Scena Mozaik

KAPETANOVA KĆI

Bruna Bajić: Svojim ‘Modrim kavezom’ skinut ću stigmu s obitelji pomoraca

KAPETANOVA KĆI

‘More mi je kralo oca 30 godina’, veli magistrica filma, medijske umjetnosti i animacije

Kada sam počela snimati “Modri kavez“, jako malo ljudi je vjerovalo da će film biti izrealiziran. Iz, kažu, puno razloga. Prvo, na prvi pogled pomorstvo je više rezervirano za muškarce. Drugo, po putu mi je rečeno da je jako puno ljudi pokušalo snimiti nešto o pomorcima, ali niti jedan konkretni, neovisni projekt nije ugledao svjetlo dana.

Ipak, taj ključ za realizaciju koji od početka nosim u rukavu jest upravo činjenica da sam okusila ono što je važnije od same profesije pomorstva i onoga “očitoga“ svima, dakle sve ono što ta profesija krije – govori nam mlada splitska redateljica Bruna Bajić u vezi dokumentarca o “životu hrvatskih pomoraca, njihovih obitelji i svih pomoraca na svijetu koji dijele istu profesiju i sudbinu“.

Bruna Bajić je, zanimljivo, kći pomorskog kapetana kojega je, kako kaže, “more 30 godina ukralo obitelji“.

- Kao dijete, oduvijek sam nailazila na razne komentare na račun pomoraca i njihovih obitelji. Kada sam sazrela i shvatila da je ta stigma nešto što ti ljudi ne zaslužuju u većini slučajeva, odlučila sam se pozabaviti time.

Možda ljudi kad odrastu i ne vide nešto strašno u tome, ali stalni odlasci, promjene u obitelji, razdvajanje i sastavljanje kako neka kompanija odredi nije jednostavno ni za pomorce, ali ni za njihove najmilije. Godinu dana je trajalo istraživanje terena i probiranje priča i pokazalo se uistinu točnim ono što sam u srcu osjećala od početka.

Pomorstvo, pomorci, njihove obitelji i način života koji vode jest uistinu autentičan, stigmatiziran, parcijalno sagledan i javnost je prema tom pozivu zapravo stavila filter kroz koji promatraju život ljudi koji ostavljaju svoje obitelji zarađujući kruh sa sedam kora. Moja želja je skinuti taj filter i osjetiti drugu stranu priče. A i osvijestimo ono što je danas nezasluženo i često u drugom planu: emocije, empatiju, razumijevanje i otvaranje novih misaonih horizonata. To su stupovi na kojima leži “Modri kavez“.

Je li vam se osobna nota filma pokazala kao olakotna ili otegotna okolnost?

- Potpuno olakotna. Često sam razmišljala bi li mogla razmišljati i znati ono što znam kao dijete pomorca već 30 godina da nisam odrastala u takvoj obitelji. Osobno sam donijela kategorično “ne“ kao zaključak. Pitanja koja sam postavljala svojim sugovornicima, tople priče koje su se satkale u 12 čudesnih života i postavile okvir “Modrome kavezu“ nešto su što ste trebali znati izvući. A znati izvući znači znati pitati.

U ovom slučaju, znati pitati, znači živjeti tako dovoljno dugo da steknete pravo na takva pitanja, ali i uvid u puls kojim tuče srce pomoraca i njihovih obitelji. “Modri kavez“ se ne bavi obiteljima koje nisu uspjele preskočiti taj poziv i nadjačati ga, već obiteljima koje je ljubav, upornost, vizija i romantika držala na okupu čitavoga života. Pomalo sam idealist i u životu, tako da i “Modri kavez” plovi valovima ljubavi, povjerenja, povezanosti i časti. Teško je protiv sebe, a i nema razloga (smijeh).

“Modri kavez“ je potpomognut sredstvima Grada Splita i Hrvatskog audiovizualnog centra, no to očito nije bilo dovoljno jer vam je za dovršenje filma potrebno još sredstava pa ste pokrenuli tzv. crowdfunding kampanju?

- Sam nastanak i put “Modroga kaveza“ dug je već godinu i pol dana. Od istraživanja terena, biranja priča, sakupljanja autentične arhive stare od 10 do, nećete vjerovati, 40 godina, izrade platformi, Facebooka i web-stranice, iznenađenja koje ne smijem još ni otkriti, dislociranih snimanja, izrade autorske glazbe, foršpana, promotivnog videa, kao i rast i razvoj popratne izložbe slika producentice filma Žane Bajić, čineći pritom “Modri kavez“ ne samo dokumentarnim filmom, već kompleksnim i multimedijalnim projektom.

Uz “Modri kavez“, osim autorskog soundtracka na kojem radimo, pišem i knjigu “Redateljski memoari: Put u Modri kavez“ u kojoj ću se, među ostalim, pozabaviti i ovim vašim pitanjem. “Crowdfund“, kako i sama riječ kaže, platforma je za grupno financiranje, dakle prostor za prezentaciju projekta širokoj i referentnoj publici. Njezin prvi cilj, bar kad je u pitanju bio “Modri kavez“, nije bilo samo sufinanciranje, već uključivanje ljudi i potencijalne publike u sam projekt, a i prilika za mene, kao redateljicu, da bolje upoznam svoj projekt i postavim se prema njemu kao da ga vidim prvi put kako bi ga u potpunosti mogla predstaviti ljudima koji o “Modrom kavezu“ tada nisu znali ništa.

Koliko ste dosad skupili od željenog iznosa? Hoćete li uspjeti kompletirati film?

- “Modri kavez“ je nedavno uspješno zaključio kampanju i to nam je uvelike olakšalo postprodukcijske korake. Film će se bez dileme završiti do kraja, iako je zbog veličine projekta, premijerno prikazivanje odgođeno iz 2014. na proljeće 2015. Što se tiče postprodukcije, presretna sam da nam se pridružio i Studio Chelia iz Sarajeva, koji će se pozabaviti tonskim dijelom, ali i još puno zanimljivih suradnika i prijatelja “Modroga kaveza“, koje ćemo još malo skrivati. Veliki entuzijazam prati “Modri kavez“ od početka do sada i vjerujem da je to njegov glavni pokretač, a samo financiranje je nusproizvod takvog stava i pozitivne vizije i upornosti.

Kad bi se “Modri kavez“ mogao premijerno prikazati i gdje?

- “Modri kavez“ pripremamo i gradimo i sada je zapravo došlo do najzahtjevnijeg dijela projekta. Posložiti sve u jednu funkcionalnu i komunikativnu cijelinu. Ono što me izuzetno veseli jest to što on već sada, zahvaljujući socijalnim mrežama, čestom obraćanju javnosti, dobrom traileru i toplim ljudima koji nas prate od početka, ima svoju publiku. Uistinu se trudimo napraviti maksimum i projekt pustiti na slobodu kada bude u potpunosti za to spreman. Radimo mrežu festivala, možemo ga očekivati i na Festivalu mediteranskog filma u Splitu, a i Cineplexx je također naš partner.

Uistinu bih vam voljela reći koja će od svih manifestacija koje nas očekuju biti premijerna, ali to je informacija koju ni ja za sada nemam. Svakako proljeće je termin koji smo sebi zadali za cilj i vjerujem da ćemo do tada uspješno složiti našu modru puzzlu (smijeh).

Marko Njegić

Suradnja s ‘Marinom Frapom’

Otvara li vam vrata zvanje prve magistrice Filma, medijske umjetnosti i animacije na Umjetničkoj akademiji u Splitu, i tako olakšava prikupljanje sredstava za nove projekte?

- Svakako da je. Ali, mislim da tu nije stvar samo tog službenog naslova. “Hrvatska rapsodija: Maksim Mrvica“ je prikazan u studenome premijerno na HRT2, moj prvi dugometražni dokumentarac, “Modri kavez“ isto tako ispunjava sva zadana obećanja. S poslovnim suradnicima iz projekta u projekt imam predivnu suradnju, primjerice s “Marinom Frapom” koja je stala uz prvi dokumentarac, ali i uz moj srednjometražni igrani film i sada dugometražni “Modri kavez“. Mislim da najviše uspjeha donosi kontinuitet, predanost, odgovornost i korektnost.
Naslovnica Mozaik