stdClass Object ( [id] => 28827 [title] => Krešimir Dolenčić: Svoj GRAD u sebi nosim [alias] => kresimir-dolencic-svoj-grad-u-sebi-nosim [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Radim predstavu o svojem gradu. Nosim ga u sebi...Ovaj Split razlikuje se od onog prije onoliko koliko sam se ja promijenio

K. Dolenčić: Kazalište u nas godišnje posjeti preko milijun ljudi
Krešimir Dolenčić, najeksponiraniji kazališni redatelj srednje generacije i čest gost splitske pozornice, postavio je u splitskom HNK Tijardovićev “Spli’ski akvarel”, treći put u posljednjih 18 godina. O Splitu nekad i sad, suvremenom potrošačkom društvu, stanju u domaćem teatru, ali i nogometu, porazgovarali smo s njim neposredno prije premijere.

Ovo je treći “Spli’ski akvarel” koji režirate u Splitu. Koliko se od onda kad ste prvi put režirali u euforiji osamostaljenja Hrvatske 1991., promijenio grad u kojem ste čest gost?

- Upravo i zbog toga režiram “Akvarel” treći put. Naime, to je djelo gotovo “nenapisano“. Ne mislim, naravno, doslovno, ali počnimo od podnaslova koji sam Tijardović piše: “Splitskom malom puku, pravom autoru ovog djela.“

Počevši od same vile Ridulin, koja se i danas, zapuštena, može vidjeti u Varošu, pa do stvarnih lica, imena, karaktera koji su ga okruživali, Tijardović je zapravo zapisivao i upisivao njihovu rečenicu, kroz svoj filtar neumornog i svestranog kazališnog radnika. Bilježio je njihov humor, njihov pogled na svijet koji ih je okruživao.

Taj stvarni svijet nije nimalo bio operetni…

- Ne, nimalo operetni. Vrijeme je to masovnih odlazaka u Ameriku zbog crne siromašćine, Dalmacije još uvijek neoporavljene i od rata, ali i vrijeme američke flote u luci, vrijeme velikog broja cabareta u Splitu, humorističkih časopisa, vrijeme nekih legendarnih “moderatora“ slike grada Splita, vrijeme Karamana, Đovanine Kokole, velikih proslava i fešti, ali i lupanja po praznoj dasci za tzv. “šnicele u suvo“ kako bi susjedi mislili da se jede meso.

Taj jedan nostalgični, operetni svijet Varoša Tijardović nije samo zapisao u nekoj “light“ verziji, već ga, kako god se to činilo čudnim, dokumentirao.

A grad danas, 2008.?

- Kad govorimo o gradu kao “svom“, uvijek ga idealiziramo, uvijek sanjamo jednu iluziju stvarnosti, nosimo ga u sebi kao zbir sličica iz djetinjstva, sadašnjosti, kao zvukove ljudi koji su bili s nama, kao mozaik vlastitih doživljaja. Pa tako kad govorimo o Splitu kroz “Splis’ki akvarel“, možemo govoriti i o svakom drugom gradu. Na razini podsvjesnog svi su slični.

I zato mi je opet lijepo raditi. Radim predstavu o svojem gradu. Ne znam kako se zove, nosim ga u sebi i sastavljen je od mojih roditelja, baka, djedova, parkova, slastičarnica, neke muzike, pjesmica, lijepih i manje lijepih epizoda, crtica, sličica i fragmenata nejasnih slika. Pa se, da odgovorim na pitanje, ovaj Split razlikuje od onog prije upravo toliko koliko sam se i ja promijenio.

Promijenilo se i društvo u kojem živimo, ušli smo na velika vrata u najgoru verziju tranzicijskog, divljeg kapitalizma. Kako se u njemu snalaze kultura i kazalište?

- Ne znam kako se snalaze, ali znam da imaju veliku misiju i odgovornost. Tek nam predstoji razumjeti koliko je teatar i svaka umjetnost od presudnog značaja za opstanak ljudske vrste.

Pretvoreni smo u bezličnu masu kojoj se neprekidno serviraju crne prognoze, najrazličitije nesreće, devijacije, upozorenja, “armagedoni“ vrebaju svaki dan iza svakog ugla, od novina do televizije, škola, škverova, banaka, bolnica…

Ubrzava se besmisao životnog ritma, a multipliciranje “originala“ u svim mogućim medijima i na sve načine dokida i sam “original“, pa tako ljudi prestaju poznavati sami sebe, svoje potrebe, svoje nade i želje, i ogledaju se u naštancanoj traci beskonačnih, sličnih mogućnosti, “uspjeha“, “neuspjeha“, natjecanja svih vrsta, odmjeravanja, uspinjanja na piramide materijalnog, uzdizanja u liftovima moći, bogatstva i čega sve ne.

U virtualnoj stvarnosti (ne onoj računalnoj, već ovoj “stvarnosti“) gube se obrisi i ljudi su izgubljeni. Valja ih zaustavljati, upozoriti da pogledaju oko sebe i drugim očima, smiriti, utješiti, voljeti…

Kazalištem??

- Umjetnost jedina to može. Kazalište. Mjesto gdje ćeš u miru i mraku dva sata slušati i gledati tuđu intimu prepoznavajući je kao svoju. Pa si postaviti neka pitanja, ili se naprosto prepustiti struji zajedništva, misnom slavlju pozornice i gledališta. To je lijep i blagoslovljen poziv. Biti kazališnim djelatnikom.

E sad, kako se snalaziti u okolišu koji će sve učiniti da se “nikako ne snađeš“, tj. da se tvoja poniznost prema poslu koji radiš i ljudima s kojima surađuješ kako bi nekim drugim ljudima donio radost doživljaja, kako se, dakle, ta potrebna poniznost bori protiv nametnutih joj protivnika bahatosti, gluposti, pohlepe, primitivizma?

Teško je, ali ja vjerujem da će se ljudi vratiti s ovog puta na koji su krenuli zadnjih godina kao novi ljudi, prepuni suosjećaja jedni za druge. Nije lako, nije kratko, ali tamo ćemo doći. Možda mi još ne, ali naša djeca hoće. U to sam uvjeren. Pa i same riječi “podivljali kapitalizam“ govore da to ne može zauvijek trajati. Toliko su ružne.

Imate li Vi neko objašnjenje zbog čega je nogomet neusporedivo više u medijima nego kazalište, iako zapravo više ljudi u Splitu ili Zagrebu gleda kazalište nego nogomet?

- Svakako u Hrvatskoj postoji teror tog sporta. Po sedam-osam stranica svaki dan u novinama, beskrajne utakmice na svim televizijama, masovne psihoze i histerije oko raznih prvenstava, poistovjećivanje gradova, raznih grupa ljudi, pa i cijele nacije s jednom običnom igrom, čak vrlo anakronom i dosadnom jer, eto, 22 čovjeka po 90 minuta trče i guraju loptu s velikom mogućnošću da bude 0:0. Nema bazena po Hrvatskoj, djeca ne znaju plivati, mali su sportovi marginalizirani…

Svi pred televizore, kupite sto litara pive, deset kila čipsa, otjerajte ženu, potucite se s nekim navijačem i eto ti veselja. Uz to, kroz nogomet se u Hrvatskoj promiču isključivo ideje lake zarade, brzog bogaćenja, muljanja, prijevare, mržnje nekih blesavih navijačkih skupina, nasilje, alkohol, laži i privatni biznisi na granici mafijaških poslova.

A navodna plemenitost sporta?

- Ništa tu nema plemenitog. Nekadašnji naši klubovi nemaju ni daleke veze s ovim što se danas zove npr. “Dinamo“, ili “Hajduk“. Trebalo bi ih zamoliti da promijene imena klubova. A osim toga, i publike im je vrlo malo. Kazalište u Hrvatskoj godišnje posjeti više od milijun ljudi. To daleko premašuje sve nogometne utakmice zajedno, pa puta pet.

A gradnja, ma što gradnja, adaptacija svakog teatra proglašava se neviđenim luksuzom. Samo za završetak one rugobe od maksimirskog stadiona potrošit će se novca za koji bi se sva naša kazališta mogla ponovno sagraditi, a i izgraditi nekoliko novih. I bili bi puni. I nitko se tamo ne mlati i vrijeđa, nema rasističkih i fašističkih ispada i mržnje. Ne volim nogomet uopće, a hrvatski nogomet smatram strašnom nesrećom.

Kakvo je hrvatsko kazalište, vidite li promjene u tom segmentu života u Hrvatskoj?

- Imamo probleme koji paralelno egzistiraju na nekoliko razina. Evo, mi smo sada u nekoj “prvobitnoj akumulaciji sapunica“, pa glumci bježe sa snimanja blesavih serija kako bi usput odigrali i Shakespearea, Vidića, Čehova…

Već je i u glumačkim školama postalo nemoguće nastavu održavati jer se mora odmah završiti na naslovnici magazina, a o sastavljanju proba da ne govorim. No, veselim se trenutku kad će početi promjene, jer ovo ne može dugo. Oni koji snimaju na televiziji neće moći igrati u teatrima, i gotovo. Nedostaje vatre, žara, duhovnosti koja te mora obuzimati.

Ne znamo se smijati

Mi se uopće sebi ne znamo smijati. To je tužno. Umjesto da si otvaramo ventile i doživimo ovu našu stvarnost s malo više apsurda i humora, mi, eto, od svega zidamo neke katedrale, pa se tako preozbiljno uzimaju čak i tzv. zabavne emisije na televiziji. Društvena kritika se u kazalištu često obrće u “detektiranje stvarnosti“.

Preslika se nešto na pozornicu i eto ti “kritike“. A dosadno i nepoticajno. Mislim da se sve to mora raditi s velikom porcijom humora. Bilo koje vrste. Čak i onoga koji rasplače. Pa od pola naše politike, gospodarstva i svih važnijih tema, uključujući i spomenuti nogomet, mogu se napraviti razarajuće komedije.

Ne, nismo spremni otrpjeti kritike. Odmah se već netko duri, poziva na “vrijednosti“, “tradiciju“, babe, didove, prošlost, budućnost, ili bilo što već prema potrebi. U Tijardovićevo je vrijeme samo humorističkih časopisa po Splitu bilo nekoliko. I nisu štedjeli nikoga. Danas bi ih takve već netko tužio za “duševne boli“.

I tako ostaje i opstaje bezlični medijski prostor krcat istim ljudima, istim naslovima, istim haljinama, istim razgovorima. Možda je i ovaj moj već pomalo dosadan. Dođite na “Akvarel“, ne treba mene čitati. Pa koga to zanima? U predstavi sam sve rekao.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Radim predstavu o svojem gradu. Nosim ga u sebi...Ovaj Split razlikuje se od onog prije onoliko koliko sam se ja promijenio [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2008-11-14 14:57:05 [created_by] => 37 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2008-11-14 15:06:25 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2008-11-15 12:00:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4115 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2008/11/15/spektar/dole0.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x230" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38580202 Threads: 3 Questions: 7110283062 Slow queries: 3304345 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608676702 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/kresimir-dolencic-svoj-grad-u-sebi-nosim-28827 [printLink] => /sd-plus/spektar/kresimir-dolencic-svoj-grad-u-sebi-nosim-28827?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 205705 [name] => krešimirdolenčić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => kresimirdolencic [link] => /tag/kresimirdolencic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Radim predstavu o svojem gradu. Nosim ga u sebi...Ovaj Split razlikuje se od onog prije onoliko koliko sam se ja promijenio [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Krešimir Dolenčić: Svoj GRAD u sebi nosim [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-17-00-15-21-37 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/11/15/spektar/dole0.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/11/15/spektar/dole0.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Radim predstavu o svojem gradu. Nosim ga u sebi...Ovaj Split razlikuje se od onog prije onoliko koliko sam se ja promijenio

K. Dolenčić: Kazalište u nas godišnje posjeti preko milijun ljudi
Krešimir Dolenčić, najeksponiraniji kazališni redatelj srednje generacije i čest gost splitske pozornice, postavio je u splitskom HNK Tijardovićev “Spli’ski akvarel”, treći put u posljednjih 18 godina. O Splitu nekad i sad, suvremenom potrošačkom društvu, stanju u domaćem teatru, ali i nogometu, porazgovarali smo s njim neposredno prije premijere.

Ovo je treći “Spli’ski akvarel” koji režirate u Splitu. Koliko se od onda kad ste prvi put režirali u euforiji osamostaljenja Hrvatske 1991., promijenio grad u kojem ste čest gost?

- Upravo i zbog toga režiram “Akvarel” treći put. Naime, to je djelo gotovo “nenapisano“. Ne mislim, naravno, doslovno, ali počnimo od podnaslova koji sam Tijardović piše: “Splitskom malom puku, pravom autoru ovog djela.“

Počevši od same vile Ridulin, koja se i danas, zapuštena, može vidjeti u Varošu, pa do stvarnih lica, imena, karaktera koji su ga okruživali, Tijardović je zapravo zapisivao i upisivao njihovu rečenicu, kroz svoj filtar neumornog i svestranog kazališnog radnika. Bilježio je njihov humor, njihov pogled na svijet koji ih je okruživao.

Taj stvarni svijet nije nimalo bio operetni…

- Ne, nimalo operetni. Vrijeme je to masovnih odlazaka u Ameriku zbog crne siromašćine, Dalmacije još uvijek neoporavljene i od rata, ali i vrijeme američke flote u luci, vrijeme velikog broja cabareta u Splitu, humorističkih časopisa, vrijeme nekih legendarnih “moderatora“ slike grada Splita, vrijeme Karamana, Đovanine Kokole, velikih proslava i fešti, ali i lupanja po praznoj dasci za tzv. “šnicele u suvo“ kako bi susjedi mislili da se jede meso.

Taj jedan nostalgični, operetni svijet Varoša Tijardović nije samo zapisao u nekoj “light“ verziji, već ga, kako god se to činilo čudnim, dokumentirao.

A grad danas, 2008.?

- Kad govorimo o gradu kao “svom“, uvijek ga idealiziramo, uvijek sanjamo jednu iluziju stvarnosti, nosimo ga u sebi kao zbir sličica iz djetinjstva, sadašnjosti, kao zvukove ljudi koji su bili s nama, kao mozaik vlastitih doživljaja. Pa tako kad govorimo o Splitu kroz “Splis’ki akvarel“, možemo govoriti i o svakom drugom gradu. Na razini podsvjesnog svi su slični.

I zato mi je opet lijepo raditi. Radim predstavu o svojem gradu. Ne znam kako se zove, nosim ga u sebi i sastavljen je od mojih roditelja, baka, djedova, parkova, slastičarnica, neke muzike, pjesmica, lijepih i manje lijepih epizoda, crtica, sličica i fragmenata nejasnih slika. Pa se, da odgovorim na pitanje, ovaj Split razlikuje od onog prije upravo toliko koliko sam se i ja promijenio.

Promijenilo se i društvo u kojem živimo, ušli smo na velika vrata u najgoru verziju tranzicijskog, divljeg kapitalizma. Kako se u njemu snalaze kultura i kazalište?

- Ne znam kako se snalaze, ali znam da imaju veliku misiju i odgovornost. Tek nam predstoji razumjeti koliko je teatar i svaka umjetnost od presudnog značaja za opstanak ljudske vrste.

Pretvoreni smo u bezličnu masu kojoj se neprekidno serviraju crne prognoze, najrazličitije nesreće, devijacije, upozorenja, “armagedoni“ vrebaju svaki dan iza svakog ugla, od novina do televizije, škola, škverova, banaka, bolnica…

Ubrzava se besmisao životnog ritma, a multipliciranje “originala“ u svim mogućim medijima i na sve načine dokida i sam “original“, pa tako ljudi prestaju poznavati sami sebe, svoje potrebe, svoje nade i želje, i ogledaju se u naštancanoj traci beskonačnih, sličnih mogućnosti, “uspjeha“, “neuspjeha“, natjecanja svih vrsta, odmjeravanja, uspinjanja na piramide materijalnog, uzdizanja u liftovima moći, bogatstva i čega sve ne.

U virtualnoj stvarnosti (ne onoj računalnoj, već ovoj “stvarnosti“) gube se obrisi i ljudi su izgubljeni. Valja ih zaustavljati, upozoriti da pogledaju oko sebe i drugim očima, smiriti, utješiti, voljeti…

Kazalištem??

- Umjetnost jedina to može. Kazalište. Mjesto gdje ćeš u miru i mraku dva sata slušati i gledati tuđu intimu prepoznavajući je kao svoju. Pa si postaviti neka pitanja, ili se naprosto prepustiti struji zajedništva, misnom slavlju pozornice i gledališta. To je lijep i blagoslovljen poziv. Biti kazališnim djelatnikom.

E sad, kako se snalaziti u okolišu koji će sve učiniti da se “nikako ne snađeš“, tj. da se tvoja poniznost prema poslu koji radiš i ljudima s kojima surađuješ kako bi nekim drugim ljudima donio radost doživljaja, kako se, dakle, ta potrebna poniznost bori protiv nametnutih joj protivnika bahatosti, gluposti, pohlepe, primitivizma?

Teško je, ali ja vjerujem da će se ljudi vratiti s ovog puta na koji su krenuli zadnjih godina kao novi ljudi, prepuni suosjećaja jedni za druge. Nije lako, nije kratko, ali tamo ćemo doći. Možda mi još ne, ali naša djeca hoće. U to sam uvjeren. Pa i same riječi “podivljali kapitalizam“ govore da to ne može zauvijek trajati. Toliko su ružne.

Imate li Vi neko objašnjenje zbog čega je nogomet neusporedivo više u medijima nego kazalište, iako zapravo više ljudi u Splitu ili Zagrebu gleda kazalište nego nogomet?

- Svakako u Hrvatskoj postoji teror tog sporta. Po sedam-osam stranica svaki dan u novinama, beskrajne utakmice na svim televizijama, masovne psihoze i histerije oko raznih prvenstava, poistovjećivanje gradova, raznih grupa ljudi, pa i cijele nacije s jednom običnom igrom, čak vrlo anakronom i dosadnom jer, eto, 22 čovjeka po 90 minuta trče i guraju loptu s velikom mogućnošću da bude 0:0. Nema bazena po Hrvatskoj, djeca ne znaju plivati, mali su sportovi marginalizirani…

Svi pred televizore, kupite sto litara pive, deset kila čipsa, otjerajte ženu, potucite se s nekim navijačem i eto ti veselja. Uz to, kroz nogomet se u Hrvatskoj promiču isključivo ideje lake zarade, brzog bogaćenja, muljanja, prijevare, mržnje nekih blesavih navijačkih skupina, nasilje, alkohol, laži i privatni biznisi na granici mafijaških poslova.

A navodna plemenitost sporta?

- Ništa tu nema plemenitog. Nekadašnji naši klubovi nemaju ni daleke veze s ovim što se danas zove npr. “Dinamo“, ili “Hajduk“. Trebalo bi ih zamoliti da promijene imena klubova. A osim toga, i publike im je vrlo malo. Kazalište u Hrvatskoj godišnje posjeti više od milijun ljudi. To daleko premašuje sve nogometne utakmice zajedno, pa puta pet.

A gradnja, ma što gradnja, adaptacija svakog teatra proglašava se neviđenim luksuzom. Samo za završetak one rugobe od maksimirskog stadiona potrošit će se novca za koji bi se sva naša kazališta mogla ponovno sagraditi, a i izgraditi nekoliko novih. I bili bi puni. I nitko se tamo ne mlati i vrijeđa, nema rasističkih i fašističkih ispada i mržnje. Ne volim nogomet uopće, a hrvatski nogomet smatram strašnom nesrećom.

Kakvo je hrvatsko kazalište, vidite li promjene u tom segmentu života u Hrvatskoj?

- Imamo probleme koji paralelno egzistiraju na nekoliko razina. Evo, mi smo sada u nekoj “prvobitnoj akumulaciji sapunica“, pa glumci bježe sa snimanja blesavih serija kako bi usput odigrali i Shakespearea, Vidića, Čehova…

Već je i u glumačkim školama postalo nemoguće nastavu održavati jer se mora odmah završiti na naslovnici magazina, a o sastavljanju proba da ne govorim. No, veselim se trenutku kad će početi promjene, jer ovo ne može dugo. Oni koji snimaju na televiziji neće moći igrati u teatrima, i gotovo. Nedostaje vatre, žara, duhovnosti koja te mora obuzimati.

Ne znamo se smijati

Mi se uopće sebi ne znamo smijati. To je tužno. Umjesto da si otvaramo ventile i doživimo ovu našu stvarnost s malo više apsurda i humora, mi, eto, od svega zidamo neke katedrale, pa se tako preozbiljno uzimaju čak i tzv. zabavne emisije na televiziji. Društvena kritika se u kazalištu često obrće u “detektiranje stvarnosti“.

Preslika se nešto na pozornicu i eto ti “kritike“. A dosadno i nepoticajno. Mislim da se sve to mora raditi s velikom porcijom humora. Bilo koje vrste. Čak i onoga koji rasplače. Pa od pola naše politike, gospodarstva i svih važnijih tema, uključujući i spomenuti nogomet, mogu se napraviti razarajuće komedije.

Ne, nismo spremni otrpjeti kritike. Odmah se već netko duri, poziva na “vrijednosti“, “tradiciju“, babe, didove, prošlost, budućnost, ili bilo što već prema potrebi. U Tijardovićevo je vrijeme samo humorističkih časopisa po Splitu bilo nekoliko. I nisu štedjeli nikoga. Danas bi ih takve već netko tužio za “duševne boli“.

I tako ostaje i opstaje bezlični medijski prostor krcat istim ljudima, istim naslovima, istim haljinama, istim razgovorima. Možda je i ovaj moj već pomalo dosadan. Dođite na “Akvarel“, ne treba mene čitati. Pa koga to zanima? U predstavi sam sve rekao.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/kresimir-dolencic-svoj-grad-u-sebi-nosim-28827 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=86fbf3002bfed7f05b79210201cb703f87d462de [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Kre%C5%A1imir+Dolen%C4%8Di%C4%87%3A+Svoj+GRAD+u+sebi+nosim&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fkresimir-dolencic-svoj-grad-u-sebi-nosim-28827 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fkresimir-dolencic-svoj-grad-u-sebi-nosim-28827 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Radim predstavu o svojem gradu. Nosim ga u sebi...Ovaj Split razlikuje se od onog prije onoliko koliko sam se ja promijenio [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

Krešimir Dolenčić: Svoj GRAD u sebi nosim

Piše PSD.
15. studenog 2008. - 13:00
Radim predstavu o svojem gradu. Nosim ga u sebi...Ovaj Split razlikuje se od onog prije onoliko koliko sam se ja promijenio

K. Dolenčić: Kazalište u nas godišnje posjeti preko milijun ljudi
Krešimir Dolenčić, najeksponiraniji kazališni redatelj srednje generacije i čest gost splitske pozornice, postavio je u splitskom HNK Tijardovićev “Spli’ski akvarel”, treći put u posljednjih 18 godina. O Splitu nekad i sad, suvremenom potrošačkom društvu, stanju u domaćem teatru, ali i nogometu, porazgovarali smo s njim neposredno prije premijere.

Ovo je treći “Spli’ski akvarel” koji režirate u Splitu...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2024 02:15