stdClass Object ( [id] => 56345 [title] => Reanimacija crtića [alias] => reanimacija-crtica [catid] => 295 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Neovisno o izričaju, najbolji noviji alternativni crtići, koje spominjemo, a prikazani su i na posljednja dva Animafesta, grafički su kreativni i istraživački neobuzdani, nerijetko i više od skupljih hollywoodskih animacija. Razlika je samo u tome što je plod divlje mašte kod njih ubran iz crne stvarnosti

“Nisam zločesta, samo sam tako nacrtana!”,
Jessica Rabbit (glas Kathleen Turner),
“Tko je smjestio Zeki Rogeru” (1988.)

Animacija je prošla dalek put otkad je legendarni Walt Disney, prije točno 70 godina, snimio prvi dugometražni crtani film, težak pola milijuna dolara (“Snjeguljica i sedam patuljaka”, 1939.).

Dovoljno je reći kako su visokobudžetni hollywoodski “mainstream” crtići - uglavnom bajkovite risanke “diznijevske” formule živopisne, likovno razbacane animacije što zabavlja i zaokuplja fabulom o sazrijevanju i dražesnim pričajućim životinjicama - izgubili bitku s kompjutorski generiranim imaginarijem pa se danas “crtaju” računalom koje im nerijetko oduzima dušu.

Okreće li se stari Walt u grobu dok mu duša s neba gleda bastarde njegovih klasika koji se, poput terminatora T-800, konfekcijski štancaju kao na industrijskoj pokretnoj vrpci i spremaju za napad na čovječanstvo u multipleksima? Vjerojatno.

Ali, ipak, animirani je film medij nevjerojatne (s)likovnosti i neograničene slobode mašte da bi ostao samo u jednom, izvornom obliku. Pače, sloboda i kreativnost animacije pojedinom autoru dopuštaju “artikulaciju čitavog spektra ljudskog promišljanja s obzirom da je posrijedi idealan medij za ekspresiju, eksploziju ideje ili, pak, suptilan nagovještaj misli” (Veljko Popović).

 Prizor iz maštovite španjolske “Nocturne” dvojca Victor Maldonad-Adria Garcia

Crno-bijeli u boji

Tako, spominjući terminatore, animirani film dalo bi se usporediti s metamorfnim T-1000. Crtići su, naime, kakvoćom i osebujnošću, neopterećeni ograničenjima fizike, sve ove godine uspjeli obraniti vlastito kraljevstvo imaginacije mijenjajući se i prilagođavajući različitim tržišnim apetitima koji s(p)retno u sebi pomiruju industriju zabave i umjetnost.

Moglo bi se reći kako su usput i odrasli da ih se u posljednje vrijeme uzima zaozbiljno kao i igrane pa nije čudno da se neki snimaju kao “live action” filmovi s pravim glumcima (npr. Keanu Reeves) i naknadno (rotoskopski) animiraju (“Replikator”, 2006.) kako bi neke (znanstvenofantastične) ideje bolje realizirali kroz animaciju na čijem polju nema limita u ostvarivanju vlastitih zamisli.

Izuzmemo li genijalne Pixarove uratke (“Izbavitelji”, “WALL-E” i “Nebesa” prije svih), koji su dovoljno jednostavni da bi klinci u njima guštali, a opet više nego kompleksni da bi ih njihovi roditelji skužili i cijenili na nekoj drugoj razini, animirani dugi metar, pokazala su to i posljednja dva izdanja Animafesta, “odrastao” je dobrim dijelom izvan dominantnoga hollywoodskog sustava.

 Stop-motion biser “Mary i Max”

Unutar cjelovečernjih animiranih filmova, fantastične svjetove oslobođene sladunjavih likova do kraja devedesetih stvarali su uglavnom usamljeni velikani Henry Selick (“Predbožićna noćna mora”, 1993.), Hayao Miyazaki (“Princeza Mononoke”, 1997.) i Bill Plympton (“Oženio sam čudnu osobu”, 1998.). Međutim, na pragu novog tisućljeća kroz dugine boje fantazijskog kolorita crtića počela je dopirati crna prisutnost našeg svijeta pa su ovi postali društveno-politički angažirani, na granici s hororom stvarnosti.

Animacija je, dakle, kao nikada prije, napustila bajkoviti svijet i vratila se u ponešto okrutniju realnost, odnosno krenula se rabiti kao sredstvo komunikacije o društveno-političkim problemima u kojima nulte godine novog tisućljeća grcaju kudikamo više od devedesetih.

“Kralj lavova” (1994.), “Tarzan” (1999.) i slični naslovi doimaju se krajnje nevino poput “Vriska” (1996.) i “Znam što si radila prošlog ljeta” (1997.) ako potonje usporedimo sa, primjerice, “Wolf Creekom” (2005.) ili “Posljednjom kućom nalijevo” (2009.), a prve s “Persepolisom” (2007.) pa makar lice njegove protagonistkinje u jednoj sceni poprimilo izraz Munchova “Krika” koji je, kao što znamo, bio inspiracija za masku ubojice iz “Screama”. Autori novijih crtića, koji još više pršte energijom, stvaralaštvom i ekspresionističkom izražajnošću crteža, otvorili su vrata ormara kamo vrebaju (metaforična) čudovišta koja duboko u duši nisu simpatična poput onih iz Pixarova remek-djelca (“Monsters Inc.”, 2001.).

 Bojite li se mraka, pita izvrsni crtić “Fear(s) of the Dark”

Evo, recimo, spomenuti “Persepolis”. Crno-bijeli film crtačice Marjane Satrapi, kojemu je u Cannesu 2007. svjetla reflektora ukrao inferiorniji DreamWorksov “Bee Movie” jer je Jerry Seinfeld izvodio bijesne gliste i letio kao pčela, bavi se odrastanjem autorice u Iranu i na Zapadu (“Ja sam Iranka i ponosim se time!”), a između redaka govori o bliskoistočnoj represiji i općenito društvenim nepravdama koje su mu kontrastirane kao crna boja bijeloj i u konačnici je prekrivaju slično jednoj sceni kada blijedo lice protagonistkinje progutaju mrkle kute “časnih sestara”.

Unatoč tome što, zanimljivo, Satrapi sanja o plesu kakav je otplesala prosječna Disneyjeva princeza, a film je prožet humorom, “Persepolis” nije “Pocahontas” (1995.). Nije čak ni “Sita pjeva blues” (2008.) Nine Paley da se autobiografski motivi (ljubavna razočaranja) koji leže ispod površine (ekranizacije staroindijskog epa “Ramayane”) ostvaruju tintom u boji i jazzerski ih pjeva svojevrsna Betty Boop. Ovdje prednjači tama, ali ne bojte se - ništa nije crno-bijelo u filmu, tako ni likovi koji se seksaju, ginu, ostaju invalidi, dok se njihove suze, premda rukom crtane, animirane dječje jednostavnim 2D crtežom, čine bolno realnima.

Korijeni iskonskog terora

Realni su i jadi osmogodišnje bucke iz predgrađa Melbournea Mary i sredovječna Židova iz New Yorka Maxa (“Max i Mary” Adama Elliota, 2009.) koji će dopisivanjem uspostaviti neobično prijateljstvo, kakvo bi na celuloidu, zbog škakljivosti, teško ovjekovječio promiskuitetni Hollywood, jednako kao i djevojčica Tiffany (“Tri razbojnika”, 2007.). Pa ipak, kada Tiffany uzvikne “Kako je svijet lijep!” i vještica naglas kaže kako “u ovom filmu nema mjesta zločestoći”, redatelj Hayo Freitag potrudit će se da pobije njihove riječi i nacrta tu “zločestoću”, lijepo kao što je nacrtana bujna Jessica Rabbit.

 Snažni kontrasti crne i bijele boje odlika su “Persepolisa”

Krv će, stoga, u pojedinim prizorima jezivo kapati sa stropova, a sjena negativke hodati prijeteći uokolo na tragu Nosferatua. Jer, u novijim, “alternativnim” crtićima, slično svijetu okos nas, ima mjesta zločestoći, pa ni relativnost dobra i zla nije više crno-bijela, iako upravo stilizirani visokokontrastni monokrom najbolje izražava sjene koje stvaraju “strah(ove) od mraka”, odakle, kao u izvrsnu, istoimenu animiranu filmu, prijete raznorazne opasnosti.

“Fear(s) of the Dark” nastavlja trend “bezbojne”, noirovske animacije a la “Renaissance” (2006.; vidi okvir) i “Persepolis” dok se vraća se korijenima iskonskog terora - od demonskih pasa, preko cronenbergovskog “body horora”, do duhova samuraja i uklete kuće - koji su, među ostalim, grafički uzbudljivo animirali Charles Burns, Richard McGuire i Michael Pirus na način da je u pojedinim prizorima samo krv crvena.

Omnibus od šest priča materijalizirani je halucinogenični košmar nakon kojega ćete, kao i poslije Selickove “Koraline” (2009.), poželjeti spavati otvorenih očiju da odagnate zle snove, ali se ipak zagubiti u njima kao u crnoj kući s rijetkim rupama odakle dopire bijelo svjetlo čiji je izvor pokušalo uništiti i čudovište u krasnoj “Nocturni” (2007.) Victora Maldonada i Adrije Garcije.

Iako inzistira na apstraktnom onirizmu, “Strah(ovi) od mraka” svejedno crtaju stvarnost i otkrivaju nevidljive dimenzije svijeta koje je, pak, potpuno razotkrio Izraelac Ari Folman i postavio nove standarde animiranih filmova u netom nagrađenom remek-djelu “Valcer s Bashirom” (2008.). “Waltz With Bashir” izgleda kao “Replikator” da ga je radio Michael Moore.

S jedne strane, posrijedi je, dakle, komad psihodelične animacije, s druge, pak, dokumentaristička rekonstrukcija autorovih razlomljenih sjećanja na rat u Libanonu koja oživljavaju emocionalni krajolik svijeta mašte i najprije se isprepleću u nadrealnim, snolikim scenama gdje ovaj na pučini pluta u naručju nage djevojke ili izlazi iz mora gol kao od majke rođen dok ga polijeva svjetlost raketa, a zatim polako dobivaju sve snažnije konture stvarnosti, ostavljajući nas zauvijek smrznute u zaustavljenom djetinjstvu poput ostalih novijih animacija. No, da parafraziramo Jessicu Rabbit, nije stvarnost “zločesta”. Samo je tako nacrtana.

Animirani noir

U domaće videoteke nikako da dođe crtić “Renaissance” Christiana Volckmana koji, poput “Blade Runnera”, zamišlja Pariz 2054. kao distopijski horor show kojim dominiraju zle korporacije i futuristička vozila. Taj futuristički svijet viđen je očima “hard boiled” murjaka koji istražuje nestanak lijepe znanstvenice.

Kritičari tvrde kako “Renaissance” posjeduje vlastiti identitet, iako posuđuje od klasika SF/noir žanra. Nama je, pak, dovoljno vidjeti foršpan i fotografije kako bismo Volckmanovo djelo na “neviđeno” proglasili najčišćom evokacijom stripa u kinematografiji. Uz “Sin City”, jasno.

Glasni glasovi

Hollywoodske zvijezde ne posuđuju samo glasove skupim računalno animiranim spektaklima studija DreamWorks. Tako, Daniela Craiga možete čuti u glavnoj ulozi crtića “Renaissance”, a Toni Collette, Philipa Seymoura Hoffmana i Erica Bana u izvrsnom “Mary i Max”.

Tu je i Samuel L. Jackson čiji prepoznatljivi vokalni decibeli ipak nisu dobacili do Splita s obzirom na to da je “Afro Samurai: Ressurection” Fuminorija Kizakija, animirani spoj “blaxploitationa” i samurajskog filma, nakon Metropole sasjekao put samo do Rijeke.

Oni koji mjere

Hrvatska animacija bilježi veliki procvat skoro na tragu onoga iz šezdesetih. Iako je Splićanin Veljko Popović osvojio niz priznanja za “Onu koja mjeri”, kreativnost mu ne miruje pa je već zgotovio pretprodukciju novog ostvarenja “Starica i pas”.

Novi crtić, “Cvijeće bitke”, ima i Simon Bogojević Narath. A prekriženih ruku ne sjedi ni veteran Joško Marušić koji bi koncem godine trebao predstaviti životni projekt - “Dugu”.

Gdje je Miyazaki?

“Ponyo on the Cliff By the Sea”, posljednji uradak Hayaoa Miyazakija čiji svaki novi film nadmaši dobit prethodnika i često zasjeni aktualne hollywoodske hitove na box-officeu, bio je u igri za prikazivanje na posljednjem Animafestu, međutim direkcija nije imala sredstava za sinkronizaciju.

Nestali u animaciji

Pored “Afro Samuraja”, na Animafestu su prikazani i “Panika u selu” dua Aubier-Patar, “Mali vojnik” Sun Li-juna, “Život bez Gabrielle Ferri” Priita Parna, “Idioti i anđeli” Billa Plymptona... Ni njih u Splitu, nažalost, također nismo vidjeli.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Neovisno o izričaju, najbolji noviji alternativni crtići, koje spominjemo, a prikazani su i na posljednja dva Animafesta, grafički su kreativni i istraživački neobuzdani, nerijetko i više od skupljih hollywoodskih animacija. Razlika je samo u tome što je [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PUBLIKA SE U POSLJEDNJE VRIJEME VOLI “NACRTAT”I I NA DRUKČIJIM CRTANIM FILMOVIMA KOJI NE NOSE NUŽNO LOGO PIXARA, DREAMWORKSA, FOXA ILI DISNEYJA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2009-06-17 16:13:43 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2009-06-18 11:32:22 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2009-06-18 11:13:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4962 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 295 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja filma i televizije. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, reflektor, film, tv, tv program [secure] => 0 [page_title] => Reflektor [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2009/06/18/reflektor/ani00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x230" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 295 [name] => Reflektor [alias] => reflektor [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7335862 Threads: 3 Questions: 1522482502 Slow queries: 4628736 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110440868 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 56 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/reflektor ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/reflektor/reanimacija-crtica-56345 [printLink] => /sd-plus/reflektor/reanimacija-crtica-56345?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 156678 [name] => animiranifilmovi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => animiranifilmovi [link] => /tag/animiranifilmovi ) [1] => stdClass Object ( [id] => 196239 [name] => animafest [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => animafest [link] => /tag/animafest ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Neovisno o izričaju, najbolji noviji alternativni crtići, koje spominjemo, a prikazani su i na posljednja dva Animafesta, grafički su kreativni i istraživački neobuzdani, nerijetko i više od skupljih hollywoodskih animacija. Razlika je samo u tome što je [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PUBLIKA SE U POSLJEDNJE VRIJEME VOLI “NACRTAT”I I NA DRUKČIJIM CRTANIM FILMOVIMA KOJI NE NOSE NUŽNO LOGO PIXARA, DREAMWORKSA, FOXA ILI DISNEYJA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Reanimacija crtića [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-11-04-59-56-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/06/18/reflektor/ani00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/06/18/reflektor/ani00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Neovisno o izričaju, najbolji noviji alternativni crtići, koje spominjemo, a prikazani su i na posljednja dva Animafesta, grafički su kreativni i istraživački neobuzdani, nerijetko i više od skupljih hollywoodskih animacija. Razlika je samo u tome što je plod divlje mašte kod njih ubran iz crne stvarnosti

“Nisam zločesta, samo sam tako nacrtana!”,
Jessica Rabbit (glas Kathleen Turner),
“Tko je smjestio Zeki Rogeru” (1988.)

Animacija je prošla dalek put otkad je legendarni Walt Disney, prije točno 70 godina, snimio prvi dugometražni crtani film, težak pola milijuna dolara (“Snjeguljica i sedam patuljaka”, 1939.).

Dovoljno je reći kako su visokobudžetni hollywoodski “mainstream” crtići - uglavnom bajkovite risanke “diznijevske” formule živopisne, likovno razbacane animacije što zabavlja i zaokuplja fabulom o sazrijevanju i dražesnim pričajućim životinjicama - izgubili bitku s kompjutorski generiranim imaginarijem pa se danas “crtaju” računalom koje im nerijetko oduzima dušu.

Okreće li se stari Walt u grobu dok mu duša s neba gleda bastarde njegovih klasika koji se, poput terminatora T-800, konfekcijski štancaju kao na industrijskoj pokretnoj vrpci i spremaju za napad na čovječanstvo u multipleksima? Vjerojatno.

Ali, ipak, animirani je film medij nevjerojatne (s)likovnosti i neograničene slobode mašte da bi ostao samo u jednom, izvornom obliku. Pače, sloboda i kreativnost animacije pojedinom autoru dopuštaju “artikulaciju čitavog spektra ljudskog promišljanja s obzirom da je posrijedi idealan medij za ekspresiju, eksploziju ideje ili, pak, suptilan nagovještaj misli” (Veljko Popović).

 Prizor iz maštovite španjolske “Nocturne” dvojca Victor Maldonad-Adria Garcia

Crno-bijeli u boji

Tako, spominjući terminatore, animirani film dalo bi se usporediti s metamorfnim T-1000. Crtići su, naime, kakvoćom i osebujnošću, neopterećeni ograničenjima fizike, sve ove godine uspjeli obraniti vlastito kraljevstvo imaginacije mijenjajući se i prilagođavajući različitim tržišnim apetitima koji s(p)retno u sebi pomiruju industriju zabave i umjetnost.

Moglo bi se reći kako su usput i odrasli da ih se u posljednje vrijeme uzima zaozbiljno kao i igrane pa nije čudno da se neki snimaju kao “live action” filmovi s pravim glumcima (npr. Keanu Reeves) i naknadno (rotoskopski) animiraju (“Replikator”, 2006.) kako bi neke (znanstvenofantastične) ideje bolje realizirali kroz animaciju na čijem polju nema limita u ostvarivanju vlastitih zamisli.

Izuzmemo li genijalne Pixarove uratke (“Izbavitelji”, “WALL-E” i “Nebesa” prije svih), koji su dovoljno jednostavni da bi klinci u njima guštali, a opet više nego kompleksni da bi ih njihovi roditelji skužili i cijenili na nekoj drugoj razini, animirani dugi metar, pokazala su to i posljednja dva izdanja Animafesta, “odrastao” je dobrim dijelom izvan dominantnoga hollywoodskog sustava.

 Stop-motion biser “Mary i Max”

Unutar cjelovečernjih animiranih filmova, fantastične svjetove oslobođene sladunjavih likova do kraja devedesetih stvarali su uglavnom usamljeni velikani Henry Selick (“Predbožićna noćna mora”, 1993.), Hayao Miyazaki (“Princeza Mononoke”, 1997.) i Bill Plympton (“Oženio sam čudnu osobu”, 1998.). Međutim, na pragu novog tisućljeća kroz dugine boje fantazijskog kolorita crtića počela je dopirati crna prisutnost našeg svijeta pa su ovi postali društveno-politički angažirani, na granici s hororom stvarnosti.

Animacija je, dakle, kao nikada prije, napustila bajkoviti svijet i vratila se u ponešto okrutniju realnost, odnosno krenula se rabiti kao sredstvo komunikacije o društveno-političkim problemima u kojima nulte godine novog tisućljeća grcaju kudikamo više od devedesetih.

“Kralj lavova” (1994.), “Tarzan” (1999.) i slični naslovi doimaju se krajnje nevino poput “Vriska” (1996.) i “Znam što si radila prošlog ljeta” (1997.) ako potonje usporedimo sa, primjerice, “Wolf Creekom” (2005.) ili “Posljednjom kućom nalijevo” (2009.), a prve s “Persepolisom” (2007.) pa makar lice njegove protagonistkinje u jednoj sceni poprimilo izraz Munchova “Krika” koji je, kao što znamo, bio inspiracija za masku ubojice iz “Screama”. Autori novijih crtića, koji još više pršte energijom, stvaralaštvom i ekspresionističkom izražajnošću crteža, otvorili su vrata ormara kamo vrebaju (metaforična) čudovišta koja duboko u duši nisu simpatična poput onih iz Pixarova remek-djelca (“Monsters Inc.”, 2001.).

 Bojite li se mraka, pita izvrsni crtić “Fear(s) of the Dark”

Evo, recimo, spomenuti “Persepolis”. Crno-bijeli film crtačice Marjane Satrapi, kojemu je u Cannesu 2007. svjetla reflektora ukrao inferiorniji DreamWorksov “Bee Movie” jer je Jerry Seinfeld izvodio bijesne gliste i letio kao pčela, bavi se odrastanjem autorice u Iranu i na Zapadu (“Ja sam Iranka i ponosim se time!”), a između redaka govori o bliskoistočnoj represiji i općenito društvenim nepravdama koje su mu kontrastirane kao crna boja bijeloj i u konačnici je prekrivaju slično jednoj sceni kada blijedo lice protagonistkinje progutaju mrkle kute “časnih sestara”.

Unatoč tome što, zanimljivo, Satrapi sanja o plesu kakav je otplesala prosječna Disneyjeva princeza, a film je prožet humorom, “Persepolis” nije “Pocahontas” (1995.). Nije čak ni “Sita pjeva blues” (2008.) Nine Paley da se autobiografski motivi (ljubavna razočaranja) koji leže ispod površine (ekranizacije staroindijskog epa “Ramayane”) ostvaruju tintom u boji i jazzerski ih pjeva svojevrsna Betty Boop. Ovdje prednjači tama, ali ne bojte se - ništa nije crno-bijelo u filmu, tako ni likovi koji se seksaju, ginu, ostaju invalidi, dok se njihove suze, premda rukom crtane, animirane dječje jednostavnim 2D crtežom, čine bolno realnima.

Korijeni iskonskog terora

Realni su i jadi osmogodišnje bucke iz predgrađa Melbournea Mary i sredovječna Židova iz New Yorka Maxa (“Max i Mary” Adama Elliota, 2009.) koji će dopisivanjem uspostaviti neobično prijateljstvo, kakvo bi na celuloidu, zbog škakljivosti, teško ovjekovječio promiskuitetni Hollywood, jednako kao i djevojčica Tiffany (“Tri razbojnika”, 2007.). Pa ipak, kada Tiffany uzvikne “Kako je svijet lijep!” i vještica naglas kaže kako “u ovom filmu nema mjesta zločestoći”, redatelj Hayo Freitag potrudit će se da pobije njihove riječi i nacrta tu “zločestoću”, lijepo kao što je nacrtana bujna Jessica Rabbit.

 Snažni kontrasti crne i bijele boje odlika su “Persepolisa”

Krv će, stoga, u pojedinim prizorima jezivo kapati sa stropova, a sjena negativke hodati prijeteći uokolo na tragu Nosferatua. Jer, u novijim, “alternativnim” crtićima, slično svijetu okos nas, ima mjesta zločestoći, pa ni relativnost dobra i zla nije više crno-bijela, iako upravo stilizirani visokokontrastni monokrom najbolje izražava sjene koje stvaraju “strah(ove) od mraka”, odakle, kao u izvrsnu, istoimenu animiranu filmu, prijete raznorazne opasnosti.

“Fear(s) of the Dark” nastavlja trend “bezbojne”, noirovske animacije a la “Renaissance” (2006.; vidi okvir) i “Persepolis” dok se vraća se korijenima iskonskog terora - od demonskih pasa, preko cronenbergovskog “body horora”, do duhova samuraja i uklete kuće - koji su, među ostalim, grafički uzbudljivo animirali Charles Burns, Richard McGuire i Michael Pirus na način da je u pojedinim prizorima samo krv crvena.

Omnibus od šest priča materijalizirani je halucinogenični košmar nakon kojega ćete, kao i poslije Selickove “Koraline” (2009.), poželjeti spavati otvorenih očiju da odagnate zle snove, ali se ipak zagubiti u njima kao u crnoj kući s rijetkim rupama odakle dopire bijelo svjetlo čiji je izvor pokušalo uništiti i čudovište u krasnoj “Nocturni” (2007.) Victora Maldonada i Adrije Garcije.

Iako inzistira na apstraktnom onirizmu, “Strah(ovi) od mraka” svejedno crtaju stvarnost i otkrivaju nevidljive dimenzije svijeta koje je, pak, potpuno razotkrio Izraelac Ari Folman i postavio nove standarde animiranih filmova u netom nagrađenom remek-djelu “Valcer s Bashirom” (2008.). “Waltz With Bashir” izgleda kao “Replikator” da ga je radio Michael Moore.

S jedne strane, posrijedi je, dakle, komad psihodelične animacije, s druge, pak, dokumentaristička rekonstrukcija autorovih razlomljenih sjećanja na rat u Libanonu koja oživljavaju emocionalni krajolik svijeta mašte i najprije se isprepleću u nadrealnim, snolikim scenama gdje ovaj na pučini pluta u naručju nage djevojke ili izlazi iz mora gol kao od majke rođen dok ga polijeva svjetlost raketa, a zatim polako dobivaju sve snažnije konture stvarnosti, ostavljajući nas zauvijek smrznute u zaustavljenom djetinjstvu poput ostalih novijih animacija. No, da parafraziramo Jessicu Rabbit, nije stvarnost “zločesta”. Samo je tako nacrtana.

Animirani noir

U domaće videoteke nikako da dođe crtić “Renaissance” Christiana Volckmana koji, poput “Blade Runnera”, zamišlja Pariz 2054. kao distopijski horor show kojim dominiraju zle korporacije i futuristička vozila. Taj futuristički svijet viđen je očima “hard boiled” murjaka koji istražuje nestanak lijepe znanstvenice.

Kritičari tvrde kako “Renaissance” posjeduje vlastiti identitet, iako posuđuje od klasika SF/noir žanra. Nama je, pak, dovoljno vidjeti foršpan i fotografije kako bismo Volckmanovo djelo na “neviđeno” proglasili najčišćom evokacijom stripa u kinematografiji. Uz “Sin City”, jasno.

Glasni glasovi

Hollywoodske zvijezde ne posuđuju samo glasove skupim računalno animiranim spektaklima studija DreamWorks. Tako, Daniela Craiga možete čuti u glavnoj ulozi crtića “Renaissance”, a Toni Collette, Philipa Seymoura Hoffmana i Erica Bana u izvrsnom “Mary i Max”.

Tu je i Samuel L. Jackson čiji prepoznatljivi vokalni decibeli ipak nisu dobacili do Splita s obzirom na to da je “Afro Samurai: Ressurection” Fuminorija Kizakija, animirani spoj “blaxploitationa” i samurajskog filma, nakon Metropole sasjekao put samo do Rijeke.

Oni koji mjere

Hrvatska animacija bilježi veliki procvat skoro na tragu onoga iz šezdesetih. Iako je Splićanin Veljko Popović osvojio niz priznanja za “Onu koja mjeri”, kreativnost mu ne miruje pa je već zgotovio pretprodukciju novog ostvarenja “Starica i pas”.

Novi crtić, “Cvijeće bitke”, ima i Simon Bogojević Narath. A prekriženih ruku ne sjedi ni veteran Joško Marušić koji bi koncem godine trebao predstaviti životni projekt - “Dugu”.

Gdje je Miyazaki?

“Ponyo on the Cliff By the Sea”, posljednji uradak Hayaoa Miyazakija čiji svaki novi film nadmaši dobit prethodnika i često zasjeni aktualne hollywoodske hitove na box-officeu, bio je u igri za prikazivanje na posljednjem Animafestu, međutim direkcija nije imala sredstava za sinkronizaciju.

Nestali u animaciji

Pored “Afro Samuraja”, na Animafestu su prikazani i “Panika u selu” dua Aubier-Patar, “Mali vojnik” Sun Li-juna, “Život bez Gabrielle Ferri” Priita Parna, “Idioti i anđeli” Billa Plymptona... Ni njih u Splitu, nažalost, također nismo vidjeli.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/reflektor/reanimacija-crtica-56345 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=c71c061b408edf2bcc9a3a11f8ad4a562a8a7d14 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Reanimacija+crti%C4%87a&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Freanimacija-crtica-56345 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Freanimacija-crtica-56345 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Neovisno o izričaju, najbolji noviji alternativni crtići, koje spominjemo, a prikazani su i na posljednja dva Animafesta, grafički su kreativni i istraživački neobuzdani, nerijetko i više od skupljih hollywoodskih animacija. Razlika je samo u tome što je [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PUBLIKA SE U POSLJEDNJE VRIJEME VOLI “NACRTAT”I I NA DRUKČIJIM CRTANIM FILMOVIMA KOJI NE NOSE NUŽNO LOGO PIXARA, DREAMWORKSA, FOXA ILI DISNEYJA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
ReflektorPUBLIKA SE U POSLJEDNJE VRIJEME VOLI “NACRTAT”I I NA DRUKČIJIM CRTANIM FILMOVIMA KOJI NE NOSE NUŽNO LOGO PIXARA, DREAMWORKSA, FOXA ILI DISNEYJA

Reanimacija crtića

Piše PSD.
18. lipnja 2009. - 13:13
Neovisno o izričaju, najbolji noviji alternativni crtići, koje spominjemo, a prikazani su i na posljednja dva Animafesta, grafički su kreativni i istraživački neobuzdani, nerijetko i više od skupljih hollywoodskih animacija. Razlika je samo u tome što je plod divlje mašte kod njih ubran iz crne stvarnosti

“Nisam zločesta, samo sam tako nacrtana!”,
Jessica Rabbit (glas Kathleen Turner),
“Tko je smjestio Zeki Rogeru” (1988.)

Animacija je prošla dalek put otkad je legendarni Walt Disney, prije točno 70 godina, snimio prvi dugometražni crtani film, težak pola milijuna dolara (“Snjeguljica i sedam patuljaka”, 1939.).

Dovoljno je reći kako su visokobudžetni hollywoodski “mainstream” crtići...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 06:59