Scena Kultura

PERFORMANS NA OTVORENOM

Francuska urbana koreografkinja plesom podsjetila Splićane na arhitektonsku ljepotu kompleksa Koteks - Gripe

PERFORMANS NA OTVORENOM
Julie Desprairies
Julie Desprairies
Performans na Koteksovim površinama
'C'est balneaire/Kupalica' je jedan od njenih prvih radova

Francuska urbana koreografkinja Julie Desprairies boravila je ovih dana u Splitu i svojim umjetničkim angažmanom podsjetila na arhitektonski značaj sportsko-prodajnog kompleksa Koteks Gripe. Autorica koja već gotovo dvije dekade realizira koreografske projekte "in situ" u našem gradu boravila je na umjetničkoj rezidenciji udruge "Slobodne veze", a njezin pilot-projekt sastojao se od dvije radionice s plesačima i građanima amaterima na Koteksovim površinama, te projekcije njezinih filmova u Kino klubu Split.
 

Osim građana dobrovoljaca, na njezinu projektu surađivali su i umjetnici raznih profila iz Splita


Koreografkinji s pariškom adresom ovo nije prvi boravak u Splitu, jedan od njezinih ranih, mladenačkih radova "C'est balneaire/Kupalica" realiziran je upravo ovdje u sklopu međunarodnog ljetnog festivala "Grlimo se morem" 2001. godine, a radi se o urbanoj koreografiji za gat sv. Nikole kod Lučke kapetanije. Julie Desprairies u Split se vraća u sklopu projekta "Motel Trogir" i otvara ovogodišnji ciklus rezidencija kojima je cilj kroz umjetničke intervencije (re)evaluirati modernističko prostorno i arhitektonsko naslijeđe jadranske obale.

 

 

Francuska umjetnica u Splitu je radila performans "Kupalica" na Gatu svetog Nikole 2001. godine

 

 

Koreografija i arhitektura

- Tri stvari me zanimaju kad je riječ o splitskom Koteksu: kvaliteta javnih prostora koji su veliki, raznoliki i u relativno dobrom stanju, mješavina mogućih korištenja s obzirom na to da se tu nalazi parking, sportski centar te ugostiteljski objekti, dakle i javni i privatni sadržaji, te posebice pozicija Koteksa, s pogledom na more, u odnosu na nas, u odnosu na tijelo – kazala nam je Julie Desprairies, koja interes za modernističku arhitekturu, u ovom slučaju za ostvarenje arhitekata Slavena Rožića i Živorada Jankovića (1979. – 1981.) afirmira kroz svoje primijenjene koreografije. Osim građana dobrovoljaca, na njezinu projektu surađivali su suvremena plesačica Margarita Vuko, performerska udruga ROOM 100 i Antonija Kuzmanić, snimatelj Tonći Batalić Kranjčević iz Kino kluba Split, te fotografkinja Lucija Bosančić.
U Kino klubu Split prikazani su kratkometražni film "Pet dozvoljenih pogleda na Courtillières" Julie Desprairies i Vladimira Leona, koji problematizira jednu specifičnu stambenu zgradu u zapuštenoj zoni sjeveroistočnog Pariza, te "Arhitekt iz Sans-Gaudensa" francuskog redatelja mlađe generacije Serge Bozona u suradnji s Julie Desprairies, fikcijski kratkometražni uradak o arhitektu malenih zdanja u francuskim Pirinejima.

Afirmacija urbanih zona

Udruga "Slobodne veze" bavi se suvremenim umjetničkim praksama i djeluje od 2009. godine, osnovale su je Nataša Bodrožić, Ivana Meštrov i Tonka Maleković, a ima za cilj afirmirati određene urbane zone, određene građevine ili prostorne kontekste koji se vezuju za modernizam na Jadranu. Prije četiri godine pokrenut je projekt "Motel Trogir", koji je i dalje otvoren.
- Što se tiče Koteksa, prošle godine smo uputili poziv umjetnicima i performerima za sudjelovanje u projektu, pa su Siniša Labrović i Đildo Bavčević izveli performativne intervencije oko Koteksa, a Katarina Duda je napravila videofilm, prikazan na Festivalu mladih u Tirani - priča povjesničarka umjetnosti Ivana Meštrov. - Ideja nam je nastaviti suradnju s umjetnicima, a priprema se i prva knjiga o Koteksu, povijesna i teorijska valorizacija ovog prostora, na kojoj će surađivati povjesničari i teoretičari arhitekture – najavljuje ona.

 

 

Naslovnica Kultura