Scena Kultura

IKS festival

Vrisak suvremenog teatra u Splitu od 3. do 12. rujna

IKS festival

Ovogodišnja će selekcija prikazati neke od aktualnih hitova suvremenog europskoga kazališta

IKS festival, međunarodni festival suvremenoga kazališta, od 3. do 12. rujna ispreplest će gradsku mrežu pozornicama. Drugo izdanje festivala suvremenoga kazališta održat će se na nekoliko pozornica: u amfiteatru Multimedijskog kulturnog centra, Domu mladih, Gradskom kazalištu lutaka, Gradskom kazalištu mladih, Galeriji umjetnina i u Dioklecijanovim podrumima u kojima će se, u suradnji s festivalom “Perforacije”, održati Noć performansa.

Ovogodišnja će selekcija u sklopu projekta “Putevima kazališta inovacije na Mediteranu” prikazati neke od aktualnih hitova suvremenog europskoga kazališta, s posebnim naglaskom na Italiju i Španjolsku. Ovogodišnji kazališni program počinje predstavom “Too late!” poznate talijanske kazališne skupine Motus, specifičnim iščitavanjem Sofoklove “Antigone” kroz igru talijanske glumice Silvije Calderoni i srpskoga glumca Vladimira Aleksića.

Motus je cijenjena talijanska istraživačka kazališna skupina koja je od 1991., zajedno s idejno srodnim ansamblima (Fanny & Alexander, Teatrino Clandestino i Masque Teatro), iscrtavala krug nove kulturne scene koja se žestoko opirala srednjoj struji kulture, a danas zaokružuje ono što već nazivamo fenomenom novoga talijanskog kazališta, odnosno specifično alternativno kazalište koje je nastalo u supkulturi napuštenih urbanih toposa, squotova i “okupiranih” prostora sjeverne talijanske regije Emilia Romagna. IKS festival pokreće projekt “Putevima kazališta inovacije” u kojemu predstavlja i španjolsku skupinu Erre que erre s plesnom predstavom “Hoogerman”.

Bit će predstavljena i selekcija festivala “Inteatro” iz Ancone, važnog središta talijanske eksperimentalne umjetnosti s dugom praksom promocije i distribucije suvremenih izvedbenih praksi. “Okosnica projekta ‘Putevima kazališta inovacije na Mediteranu’ jest održivost suvremene kazališne scene u kontekstu lokalnog i regionalnog razvoja na području Dalmacije. Želja nam je svake godine kvalitetnim programom, koprodukcijama i prezentacijom stvoriti platformu preko koje želimo educirati i senzibilizirati lokalnu splitsku publiku u pogledu raznovrsnosti suvremene europske kazališne umjetnosti, s posebnim naglaskom na mediteranske regije, Italiju i Španjolski, s kojima dijelimo slične običaje i vrijednosti”, kaže Nela Sisarić, direktorica IKS festivala.

‘Predstava u stanu’

Istodobno s mediteranskim programom, u predstavljačkom su kontekstu i dvije srpske produkcije – “Predstava u stanu”, mladog redatelja Marka Manojlovića, i nova produkcija Parobrod teatra, centra za nezavisnu kulturu u Beogradu, “U samoći pamučnih polja”. Šestog rujna na sceni amfiteatra gostovat će kazalište Hotel Bulić, u čijoj je produkciji postavljeno djelo prema tekstovima Antonina Artauda, nova uspješnica redateljice, glumice i producentice Senke Bulić.

“Ovaj spoj suvremenoga glumačkog izraza, plesa i glazbe, kojim trojac Senka Bulić, Ivana Jozić i Damir Martinović Mrle oživljavaju Artaudovu filozofiju buke i teatra tijela, potpune slobode i kreacije, nikako ne smijete propustiti”, najavljuje vodstvo IKS festivala. Istraživačko kazalište Teatar Rubikon najavljuje, kako je to formulirano, queer katoličku dramu “Coito ergo sum”, opjevavanje u opernoj formi “Filozofije u budoaru” Markiza de Sadea, kažu, kao doprinos ulasku Hrvatske u Europsku uniju. Kroz fraktalnu filozofiju približava mu se i splitski “Fraktal falus teatar” s projektom “Victimize“, koji istražuje “odnos zapadne kulture prema patnji, te odnos zlostavljanih i zlostavljača, postavljajući na scenu istinite priče i događaje”.

IKS festival čine i tribine: o tome koliko je Očevidnik kazališta pospješio kazališnu praksu, njezinu izvrsnost na hrvatskoj sceni, o njegovoj primjeni i nedostacima govorit će se na tribini u Domu mladih 10. rujna, u 19, na sceni amfiteatra. Tribina se organizira u suradnji s internetskim portalom Teatar.hr i Mrežom izvedbenih umjetnosti kroz festival “Perforacije”. Potonje donose i dva rezidencijalna projekta umjetnika Marka Markovića i Antonija Grgića te umjetnički događaj “Noć performansa” koji će predstaviti lokalne splitske umjetnike, ali i umjetnike iz šire hrvatske regije.

Plesna decentralizacija kulturne proizvodnje i distribucije provodi se u sklopu projekta “Nomad on the road” (Nomadska plesna akademija) s partnerom “Danima suvremenog plesa Varaždin” i imat ćemo priliku vidjeti novi rad mlade koreografkinje i plesačice Ine Sladić. Predstava “Šuma drvo skoro skroz”, kolektiva SKROZ, bit će postavljena u GKM-u, a riječ je o obradi kultne knjige američke underground autorice Nin Andrews ‘The Book of Orgasms’ i postavlja pitanje: Može li jedan orgazam promijeniti tijek ljudske povijesti? Inače, karte se mogu kupiti u staroj Gradskoj vijećnici svaki dan od 18 sati.

Jakov KOSANOVIĆ

Anarhoidni Varoš

Alternativna umjetnost, ona koja se bori protiv logocentričnosti i ideologije, a zagovara istraživanje i razvoj, progovara i off-scenom u koju smo ove godine uvrstili “DADAnti”, udrugu za razvoj eksperimentalne umjetnosti s posebnim ciljem “Odlučna bitka za genij Splita!”, i anarho-scenu Darka Pivca, aktivista i umjetnika popularnog ratnog Bountyja s predstavom “Anarh 1904. – 2012.”. Ta će predstava zasigurno probuditi živopisan duh specifičnog kvarta, starog splitskog naselja Varoša, i progovoriti o životu današnjeg puka, onog suvremenog, radikalnog, a u predstavi ćemo govoriti o NATO-u, EU-u i religiji − najavljuje Nela Sisarić.

Naslovnica Kultura