Scena Kultura

DALMACIJA U FILMSKOM OKU

Marko Kapitanović, direktor Dalmatia Film Festivala: U Splitu vidimo potencijal za stvaranje hrvatskog Cannesa

DALMACIJA U FILMSKOM OKU
Posljednjih godina je puno uspješnih inozemnih filmskih i TV produkcija snimano na području Dalmacije, a mi želimo ići korak dalje i ostvariti svjetski hit koji ne bi bio samo snimljen u Dalmaciji i Hrvatskoj, nego bi za njih bio direktno vezan svojom pričom i radnjom. Ovogodišnji program je samo uvod jer za naredne godine pripremamo neka velika iznenađenja. Vidimo potencijal filmske i kulturne manifestacije koja bi pripadala popisu godišnjih događanja koja se ne smiju propustiti. O značenju takvog događanja za grad Split i Splitsko-dalmatinsku županiju ne trebamo ni govoriti.

Dalmatia Film Festival je krenuo iznimno ambiciozno. Prvo izdanje festivala 2016. odvijalo se u čak dva grada, Pirovcu i Omišu. S direktorom Markom Kapitanovićem i uigranom ekipom DFF nastavlja još ambicioznije pa se do ovogodišnjeg trećeg izdanja broj gradova podvostručio, odnosno Pirovcu i Omišu pripojeni su Sutivan i Split.

Idemo li tom logikom, hoće li DFF ako ne iduće, onda 2020. godine okupirati šest ili osam dalmatinskih gradova?
- Već samim svojim nazivom, DFF je zamišljen kao festival cijele Dalmacije, pa stoga nije strogo vezan za jednu lokaciju, nego se sa svakim izdanjem može širiti ili mijenjati. Plan nam je za sada ostati u četiri grada s glavnim programom i dogovoriti gostovanja po drugim mjestima širom Dalmacije. Interes za naš festival je sve veći i mnogi gradovi nam šalju upite i pozive, što je pokazatelj da smo na dobrom putu i da je prepoznata kvaliteta onog što radimo.

Koliko logistički nije lako organizirati festival na nekoliko različitih lokacija?
- Svakako je izazov organizirati festival na taj način, pogotovo jer svakom gradu želimo pružiti nešto unikatno u vidu različitog filmskog programa, novih gostiju i popratnih sadržaja. Primjerice, u Pirovcu festival ima svoje spomen ploče na gradskoj šetnici. Svake godine, dodaje se nova spomen ploča s logom i naslovom pobjedničkog filma. To je samo jedna od specifičnosti kakve želimo stvoriti u gradovima u kojima se održavamo, kako bi izgradili zanimljiv i prepoznatljiv brend ne samo za cijeli festival, nego i za svaki grad.

Je li se raznolikost lokacija pokazala kao prednost DFF-a u odnosu na druge festivale?
- Mislim da nam širok raspon lokacija i datuma održavanja daje izvjesnu fleksibilnost pri sastavljanju programa, prikazivanju velikog broja filmova i ugošćavanju njihovih autora koji nas žele posjetiti.

Svakako u prednosti DFF-a spada produkcija vlastitih (zasad dokumentarnih i promotivnih) filmova, što ne radi nijedan festival...
- Filmski festival je jedan korak ka ostvarenju višeg cilja, a to je poticanje i jačanje filmske produkcije u Dalmaciji i doprinos kulturnom razvoju Splitsko-dalmatinske i Šibensko-kninske županije i Hrvatske u cijelosti. Ne smijemo zanemariti ni filmski turizam koji je zadnjih godina u sve većem porastu. Festival za sada radi dokumentarne i promotivne turističke filmove, a razvijaju se i brojni drugi projekti.

Jedan od njih je dugometražni igrani film koji bi se snimao na području Dalmacije kao međunarodna koprodukcija, s inozemnim glumcima i na engleskom jeziku. Riječ je o psihološkom trileru s elementima horora, različitom od tipičnog hrvatskog filma, a opet svojom radnjom i prelijepim lokacijama u cijelosti vezanom za Hrvatsku.

Posljednjih godina je puno uspješnih inozemnih filmskih i TV produkcija snimano na području Dalmacije, a mi želimo ići korak dalje i ostvariti svjetski hit koji ne bi bio samo snimljen u Dalmaciji i Hrvatskoj, nego bi za njih bio direktno vezan svojom pričom i radnjom. Moram spomenuti i da će festival od iduće godine organizirati natječaj za filmske ideje i scenarije, uz mogućnost “pitchinga“ i konzultacija s vrhunskim filmskim profesionalcima iz Hrvatske i inozemstva. Takvim djelovanjem želimo olakšati mladim filmskim autorima da dođu do mogućnosti i sredstava za realizaciju svojih projekata.

Vi ste takoreći najmlađi filmski festival u Hrvatskoj. Koliko vam se teško izboriti za mjesto pod suncem u smislu filmova, publike itd.?
- Svaki početak je težak, pogotovo kad je na raspolaganju tek mali djelić sredstava što ga imaju festivali s višegodišnjim stažom. Glavni problem s kojim se za sada susrećemo je manjak sredstava za adekvatni marketing, no to je nešto na čemu aktivno radimo za iduću godinu. DFF je nastao uz golem trud, odricanja i entuzijazam ekipe koja čvrsto vjeruje u ovo što radi. Drago mi je da se taj trud počeo sve više prepoznavati. A s velikim brojem festivala u nas može profitirati ponajviše publika kojoj se nudi izbor i raznolikost.

Pa ipak, već ste dvaput uspjeli filmofilima omogućiti ekskluzivne hrvatske premijere novih filmova talijanskog redatelja Paola Genovesea (“Potpuni stranci“, “Pazi što želiš“), a pamti se i premijera Refnovog “Neonskog demona“ odmah na prvom izdanju DFF-a...
- Od samog osnutka smo inzistirali na tome da osiguramo ekskluzivne premijere i razvijamo suradnju i partnerstvo s drugim festivalima, distributerima i producentima. Tako ove godine imamo ukupno 11 hrvatskih premijera dugometražnih filmova, a preko 90 posto kratkog i dokumentarnog programa DFF-a također čine filmovi koji se po prvi put prikazuju u Hrvatskoj.

Genovese je već sad postao kućni redatelj DFF-a, može li postati i gost? Kakva je šansa da ga vidimo u Dalmaciji?
- “To je izvedivo“, rekao bi glavni lik iz Genoveseovog novog filma “Pazi što želiš“. Genovese je svakako jedan od gostiju koje vidimo na idućim izdanjima DFF-a, a dogovaraju se i brojna druga imena. Izuzetno nam je drago ugostiti filmaše iz cijelog svijeta i dobijamo skoro svakodnevne upite vezane za posjete festivalu, pogotovo od strane autora čije filmove imamo na programu.

Ove godine smo u Pirovcu i Omišu ugostili redatelje i producente iz Indije, Ukrajine, Velike Britanije i Australije koji su nas napustili s izuzetno pozitivnim impresijama o festivalu, prirodnim i kulturnim ljepotama i filmskim potencijalima Dalmacije i cijele Hrvatske. U Splitu također očekujemo nove goste iz Indije, Italije, Slovenije i drugih zemalja. Voljeli bi da mnogi gosti festivala nakon boravka požele realizirati neki od svojih idućih projekata baš u Hrvatskoj.

Treće izdanje festivala se bliži kraju, možete li podvući crtu uoči DFF-a u Splitu? Kako se Sutivan uklopio u postaje DFF-a? I kako će se uklopiti Split?
- Mnogi festivali dostignu određeni nivo i stagniraju iz godine u godinu, a nama to nije u interesu. Ove godine smo napravili jedan značajan iskorak, ali to je tek početak. Cilj je da DFF postane tradicionalan događaj koji će ubrzo poprimiti snagu i prepoznatljivost van granica Hrvatske. U Sutivanu su postavljeni temelji za vrlo kvalitetnu i dugoročnu suradnju, a što se Splita tiče, program će se tijekom pet dana, od 28. kolovoza do 1. rujna odvijati u kinoteci “Zlatna vrata“, uz dodatne programe u Klubu Zona. Stoga koristim priliku da se zahvalim Vladi Ercegoviću iz “Zlatnih vrata“ i Goranu Biličiću iz Kluba Zona što su nam izašli u susret.

Ovogodišnji festival u Splitu je bogat kvalitetnim filmovima, s ukupno 53 naslova na repertoaru, ali rekao bih da je to tek uvod jer za naredne godine pripremamo neka velika iznenađenja. Mogu samo reći da u Splitu vidimo potencijal za stvaranje hrvatskog Cannesa, filmske i kulturne manifestacije koja bi pripadala popisu godišnjih događanja koja se ne smiju propustiti. O značenju takvog događanja za grad Split i Splitsko-dalmatinsku županiju ne trebamo ni govoriti.

Naslovnica Kultura