg":"480x304","o_15206766_340.jpg":"340x215","o_15206766_220.jpg":"220x139","h_15206766_1280.jpg":"1280x854","h_15206766_1024.jpg":"1024x683","h_15206766_640.jpg":"640x427","h_15206766_480.jpg":"480x320","h_15206766_340.jpg":"340x227","h_15206766_220.jpg":"220x147","pp_15206766_1280.jpg":"1006x1280","pp_15206766_1024.jpg":"805x1024","pp_15206766_640.jpg":"503x640","pp_15206766_480.jpg":"377x480","pp_15206766_340.jpg":"267x340","pp_15206766_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1335","k_15206764_1280.jpg":"1280x1280","k_15206764_1024.jpg":"1024x1024","k_15206764_640.jpg":"640x640","k_15206764_480.jpg":"480x480","k_15206764_340.jpg":"340x340","k_15206764_220.jpg":"220x220","o_15206764_1280.jpg":"1280x890","o_15206764_1024.jpg":"1024x712","o_15206764_640.jpg":"640x445","o_15206764_480.jpg":"480x333","o_15206764_340.jpg":"340x236","o_15206764_220.jpg":"220x152","h_15206764_1280.jpg":"1280x854","h_15206764_1024.jpg":"1024x683","h_15206764_640.jpg":"640x427","h_15206764_480.jpg":"480x320","h_15206764_340.jpg":"340x227","h_15206764_220.jpg":"220x147","pp_15206764_1280.jpg":"1006x1280","pp_15206764_1024.jpg":"805x1024","pp_15206764_640.jpg":"503x640","pp_15206764_480.jpg":"377x480","pp_15206764_340.jpg":"267x340","pp_15206764_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 253 [name] => Split [alias] => split [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 14 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7706464 Threads: 2 Questions: 1627506700 Slow queries: 4834222 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111180218 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 52 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /split ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 253 [name] => Split [alias] => split [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /split ) ) [link] => /split/prof-maya-dimitrova-psihologinja-robotike-ukljucivanje-robota-u-obrazovanje-potpuno-ce-promijeniti-danasnju-skolu-laknut-ce-i-djeci-i-uciteljima-1061912 [printLink] => /split/prof-maya-dimitrova-psihologinja-robotike-ukljucivanje-robota-u-obrazovanje-potpuno-ce-promijeniti-danasnju-skolu-laknut-ce-i-djeci-i-uciteljima-1061912?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 624704 [name] => Maya Dimitrova [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-12-04 15:37:13 [main_article_id] => 0 [alias] => maya-dimitrova [link] => /tag/maya-dimitrova ) [1] => stdClass Object ( [id] => 385512 [name] => robotika [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => robotika [link] => /tag/robotika ) [2] => stdClass Object ( [id] => 624705 [name] => škola budućnosti [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-12-04 15:37:13 [main_article_id] => 0 [alias] => skola-buducnosti [link] => /tag/skola-buducnosti ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ZANIMANJE BUDUĆNOSTI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Prof. Maya Dimitrova, psihologinja robotike: Uključivanje robota u obrazovanje potpuno će promijeniti školu kakvu danas znamo. Svima će laknuti [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3159 [name] => Ljubica Vuko [username] => ljubica-vuko [email] => ljubica-vuko@sd.hr [password] => $2y$10$7h7iiOmOiwOWu35WisD.MOV5YXqRATYvbBNb08qdrh.QzMlnTl1cq [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/ljubica-vuko-3159 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1677 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/49c96b20f2494a7ca66cd56476d02f61?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/11/26/15206766.jpg [galleryCount] => 2 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Jakov Prkic/Cropix [mainImageDesc] => Prof. Maya Dimitrova: Robotima nikada neće dosaditi da strpljivo ponavljaju ako je dijete sporo. Roboti mogu biti ohrabrujući. Dijete ih nikad neće nervirati... Laknut će i učiteljima...

  [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/11/26/15206766.jpg [title] => Prof. Maya Dimitrova: Robotima nikada neće dosaditi da strpljivo ponavljaju ako je dijete sporo. Roboti mogu biti ohrabrujući. Dijete ih nikad neće nervirati... Laknut će i učiteljima...

 
Jakov Prkic/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/11/26/15206764.jpg [title] => Roboti su vješti, pametni i ‘ljubazni’ strojevi - nadam se da nam mogu pomoći da budemo bolji ljudi, kaže prof. Dimitrova Jakov Prkić/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

U sklopu Erasmus+ programa mobilnosti i međunarodne suradnje, izv. prof. dr. sc. Maya Dimitrova, psihologinja robotike s Instituta za robotiku Bugarske akademije znanosti, održala je zanimljivo predavanje na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) u Splitu.

Bila je to prilika za razgovor o njezinu poslu i budućnosti koja sve brže dolazi kad je riječ o novim zanimanjima i edukaciji, te o ulozi robota u svakodnevnom životu.

Kako ste postali psihologinja robotike? Kako biste opisali to zanimanje? Postoji li studij za to?

– Robotički psiholog samo je metafora. Prvi lik "robopsihologa" opisao je Isaak Asimov u svojoj knjizi "Ja, robot", objavljenoj 1950. – prije 70 godina! U svojim knjigama Asimov je naglasio moralnu osnovu interakcije čovjeka i robota. Vjerovao je da je etika koherentna teorija koja vodi ljudski život i koja se može provesti u niz zakona kako bi društvo postalo poštenije i humanije.

Istražio je logičke paradokse u provedbi krajnje etičke teorije za čovječanstvo. Vjerovao je da se ova primjena može i treba izvesti u dizajnu mehaničkih humanoidnih strojeva s pozitronskim mozgom.

Moj se posao bavi psihološkom "udobnošću" koju komunikacija s mehaničkim uređajem sličnom čovjeku može pružiti bilo kojem čovjeku – djetetu, studentu, starijoj osobi – pružajući bilo koju vrstu fizičke ili mentalne podrške. U tom smislu mogućnosti su beskrajne i treba ih istražiti.

Većina kolega zainteresiranih za takozvanu "robopsihologiju" istraživači su u inženjerstvu, računarstvu i informatici. No, moguće je i potrebno uključiti više istraživača društvenih znanosti u široke interdisciplinarne timove, jer je "robot" kao poticaj izuzetno složen i višeznačan. Stoga trebamo proučiti kako čovjek doživljava tako složen podražaj.

Da, ovo je posao budućnosti

Je li to zanimanje budućnosti? Koliko ljudi poznajete koji se bave sličnim poslom u Bugarskoj i u svijetu?

– Vjerujem da je ovo posao budućnosti. Najvažniji je interdisciplinarni pristup temi. Ipak, postoje discipline koje svi trebaju uključiti, poput teorije vjerojatnosti, teorije dinamičkih sustava, formalne logike i matematičke statistike – kako bi mogli istražiti ovisnosti, a ne samo raspravljati o opažanjima na ljudima i robotima.

Tema dobiva na popularnosti, tako da postoji mnogo ljudi koji se ovim bave u Bugarskoj, Hrvatskoj i širom svijeta.

Kako se kao psihologinja osjećate u okruženju umjetne inteligencije (Artificial Intelligence – AI)?

– Jeste li gledali film "A.I." Stevena Spielberga? Uvijek plačem kad to gledam... Umjetna inteligencija kao znanost predložena je kao suprotstavljanje teoriji kibernetike 1956. godine, zamijenjena teorijom kognitivne znanosti 1986....

Svaki put kad područje postane previše tehničko, formalizirano, mehaničko, proširuje se u novom pokušaju da se objasni ljudska priroda. Jako smo daleko od dizajniranja sustava, doživljavanja emocija, kao u filmu "A.I." – ako je ikako moguće. Ipak, mnogo smo bliži dizajnu "sintetičkih senzora na visokoj razini" za robotske sustave koji mogu bolje razumjeti i podržati ljudsko biće. To su skupovi algoritama u potpunosti u pristupu AI modeliranja.

---

image
Roboti su vješti, pametni i ‘ljubazni’ strojevi - nadam se da nam mogu pomoći da budemo bolji ljudi, kaže prof. Dimitrova
Jakov Prkić/Cropix
---

Vaše predavanje naslovljeno je "Disruptive Innovation Technology Based Schools: Are They Possible?" Što su disruptivne inovacijske tehnologije?

– Često kažem sljedeću šalu: već je 21. stoljeće, tehnologija je svugdje, ali škole se nisu mijenjale godinama. Škola u koju je išla moja majka nalikuje na školu u koju sam išla ja, nalikuje na školu u koju su išla moja djeca, nalikuje na školu u koju idu moji unuci...

Možete li to usporediti s bilo kojom drugom sferom života? Uključene su brojne industrije koje usporavaju svaki pokušaj njegove transformacije – industrije za proizvodnju papira, drvoprerađivačka industrija, građevinska industrija itd.

S obzirom na to da je, prema definiciji, škola "učitelj i skupina djece...", oni mogu sjediti u parku ispod drveta ili u vlaku, svemirskom brodu, čak i na mreži, kao danas. Stoga se pedagoška znanost temelji na ulozi učitelja – kao osobi i moralnom primjeru, a ne samo na enciklopediji. Zbog toga robota ne doživljavamo kao zamjenu za učitelja, nego kao pomoćnika u nastavnom procesu na satovima inkluzivnog obrazovanja. To provodimo u EU-ovu projektu "CybSPEED: cyber-fizički sustavi za pedagošku rehabilitaciju u specijalnom obrazovanju". Uključivanje pametnih tehnologija i robota u obrazovanje promijenit će današnju školu i pretvorit će je u školu budućnosti.

Roboti su savršeni posrednici za djecu

Kakav je, po vašem mišljenju, današnji kurikulum i sustav školovanja djece? Što je primarni cilj – znanje sa socijalnim vještinama ili diploma?

– Škola je složena hijerarhijska organizacija mnogih funkcionalnih razina. Njezino djelovanje temelji se na planiranim aktivnostima usmjerenima na postizanje određenih ciljeva u određenim vremenskim ograničenjima. S menadžerskog gledišta, škola nalikuje na industrijsko poduzeće.

Stoga se može modelirati poput cyber-fizičkog sustava (CPS), osmišljenog za postizanje neke proizvodne misije u umreženom okruženju s ljudima u informacijskoj i kontrolnoj petlji.

Koja vrsta misije? Vjerujemo da je misija obrazovanja "proizvodnja" znanja koje su stekli učenici, a kojemu je cilj preusmjeriti gospodarstvo i društvo u novo stanje.

Što bi konkretno značila disruptivna inovacijska tehnologija za školu? Koje bi vještine potaknule takve tehnologije?

– Postoji važan paradoks – s jedne strane tehnologija transformira školu. S druge strane, razredi moraju uključivati ​​djecu iz standardnog i iz specijalnog obrazovanja s vrlo različitim potrebama za učenjem.

Kako ćemo pružiti odgovarajuće obrazovanje u skladu s potrebama svakog pojedinog djeteta? Ima nekoliko dobrih vijesti, i važno je da ove dobre vijesti dolaze iz znanstvenih istraživanja.

Na primjer, u jednom istraživanju omogućili smo neke igre s robotima u dnevnim centrima za djecu s poteškoćama u učenju i promatrali smo stavove djece prema robotima. Imajte na umu da je u svakom trenutku učitelj uključen u posredovanje u interakciji dijete – robot i zaštitu djeteta.

Djeca su bila oduševljena robotima i uzimala su ih kao sebi ravne u svojim igrama. Shvatili su da su humanoidni roboti složeni tehnološki uređaji i bili su ponosni što njima upravljaju.

Pokazalo se da su roboti savršeni posrednici između djece s poteškoćama u učenju i njihovih vršnjaka. Roboti uspijevaju ukloniti razlike i tako svu djecu poučavaju odgovarajućim socijalnim vještinama.

Je li koncept takve škole bitno drugačiji od onoga što imamo danas?

– Živimo u turbulentnom vremenu. Ekologija je veliki izazov svima nama i budućim generacijama.

Moramo li zabraniti djeci da gledaju u svoje pametne telefone kako bi otvorila udžbenike? Obrazovanje o principu održivog života danas dolazi i prije nego što dijete naučimo računati! Dakle, škola budućnosti uvelike se razlikuje od današnje...

Kakav je stav roditelja i učenika prema uvođenju robota u sustav obrazovanja?

– Ovo je pitanje istraženo u studiji u sklopu zajedničkog projekta istraživača iz Bugarske, Hrvatske, Grčke te Bosne i Hercegovine, koja je nedavno objavljena. Zanimljivo je da je stav roditelja pozitivniji prema uvođenju robota u obrazovni sustav nego nastavnika i stručnjaka.

Roditelji djece s posebnim potrebama nadaju se da će tehnologija pomoći njihovoj djeci. Stručnjaci su svjesniji ograničenja tehnologije općenito i skeptičniji su. Djeca su sada oduševljena, ali ne susreću se često s robotima i vrlo su znatiželjna.

Uvođenje robotske tehnologije u školu zahtijeva opsežnu i vrlo solidnu pripremu svih uključenih. Roboti nisu igračke ili kućni ljubimci – oni su složeni strojevi. Kao takvima, mora im se pristupiti vrlo pažljivo i kompetentno.

Uključuje li buduća škola robotiku kao obvezni predmet ili roboti mogu ponuditi puno više – biti zamjenski/pomoćni učitelj?

– Osobno nemam mišljenje o tome mora li robotika biti obavezni predmet u školi, radije bih je uvela kao izvannastavnu aktivnost. Ne žele sva djeca detaljno istražiti kako robot hoda, svira klavir ili rješava probleme.

Djeci koja se iznimno zanimaju za robotiku treba pružiti priliku da dizajniraju robote, istražuju mehaniku, stvaraju nove uređaje i rješavaju logične zadatke.

Što se tiče drugog dijela pitanja, odgovor je – apsolutno! Roboti su izuzetno složeni i vrlo vješti. Pružaju pomoć učitelju na najvišoj razini. Imaju iznimne kognitivne sposobnosti – pamćenje, logiku, proračun, čak i empatično ponašanje prema čovjeku. Roboti su vješti, pametni i "ljubazni" strojevi – nadam se da nam mogu pomoći da budemo bolji ljudi.

Je li moguće izmjeriti koliko je netko raspoložen ili može li sudjelovati u nastavi? Ima li smisla organizirati nastavu na takav način?

– Čak i ako učitelj želi koristiti robota – to nije izbor jedne osobe. Naše istraživanje također pokazuje da se učitelji mogu brinuti da neće moći sustići novu tehnologiju. Ideja je implementirati timove stručnjaka koji će dizajnirati robotske scenarije za različite lekcije ili razrede. Učitelj će odabrati iz kataloga scenarija za svoje razrede ovisno o trenutnoj potrebi.

To ispada iz logike lekcije. Učitelji koriste "trikove" kako bi privukli pažnju djece u razredu. Roboti stvarno mogu pomoći. Također, robotima nikada neće dosaditi da strpljivo ponavljaju ako je dijete sporo. Roboti mogu biti ohrabrujući. Dijete ih nikad neće nervirati... Laknut će i učiteljima...

Kakva su vaša iskustva vezana uz utjecaj robota na usklađivanje odnosa između učenika?

– Postavili smo pitanje u studiji: Jeste li više voljeli biti u društvu druge osobe tijekom lekcije koju je održao robot ili ste bili ravnodušni? Neki od sudionika preferirali su prisutnost drugih ljudi tijekom lekcije s robotom, a njihovu smo skupinu nazvali "socijalno motiviranom".

Nekim sudionicima nije smetalo da budu sami s robotom, pa smo njihovu grupu nazvali "socijalno ravnodušnima".

Kritike zagovornika robota kao pomoćnika učitelju mogu biti ​​da bi "socijalno motivirana" skupina bila kritična prema robotima, a "socijalno ravnodušna" skupina bila bi zainteresirana za njih.

Međutim, kada smo analizirali komentare sudionika u eksperimentima, iznenadili smo se kad smo vidjeli da ljudi koji su voljeli prisutnost drugih ljudi također vole robote, dok su ravnodušni prema drugim ljudima bili kritični prema robotima! Ishod studije potvrdio je naše uvjerenje da robotska tehnologija, posebno humanoidni roboti, mogu igrati ulogu druženja u nastavi i pomoći svoj djeci da nauče i vježbaju bitne socijalne vještine.

Roboti će pomoći u nastavi i kod kuće

Vjerujete li da buduća škola može ponuditi više nego danas?

– Vjerujem. Vidimo danas kakav je izazov kad su škole zatvorene zbog pandemije. Mnogi roditelji i učitelji vjeruju da će sve doći na svoje mjesto kad se djeca vrate u školu. Ali to neće riješiti problem postojećeg antagonizma tehnologije u odnosu na nastavu.

Djeca se žele vratiti u razred kako bi srela svoje prijatelje. Zabavnije je na nastavi. Roboti mogu biti posrednici – mogu pomoći u nastavi ili kod kuće. Na neki način, u budućoj školi neće biti razlike ako je dijete fizički ili praktički prisutno na nastavi. To će biti glavna razlika u odnosu na današnje vrijeme.

Dolazi li vrijeme suživota s robotima, zbog kojih ćemo u školama imati bolju djecu i zato ćemo kasnije biti bolji ljudi?

– Robot je programabilni stroj. Važno je kako ga programiramo i kako ga dizajniramo. U tom je smislu i obećavajuće i opasno. Zbog toga je važno to područje razvijati u suradnji mnogih i različitih stručnjaka.

Danas je vrlo popularan robot NAO – posebno dizajniran za djecu u suradnji sa psiholozima. Psiholozi mogu procijeniti ljudsko ponašanje – kada je izgled robota privlačan za dijete.

Autonomni način rada NAO-a izgleda vrlo prirodno – ne stoji mirno, nego čini male pokrete ili se okreće prema zvuku/svjetlu. Djeca razvijaju povjerenje u robota poput NAO-a, što je jedan od ciljeva korištenja robota za pomoć učiteljima. Učenje djece da budu dobra prema robotima pomaže im u odrastanju da budu bolje osobe.

Kako se djeca ponašaju u društvu humanoidnih robota? Koji su zaključci istraživanja?

– Djeca doživljavaju robote poput NAO-a kao vršnjake. Roboti za djecu su nespretni, ne baš pametni, nesposobni su pokazati se, uvijek su spremni za igru s djetetom, uvijek pozitivni, uvijek mirni.

Roboti mogu pričati priče, mogu pjevati i plesati. Nisu previše fleksibilni, sporije se prilagođavaju vanjskom okruženju, što dijete čini sigurnim da uvijek može imati nekoga koga će nadmudriti ili nadmašiti...

Roboti zaista pomažu odrasloj osobi da izgradi samopouzdanje u djetetu, također i toleranciju, strpljenje – složene sposobnosti koje je inače doista teško izgraditi u procesu obrazovanja.

Znanost na Balkanu nema prepreka

Kakva su vaša iskustva s europskim projektima? Koliko je bilo teško uključiti se, izići ususret zahtjevnom sustavu prikupljanja i kreiranja projektne dokumentacije? Je li se suradnja na projektima širila i izvan granica EU-a?

– Moje iskustvo s europskim projektima je vanjsko i unutarnje. Počela sam kao stručna ocjenjivačica projektnih prijedloga za nekoliko poziva – i to svih na interdisciplinarne teme kognitivne znanosti, inteligentnih sučelja i robotske tehnologije za obrazovanje.

Važno je prisustvovati događajima koji objašnjavaju motivaciju istraživanja iza poziva. Pozivi obično odražavaju stvarne potrebe istraživanja, povezane s definiranjem i provedbom politike EU-a.

Također sam prisustvovala nekim događajima u Europskom parlamentu na kojima se raspravljalo o istraživačkim politikama.

Sve ovo puno pomaže u razumijevanju kako se strukturira i promovira istraživačko područje EU-a. Članica sam EUCognition – Europskog društva za kognitivne sustave od 2012. godine.

Moje sudjelovanje u projektima EU-a iznutra je u projektu CybSPEED, financiranom iz programa "Marie Sklodovska-Curie" (2017. – 2021.), u projektu pod nazivom RONNI, u sklopu Dunavskog strateškog projektnog fonda sa Sveučilištem u Splitu (2017. – 2018.) i u projektu iRoniBot, koji financira TERRINet, europska mreža infrastrukture za istraživanje robotike (2020. – 2021.). Trenutno sam predsjedateljica bugarskog dijela Udruge bivših studenata "Marie Curie" (MCAA) sa 70 članova. Zaista se nadam da ćemo imati priliku surađivati ​​s našim hrvatskim suradnicima sa Sveučilišta u Splitu na budućim projektima EU-a.

Naš projekt CybSPEED uključuje suradnike iz Maroka, Čilea i Japana. Zapravo, moja suradnja s kolegama iz Japana započela je 2006. u sklopu bilateralnog projekta razmjene Bugarske i Japana. Profesor Hiroaki Wagatsuma aktivni je suradnik u projektu CybSPEED. U 2019. godini uredili smo knjigu "Kibernetsko-fizički sustavi za društvene primjene" u izdanju američkog akademskog izdavača. Dakle, kao zaključak, živjeti i baviti se znanošću na Balkanu u 21. stoljeću je kao biti bilo gdje drugdje na svijetu, a to je sjajan osjećaj.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Jakov Prkic/Cropix Jakov Prkić/Cropix
Jakov Prkic/Cropix
Prof. Maya Dimitrova: Robotima nikada neće dosaditi da strpljivo ponavljaju ako je dijete sporo. Roboti mogu biti ohrabrujući. Dijete ih nikad neće nervirati... Laknut će i učiteljima...

 
Jakov Prkić/Cropix
Roboti su vješti, pametni i ‘ljubazni’ strojevi - nadam se da nam mogu pomoći da budemo bolji ljudi, kaže prof. Dimitrova
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/split/prof-maya-dimitrova-psihologinja-robotike-ukljucivanje-robota-u-obrazovanje-potpuno-ce-promijeniti-danasnju-skolu-laknut-ce-i-djeci-i-uciteljima-1061912 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=4d917f03c1dc91bcfe3b24121abac8e0fb005da9 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Prof.+Maya+Dimitrova%2C+psihologinja+robotike%3A+Uklju%C4%8Divanje+robota+u+obrazovanje+potpuno+%C4%87e+promijeniti+%C5%A1kolu+kakvu+danas+znamo.+Svima+%C4%87e+laknuti&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Fprof-maya-dimitrova-psihologinja-robotike-ukljucivanje-robota-u-obrazovanje-potpuno-ce-promijeniti-danasnju-skolu-laknut-ce-i-djeci-i-uciteljima-1061912 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Fprof-maya-dimitrova-psihologinja-robotike-ukljucivanje-robota-u-obrazovanje-potpuno-ce-promijeniti-danasnju-skolu-laknut-ce-i-djeci-i-uciteljima-1061912 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ZANIMANJE BUDUĆNOSTI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) )
StoryEditorOCM
SplitZANIMANJE BUDUĆNOSTI

Prof. Maya Dimitrova, psihologinja robotike: Uključivanje robota u obrazovanje potpuno će promijeniti školu kakvu danas znamo. Svima će laknuti

4. prosinca 2020. - 15:35
Prof. Maya Dimitrova: Robotima nikada neće dosaditi da strpljivo ponavljaju ako je dijete sporo. Roboti mogu biti ohrabrujući. Dijete ih nikad neće nervirati... Laknut će i učiteljima...  Jakov Prkic/Cropix

U sklopu Erasmus+ programa mobilnosti i međunarodne suradnje, izv. prof. dr. sc. Maya Dimitrova, psihologinja robotike s Instituta za robotiku Bugarske akademije znanosti, održala je zanimljivo predavanje na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) u Splitu.

Bila je to prilika za razgovor o njezinu poslu i budućnosti koja sve brže dolazi kad je riječ o novim zanimanjima i edukaciji, te o ulozi robota u svakodnevnom životu.

Kako ste postali psihologinja robotike? Kako biste opisali to zanimanje? Postoji li studij za to?

– Robotički psiholog samo je metafora. Prvi lik "robopsihologa" opisao je Isaak Asimov u svojoj knjizi "Ja, robot", objavljenoj 1950. – prije 70 godina! U svojim knjigama Asimov je naglasio moralnu osnovu interakcije čovjeka i robota. Vjerovao je ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 14:31