Scena Mozaik

dehidracija

Bez vode ne krećite na dulji put: najbolje je držati se nekoliko jednostavnih savjeta

dehidracija

Vrlo ozbiljna opasnost za zdravlje u ljetnim danima, naročito na visokim temperaturama, pogotovo u dugim i sporim kolonama gdje su česti i zastoji, jest – dehidracija.

Veće temperature izazivaju velike promjene u organizmu, dok pojačano znojenje dovodi do gubitka vode koju je potrebno nadomjestiti. Opasnost od dehidracije veća je tijekom vožnje u automobilu jer su u unutrašnjosti nerijetko temperature osjetno veće nego na otvorenom, a ako se ne provjetrava, postaje i zagušljivo.

Problem se djelomično može umanjiti korištenjem klimatizacijskog uređaja, kojim je opremljeno više od 90 posto novih automobila. Vrlo je važno na put ponijeti bocu svježe vode, koju je potrebno pohraniti na tamnom mjestu, poput pretinca ispred suvozača ili ispod sjedala.

Znakovi koji upućuju na početak dehidracije i više su nego očiti. Osjećaj suhih usta i žeđ prvi isplivaju na površinu, a slijede: glavobolja, umor, gubitak apetita i ubrzan puls. Sve su to upozorenja koja nam šalje tijelo zbog neravnoteže u organizmu.

Jedan od najboljih pokazatelja je i urin, koji nikako ne smije biti taman, nego gotovo proziran ili svijetložut. Ispijanje kave mnogima pomaže u održanju koncentracije, ali kofein dodatno ubrzava pojavu dehidracije pa je voda, uz kavu, obvezna.

Voda je od iznimne važnosti za ispravno funkcioniranje svih organa. Gubi se na nekoliko načina: mokrenjem, disanjem, znojenjem... Upravo je pojačano znojenje najčešći uzrok dehidracije, a stručnjaci preporučuju dnevni unos od dvije do tri litre tekućine, ovisno o tjelesnoj masi.

Pritom razni sokovi puni šećera, gazirana pića, kava ili, pak, alkoholna pića nikako nisu kvalitetan nadomjestak za vodu. Dodaci u njima kratkotrajno reduciraju žeđ, ali istodobno potiču još brže izlučivanje tekućine.

Najugroženije skupine su djeca i stariji. Prvi zbog toga što najčešće zaborave piti vodu, ali o tome trebaju voditi računa roditelji, a drugi zbog toga što se s godinama gubi osjećaj za žeđ pa je stoga najbolje ustaliti dnevnu količinu unosa vode, a prilikom napora ritam pojačati. Onima koji iz raznih razloga zaborave piti vodu najbolje je držati se nekoliko jednostavnih savjeta:

– uvijek uz sebe imajte bocu vode, 

– pripremite ukupnu dnevnu količinu vode koju biste trebali konzumirati i potrudite se do kraja dana popiti sve,

– pijte vodu prije obroka kako biste razblažili začinjenu hranu i donekle reducirali količinu,

– ispijanje čaše vode pretvorite u rutinu ili je kombinirajte s drugim aktivnostima, poput pranja zuba, užine, umivanja...

– ako vam okus obične vode nije primamljiv, dodajte nekoliko kapljica iscijeđenog limuna.

Naslovnica Mozaik