Prilozi Prostorija

kul stolice IZ VIROVITICE

Arshany je zavela Milano, a Danielle osvojila Austriju

kul stolice IZ VIROVITICE
Kada je u travnju hrvatska dizajnerska “delegacija”, pod “palicom” Centra za dizajn Hrvatske gospodarske komore, nastupila na Milanskom tjednu dizajna s izložbom “Solid Acts – Design from Croatia”, među 32 rada od 30 naših autora, bili su izloženi i dijelovi kolekcije “Arshany” koju potpisuje virovitički arhitekt Krunoslav Kovač.

Dio dizajna “Arshany” čini i stolica izrađena od grubog drva i kombinirana s debelim staklom – što je osnovna karakteristika cijele kolekcije – koja je osvojila posjetitelje milanskog tjedna dizajna, a već treću godinu zaredom ona je zaštitni znak zagrebačkog salona Ambienta.

Dizajn “Arshany” jednostavno bismo mogli opisati kao kombinaciju slavonske tradicije i modernog stakla. Kako je nastao taj spoj, objasnio nam je sam autor Krunoslav Kovač.

Inspiracija

− Živim i radim u Virovitici, na granici između Slavonije i Podravine, podno Bilogore, a u blizini Papuka i čuvenih Repaških šuma uz Dravu. To je podneblje zdravog i nezagađenog okoliša, bogate šume hrasta, bukve, jasena… Blizina tih prirodnih dragocjenosti inspiracija su za moje radove.

Mislim da to bogatstvo treba promovirati na tržištima koja cijene prirodne materijale. Nažalost, ili nasreću, to su pretežno strana tržišta, Njemačka, Austrija, Švicarska, Francuska, Engleska...

Živite u Virovitici, tamo radite, pa ipak izlažete u Milanu, dospjeli ste do Austrije... a sve iz − Virovitice. Ograničava li vas to u poslu?

− Udaljenost od metropole i većih centara djeluje pozitivno jer mi je sve nadohvat ruke, izvor sirovine, tvrtke s kojima surađujem...

Stolica “Arshany” je dio programa WG. Dizajn stolice temelji se na neobičnom spoju stakla i orahova drva. Dosadašnji pristup kombiniranja drva i stakla doslovno je preokrenut naopako. Prirodni materijal, drvo, u svom izvornom obliku u direktnom je kontaktu s čovjekom, a hladno staklo je nosiva lagana transparentna konstrukcija.

Promatrajući prostor opremljen programom WG, može se uočiti da prostorom dominira drvo koje lebdi na transparentnom staklu. To je vrlo zanimljiv ugođaj u interijeru. Drvo mi je primarno, a staklo sekundarno. Oblikovanje prati snažnu strukturu drva – god, što naglašava izvornost prirode.

Stolica je, kako smo već rekli, privukla pažnju u Milanu.


− Svojim neobičnim dizajnom pobudila je prilično zanimanje stručne javnosti te je nagrađena srebrnom plaketom “Mobil optimum” i već je treću godinu zaštitni znak sajma Ambienta.

Često koristite drvo i oblikujete ga tako da djeluje vrlo “moćno”.

- Program “Arshany” dio je kolekcije namještaja čiji se koncept zasniva na autentičnom materijalu – dobro očuvanom hrastu – nekada sastavnim dijelovima građe tradicijskih seoskih kuća i štala Podravine. Oblikovanjem je naglašeno svojstvo oporabljenog drveta i ljepota nedostatka u strukturi drveta nastalim kroz desetljeća. U proizvodnji je korišten jednostavan tehnološki proces s velikim udjelom ručne izrade, te prirodni uljni premazi.

Komoda iz kolekcije “Arshany” bila je izložena ove godine na Milanskom sajmu na štandu Centra za dizajn HGK čiji sam aktivan član. Postigli ste suradnju s proizvođačem iz Pitomače SEnD opet Slavonija, opet Virovitica..., a i vaše stolice “Danielle” proizvode se u Orahovici. To znači da je i kod nas ipak moguće i dizajnirati i proizvoditi.

- Tvrtka s kojom imam odličnu višegodišnju suradnju je “Hrastico” iz Pitomače, u Podravini, s kojom sam realizirao stolicu i program WG i kolekciju “Arshany”. To je mala tvrtka s 20 zaposlenih izvrsnih majstora, specijalistima za izradu namještaja od masivnog drveta. Druga tvrtka s kojom sam također u izvrsnom poslovnom kontaktu je “Ciprijanović” iz Orahovice (Slavonija). To je tvrtka s 200 zaposlenika, vrlo suvremeno tehnološki i kadrovski opremljena te u cijelosti izvozno orijentirana.

Misija dizajnera

- Za tvrtku “Ciprijanović” sam izradio dizajn stolica “Danielle” čiji je najveći kupac “Leiner” iz Austrije s lancem od 21 robne kuće. Misija produkt dizajnera je osmisliti proizvod koji će imati uporabnu vrijednost na stranom i domaćem tržištu u većoj produkciji. Dizajner mora vrlo dobro poznavati tehnološko-kadrovske mogućnosti tvrtke za koju radi, zatim poznavati tržište. S vlasnicima tvrtke “Hrastico” i “Ciprijanović” uspostavio sam odličan prijateljski i poslovni odnos koji je ključ našeg zajedničkog uspjeha.

Jeste li ikada pokušali raditi s nekim umjetnim materijalima?

- Kao što sam rekao, dizajner mora poznavati tehnološke i kadrovske potencijale tvrtki. Tvrtke s kojima radim specijalizirale su se za proizvodnju namještaja od drva. S našim vrijednim drvom nastojimo stvoriti prepoznatljive hrvatske proizvode. Napomenuo bih da svi proizvodi koje radim s te dvije tvrtke imaju sva ekološka obilježja.

Dobili ste mnoge nagrade, na koju ste najponosniji?

- Najponosniji sam na prvu nagradu međunarodnog natječaja J.E. Austin Associates za program namještaja koji se prodavao u britanskom lancu robnih kuća “John Lewis”; program sam izradio u suradnji s dizajnericom Rominom Radović.

Što trenutno radite?

- Osim dizajnom namještaja, bavim se i osmišljavanjem idejnih projekata. Trenutno radim na konceptu regionalnog sjedišta pčelarstva i zdravstvenog turizma.

                                           olgica ivić grizelj, foto: Srđan Vrančić / CROPIX, privatna arhiva


Naslovnica Prostorija