stdClass Object ( [id] => 193302 [title] => Oliver Frljić: Godine koje sam proveo u Splitu jako su me odredile [alias] => oliver-frljic-godine-koje-sam-proveo-u-splitu-jako-su-me-odredile [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Oliver Frljić  i u nedavnim je zbivanjima s cenzurom kazališnog plakata za “Fine mrtve djevojke“ pokazao da se izraz “truli kompromis” ne vezuje uz njegovo redateljsko ime. S indignacijom je odbio surađivati s politički dirigiranim kazalištem te je predstavu o ubojstvu Aleksandre Zec, na kojoj radi, demonstrativno povukao iz Gavelle.

» Vaša reakcija na cenzuru ohrabrila je na prosvjednu akciju i druge unutar dramskog ceha. Još uvijek, međutim, nije razjašnjeno pitanje: jesu li za društvenu slobodu opasniji inkvizitori ili oportunisti?

− Mislim da smo skloni manje osuđivati one koji ne rade ništa od onih koji daju aktivan doprinos u zatiranju najrazličitijih sloboda i prava. Međutim, po meni je pasivnost jednako opasna kao i ono što se zbog te pasivnosti događa. Zato mislim da hrvatskom društvu u ovom trenutku nije potrebno lažno jedinstvo, nego dubinska antagonizacija na temelju postojećih socijalnih razlika. Zaoštrena retorika desno-klerikalnih krugova instrument je kojim nastoje zaštititi stečene društvene privilegije i testirati koliku realnu moć imaju. Žalosno je da većina ljudi u ovoj zemlji to još uvijek ne razumije.

Uvredljiv vjeronauk

» Budući da ste uz kazališnu režiju diplomirali i na religijskoj kulturi, svakako ste kvalificirani elaborirati zbog čega kazališni plakat s dvije zagrljene Madone ne bi trebao vrijeđati iskonskog vjernika. I zašto bi ih svakako trebali vrijeđati biskupski pozivi na nove “Oluje“.

− Crkvi, u njezinu apostolskom poslanju, očigledno nije dovoljno civilnih žrtava koje su pale u prvoj “Oluji”, pa bi htjela još jednu. Gledajte, ako nekog vjernika vrijeđa prikaz katoličkog kiča (a porculanske ili plastične Bogorodice na Gavellinu plakatu nisu ništa drugo), to je njegova osobna stvar. Nekoga vjerojatno vrijeđa i iracionalna vjera u postojanje nekog vrhovnog bića. Možda ga još više vrijeđa manipulacija koja se događa s onima koji u takvo što vjeruju, ali zbog toga ne ide zatvarati crkve. Mene osobno vrijeđa činjenica da u školskom programu postoji predmet koji se zove vjeronauk. Sadržaj tog predmeta u direktnoj je opreci sa znanstvenim standardima koje postojeći obrazovni sustav, sa svim svojim manama i vrlinama, ipak pokušava postaviti.

» Jesu li kulturni konteksti u svim državama bivše Jugoslavije u jednakoj mjeri politizirani? Koliko su usporedive hrvatske reakcije na plakat “Finih mrtvih djevojaka“ ili svojedobne na “Bakhe“ s onima u Srbiji na vašu predstavu o ubojstvu Đinđića?

− Reakcije su slične. Šovinizam se u svojoj gluposti, bez obzira na geografske prostore, ne razlikuje. Nedavno sam rekao, pa ću ponoviti, da šovinisti različitih nacionalnih predznaka imaju puno više zajedničkog nego što u svojoj mržnji žele priznati. Ponajprije sljepilo prema činjenici da je njihov šovinizam samo sredstvo kojim se određene političke oligarhije održavaju na vlasti. Slučaj s plakatom za “Fine mrtve djevojke” pokazuje da gradska politika ne razumije da bi ravnatelji kazališta trebali djelovati autonomno. To ne iznenađuje puno u slučaju kad politiku zanima kazalište isključivo kao mjesto gdje može dobiti još neke dodatne predizborne poene, ali iznenađuje da i vodstvo ovoga kazališta ne razmišlja puno drugačije.

Stazić je vlastiti cenzorski potez pravdao činjenicom da su razne katoličke udruge i Facebook grupe izvršile ogroman pritisak na njega i na kazalište te da je došlo dosta prijetnji. U tom se slučaju stvar prijavljuje policiji, oni procjenjuju je li sigurnost ugrožena i stvar ide za to predviđenim proceduralnim tijekom. Zanimljivo je kako se Stazić, nakon što je skinuo plakat, nije zabrinuo za daljnju sigurnost glumaca koji i dalje nastupaju u predstavi. Međutim, to su sve floskule kako bi se prikrila činjenica da je cenzura plakata provedena po direktnom Bandićevu političkom nalogu.

Riječki poziv

» Kako sada stvari stoje, izgledno je premještanje vaše predstave o Aleksandri Zec iz Zagreba u Rijeku. Nije li to ipak svojevrsna lokacijska kapitulacija, jer bi bilo pravedno da se s nekažnjenim ratnim smaknućem 12-godišnje djevojčice ponajprije suoči grad u kojem se to dogodilo?

− Ne mislim da se radi o, kako je vi nazivate, lokacijskoj kapitulaciji. Izmještanje projekta iz Zagreba i nemogućnost njegove realizacije u tom gradu najviše govori o samom tom gradu. Da grad Zagreb ima ikakve moralne skrupule, ime Aleksandre Zec, kao naše mučki ubijene sugrađanke, do sada bi nosila neka od zagrebačkih ulica ili trg. Ali to se, nažalost, nije dogodilo. Međutim, Gojko Šušak i Franjo Tuđman dobili su svoju ulicu i trg. Prvi je, da podsjetim, nakon egzekucije članova obitelji Zec uzeo Sinišu Rimca za svojeg tjelohranitelja, a drugi će ostati poznat po izjavi: “Sretan sam da mi žena nije Židovka ni Srpkinja.”

» Pozvavši vas da režirate u Rijeci, tamošnji gradonačelnik Vojko Obersnel kazao je da se političari ni pod koju cijenu ne bi smjeli petljati u kazališne stvari. Nije li, međutim, i njegov poziv da režirate u Rijeci također politička odluka?

− Mene je kontaktirao riječki pročelnik za kulturu Ivan Šarar i pitao bi li me zanimalo, ako se nađe modalitet, da projekt “Aleksandra Zec” realiziram u Rijeci. Ni meni ni njemu nije palo na pamet da izađemo izvan svojih ingerencija i radimo bilo što mimo zakonskih procedura. Gospodin Šarar je, odgovarajući na medijske konstrukcije da se projekt bilo kome nameće, poslao dosta opsežno obrazloženje iz kojeg navodim samo dio: “Žao mi je što je neprecizno izvještavanje medija dovelo do konfuzije oko moguće realizacije projekta Olivera Frljića u Rijeci.

Naime, nikada nije izjavljeno da će se projekt realizirati, kada i u čijoj produkciji. Vrlo je jasno izjavljeno da će se pokušati dogovoriti modalitet suradnje, što, naravno, uključuje i mogućnost da se ona ne dogovori.” Teza da će se projekt realizirati u sklopu repertoara HNK je izmišljena, vjerojatno bez ikakve zle namjere, budući da činjenica da je riječ o jedinom institucionalnom kazalištu u Rijeci prirodno stvara automatizam poistovjećivanja po formuli: kazališna produkcija = Ivan pl. Zajc. I u vezi s tim se potpuno slažem s tezom da je diktiranje repertoara bilo kojoj ustanovi ili udruzi podjednak čin nedemokracije kao i skidanje predstava s repertoara ili zabranjivanje plakata predstava.

Prekobrojni ljudi

» U Sloveniji trenutno radite na projektu o “izbrisanima“. U kojoj je mjeri ta tema kod naših europskih susjeda još uvijek tabu?

− Slovensko je društvo relativno slabo upoznato s problemom izbrisanih. Ono što se pisalo o toj temi, ako se izuzmu neke stručne publikacije i ono što je pisala Mladina, uglavnom je potvrđivalo postojeće stereotipe o ovoj populaciji: da su protivnici osamostaljenja Slovenije, da su to uglavnom bivši časnici JNA koji su se borili protiv Slovenije, da su društveni paraziti koji su oštetili ekonomiju Slovenije jer su zbog izbrisa i nemanja nikakvog pravnog statusa godinama radili na crno...

Problem izbrisanih vrlo je kompleksan. Slovenija ih je kaznila zbog njihove “nelojalnosti” novoj državi i uzela im ono što su imali u Jugoslaviji − stalno prebivalište. Zakon o državljanstvu iz 1992. izbrisao je 25.000 slovenskih građana. Neki od njih još uvijek žive bez ikakvih prava, bez mogućnosti dobivanja legalnog zaposlenja, bez zdravstvene i socijalne skrbi i s ogromnom stigmom. Ono što je strašno u ovom slučaju jest činjenica da je brisanje provedeno u važećem zakonskom okviru. Zbog toga se nitko nije osjećao odgovornim − ni moralno, ni materijalno − za posljedice koje su imali izbrisani.

» Kod nas se trenutno intenzivno sakraliziraju osobe generala oslobođenih u Haagu, javna slika o njima je bez ikakve disonancije. Draška li vas taj fenomen u redateljskom smislu?

− Zanimljivo je kako su se retorika i političkog vrha i medija promijenili nakon oslobađajućih presuda generalima. Mene osobno jedna ili dvije presude Haaškog tribunala neće razuvjeriti da nije postojao udruženi zločinački pothvat s ciljem protjerivanja Srba, te da se nije događalo prekomjerno i neselektivno granatiranje. Žalbeno je vijeće bez adekvatnog opravdanja odbacilo sve bitne činjenične nalaze Pretresnog vijeća. Odbacivši standard od 200 metara, Žalbeno vijeće odbacilo je i sve druge dokaze Pretresnog vijeća: brijunske transkripte, Tuđmanov govor mržnje, dokaze o brojnim pojedinačnim zločinima protiv srpskog stanovništva na terenu, te uvođenje diskriminatornih mjera radi sprječavanja povratka tog istog stanovništva u Hrvatsku.

» Kako komentirate silnu strast koju je u Hrvatskoj ovih dana proizvelo gostovanje vremešne američke reakcionarke Judith Reisman? Mogu li takvi događaji i u jednom smislu za nas biti kolektivno ljekoviti?

− Ne. Ali mogu pokazati koliko su Crkva i HDZ, u čijem je aranžmanu Judith Reisman pozvana u Hrvatsku, socijalno neosjetljivi. Nametati seksualni odgoj kao glavnu društvenu temu u trenutku kad je brojka nezaposlenih prešla 370.000 pokazuje što su njihovi prioriteti. Uz to, mislim da je veliki problem homofobni diskurs, koji se oko pitanja seksualnog odgoja ponovno pojavljuje u javnom prostoru, i to bez ikakvih sankcija. Dodvoravanje Sanaderu

» Odrastali ste u ratnom Splitu. Inspiriraju li vas redateljski godine koje ste proveli − kazao bi Ranko Marinković − “u crnom mraku što se popularno turistički zove sunčana Dalmacija“?

− Da. I dio te inspiracije već sam iskoristio u predstavi “Bakhe” koju sam radio na Splitskom ljetu i koju je današnji novopečeni laburist Milan Štrljić zabranio da bi se dodvorio tadašnjem premijeru Ivi Sanaderu. Godine koje sam proveo u Splitu, treći i četvrti razred srednje škole, jako su me odredile. Tu sam prvi put vidio što se događa obiteljima čiji je otac bio oficir JNA ili koje su bile “krive” nacionalnosti. Valjda se i tako stvarala ova država − izbacivanjem nemoćnih ljudi iz njihovih stanova u kojima su ostali kao lojalni hrvatski građani.

Sjećam se i kako su ljudi nakon “Oluje” išli organizirano u pljačku u mjesta u Dalmatinskoj zagori. I to je valjda Domovinski rat. Sjećam se svih onih maltretiranja od vojne i civilne policije, jer sam bio izbjeglica, i prijetnji da će me, iako sam imao samo 16 godina, poslati na bojište u Bosnu. Sjećam se kad sam saznao za Loru i za ono što se tamo radi. Sjećam se paljenja Ferala. Sjećam se što je i tko u tom razdoblju pisao u Nedjeljnoj i Slobodnoj Dalmaciji. Da, ta “sunčana Dalmacija” jako se utisnula u mene.

davor krile

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Oči u oči [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-02-08 16:35:51 [created_by] => 22323 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-02-08 16:48:09 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-02-09 12:30:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 7705 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/02/09/spektar/OLIVER_FRLJIC7-120112.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x501" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7684642 Threads: 8 Questions: 1556728942 Slow queries: 4745102 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111377140 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/oliver-frljic-godine-koje-sam-proveo-u-splitu-jako-su-me-odredile-193302 [printLink] => /sd-plus/spektar/oliver-frljic-godine-koje-sam-proveo-u-splitu-jako-su-me-odredile-193302?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 222674 [name] => oliverfrljić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => oliverfrljic [link] => /tag/oliverfrljic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Oči u oči [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Oliver Frljić: Godine koje sam proveo u Splitu jako su me odredile [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-05-52-56-22323 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/02/09/spektar/OLIVER_FRLJIC7-120112.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/02/09/spektar/OLIVER_FRLJIC7-120112.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Oliver Frljić  i u nedavnim je zbivanjima s cenzurom kazališnog plakata za “Fine mrtve djevojke“ pokazao da se izraz “truli kompromis” ne vezuje uz njegovo redateljsko ime. S indignacijom je odbio surađivati s politički dirigiranim kazalištem te je predstavu o ubojstvu Aleksandre Zec, na kojoj radi, demonstrativno povukao iz Gavelle.

» Vaša reakcija na cenzuru ohrabrila je na prosvjednu akciju i druge unutar dramskog ceha. Još uvijek, međutim, nije razjašnjeno pitanje: jesu li za društvenu slobodu opasniji inkvizitori ili oportunisti?

− Mislim da smo skloni manje osuđivati one koji ne rade ništa od onih koji daju aktivan doprinos u zatiranju najrazličitijih sloboda i prava. Međutim, po meni je pasivnost jednako opasna kao i ono što se zbog te pasivnosti događa. Zato mislim da hrvatskom društvu u ovom trenutku nije potrebno lažno jedinstvo, nego dubinska antagonizacija na temelju postojećih socijalnih razlika. Zaoštrena retorika desno-klerikalnih krugova instrument je kojim nastoje zaštititi stečene društvene privilegije i testirati koliku realnu moć imaju. Žalosno je da većina ljudi u ovoj zemlji to još uvijek ne razumije.

Uvredljiv vjeronauk

» Budući da ste uz kazališnu režiju diplomirali i na religijskoj kulturi, svakako ste kvalificirani elaborirati zbog čega kazališni plakat s dvije zagrljene Madone ne bi trebao vrijeđati iskonskog vjernika. I zašto bi ih svakako trebali vrijeđati biskupski pozivi na nove “Oluje“.

− Crkvi, u njezinu apostolskom poslanju, očigledno nije dovoljno civilnih žrtava koje su pale u prvoj “Oluji”, pa bi htjela još jednu. Gledajte, ako nekog vjernika vrijeđa prikaz katoličkog kiča (a porculanske ili plastične Bogorodice na Gavellinu plakatu nisu ništa drugo), to je njegova osobna stvar. Nekoga vjerojatno vrijeđa i iracionalna vjera u postojanje nekog vrhovnog bića. Možda ga još više vrijeđa manipulacija koja se događa s onima koji u takvo što vjeruju, ali zbog toga ne ide zatvarati crkve. Mene osobno vrijeđa činjenica da u školskom programu postoji predmet koji se zove vjeronauk. Sadržaj tog predmeta u direktnoj je opreci sa znanstvenim standardima koje postojeći obrazovni sustav, sa svim svojim manama i vrlinama, ipak pokušava postaviti.

» Jesu li kulturni konteksti u svim državama bivše Jugoslavije u jednakoj mjeri politizirani? Koliko su usporedive hrvatske reakcije na plakat “Finih mrtvih djevojaka“ ili svojedobne na “Bakhe“ s onima u Srbiji na vašu predstavu o ubojstvu Đinđića?

− Reakcije su slične. Šovinizam se u svojoj gluposti, bez obzira na geografske prostore, ne razlikuje. Nedavno sam rekao, pa ću ponoviti, da šovinisti različitih nacionalnih predznaka imaju puno više zajedničkog nego što u svojoj mržnji žele priznati. Ponajprije sljepilo prema činjenici da je njihov šovinizam samo sredstvo kojim se određene političke oligarhije održavaju na vlasti. Slučaj s plakatom za “Fine mrtve djevojke” pokazuje da gradska politika ne razumije da bi ravnatelji kazališta trebali djelovati autonomno. To ne iznenađuje puno u slučaju kad politiku zanima kazalište isključivo kao mjesto gdje može dobiti još neke dodatne predizborne poene, ali iznenađuje da i vodstvo ovoga kazališta ne razmišlja puno drugačije.

Stazić je vlastiti cenzorski potez pravdao činjenicom da su razne katoličke udruge i Facebook grupe izvršile ogroman pritisak na njega i na kazalište te da je došlo dosta prijetnji. U tom se slučaju stvar prijavljuje policiji, oni procjenjuju je li sigurnost ugrožena i stvar ide za to predviđenim proceduralnim tijekom. Zanimljivo je kako se Stazić, nakon što je skinuo plakat, nije zabrinuo za daljnju sigurnost glumaca koji i dalje nastupaju u predstavi. Međutim, to su sve floskule kako bi se prikrila činjenica da je cenzura plakata provedena po direktnom Bandićevu političkom nalogu.

Riječki poziv

» Kako sada stvari stoje, izgledno je premještanje vaše predstave o Aleksandri Zec iz Zagreba u Rijeku. Nije li to ipak svojevrsna lokacijska kapitulacija, jer bi bilo pravedno da se s nekažnjenim ratnim smaknućem 12-godišnje djevojčice ponajprije suoči grad u kojem se to dogodilo?

− Ne mislim da se radi o, kako je vi nazivate, lokacijskoj kapitulaciji. Izmještanje projekta iz Zagreba i nemogućnost njegove realizacije u tom gradu najviše govori o samom tom gradu. Da grad Zagreb ima ikakve moralne skrupule, ime Aleksandre Zec, kao naše mučki ubijene sugrađanke, do sada bi nosila neka od zagrebačkih ulica ili trg. Ali to se, nažalost, nije dogodilo. Međutim, Gojko Šušak i Franjo Tuđman dobili su svoju ulicu i trg. Prvi je, da podsjetim, nakon egzekucije članova obitelji Zec uzeo Sinišu Rimca za svojeg tjelohranitelja, a drugi će ostati poznat po izjavi: “Sretan sam da mi žena nije Židovka ni Srpkinja.”

» Pozvavši vas da režirate u Rijeci, tamošnji gradonačelnik Vojko Obersnel kazao je da se političari ni pod koju cijenu ne bi smjeli petljati u kazališne stvari. Nije li, međutim, i njegov poziv da režirate u Rijeci također politička odluka?

− Mene je kontaktirao riječki pročelnik za kulturu Ivan Šarar i pitao bi li me zanimalo, ako se nađe modalitet, da projekt “Aleksandra Zec” realiziram u Rijeci. Ni meni ni njemu nije palo na pamet da izađemo izvan svojih ingerencija i radimo bilo što mimo zakonskih procedura. Gospodin Šarar je, odgovarajući na medijske konstrukcije da se projekt bilo kome nameće, poslao dosta opsežno obrazloženje iz kojeg navodim samo dio: “Žao mi je što je neprecizno izvještavanje medija dovelo do konfuzije oko moguće realizacije projekta Olivera Frljića u Rijeci.

Naime, nikada nije izjavljeno da će se projekt realizirati, kada i u čijoj produkciji. Vrlo je jasno izjavljeno da će se pokušati dogovoriti modalitet suradnje, što, naravno, uključuje i mogućnost da se ona ne dogovori.” Teza da će se projekt realizirati u sklopu repertoara HNK je izmišljena, vjerojatno bez ikakve zle namjere, budući da činjenica da je riječ o jedinom institucionalnom kazalištu u Rijeci prirodno stvara automatizam poistovjećivanja po formuli: kazališna produkcija = Ivan pl. Zajc. I u vezi s tim se potpuno slažem s tezom da je diktiranje repertoara bilo kojoj ustanovi ili udruzi podjednak čin nedemokracije kao i skidanje predstava s repertoara ili zabranjivanje plakata predstava.

Prekobrojni ljudi

» U Sloveniji trenutno radite na projektu o “izbrisanima“. U kojoj je mjeri ta tema kod naših europskih susjeda još uvijek tabu?

− Slovensko je društvo relativno slabo upoznato s problemom izbrisanih. Ono što se pisalo o toj temi, ako se izuzmu neke stručne publikacije i ono što je pisala Mladina, uglavnom je potvrđivalo postojeće stereotipe o ovoj populaciji: da su protivnici osamostaljenja Slovenije, da su to uglavnom bivši časnici JNA koji su se borili protiv Slovenije, da su društveni paraziti koji su oštetili ekonomiju Slovenije jer su zbog izbrisa i nemanja nikakvog pravnog statusa godinama radili na crno...

Problem izbrisanih vrlo je kompleksan. Slovenija ih je kaznila zbog njihove “nelojalnosti” novoj državi i uzela im ono što su imali u Jugoslaviji − stalno prebivalište. Zakon o državljanstvu iz 1992. izbrisao je 25.000 slovenskih građana. Neki od njih još uvijek žive bez ikakvih prava, bez mogućnosti dobivanja legalnog zaposlenja, bez zdravstvene i socijalne skrbi i s ogromnom stigmom. Ono što je strašno u ovom slučaju jest činjenica da je brisanje provedeno u važećem zakonskom okviru. Zbog toga se nitko nije osjećao odgovornim − ni moralno, ni materijalno − za posljedice koje su imali izbrisani.

» Kod nas se trenutno intenzivno sakraliziraju osobe generala oslobođenih u Haagu, javna slika o njima je bez ikakve disonancije. Draška li vas taj fenomen u redateljskom smislu?

− Zanimljivo je kako su se retorika i političkog vrha i medija promijenili nakon oslobađajućih presuda generalima. Mene osobno jedna ili dvije presude Haaškog tribunala neće razuvjeriti da nije postojao udruženi zločinački pothvat s ciljem protjerivanja Srba, te da se nije događalo prekomjerno i neselektivno granatiranje. Žalbeno je vijeće bez adekvatnog opravdanja odbacilo sve bitne činjenične nalaze Pretresnog vijeća. Odbacivši standard od 200 metara, Žalbeno vijeće odbacilo je i sve druge dokaze Pretresnog vijeća: brijunske transkripte, Tuđmanov govor mržnje, dokaze o brojnim pojedinačnim zločinima protiv srpskog stanovništva na terenu, te uvođenje diskriminatornih mjera radi sprječavanja povratka tog istog stanovništva u Hrvatsku.

» Kako komentirate silnu strast koju je u Hrvatskoj ovih dana proizvelo gostovanje vremešne američke reakcionarke Judith Reisman? Mogu li takvi događaji i u jednom smislu za nas biti kolektivno ljekoviti?

− Ne. Ali mogu pokazati koliko su Crkva i HDZ, u čijem je aranžmanu Judith Reisman pozvana u Hrvatsku, socijalno neosjetljivi. Nametati seksualni odgoj kao glavnu društvenu temu u trenutku kad je brojka nezaposlenih prešla 370.000 pokazuje što su njihovi prioriteti. Uz to, mislim da je veliki problem homofobni diskurs, koji se oko pitanja seksualnog odgoja ponovno pojavljuje u javnom prostoru, i to bez ikakvih sankcija. Dodvoravanje Sanaderu

» Odrastali ste u ratnom Splitu. Inspiriraju li vas redateljski godine koje ste proveli − kazao bi Ranko Marinković − “u crnom mraku što se popularno turistički zove sunčana Dalmacija“?

− Da. I dio te inspiracije već sam iskoristio u predstavi “Bakhe” koju sam radio na Splitskom ljetu i koju je današnji novopečeni laburist Milan Štrljić zabranio da bi se dodvorio tadašnjem premijeru Ivi Sanaderu. Godine koje sam proveo u Splitu, treći i četvrti razred srednje škole, jako su me odredile. Tu sam prvi put vidio što se događa obiteljima čiji je otac bio oficir JNA ili koje su bile “krive” nacionalnosti. Valjda se i tako stvarala ova država − izbacivanjem nemoćnih ljudi iz njihovih stanova u kojima su ostali kao lojalni hrvatski građani.

Sjećam se i kako su ljudi nakon “Oluje” išli organizirano u pljačku u mjesta u Dalmatinskoj zagori. I to je valjda Domovinski rat. Sjećam se svih onih maltretiranja od vojne i civilne policije, jer sam bio izbjeglica, i prijetnji da će me, iako sam imao samo 16 godina, poslati na bojište u Bosnu. Sjećam se kad sam saznao za Loru i za ono što se tamo radi. Sjećam se paljenja Ferala. Sjećam se što je i tko u tom razdoblju pisao u Nedjeljnoj i Slobodnoj Dalmaciji. Da, ta “sunčana Dalmacija” jako se utisnula u mene.

davor krile

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/oliver-frljic-godine-koje-sam-proveo-u-splitu-jako-su-me-odredile-193302 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=6d40e5500310343b9f43d530eff5117634b29d03 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Oliver+Frlji%C4%87%3A+Godine+koje+sam+proveo+u+Splitu+jako+su+me+odredile&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Foliver-frljic-godine-koje-sam-proveo-u-splitu-jako-su-me-odredile-193302 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Foliver-frljic-godine-koje-sam-proveo-u-splitu-jako-su-me-odredile-193302 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Oči u oči [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
SpektarOči u oči

Oliver Frljić: Godine koje sam proveo u Splitu jako su me odredile

Piše PSD.
9. veljače 2013. - 13:30
Oliver Frljić i u nedavnim je zbivanjima s cenzurom kazališnog plakata za “Fine mrtve djevojke“ pokazao da se izraz “truli kompromis” ne vezuje uz njegovo redateljsko ime. S indignacijom je odbio surađivati s politički dirigiranim kazalištem te je predstavu o ubojstvu Aleksandre Zec, na kojoj radi, demonstrativno povukao iz Gavelle.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 07:52