Prilozi Auto moto

savjetujemo

Šteta od tuče: izbjegnite financijski fijasko uz auto kasko

savjetujemo

Kratkotrajno nevrijeme u vidu tuče ili grada, kakvo je tijekom ovog ljeta u nekoliko navrata zahvatilo različite dijelove unutrašnjosti, oštetilo je veći broj automobila. 

Srećom Dalmaciju su zaobišle vremenske nepogode te vrste, ali se još dobro sjećamo snažne tuče koja je točno prije dvije godine poharala uže splitsko područje, nakon čega su uslijedila pitanja oko toga tko ima pravo na naknadu štete, obilazak osiguravajućih kuća u potrazi za informacijama, ali i hitni popravci ulupljenog lima, te oštećenih staklenih površina.

I laiku je jasno da su štetni događaji izazvani na automobilu tučom ili ledom vrlo učestali i da znaju prouzročiti dosta velike štete na vozilu. Vozačima novijih automobila kasko osiguranje dolazi kao normalna stvar (do pet godina starosti), čak i ako nisu kupljeni na leasing, a što je najvažnije mirni su zbog takvih štetnih događaja.

Za razliku od vlasnika koji nemaju automobilski kasko, u slučaju iznenadnog nevremena praćenog tučom, vlasnici kasko osiguranja ne moraju brinuti tko će im namiriti nastalu štetu. Ponekad svjedočimo iznenadnim provalama kiše i tuče, gdje vlasnici svoja vozila, u najvećem broju slučajeva bez kasko osiguranja, pokušavaju “spasiti” na različite načine bezglavo jureći i panično tražeći zaštitu od ledenih padavina. Skrivaju ih ako je moguće ispod obližnjih stabala, nadvožnjaka, prolaza ispod zgrada... Ali najveći horor je kada tuča “zaspe” pojedine dijelove autoceste, jer tada nastaje opća panika.

Mnogi svoja vozila zaustavljaju u zaustavnim trakama, a oni koji imaju sreće da su blizu nadvožnjaka jednostavno se parkiraju ispod i čekaju prolazak nevremena. Ovog ljeta, doduše na dionici autoceste Zagreb – Rijeka (A6), kompletan promet u oba kolnička traka bio je blokiran na nekoliko minuta jer su se vozači toliko uplašili za svoje živote, ali i za svoje limene ljubimce, pa su tijekom tuče stali nasred ceste. Srećom, nije se dogodilo ništa ozbiljno jer su svi bili na oprezu, ali opet se postavlja pitanje sigurnosti i jesu li važniji ljudski život ili lim i staklarija samog vozila.

Uglavnom, nakon iznenadnih padavina u obliku tuče (grada), vlasnici oštećenih vozila na kraju vrlo često završe kod autolimara, koji ravnaju lim njihova auta, izvlače udubine nastale udarima tuče ili u najgorem slučaju u autostaklara, koji im “krpaju” ili mijenjaju razbijene staklene dijelove. Kod tuče ne vrijedi pravilo da će male kuglice leda napraviti malu štetu, a velike veliku. I mala tuča može napraviti veliku štetu u obliku šiljastih rupa, a razlog je jaki vjetar koji kuglicama daje ubrzanje od 100 km/h i pretvara ih, gotovo bi kazali, u metak.

Da nema vjetra, male kuglice bi se odbijale od karoserije i padale na tlo bez štetnih posljedica po lak i lim. U svakom slučaju “platit” će lim, ali što onda napraviti. Oni koji imaju kasko osiguranje vozila prijaviti će štetu osiguravajućoj kući s kojom imaju ugovorenu policu, a koju će onda procijeniti procjenitelj. Nakon toga put ih vodi kod limara, koji će ispraviti udubljenja na karoseriji bez nanošenja novog sloja laka. Slična je situacija i s vlasnicima koji nemaju kasko osiguranje, ali koji sami morati platiti nastalu štetu.

Stoga smo otišli do jednog splitskog servisa kako bi se raspitali o uklanjaju “ožiljaka” nastalih od tuče. Specijalist za takve štete pomno će pregledati automobil te označiti sva oštećenja i tragove, od najsitnijih točkica do najvećih udubljenja, napraviti kalkulaciju i konačnu cijenu popravka. Majstor nam je objasnio postupak kod udubina na krovu ili poklopcu motora, gdje postoji mogućnost prilaska s unutarnje strane. Udubine se saniraju posebnim željeznim polugama pritiscima s unutarnje strane, a uz pomoć posebnog svjetla kontrolira se učinak.

Ako je udarce dobio dio automobila kojem se ne može pristupiti s unutarnje strane, poput nosača krova, rupe se izvlače uz pomoć vrućeg silikona i čepića različitih veličina. U slučaju da ravnanje ide u “plus”, odnosno ako je udubljenje više izvučeno nego što treba vraća se nazad laganim udarcima finim čekićem. Ako udubljenje nije poravnato do kraja, odnosno ostalo je u “minusu” postupak sa silikonom i čepićima se ponavlja. Nakon obrade svih oštećenja, slijedi fino poravnavanje s većim ili manjim čekićima i sličnim alatima, a potrebe za lakiranjem nema.

Veći je problem ako je tuča oštetila vjetrobransko ili stražnje staklo. Tada nema druge nego pravac u autostaklara, koji će pokušati spasiti staklo posebnim postupkom krpanja oštećenog dijela, ako se radi o manjem oštećenju. U suprotnom trebat će potpuna izmjena stakla, koja će koštati puno više. Stoga da ne bi doživjeli financijski fijasko najbolje je imati auto kasko!

 

Kako zaštititi limenog ljubimca od tuče

Ako vas nevrijeme praćeno tučom ili gradom, koji može biti veličine od zrna soli pa do loptice za golf ili čak i veće, zatekne na cesti, najpametnije je, ako je moguće, skloniti automobil ispod nekog drveta ili nadvožnjaka. Međutim, ako vas je tuča koja ide s kišom i obično jakim vjetrom uhvatila negdje na čistini, najbolje je zaustaviti automobil i pričekati da se nevrijeme smiri.

Naime, tuča uvijek pada nošena vjetrom i pod određenim kutom, pa će vozilo ako stoji na mjestu “dobiti” samo s jedne strane. U protivnom, ako pokušavate naši odgovarajući zaklon i vrtjeti se na sve strane, automobil ćete izložiti udarcima sa svih strana, što može izazvati još veću štetu i probleme. Istodobno, ne pokušavajte izlaziti iz vozila jer bi mogli dobiti i poneku “bubotku” po glavi.

 

Naslovnica Auto moto