stdClass Object ( [id] => 116650 [title] => Denis Kuljiš: I u romanu donosim jake političke tračeve [alias] => denis-kuljis-i-u-romanu-donosim-jake-politicke-traceve [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Bilo je i vrijeme: jedan od najpoznatijih hrvatskih novinara i publicista, Denis Kuljiš, napisao je prvi roman u svojoj 59. godini − “Hrvatski bog Merkur”, koji je teško bolje ukratko prepričati nego što je to sam učinio na ovitku knjige: “Vladajuća stranka je u krizi. Premijerka pronalazi neočekivanog saveznika u liku krupnog financijera, ali se njihov odnos pretvara u nešto dublje.

Beskrupulozni mladi političar s nadimkom Munja ulazi u Vladinu koaliciju kao ministar te zastupa interese multinacionalnih telekomunikacijskih korporacija, a zatim se povezuje s mafijom. Legendarni novinar tabloida istražuje aferu oko gradnje nebodera u središtu Zagreba i razotkriva monstruoznu trgovinu bijelim robljem u kojoj sudjeluju članovi poglavarstva i zločinačka organizacija. Stari udbaš pokušava rasvijetliti tajnu iznenadne smjene bivšeg premijera pa otkriva urotu bankara, oligarhije i političara koji su upravljali sudbonosnim događajima...”

Ovaj roman Kuljiš je već s velikim uspjehom predstavio na Beogradskom sajmu knjiga, a jučer i na zagrebačkom Interliberu. Najavljuje ga kao prvi dio trilogije “Planetopia”.

Politički život u “Hrvatskom bogu Merkuru” iskazuje se kao zapreteni niz pogodbi i spletki izvan institucija. Ako je to doista bit političkog života – kako se mora osjećati čitatelj, odnosno građanin koji ne može ni prismrditi tom “teritoriju”, tim salonima i uredima, jer legalne institucije i kanali očito su tek kulisa. Je li baš tako strašno, budući da tvrdite da u tome mehanizmu ništa nije izmišljeno?

− Sve je upravo tako i ništa nije izmišljeno osim likova koji su nastali agregiranjem stvarnih svojstava nekih ljudi koje dobro poznajem. Fikcionalni likovi bili su mi potrebni da razvijem zaplet koji politički proces prikazuje realistično, ali uz potrebna pojednostavljenja.

Eliminirao sam mnoge političke sfere da stvar učinim donekle proničnom – u romanu se ne objašnjava, primjerice, utjecaj predsjedništva i lokalne vlasti, ne vidi se opozicija, jer sam se morao zadovoljiti manjim brojem protagonista, budući da sam postupio prema nezaboravnoj uputi direktora splitskog lutkarskoga kazališta, gdje sam sa sedam godina došao gledati predstavu “Alibaba i četrdeset hajduka”.

Prije samog početka, on je izišao na pozornicu pa rekao: “Draga djeco, iz tehničkih razloga, umjesto četrdeset, nastupit će samo četiri hajduka…” Dakle, draga djeco, umjesto četrdeset likova hrvatske tranzicije, ja sam izabrao tipska četiri – jednog tajkuna, jednog beskrupuloznog političara, jednog novinara tabloida i jednog starog udbaša!

Tko je frajer, a tko mizerija

Ima li u politici uopće časti, uz interese koji su, naravno, legitimni ako se ostvaruju na legalan način? Kakav je tvoj stav prema tome?

− Ima, naravno, ali to su čast i obraz koji se ne podudaraju s onim što vidimo i pokazujemo u privatnom i javnom nastupu izvan specifične sfere u koju smo uronjeni, bila to politika, novinstvo ili financije. Jedan moj prijatelj, vrlo bogat hrvatski oligarh, govorio mi je da je najpošteniji čovjek kojega poznaje, ako je riječ o novcu, bio njegov prijatelj Arkan.

Kad je taj moj drugar pošao u Beograd utjerati neki predratni kartaški dug, Arkan mu je pomogao da ga vrati od trećeg lika. Izbio bi nevjerojatan društveni skandal kad bih otkrio o kome je riječ, ali moja su usta zapečaćena: s izvorima i privatnim informacijama u novinarskom poslu nema poigravanja! Literatura, literatura je nešto drugo…

U svakoj profesionalnoj sferi postoje, dakle, striktni “rules of conduct”, pa se uvijek točno zna tko je frajer, a tko je mizerija, tko je grebator, tko igra izvan pravila, tko nema časti ni poštenja, pa čak ni te lopovske časti i poštenja što su svojstveni alfa mužjacima u poslovnoj, odnosno kriminalnoj sferi što se, ponekad, ne samo na Balkanu, susreću i intimno prožimaju.

Priznajte da vam je bio užitak pisati “istinite” priče u kojima niste bili sputani mogućnošću demantija ili tužbe!

− Exactly, my dear!

Naime, čini mi se da u knjizi nastavljate svoje ratove s živim i mrtvim kolegama, primjerice Pukanićem ili Sinom Karli, koji navodno nisu stvarni, ali su vrlo prepoznatljivi i ne propuštate im zločesto spustiti. Jeste li se ipak mogli suzdržati? 

 Možda će se učiniti da su moji likovi podudarni s reputacijom nekih ljudi… but I beg do differ! Moj legendarni reketarski impresario bulevarskog novinstva, Vladimir Estragon, ima više veze s Marinkom Božićem nego s pokojnim Pukijem, koji sam zaslužuje knjigu, ali ne roman. Uostalom, napisao sam o Pukiju sto kartica u svojoj knjizi “Majmuni, gangsteri…” i tu ništa ne fali, osim epiloga.

Knjiga je dizajnirana poput “Gole istine” Nives Celzijus. S druge strane, 90 posto radnje “prepričava” se kroz dijaloge pune “feljtonske erudicije” − citiram lik iz romana. Kao da ste vlastiti kolumnistički diskurs stavili u usta više likova, što je na trenutke neprirodno, pa i malo naporno u tolikoj količini...

− E, to je zbilja slabost romana. Ja ga počnem pisati nastojeći emulirati uzor, velikog Harolda Robbinsa, mog omiljenog pisca, pa onda malo sebi popustim jer želim kontaminirati prozu nekim svojim novinarskim trikovima budući da bih istodobno htio malo zaigrati kao lokalni Tom Wolfe, a onda, naravno, zapadneš u baruštinu dosadne erudicije, kao da je to izgubljeni sedmi svezak “Zastava”…

Valjda se od toga ne možemo otresti svi mi koji smo u gimnaziji čitali Krležu, ali pobijedit ću ja to već do kraja drugog ili trećeg djela… Narativne tehnike studiram na Elmoru Leonardu, najvećem živom piscu kojem, po meni, Auster ne može “zavezati špigete”. Ali, Leonard je američki genij, a ja sam, u toj prispodobi, jedan obični splitsko-dalmatinski mandril. Najteže je usvojiti idiom promatranog lika. Za to treba uho, a ja sam nemuzikalan.

Za to treba slušati, a ja ne slušam nikoga osim sebe. Za to treba i strpljenja u konstrukciji rečenica, a ja sam vraški nestrpljiv i idem uvijek najkraćim putem, dakle deskriptivno, umjesto dramaturgijom. Za to treba minucioznost orkestracije, sklad i ritam, sve ja znam što treba i kako, i dugo se bavim piskaranjem, ali nije to lako postići. Uostalom, kako sam debitant, još imam dosta fore!

Čini se da u politici i novinarstvu nema jake karijere mimo raznih neprincipijelnih komplota – to je implicitna poruka knjige.

− A ne, nije! Ovi likovi koji ulaze u te sheme nisu heroji, nego antiheroji, a o herojima se stidim pisati da ne bi rekli kako opisujem neke svoje prijatelje ili da idealiziram vlastita umišljena dostignuća.

Roman je jako naslonjen na aktualije – ne čini li ga to pokvarljivom robom?

− Pa, to ćemo vidjeti… Te aktualne okolnosti na koje se nadovezujem, rekao bih, nisu bitne za priču, one daju vremenski kontekst, ali najveći pisac svih vremena, Honore de Balzac, bavio se razdobljem poslije Srpanjske revolucije, no tko danas na to obraća pažnju?!

Tko se sjeća političkih i povijesnih prilika, pamtiš samo priču i socijalni ambijent. Dobro, meni i taj ambijent u velikoj mjeri nedostaje, te velike kulise ljudske komedije. Ali, bolje da prestanem trtljati, jer ću rastjerati sve čitatelje koji posve ispravno očekuju da će među atraktivnim koricama moje knjige naći jedan uzbudljiv hrvatski politički krimić!

U knjizi ste kao usput “nagazili” novinske pisce “moralizatorskih eseja” i njihovo “kulturnjačko mlaćenje prazne slame” − ne bojite li se da bi se vama moglo pripisati, grubo rečeno, tračanje ili da će vas proglasiti − citiram iz romana − “bezdušnim senzacionalistom“?

− Ne znam bi li to škodilo mojoj nakladi ili ne bi?

Ipak, kao i vaš gospodin Milan u romanu, ponekad odlutate u digresije koje čitateljima mogu postati dosadne...

− Pod uvjetom da ih ne zanimaju prvorazredni politički tračevi s kojima sam uvijek prodavao novine obično u nakladama od malo više ili malo manje od sto tisuća primjeraka, pa priželjkuju jedino minimalističku proznu konstrukciju temeljenu na tankoćutnoj osjetilnosti ovdašnjih esteta.

“Pero se probudio malo bunovan. Sinoć je do kasna lokao u birtiji, pa je sad teško ustao i zaputio se na isto mjesto, gdje je sreo Antu. I Ante bi popio koju pivu, ali, na žalost, obojica su bili bez love.”

Moji likovi su bogati, moćni, umiješani u sve igre u gradu i u državi, više vremena provode u “Esplanadi” nego u fikcionalnim prostorima zagrebačkih predgrađa koja, zapravo, postoje samo u reklamama za pivo i uobrazilji tih autora koji nemaju dobar uvid u ono što se zbiva izvan njihove skromne egzistencije, jer nikad nisu − metaforički − bacili pogled kroz periskop, nego su zaduženi, recimo, jedino za guranje torpeda u lansirnu cijev…

Što je zaista točno u najavama moguće ekranizacije vašeg romana?

− Istina je da ga razvija etablirani beogradski producent Bane Antović koji je radio “Pozorište u kući”. Našao je scenariste, pa će se prerađivati u neku televizijskome mediju primjereniju formu, temeljeno na toj priči, kao mini serija u pet-šest nastavaka. To bi trebao biti politički film lociran negdje na Balkanu, a ne u užem hrvatskom ambijentu.

sandro pogutz

‘Beograd je moj balkanski New York’

Izazvali ste priličnu pozornost u Beogradu – roman je toliko hrvatski da mi se čini da nije knjiga glavni povod tome, više vi osobno. Čime mislite da ste privukli pozornost?

− Oni vole mene, ja volim njih. Beograd je moj balkanski New York, ja se ondje fenomenalno osjećam i sve poznajem, pa me primaju i prijateljski mi se javljaju svi, od predsjednika do posljednjeg propalog novinara koji se kompromitirao u doba Miloševića pa ne smije ni nos promoliti u kafanu “Proleće”.

Zanima ih što radim i što mislim o hrvatskoj politici, a hrvatsku politiku prate kao i hrvatsku kulturu. U Beogradu se čitaju i objavljuju djela svih hrvatskih pisaca, pa postoji izdavačka kuća “Rende” koja se specijalizirala za tiskanje njihovih djela.

Ja sam, pak, išao kod komercijalnog, najvećeg srpskog izdavača “Laguna”, koji ima veliku, modernu knjižarsku mrežu “Delfi”, no ondje su prodavaonice knjiga ionako na svakom koraku, svaki drugi dućan, a ne kao, primjerice, u Barceloni, gdje, kao i u Beogradu, ima milijun odličnih birtija te mnogo prodavaonica u kojima se prodaju šminkerske naočale, ali na Rambli jedva možeš pronaći jednu veću knjižaru s ormarom knjiga prevedenih na engleski…

Proveo sam pet dana u Beogradu i za to vrijeme dao šesnaest intervjua, pojavio se na sedam glavnih televizijskih kanala i dao intervjue u tri visokotiražna dnevna lista. U Zagrebu, bio bi to medijski tsunami, u Beogradu to je normalna visokoprofilirana medijska prisutnost. Ne bih to mogao postići bez odlične mlade PR menadžerice Lare Stolnik i njene kolegice Maje Herdoman, koja se, osim toga, dobrovoljno prijavila kao model za naslovnicu knjige.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Jedan moj prijatelj, vrlo bogat hrvatski oligarh, govorio mi je da je najpošteniji čovjek kojega poznaje, ako je riječ o novcu, bio njegov prijatelj Arkan. Izbio bi nevjerojatan društveni skandal kad bih otkrio o kome je riječ, ali moja su usta zapečaćen [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => velika novinarska ‘beštija’ GOVORI o svojem prvom romanESKNOM DJELU, ‘hRVATSKom BOGu MERKURu’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-11-12 08:29:38 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-11-12 09:24:30 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-11-13 11:34:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3383 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/11/13/spektar/kul00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15088798 Threads: 7 Questions: 3159324432 Slow queries: 7064861 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235135491 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 34 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/denis-kuljis-i-u-romanu-donosim-jake-politicke-traceve-116650 [printLink] => /sd-plus/spektar/denis-kuljis-i-u-romanu-donosim-jake-politicke-traceve-116650?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 105406 [name] => DenisKuljiš [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => deniskuljis [link] => /tag/deniskuljis ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Jedan moj prijatelj, vrlo bogat hrvatski oligarh, govorio mi je da je najpošteniji čovjek kojega poznaje, ako je riječ o novcu, bio njegov prijatelj Arkan. Izbio bi nevjerojatan društveni skandal kad bih otkrio o kome je riječ, ali moja su usta zapečaćen [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => velika novinarska ‘beštija’ GOVORI o svojem prvom romanESKNOM DJELU, ‘hRVATSKom BOGu MERKURu’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Denis Kuljiš: I u romanu donosim jake političke tračeve [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-00-30-53-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/11/13/spektar/kul00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/11/13/spektar/kul00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Bilo je i vrijeme: jedan od najpoznatijih hrvatskih novinara i publicista, Denis Kuljiš, napisao je prvi roman u svojoj 59. godini − “Hrvatski bog Merkur”, koji je teško bolje ukratko prepričati nego što je to sam učinio na ovitku knjige: “Vladajuća stranka je u krizi. Premijerka pronalazi neočekivanog saveznika u liku krupnog financijera, ali se njihov odnos pretvara u nešto dublje.

Beskrupulozni mladi političar s nadimkom Munja ulazi u Vladinu koaliciju kao ministar te zastupa interese multinacionalnih telekomunikacijskih korporacija, a zatim se povezuje s mafijom. Legendarni novinar tabloida istražuje aferu oko gradnje nebodera u središtu Zagreba i razotkriva monstruoznu trgovinu bijelim robljem u kojoj sudjeluju članovi poglavarstva i zločinačka organizacija. Stari udbaš pokušava rasvijetliti tajnu iznenadne smjene bivšeg premijera pa otkriva urotu bankara, oligarhije i političara koji su upravljali sudbonosnim događajima...”

Ovaj roman Kuljiš je već s velikim uspjehom predstavio na Beogradskom sajmu knjiga, a jučer i na zagrebačkom Interliberu. Najavljuje ga kao prvi dio trilogije “Planetopia”.

Politički život u “Hrvatskom bogu Merkuru” iskazuje se kao zapreteni niz pogodbi i spletki izvan institucija. Ako je to doista bit političkog života – kako se mora osjećati čitatelj, odnosno građanin koji ne može ni prismrditi tom “teritoriju”, tim salonima i uredima, jer legalne institucije i kanali očito su tek kulisa. Je li baš tako strašno, budući da tvrdite da u tome mehanizmu ništa nije izmišljeno?

− Sve je upravo tako i ništa nije izmišljeno osim likova koji su nastali agregiranjem stvarnih svojstava nekih ljudi koje dobro poznajem. Fikcionalni likovi bili su mi potrebni da razvijem zaplet koji politički proces prikazuje realistično, ali uz potrebna pojednostavljenja.

Eliminirao sam mnoge političke sfere da stvar učinim donekle proničnom – u romanu se ne objašnjava, primjerice, utjecaj predsjedništva i lokalne vlasti, ne vidi se opozicija, jer sam se morao zadovoljiti manjim brojem protagonista, budući da sam postupio prema nezaboravnoj uputi direktora splitskog lutkarskoga kazališta, gdje sam sa sedam godina došao gledati predstavu “Alibaba i četrdeset hajduka”.

Prije samog početka, on je izišao na pozornicu pa rekao: “Draga djeco, iz tehničkih razloga, umjesto četrdeset, nastupit će samo četiri hajduka…” Dakle, draga djeco, umjesto četrdeset likova hrvatske tranzicije, ja sam izabrao tipska četiri – jednog tajkuna, jednog beskrupuloznog političara, jednog novinara tabloida i jednog starog udbaša!

Tko je frajer, a tko mizerija

Ima li u politici uopće časti, uz interese koji su, naravno, legitimni ako se ostvaruju na legalan način? Kakav je tvoj stav prema tome?

− Ima, naravno, ali to su čast i obraz koji se ne podudaraju s onim što vidimo i pokazujemo u privatnom i javnom nastupu izvan specifične sfere u koju smo uronjeni, bila to politika, novinstvo ili financije. Jedan moj prijatelj, vrlo bogat hrvatski oligarh, govorio mi je da je najpošteniji čovjek kojega poznaje, ako je riječ o novcu, bio njegov prijatelj Arkan.

Kad je taj moj drugar pošao u Beograd utjerati neki predratni kartaški dug, Arkan mu je pomogao da ga vrati od trećeg lika. Izbio bi nevjerojatan društveni skandal kad bih otkrio o kome je riječ, ali moja su usta zapečaćena: s izvorima i privatnim informacijama u novinarskom poslu nema poigravanja! Literatura, literatura je nešto drugo…

U svakoj profesionalnoj sferi postoje, dakle, striktni “rules of conduct”, pa se uvijek točno zna tko je frajer, a tko je mizerija, tko je grebator, tko igra izvan pravila, tko nema časti ni poštenja, pa čak ni te lopovske časti i poštenja što su svojstveni alfa mužjacima u poslovnoj, odnosno kriminalnoj sferi što se, ponekad, ne samo na Balkanu, susreću i intimno prožimaju.

Priznajte da vam je bio užitak pisati “istinite” priče u kojima niste bili sputani mogućnošću demantija ili tužbe!

− Exactly, my dear!

Naime, čini mi se da u knjizi nastavljate svoje ratove s živim i mrtvim kolegama, primjerice Pukanićem ili Sinom Karli, koji navodno nisu stvarni, ali su vrlo prepoznatljivi i ne propuštate im zločesto spustiti. Jeste li se ipak mogli suzdržati? 

 Možda će se učiniti da su moji likovi podudarni s reputacijom nekih ljudi… but I beg do differ! Moj legendarni reketarski impresario bulevarskog novinstva, Vladimir Estragon, ima više veze s Marinkom Božićem nego s pokojnim Pukijem, koji sam zaslužuje knjigu, ali ne roman. Uostalom, napisao sam o Pukiju sto kartica u svojoj knjizi “Majmuni, gangsteri…” i tu ništa ne fali, osim epiloga.

Knjiga je dizajnirana poput “Gole istine” Nives Celzijus. S druge strane, 90 posto radnje “prepričava” se kroz dijaloge pune “feljtonske erudicije” − citiram lik iz romana. Kao da ste vlastiti kolumnistički diskurs stavili u usta više likova, što je na trenutke neprirodno, pa i malo naporno u tolikoj količini...

− E, to je zbilja slabost romana. Ja ga počnem pisati nastojeći emulirati uzor, velikog Harolda Robbinsa, mog omiljenog pisca, pa onda malo sebi popustim jer želim kontaminirati prozu nekim svojim novinarskim trikovima budući da bih istodobno htio malo zaigrati kao lokalni Tom Wolfe, a onda, naravno, zapadneš u baruštinu dosadne erudicije, kao da je to izgubljeni sedmi svezak “Zastava”…

Valjda se od toga ne možemo otresti svi mi koji smo u gimnaziji čitali Krležu, ali pobijedit ću ja to već do kraja drugog ili trećeg djela… Narativne tehnike studiram na Elmoru Leonardu, najvećem živom piscu kojem, po meni, Auster ne može “zavezati špigete”. Ali, Leonard je američki genij, a ja sam, u toj prispodobi, jedan obični splitsko-dalmatinski mandril. Najteže je usvojiti idiom promatranog lika. Za to treba uho, a ja sam nemuzikalan.

Za to treba slušati, a ja ne slušam nikoga osim sebe. Za to treba i strpljenja u konstrukciji rečenica, a ja sam vraški nestrpljiv i idem uvijek najkraćim putem, dakle deskriptivno, umjesto dramaturgijom. Za to treba minucioznost orkestracije, sklad i ritam, sve ja znam što treba i kako, i dugo se bavim piskaranjem, ali nije to lako postići. Uostalom, kako sam debitant, još imam dosta fore!

Čini se da u politici i novinarstvu nema jake karijere mimo raznih neprincipijelnih komplota – to je implicitna poruka knjige.

− A ne, nije! Ovi likovi koji ulaze u te sheme nisu heroji, nego antiheroji, a o herojima se stidim pisati da ne bi rekli kako opisujem neke svoje prijatelje ili da idealiziram vlastita umišljena dostignuća.

Roman je jako naslonjen na aktualije – ne čini li ga to pokvarljivom robom?

− Pa, to ćemo vidjeti… Te aktualne okolnosti na koje se nadovezujem, rekao bih, nisu bitne za priču, one daju vremenski kontekst, ali najveći pisac svih vremena, Honore de Balzac, bavio se razdobljem poslije Srpanjske revolucije, no tko danas na to obraća pažnju?!

Tko se sjeća političkih i povijesnih prilika, pamtiš samo priču i socijalni ambijent. Dobro, meni i taj ambijent u velikoj mjeri nedostaje, te velike kulise ljudske komedije. Ali, bolje da prestanem trtljati, jer ću rastjerati sve čitatelje koji posve ispravno očekuju da će među atraktivnim koricama moje knjige naći jedan uzbudljiv hrvatski politički krimić!

U knjizi ste kao usput “nagazili” novinske pisce “moralizatorskih eseja” i njihovo “kulturnjačko mlaćenje prazne slame” − ne bojite li se da bi se vama moglo pripisati, grubo rečeno, tračanje ili da će vas proglasiti − citiram iz romana − “bezdušnim senzacionalistom“?

− Ne znam bi li to škodilo mojoj nakladi ili ne bi?

Ipak, kao i vaš gospodin Milan u romanu, ponekad odlutate u digresije koje čitateljima mogu postati dosadne...

− Pod uvjetom da ih ne zanimaju prvorazredni politički tračevi s kojima sam uvijek prodavao novine obično u nakladama od malo više ili malo manje od sto tisuća primjeraka, pa priželjkuju jedino minimalističku proznu konstrukciju temeljenu na tankoćutnoj osjetilnosti ovdašnjih esteta.

“Pero se probudio malo bunovan. Sinoć je do kasna lokao u birtiji, pa je sad teško ustao i zaputio se na isto mjesto, gdje je sreo Antu. I Ante bi popio koju pivu, ali, na žalost, obojica su bili bez love.”

Moji likovi su bogati, moćni, umiješani u sve igre u gradu i u državi, više vremena provode u “Esplanadi” nego u fikcionalnim prostorima zagrebačkih predgrađa koja, zapravo, postoje samo u reklamama za pivo i uobrazilji tih autora koji nemaju dobar uvid u ono što se zbiva izvan njihove skromne egzistencije, jer nikad nisu − metaforički − bacili pogled kroz periskop, nego su zaduženi, recimo, jedino za guranje torpeda u lansirnu cijev…

Što je zaista točno u najavama moguće ekranizacije vašeg romana?

− Istina je da ga razvija etablirani beogradski producent Bane Antović koji je radio “Pozorište u kući”. Našao je scenariste, pa će se prerađivati u neku televizijskome mediju primjereniju formu, temeljeno na toj priči, kao mini serija u pet-šest nastavaka. To bi trebao biti politički film lociran negdje na Balkanu, a ne u užem hrvatskom ambijentu.

sandro pogutz

‘Beograd je moj balkanski New York’

Izazvali ste priličnu pozornost u Beogradu – roman je toliko hrvatski da mi se čini da nije knjiga glavni povod tome, više vi osobno. Čime mislite da ste privukli pozornost?

− Oni vole mene, ja volim njih. Beograd je moj balkanski New York, ja se ondje fenomenalno osjećam i sve poznajem, pa me primaju i prijateljski mi se javljaju svi, od predsjednika do posljednjeg propalog novinara koji se kompromitirao u doba Miloševića pa ne smije ni nos promoliti u kafanu “Proleće”.

Zanima ih što radim i što mislim o hrvatskoj politici, a hrvatsku politiku prate kao i hrvatsku kulturu. U Beogradu se čitaju i objavljuju djela svih hrvatskih pisaca, pa postoji izdavačka kuća “Rende” koja se specijalizirala za tiskanje njihovih djela.

Ja sam, pak, išao kod komercijalnog, najvećeg srpskog izdavača “Laguna”, koji ima veliku, modernu knjižarsku mrežu “Delfi”, no ondje su prodavaonice knjiga ionako na svakom koraku, svaki drugi dućan, a ne kao, primjerice, u Barceloni, gdje, kao i u Beogradu, ima milijun odličnih birtija te mnogo prodavaonica u kojima se prodaju šminkerske naočale, ali na Rambli jedva možeš pronaći jednu veću knjižaru s ormarom knjiga prevedenih na engleski…

Proveo sam pet dana u Beogradu i za to vrijeme dao šesnaest intervjua, pojavio se na sedam glavnih televizijskih kanala i dao intervjue u tri visokotiražna dnevna lista. U Zagrebu, bio bi to medijski tsunami, u Beogradu to je normalna visokoprofilirana medijska prisutnost. Ne bih to mogao postići bez odlične mlade PR menadžerice Lare Stolnik i njene kolegice Maje Herdoman, koja se, osim toga, dobrovoljno prijavila kao model za naslovnicu knjige.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/denis-kuljis-i-u-romanu-donosim-jake-politicke-traceve-116650 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=961efdd6211fd7a31d0d5dad809003e5fb0f6835 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Denis+Kulji%C5%A1%3A+I+u+romanu+donosim+jake+politi%C4%8Dke+tra%C4%8Deve&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fdenis-kuljis-i-u-romanu-donosim-jake-politicke-traceve-116650 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fdenis-kuljis-i-u-romanu-donosim-jake-politicke-traceve-116650 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Jedan moj prijatelj, vrlo bogat hrvatski oligarh, govorio mi je da je najpošteniji čovjek kojega poznaje, ako je riječ o novcu, bio njegov prijatelj Arkan. Izbio bi nevjerojatan društveni skandal kad bih otkrio o kome je riječ, ali moja su usta zapečaćen [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => velika novinarska ‘beštija’ GOVORI o svojem prvom romanESKNOM DJELU, ‘hRVATSKom BOGu MERKURu’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Spektarvelika novinarska ‘beštija’ GOVORI o svojem prvom romanESKNOM DJELU, ‘hRVATSKom BOGu MERKURu’

Denis Kuljiš: I u romanu donosim jake političke tračeve

Piše PSD.
13. studenog 2010. - 12:34

Bilo je i vrijeme: jedan od najpoznatijih hrvatskih novinara i publicista, Denis Kuljiš, napisao je prvi roman u svojoj 59. godini − “Hrvatski bog Merkur”, koji je teško bolje ukratko prepričati nego što je to sam učinio na ovitku knjige: “Vladajuća stranka je u krizi. Premijerka pronalazi neočekivanog saveznika u liku krupnog financijera, ali se njihov odnos pretvara u nešto dublje.

Beskrupulozni mladi političar s nadimkom Munja ulazi u Vladinu koaliciju kao ministar te zastupa interese multinacionalnih telekomunikacijskih korporacija, a zatim se povezuje s mafijom. Legendarni novinar tabloida istražuje aferu oko gradnje nebodera u središtu Zagreba i razotkriva monstruoznu trgovinu bijelim robljem u kojoj sudjeluju članovi poglavarstva i zločinačka organizacija.Stari udb...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 02:30