Scena Mozaik

Kazališna ginekologija

Snošaja u ‘Grobnici’ (ni)je bilo

Kazališna ginekologija

Predstava ‘Grobnica za Borisa Davidoviča’ svjesno zamagljuje i miješa granice performansa i teatra. Tako i seksualni prizori ovise o trenutnoj dispoziciji izvođača - kaže redatelj Buljan

Je li to bio pravi ili fingirani seks, ostalo je visjeti u zraku nakon premijere predstave Ivice Buljana “Grobnica za Borisa Davidoviča” izvedene na festivalu Zadar snova prema djelu Danila Kiša.

Dramatična scena u kojoj glumac Stipe Kostanić s leđa “zaskoči” svoju partnericu, glumicu Aleksandru Janković, strgne najprije njoj pa sebi gaće, te se tako goli prepuste agresivnom “vođenju ljubavi” postala je predmet javne analize: je li bilo penetracije, odnosno pornografije?

Jesu li glumci ispred publike imali pravi snošaj in vivo ili je sve bila dobro odglumljena s(t)imulacija seksualnog odnosa? Priča kao stvorena za “kazališne ginekologe” možda bi ostala nezamijećena da sam redatelj Buljan nije dolio ulje na vatru izjavivši navodno da “seks u predstavi nije bio fingiran, nego stvaran”.

Golotinja, nasilje i seks odavno su sastavni elementi Buljanove kazališne poetike i “obračuna” s konvencijama i malograđanskom publikom, no da je bilo baš pravog seksa u toj prilično brutalnoj sceni, ne bi se baš zakleli. Ipak smo autora još jednom upitali: je li seks bio simulirani ili stvaran? Evo što nam je rekao:

Joseph Danan u knjizi “Između kazališta i performansa: pitanje o tekstu” nudi objašnjenje značenjskih bogatstava koje nudi priča poput Kišove “Grobnice za Borisa Davidoviča”. Sadomazohistički odnos revolucionara Davidoviča i Zinaide Majstner poslužio je kao jedan od dokaza o njegovoj amoralnosti.

Općeprihvaćena razlika između hepeninga kao autentičnog događaja kojeg čine samo sudionici, performansa kao jedinstvenog događaja s publikom u kojem je važan element iznenađenja, i teatra kao vježbama pripremljenog i kontroliranog “fake-akta” za publiku.

Predstava “Grobnica” svjesno zamagljuje i miješa granice performansa i teatra. Tako i seksualni prizori ovise o trenutnoj dispoziciji izvođača.”

Ivica Nevešćanin
LUKA GERLANC/CROPIX

Naslovnica Mozaik
Page 1 of 2FirstPrevious[1]2Last