stdClass Object ( [id] => 467522 [title] => Houra: Pričalo se da sam miljenik Franje Tuđmana, da me prima kao englesku kraljicu... [alias] => houra-pricalo-se-da-sam-miljenik-franje-tudmana-da-me-prima-kao-englesku-kraljicu [catid] => 262 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Tko još ne zna za onaj podrugljivi zagrebački grafit iz ranih devedesetih: ”Johnny, vrati se, Jajo nas jebe”? Dvadeset godina poslije Johnny je i dalje ”tamo daleko” i posve izmješten u prostor nekritičke legende o ”dobrim starim vremenima”, a Jajo ovdje. No, što bi bilo da su nekoć davno Jajo i Johnny promijenili uloge? Da je Houra tamo negdje nakon ”Heroja ulice” spakirao kofere i odselio u Nizozemsku ili Kanadu, a Johnny ostao u balkanskoj dolini suza?

Odgovor je vraški izvjestan. Jer, još i prije početka devedesetih opus "Azre" bivao je sve opsežniji i opsežniji, a kreativni ”izlaz” sve tanji. Nimalo stoga ne sumnjam da bi nakon kakvog Štulićeva četverodijelnog diskografskog paketa s uglazbljenom ”Ilijadom”, ”Odisejom”, ”Mahabharatom” ili vikinškim sagama, gomila frikova odgojena na ranom punku i pionirskim danima hrvatskog novog vala uglas zazivala Jajin povratak i Johnnyjevu abdikaciju...

Nije baš uobičajeno za ”ulazak” u intervju odabrati citat vlastitog teksta, no prethodni retci napisani povodom objavljivanja albuma ”Možda dogodine” u ljeto 2012. i danas drže vodu. Štoviše, čine mi se baš zgodnim uvodom u intervju s Jasenkom Jajom Hourom pred splitski koncert u Spaladiumu (zakazan za 10. veljače) i turneju kojom se obilježava četrdeset godina od osnutka benda.

Zar već?!

Jedan od tvojih omiljenih autora Pete Townshend je u vrijeme ”My Generation” kazao ”nadam se da ću umrijeti prije negoli ostarim”. I danas, kad je u sedamdesetima, i dalje piše i svira, a i ti si, četrdeset godina nakon osnutka "Kazališta" i generacijskih pokliča ”sve je lako kad si mlad” i dalje na sceni...
- Kad se počela spominjati ta naša obljetnica kao povod za turneju, prva misao mi nije bila ima li sve to i dalje nekog smisla, nego - zar već? Vrijeme je brzo proletjelo. Kao klinac koji je počeo svirati s dečkima iz kvarta imao sam mnogo sreće, nešto sam napravio, vidio sam puno svijeta, stalno smo svirali i, da, sve je to imalo smisla. Koji put si pokušam odvrtjeti film unatrag i prisjetiti se svega što je ostalo iza nas i znaš koja mi je prva asocijacija na to? Neki dobar crtani roman a la ”Alan Ford”.

U svijetu se trajanje cijeni, kod nas baš i ne. Stonesima, Dylanu, Springsteenu..., ali i stotinama drugih veterana koji su i dalje na sceni ama baš nitko neće kazati da su dosadni ”stari prdonje” koji se moraju maknuti i prepustiti mjesto mladima, a još manje da su relikti iz nekih prošlih vremena. Naravno, više je razloga tome, no čini mi se da je jedan od njih, osim nostalgije i retro trendova, promjena percepcije rock and rolla koji je odavno prestao biti ”privilegij” tinejdžera?
- "Stonese", naravno, obožavam, a jedna od njihovih golemih zasluga je upravo to o čemu govoriš. U, nazovimo ga tako, biološkom produženju trajanja rock bendova. Naravno, ljudski vijek se lijepo produžio pa je onda i logično da sa sedamdeset uredno snimaš, nastupaš i ideš na turneje.

Mislim da je jednako važan i širi kulturološki kontekst. U šezdesetima očevi i djeca nisu mogli dijeliti ni glazbeni ukus ni isti životni stil, a danas i ti i tvoja djeca možete - a da to ne djeluje ridikulozno - dijeliti i istu glazbu i odjeću iz istog ormara?
- Ha ha ha... Baš si me podsjetio kako je to izgledalo kad me moj otac ”upoznao” s modom. Odveo me u ”Varteksovu” robnu kuću i s prodavačem mi odabrao sako. Bio je tri-četiri broja veći jer, složili su se i on i prodavač, ”mali će još narasti”. Prevarili su se jer, uzgred, i danas mi je taj sako barem tri broja prevelik...

S novim klincima, kad ih već spominjemo, možda možemo danas dijeliti ormar i odjeću u njemu, ali oni su u drugoj dimenziji od nas. Klinci mogu istovremeno pisati SMS poruke na smartphoneu, gledati televizijski program, imati novine ispred sebe i slušati neku glazbu. Možda je to površnije, no neosporno imaju neke druge sposobnosti. Mi smo bili generacija koja fokus može imati samo na jednome.

Adio, nosači zvuka!

Glazba više nije ogledalo svjetonazora i životnog stila... Nema više onih striktnih podjela - il' si punker ili hašoman - jer ista publika konzumira različite stilove i žanrove. Je li teško u tom promijenjenom kontekstu ostati svoj? Je li teško trajati ako inzistiraš na svom rukopisu?
- Nema tu čvrstih pravila, no istina je jedna: najlakše se povući i odustati te živjeti u mitu o dobrim starim vremenima, a ne na sceni. Naravno da je teško opstati, a još teže dostojanstveno starjeti. Posebno kad si stalno na sceni, kad si, baš poput glumaca, pred publikom ”na daskama”. A matematika je jednostavna - dobar si onoliko koliko na tim ”daskama” vrijediš. "Rolling Stones" su, recimo, pokazali da i danas vrijede kao i nekad... A svi se mi mijenjamo. Ne mislim da se mijenjamo samo kao pojedinci, kao bend... već se mijenja svijet oko nas. Mijenja se i kontekst.

I onaj muzički sa stilovima, tehnologijom, trendovima, ali i svaki drugi. Recimo, ti i ja pripadamo vremenu vinilnih gramofonskih ploča, a danas nosača zvuka više nema. Pa, i diskografska industrija danas tapka u mraku i neminovno će umrijeti. Svaki mladi bend ili izvođač je de facto postao svoja vlastita izdavačka kuća jer postoje silni putevi alternativne promocije. Od vlastitih web-stranica benda, Facea, YouTubea, Bandcampa... Vješti mladi ljudi koji imaju talenta i mozga sada će isplivati i to bez podrške i ovisnosti o diskografu.

Je li i to razlog da već četiri godine "Prljavo kazalište" nije objavilo studijski album?
- I kod nas i na globalnoj sceni ušlo se u promišljanja koja su dominirala početkom ili polovinom šezdesetih kad je vladao singl. No, tu postoji jedna velika razlika. U šezdesetima su singlovi bili hitoidni, a prodane naklade goleme. Danas mi se pak čini da je objavljivanje singla, odnosno produkcija i objava nove pjesme prije napucavanje negoli razložni plasman pjesme koja može postati hit.

Nije singl tip

Neno Belan je, čini mi se, prvi to prepoznao pa je umjesto štancanja albuma svake godine plasirao nekoliko novih pjesama koje bi kasnije, kao hitovi, bile uključene na album. No, može li Kazalište postati bend koji živi od singlova, odnosno jesi li i ti postao sklon ritmu objave ”pjesma po pjesma” pa tek onda izdavanju albuma?
- Nisam. Iako u tome o čemu govoriš ima mnogo logike. Redovno se dogodi da objaviš album, napraviš dva spota, oni se vrte i pjesme su na radiju, da bi te pola godine nakon izlaska albuma s dvanaestak pjesama netko zapitao: ”Je li vi kaj uopće snimate?”.

Jer, za šest mjeseci album je već ”stara roba”, a da nitko nije zavrtio neke od preostalih pjesama koje si se mučio snimati u studiju. Upali smo u situaciju iz koje nema baš jasnog izlaza. Neki su, kako veliš, bez problema to riješili objavom par singlova svake godine, no ja to nisam naučio raditi. Kad uđemo u studio s nekih trideset novih pjesama i počnemo snimati, čini mi se blesavo izdvojiti samo jednu skladbu i pustiti je van kao singl. Srećom, od nas se to i ne očekuje.

Postoji i drugi način, a to je da se pokoja nova pjesma - a znam da ih imaš već hrpu napisanih i snimljenih - promovira na koncertima. A vi doista stalno svirate...
- I o tome sam razmišljao i bio u napasti da nove pjesme predstavljam na koncertima. No, znaš što bi se tada dogodilo? Pola sata nakon koncerta one bi se našle na YouTubeu i na telefonima te zapravo počele svoj život a da ih nisi ni objavio u onom finalnom studijskom izdanju. A tu su onda i prava koja pripadaju nakladniku i cijeli niz sličnih otvorenih pitanja.

Vi ste bend s golemim ”back katalogom”, dakle na lageru imaš gomilu pjesama koje publika i dalje želi čuti na koncertima. Baš kao i "Stonesi", jer barem četvrtina onih koji dolaze na njihove koncerte su klinci koji žele prvi put u životu čuti uživo opća mjesta poput ”Satisfaction” ili ”Sympathy For The Devil”... Koliko je to zapravo frustrirajuće? Je li teško pronaći motiv za sviranje hitova i standarda koje publika želi?
- Spomenuo si prije Petea Townshenda, pa ću se referirati na njega. Ona znamenita razbijanja gitare i bacanja bubnjeva u publiku koja su obilježila početne koncerte "The Who" nisu bila samo performans, već su imala i poruku: ovo se događa samo jednom. Odnosno poruku - naš večerašnji koncert je, bez obzira na izvedene pjesme, jedan i neponovljiv.

Volim razmišljati na takav način, volim naše koncerte s predvidljivim repertoarom gledati kao jednokratna događanja u kojima će se uvijek dogoditi nešto nepredvidljivo. Drugačije od onog što je bilo jučer ili što će se dogoditi sutra. Znaš, nismo mi muzičari nešto previše pametni, pa da znamo što točno i za koga radimo. To se vidi tek na koncertu.

I 'burevjesnik' i eklektik

"Prljavo kazalište" i ti kao autor imali ste netipičan početak. Prvi album je bio pionirski iskorak u punk, posve logičan za klince iz Dubrave, drugi album je bio neočekivani zaokret u ska i nešto što bi se danas nazvalo pop-punk, dok je ”Heroj ulice” umjesto novog vala za nadahnuće imao Springsteena i The Who... Dogodilo se tako da si istovremeno bio i ”burevjesnik” i eklektik prije negoli je to postalo svuda u svijetu ”in”?
- Mi smo bili naprosto klinci željni svega. Klinci koji su upijali sve oko sebe, no u tom te traženju mora i netko voditi. Imao sam sreću, pa sam bio među ljudima koji su me dobro vodili, poput našeg zajedničkog prijatelja Vladka Frasa, koji mi je ukazao na neke stvari koje zacijelo nikad sam ne bih percipirao. Recimo, da nije bilo Pike Stančića, ja nikad ne bih završio u Parizu i tamo gledao Madness i Selecter, a onda napravio ”Crno-bijeli svijet”.

Znaš da nikad nisam prihvaćao niti želio biti nedodirljiva zvijezda, nisam bio ”ja najveći” s gardom ”sad radim najbolju ploču na svijetu”, nego sam slušao što mi pametni ljudi imaju reći. I intuitivno prepoznavao neke stvari... Bilo je tu, rekoh, spleta nekih povoljnih, pa i nepovoljnih okolnosti. ”Heroj ulice”, koji je i tebi i mnogima danas jedan od naših najdražih albuma, nastao je jer je otišao Bogović, jer sam se preko noći našao u poziciji da moram pjevati. Album je nastao u trideset dana u neobičnim i za mene stresnim okolnostima, silom prilika singer-songwritera s bendom.

Kad se iz današnje perspektive gleda na početak "Kazališta", ti si kao autor i bandleader s jedne strane profitirao kao nova ikona domaće punk scene koja je bljesnula u realnom vremenu globalne punkerske eksplozije, a s druge si uletio na nezavidnu poziciju ”gurua” nove generacije koju su ti nametnuli mediji... Mnogi su stoga već ”Crno-bijeli svijet”, a posebno ”Heroja”, doživjeli kao izdaju punkerskih načela...
- To je točno i čini mi se da sam bio u poziciji u kojoj se nađu mladi perspektivni boksači. Znaš ono, dobar si u juniorima, pa te onda gurnu u stariju kategoriju gdje te ”razbiju” već u prvom meču... Srećom, rano sam se pomirio s time da je ovo javni posao na kojem te i nekritično hvale i pljuju.

Na određeni način slično se dogodilo i s pjesmom ”Mojoj majci” koja je zbog posve drugog konteksta postala neka rockerska inačica domoljubne budnice. Zbog toga mi se činilo da je, po meni sjajan, album ”Lupi petama i reci evo sve za Hrvatsku” bio i svojevrstan odgovor na jednodimenzionalno viđenje banda. Riječ je o, uvjetno rečeno, ”angažiranom” albumu koji također govori o onome što se događa u okruženju, kao što je to na posve drugi način govorio vaš prvi album?

'Švejkovski' odmak

- Pa, ono što smo željeli napraviti s tim albumom je jedan, nazovimo ga tako, ”švejkovski” odmak. Koliko smo uspjeli, ne znam... Još uvijek ne mogu sam sebi s ove distance racionalizirati i sabrati ono što smo radili petnaestak godina unatrag. Možda je ”Lupi petama” bio, kako veliš, angažiran album, no ja bih rekao da sam prije i poslije svega želio biti onakav kakvi su mi bili idoli: Springsteen, Townshend, Strummer...

Koliko pamtim, ni u jednom tekstu nisi imao eksplicitne političke stavove, no u privatnom životu si se jednom politički izjasnio davši podršku Nikoli Štedulu i njegovoj stranci?
- Pa, ni to nije imalo veze s politikom... Nikola Štedul je bio kućni prijatelj, veliki prijatelj mog pokojnog oca i tetka. Zapravo, moj jedini mentor kojem sam zahvalan za sve što sam od njega naučio bio je samo jedan: dr. Žarko Dolinar.

No, ta te politička epizoda za mnoge bespovratno smjestila u krug ”državotvoraca” slizanih s vlašću i u nišu tvrde desnice. Odatle i onaj grafit ”Đoni vrati se, Jajo nas jebe”...
- Ha ha ha... Čitao sam tada da sam miljenik Franje Tuđmana koji me prima kao englesku kraljicu, a ja sam čovjeka vidio samo par puta. O mom privilegiranom statusu najbolje govori i to da valjda jedini ja od svih muzičara imam upisanu samo jednu godinu radnog staža.

Jesi li bio ljut ili povrijeđen zbog toga?
Ma kakvi... Ako se baviš javnim poslom, moraš i na to biti spreman. Na tu izloženost i kritike gledao sam ”havelovski”. Pa Havela su najviše podjebavali njegovi prijatelji poput Hrabala i Menzela. Tko god me potkačio duhovito, nikad mu nisam zamjerio.

U tom su kontekstu bili i komentari nakon vašeg nastupa u Beogradu?
- Na našem nastupu na stadionu je zapravo kod organizatora koncerta inzistirao naš stari prijatelj i časni čovjek Peco Popović, na čemu sam mu naravno zahvalan, želeći valjda i sam da mi izađemo iz tih desničarskih priča i generaliziranja koje je posve besmisleno. Pa ovo je 2017. i suludo je da se stalno moraš od nečega posve besmislenog braniti. Koncert je bio baš OK, svirali smo stvarno dobro, publika je bila zadovoljna i sve je prošlo kako treba. A i zašto ne bi?

Zarazne bolesti

Rekao si da je novi album gotov. Izlazi li u ovoj godini?
- Svakako, album je snimljen, ostaje možda još nešto sitno dodati pa će vani vjerojatno u ožujku. Pustit ćemo jednu pjesmu kao najavni singl za radija, a onda pjesme svirati i na nastavku turneje. Plan je da odsviramo veliki koncert na ”Zagrebovu” stadionu u Kranjčevićevoj. Bilo bi sjajno kad bismo prije tog koncerta imali i jednu svirku za dvjestotinjak ljudi u prostoru u kojem smo i održali prvi koncert pa da ga žestoko ”otpeglamo” pod imenom "Zarazne bolesti", tim nesuđenim imenom "Prljavog kazališta". Nadam se da će se skupiti cijela stara ekipa pa da dostojno feštamo i obilježimo jubilej benda.

Specijalni popusti

Na portalu www.croatia-tickets.com raspoloživ je kontigent od 200 ulaznica koje možete kupiti uz specijalne popuste.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => [{"id":"2","value":"40 godina 'Prljavaca'"},{"id":"1","value":" "},{"id":"68","value":"2"}] [extra_fields_search] => * [created] => 2017-02-07 16:22:35 [created_by] => 3233 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2017-02-08 20:57:11 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2017-02-08 20:55:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 15977 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 262 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti iz svijeta showbiznisa. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Showbiz [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 0 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => 0 [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2017\/02\/07\/Mozaik\/8424217.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/02\/07\/Mozaik\/8424218.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/02\/07\/Mozaik\/8284833.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/02\/07\/Mozaik\/8424215.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/02\/07\/Mozaik\/8424213.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1200x845"},{"size0":"1200x786"},{"size0":"1200x801"},{"size0":"1200x841"},{"size0":"1200x800"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 262 [name] => Showbiz [alias] => showbiz [description] => [parent] => 477 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38459112 Threads: 3 Questions: 7102102107 Slow queries: 3301688 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608454610 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 32 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /scena/showbiz ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /scena/showbiz/houra-pricalo-se-da-sam-miljenik-franje-tudmana-da-me-prima-kao-englesku-kraljicu-467522 [printLink] => /scena/showbiz/houra-pricalo-se-da-sam-miljenik-franje-tudmana-da-me-prima-kao-englesku-kraljicu-467522?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 238652 [name] => Spaladium arena [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => spaladium-arena [link] => /tag/spaladium-arena ) [1] => stdClass Object ( [id] => 387959 [name] => intervju [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => intervju [link] => /tag/intervju ) [2] => stdClass Object ( [id] => 289837 [name] => prljavo kazalište [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => prljavo-kazaliste [link] => /tag/prljavo-kazaliste ) [3] => stdClass Object ( [id] => 290920 [name] => Jasenko Houra [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => jasenko-houra [link] => /tag/jasenko-houra ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Houra: Pričalo se da sam miljenik Franje Tuđmana, da me prima kao englesku kraljicu... [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3233 [name] => Zlatko Gall [username] => zlatko-gall [email] => zlatko-gall@sd.hr [password] => $2y$10$EiXjmFEsIGFcSb17ptz6wuhqoATMfXAHx0J40.OtSqWgiULDVINli [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/zlatko-gall-3233 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1751 [gender] => m [description] => [image] => 1751.png [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1751.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/02/07/Mozaik/8424217.jpg [galleryCount] => 5 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/02/07/Mozaik/8424217.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/02/07/Mozaik/8424218.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/02/07/Mozaik/8284833.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/02/07/Mozaik/8424215.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/02/07/Mozaik/8424213.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Tko još ne zna za onaj podrugljivi zagrebački grafit iz ranih devedesetih: ”Johnny, vrati se, Jajo nas jebe”? Dvadeset godina poslije Johnny je i dalje ”tamo daleko” i posve izmješten u prostor nekritičke legende o ”dobrim starim vremenima”, a Jajo ovdje. No, što bi bilo da su nekoć davno Jajo i Johnny promijenili uloge? Da je Houra tamo negdje nakon ”Heroja ulice” spakirao kofere i odselio u Nizozemsku ili Kanadu, a Johnny ostao u balkanskoj dolini suza?

Odgovor je vraški izvjestan. Jer, još i prije početka devedesetih opus "Azre" bivao je sve opsežniji i opsežniji, a kreativni ”izlaz” sve tanji. Nimalo stoga ne sumnjam da bi nakon kakvog Štulićeva četverodijelnog diskografskog paketa s uglazbljenom ”Ilijadom”, ”Odisejom”, ”Mahabharatom” ili vikinškim sagama, gomila frikova odgojena na ranom punku i pionirskim danima hrvatskog novog vala uglas zazivala Jajin povratak i Johnnyjevu abdikaciju...

Nije baš uobičajeno za ”ulazak” u intervju odabrati citat vlastitog teksta, no prethodni retci napisani povodom objavljivanja albuma ”Možda dogodine” u ljeto 2012. i danas drže vodu. Štoviše, čine mi se baš zgodnim uvodom u intervju s Jasenkom Jajom Hourom pred splitski koncert u Spaladiumu (zakazan za 10. veljače) i turneju kojom se obilježava četrdeset godina od osnutka benda.

Zar već?!

Jedan od tvojih omiljenih autora Pete Townshend je u vrijeme ”My Generation” kazao ”nadam se da ću umrijeti prije negoli ostarim”. I danas, kad je u sedamdesetima, i dalje piše i svira, a i ti si, četrdeset godina nakon osnutka "Kazališta" i generacijskih pokliča ”sve je lako kad si mlad” i dalje na sceni...
- Kad se počela spominjati ta naša obljetnica kao povod za turneju, prva misao mi nije bila ima li sve to i dalje nekog smisla, nego - zar već? Vrijeme je brzo proletjelo. Kao klinac koji je počeo svirati s dečkima iz kvarta imao sam mnogo sreće, nešto sam napravio, vidio sam puno svijeta, stalno smo svirali i, da, sve je to imalo smisla. Koji put si pokušam odvrtjeti film unatrag i prisjetiti se svega što je ostalo iza nas i znaš koja mi je prva asocijacija na to? Neki dobar crtani roman a la ”Alan Ford”.

U svijetu se trajanje cijeni, kod nas baš i ne. Stonesima, Dylanu, Springsteenu..., ali i stotinama drugih veterana koji su i dalje na sceni ama baš nitko neće kazati da su dosadni ”stari prdonje” koji se moraju maknuti i prepustiti mjesto mladima, a još manje da su relikti iz nekih prošlih vremena. Naravno, više je razloga tome, no čini mi se da je jedan od njih, osim nostalgije i retro trendova, promjena percepcije rock and rolla koji je odavno prestao biti ”privilegij” tinejdžera?
- "Stonese", naravno, obožavam, a jedna od njihovih golemih zasluga je upravo to o čemu govoriš. U, nazovimo ga tako, biološkom produženju trajanja rock bendova. Naravno, ljudski vijek se lijepo produžio pa je onda i logično da sa sedamdeset uredno snimaš, nastupaš i ideš na turneje.

Mislim da je jednako važan i širi kulturološki kontekst. U šezdesetima očevi i djeca nisu mogli dijeliti ni glazbeni ukus ni isti životni stil, a danas i ti i tvoja djeca možete - a da to ne djeluje ridikulozno - dijeliti i istu glazbu i odjeću iz istog ormara?
- Ha ha ha... Baš si me podsjetio kako je to izgledalo kad me moj otac ”upoznao” s modom. Odveo me u ”Varteksovu” robnu kuću i s prodavačem mi odabrao sako. Bio je tri-četiri broja veći jer, složili su se i on i prodavač, ”mali će još narasti”. Prevarili su se jer, uzgred, i danas mi je taj sako barem tri broja prevelik...

S novim klincima, kad ih već spominjemo, možda možemo danas dijeliti ormar i odjeću u njemu, ali oni su u drugoj dimenziji od nas. Klinci mogu istovremeno pisati SMS poruke na smartphoneu, gledati televizijski program, imati novine ispred sebe i slušati neku glazbu. Možda je to površnije, no neosporno imaju neke druge sposobnosti. Mi smo bili generacija koja fokus može imati samo na jednome.

Adio, nosači zvuka!

Glazba više nije ogledalo svjetonazora i životnog stila... Nema više onih striktnih podjela - il' si punker ili hašoman - jer ista publika konzumira različite stilove i žanrove. Je li teško u tom promijenjenom kontekstu ostati svoj? Je li teško trajati ako inzistiraš na svom rukopisu?
- Nema tu čvrstih pravila, no istina je jedna: najlakše se povući i odustati te živjeti u mitu o dobrim starim vremenima, a ne na sceni. Naravno da je teško opstati, a još teže dostojanstveno starjeti. Posebno kad si stalno na sceni, kad si, baš poput glumaca, pred publikom ”na daskama”. A matematika je jednostavna - dobar si onoliko koliko na tim ”daskama” vrijediš. "Rolling Stones" su, recimo, pokazali da i danas vrijede kao i nekad... A svi se mi mijenjamo. Ne mislim da se mijenjamo samo kao pojedinci, kao bend... već se mijenja svijet oko nas. Mijenja se i kontekst.

I onaj muzički sa stilovima, tehnologijom, trendovima, ali i svaki drugi. Recimo, ti i ja pripadamo vremenu vinilnih gramofonskih ploča, a danas nosača zvuka više nema. Pa, i diskografska industrija danas tapka u mraku i neminovno će umrijeti. Svaki mladi bend ili izvođač je de facto postao svoja vlastita izdavačka kuća jer postoje silni putevi alternativne promocije. Od vlastitih web-stranica benda, Facea, YouTubea, Bandcampa... Vješti mladi ljudi koji imaju talenta i mozga sada će isplivati i to bez podrške i ovisnosti o diskografu.

Je li i to razlog da već četiri godine "Prljavo kazalište" nije objavilo studijski album?
- I kod nas i na globalnoj sceni ušlo se u promišljanja koja su dominirala početkom ili polovinom šezdesetih kad je vladao singl. No, tu postoji jedna velika razlika. U šezdesetima su singlovi bili hitoidni, a prodane naklade goleme. Danas mi se pak čini da je objavljivanje singla, odnosno produkcija i objava nove pjesme prije napucavanje negoli razložni plasman pjesme koja može postati hit.

Nije singl tip

Neno Belan je, čini mi se, prvi to prepoznao pa je umjesto štancanja albuma svake godine plasirao nekoliko novih pjesama koje bi kasnije, kao hitovi, bile uključene na album. No, može li Kazalište postati bend koji živi od singlova, odnosno jesi li i ti postao sklon ritmu objave ”pjesma po pjesma” pa tek onda izdavanju albuma?
- Nisam. Iako u tome o čemu govoriš ima mnogo logike. Redovno se dogodi da objaviš album, napraviš dva spota, oni se vrte i pjesme su na radiju, da bi te pola godine nakon izlaska albuma s dvanaestak pjesama netko zapitao: ”Je li vi kaj uopće snimate?”.

Jer, za šest mjeseci album je već ”stara roba”, a da nitko nije zavrtio neke od preostalih pjesama koje si se mučio snimati u studiju. Upali smo u situaciju iz koje nema baš jasnog izlaza. Neki su, kako veliš, bez problema to riješili objavom par singlova svake godine, no ja to nisam naučio raditi. Kad uđemo u studio s nekih trideset novih pjesama i počnemo snimati, čini mi se blesavo izdvojiti samo jednu skladbu i pustiti je van kao singl. Srećom, od nas se to i ne očekuje.

Postoji i drugi način, a to je da se pokoja nova pjesma - a znam da ih imaš već hrpu napisanih i snimljenih - promovira na koncertima. A vi doista stalno svirate...
- I o tome sam razmišljao i bio u napasti da nove pjesme predstavljam na koncertima. No, znaš što bi se tada dogodilo? Pola sata nakon koncerta one bi se našle na YouTubeu i na telefonima te zapravo počele svoj život a da ih nisi ni objavio u onom finalnom studijskom izdanju. A tu su onda i prava koja pripadaju nakladniku i cijeli niz sličnih otvorenih pitanja.

Vi ste bend s golemim ”back katalogom”, dakle na lageru imaš gomilu pjesama koje publika i dalje želi čuti na koncertima. Baš kao i "Stonesi", jer barem četvrtina onih koji dolaze na njihove koncerte su klinci koji žele prvi put u životu čuti uživo opća mjesta poput ”Satisfaction” ili ”Sympathy For The Devil”... Koliko je to zapravo frustrirajuće? Je li teško pronaći motiv za sviranje hitova i standarda koje publika želi?
- Spomenuo si prije Petea Townshenda, pa ću se referirati na njega. Ona znamenita razbijanja gitare i bacanja bubnjeva u publiku koja su obilježila početne koncerte "The Who" nisu bila samo performans, već su imala i poruku: ovo se događa samo jednom. Odnosno poruku - naš večerašnji koncert je, bez obzira na izvedene pjesme, jedan i neponovljiv.

Volim razmišljati na takav način, volim naše koncerte s predvidljivim repertoarom gledati kao jednokratna događanja u kojima će se uvijek dogoditi nešto nepredvidljivo. Drugačije od onog što je bilo jučer ili što će se dogoditi sutra. Znaš, nismo mi muzičari nešto previše pametni, pa da znamo što točno i za koga radimo. To se vidi tek na koncertu.

I 'burevjesnik' i eklektik

"Prljavo kazalište" i ti kao autor imali ste netipičan početak. Prvi album je bio pionirski iskorak u punk, posve logičan za klince iz Dubrave, drugi album je bio neočekivani zaokret u ska i nešto što bi se danas nazvalo pop-punk, dok je ”Heroj ulice” umjesto novog vala za nadahnuće imao Springsteena i The Who... Dogodilo se tako da si istovremeno bio i ”burevjesnik” i eklektik prije negoli je to postalo svuda u svijetu ”in”?
- Mi smo bili naprosto klinci željni svega. Klinci koji su upijali sve oko sebe, no u tom te traženju mora i netko voditi. Imao sam sreću, pa sam bio među ljudima koji su me dobro vodili, poput našeg zajedničkog prijatelja Vladka Frasa, koji mi je ukazao na neke stvari koje zacijelo nikad sam ne bih percipirao. Recimo, da nije bilo Pike Stančića, ja nikad ne bih završio u Parizu i tamo gledao Madness i Selecter, a onda napravio ”Crno-bijeli svijet”.

Znaš da nikad nisam prihvaćao niti želio biti nedodirljiva zvijezda, nisam bio ”ja najveći” s gardom ”sad radim najbolju ploču na svijetu”, nego sam slušao što mi pametni ljudi imaju reći. I intuitivno prepoznavao neke stvari... Bilo je tu, rekoh, spleta nekih povoljnih, pa i nepovoljnih okolnosti. ”Heroj ulice”, koji je i tebi i mnogima danas jedan od naših najdražih albuma, nastao je jer je otišao Bogović, jer sam se preko noći našao u poziciji da moram pjevati. Album je nastao u trideset dana u neobičnim i za mene stresnim okolnostima, silom prilika singer-songwritera s bendom.

Kad se iz današnje perspektive gleda na početak "Kazališta", ti si kao autor i bandleader s jedne strane profitirao kao nova ikona domaće punk scene koja je bljesnula u realnom vremenu globalne punkerske eksplozije, a s druge si uletio na nezavidnu poziciju ”gurua” nove generacije koju su ti nametnuli mediji... Mnogi su stoga već ”Crno-bijeli svijet”, a posebno ”Heroja”, doživjeli kao izdaju punkerskih načela...
- To je točno i čini mi se da sam bio u poziciji u kojoj se nađu mladi perspektivni boksači. Znaš ono, dobar si u juniorima, pa te onda gurnu u stariju kategoriju gdje te ”razbiju” već u prvom meču... Srećom, rano sam se pomirio s time da je ovo javni posao na kojem te i nekritično hvale i pljuju.

Na određeni način slično se dogodilo i s pjesmom ”Mojoj majci” koja je zbog posve drugog konteksta postala neka rockerska inačica domoljubne budnice. Zbog toga mi se činilo da je, po meni sjajan, album ”Lupi petama i reci evo sve za Hrvatsku” bio i svojevrstan odgovor na jednodimenzionalno viđenje banda. Riječ je o, uvjetno rečeno, ”angažiranom” albumu koji također govori o onome što se događa u okruženju, kao što je to na posve drugi način govorio vaš prvi album?

'Švejkovski' odmak

- Pa, ono što smo željeli napraviti s tim albumom je jedan, nazovimo ga tako, ”švejkovski” odmak. Koliko smo uspjeli, ne znam... Još uvijek ne mogu sam sebi s ove distance racionalizirati i sabrati ono što smo radili petnaestak godina unatrag. Možda je ”Lupi petama” bio, kako veliš, angažiran album, no ja bih rekao da sam prije i poslije svega želio biti onakav kakvi su mi bili idoli: Springsteen, Townshend, Strummer...

Koliko pamtim, ni u jednom tekstu nisi imao eksplicitne političke stavove, no u privatnom životu si se jednom politički izjasnio davši podršku Nikoli Štedulu i njegovoj stranci?
- Pa, ni to nije imalo veze s politikom... Nikola Štedul je bio kućni prijatelj, veliki prijatelj mog pokojnog oca i tetka. Zapravo, moj jedini mentor kojem sam zahvalan za sve što sam od njega naučio bio je samo jedan: dr. Žarko Dolinar.

No, ta te politička epizoda za mnoge bespovratno smjestila u krug ”državotvoraca” slizanih s vlašću i u nišu tvrde desnice. Odatle i onaj grafit ”Đoni vrati se, Jajo nas jebe”...
- Ha ha ha... Čitao sam tada da sam miljenik Franje Tuđmana koji me prima kao englesku kraljicu, a ja sam čovjeka vidio samo par puta. O mom privilegiranom statusu najbolje govori i to da valjda jedini ja od svih muzičara imam upisanu samo jednu godinu radnog staža.

Jesi li bio ljut ili povrijeđen zbog toga?
Ma kakvi... Ako se baviš javnim poslom, moraš i na to biti spreman. Na tu izloženost i kritike gledao sam ”havelovski”. Pa Havela su najviše podjebavali njegovi prijatelji poput Hrabala i Menzela. Tko god me potkačio duhovito, nikad mu nisam zamjerio.

U tom su kontekstu bili i komentari nakon vašeg nastupa u Beogradu?
- Na našem nastupu na stadionu je zapravo kod organizatora koncerta inzistirao naš stari prijatelj i časni čovjek Peco Popović, na čemu sam mu naravno zahvalan, želeći valjda i sam da mi izađemo iz tih desničarskih priča i generaliziranja koje je posve besmisleno. Pa ovo je 2017. i suludo je da se stalno moraš od nečega posve besmislenog braniti. Koncert je bio baš OK, svirali smo stvarno dobro, publika je bila zadovoljna i sve je prošlo kako treba. A i zašto ne bi?

Zarazne bolesti

Rekao si da je novi album gotov. Izlazi li u ovoj godini?
- Svakako, album je snimljen, ostaje možda još nešto sitno dodati pa će vani vjerojatno u ožujku. Pustit ćemo jednu pjesmu kao najavni singl za radija, a onda pjesme svirati i na nastavku turneje. Plan je da odsviramo veliki koncert na ”Zagrebovu” stadionu u Kranjčevićevoj. Bilo bi sjajno kad bismo prije tog koncerta imali i jednu svirku za dvjestotinjak ljudi u prostoru u kojem smo i održali prvi koncert pa da ga žestoko ”otpeglamo” pod imenom "Zarazne bolesti", tim nesuđenim imenom "Prljavog kazališta". Nadam se da će se skupiti cijela stara ekipa pa da dostojno feštamo i obilježimo jubilej benda.

Specijalni popusti

Na portalu www.croatia-tickets.com raspoloživ je kontigent od 200 ulaznica koje možete kupiti uz specijalne popuste.

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>





[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/scena/showbiz/houra-pricalo-se-da-sam-miljenik-franje-tudmana-da-me-prima-kao-englesku-kraljicu-467522 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=293558cf81d377afb43e5debb2372321e989e5aa [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Houra%3A+Pri%C4%8Dalo+se+da+sam+miljenik+Franje+Tu%C4%91mana%2C+da+me+prima+kao+englesku+kraljicu...&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fscena%2Fshowbiz%2Fhoura-pricalo-se-da-sam-miljenik-franje-tudmana-da-me-prima-kao-englesku-kraljicu-467522 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fscena%2Fshowbiz%2Fhoura-pricalo-se-da-sam-miljenik-franje-tudmana-da-me-prima-kao-englesku-kraljicu-467522 )
[{"id":"2","value":"40 godina 'Prljavaca'"},{"id":"1","value":" "},{"id":"68","value":"2"}]
StoryEditorOCM
Showbiz40 godina 'Prljavaca'

Houra: Pričalo se da sam miljenik Franje Tuđmana, da me prima kao englesku kraljicu...

8. veljače 2017. - 21:55

Tko još ne zna za onaj podrugljivi zagrebački grafit iz ranih devedesetih: ”Johnny, vrati se, Jajo nas jebe”? Dvadeset godina poslije Johnny je i dalje ”tamo daleko” i posve izmješten u prostor nekritičke legende o ”dobrim starim vremenima”, a Jajo ovdje. No, što bi bilo da su nekoć davno Jajo i Johnny promijenili uloge? Da je Houra tamo negdje nakon ”Heroja ulice” spakirao kofere i odselio u Nizozemsku ili Kanadu, a Johnny ostao u balkanskoj dolini suza?

Odgovor je vraški izvjestan. Jer, još i prije početka devedesetih opus "Azre" bivao je sve opsežniji i opsežniji, a kreativni ”izlaz” sve tanji. Nimalo stoga ne sumnjam da bi nakon kakvog Štulićeva četverodijelnog diskografskog paketa s uglazbljenom ”Ilijadom”, ”Odisejom”, ”Mahabharatom” ili vikinškim sagama, gomila frikova odgoje...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 16:37