Prilozi Auto moto

'Policija, slijedi me'

Na autocesti najbolje je voziti po zakonski propisanim ograničenjima, ali može se voziti i brže, čak i do 160 km/h, a da vas policija ne kazni. Kako?

'Policija, slijedi me'

Vožnja autocestom u pravilu je najsigurnija jer se vozi u jednom smjeru, i u dvije trake, od kojih je jedna preticajna. Zakonski dopušteno ograničenje na našim autocestama je 130 km/h, osim ako drukčije nije propisano.

Autocestom se često vozi iznad zakonski dopuštene brzine, a budući da na našim autocestama još uvijek nema kamera koje bilježe prekoračenje brzine, trenutno su policijski „presretači“ jedini lijek za brze i žestoke na papučici gasa.

Uglavnom, radi se o automobilima poput Mercedesa C-klase, BMW-a serije 3 i Audija A4, a tu zna zalutati i pokoji Passat, naravno svi sa snažnim agregatima i bez ikakvih oznaka. Njih je teško uočiti, naročito po noći ili za vrijeme velikih gužvi na autocesti. Jednostavno normalno voze iza vozila koje se kreće brzinom većom od dozvoljene i samo u određenom trenutku uključe uređaj za snimanje brzine.

U pojedinim momentima čovjek se uživi u vožnju autocestom i ako pri tom ima dobro, snažno i pouzdano auto, za tren oka prekorači zakonski propisano ograničenje brzine. I kad se najmanje nadate, ispred vas se pojavi policijski automobil s civilnim tablicama i bez oznaka, s upaljenim displejom „Policija, slijedi me“.

Odmah znaš da je vrag odnio šalu i da si prekoračio dozvoljenu brzinu. Postupak je vrlo jednostavan jer se zaustavljanje i ostala procedura uglavnom obavlja na odmorištima uz autocestu ili na izlazima s autoceste, kako se ne bi ugrožavala sigurnost prometa i njihovih sudionika.

Dobra stvar u svemu tome je da presretača, ako često vozite jednom te istom dionicom, primjerice Split-Zagreb, možete prepoznati po registarskim tablicama, naravno pod uvjetom da ste ih zapamtili. Druga olakšavajuća okolnost je kada policijskom presretaču dolazite od straga, tada možete „ubrati“ displej na polici ispod stražnjeg stakla.

Međutim, ako ni tada niste sigurni, možete krenuti u lagano pretjecanje i paralelno vozeći s eventualnim presretačem baciti pogled u stranu. Obično je za upravljačem policajac u civilu, a do njega sjedi uniformirana osoba, koja je zadužena za snimanje prekoračenja brzine i naplatu kazni.

Međutim, da se čovjek ne bi opterećivao svim tim stvarima, najbolje je voziti po zakonski propisanim ograničenjima. Zna se da je na većini dionica naših autocesta ograničenje 130 km/h i ako se vozi tom brzinom, nema straha od mogućih kazni. Naravno, može se voziti i brže, čak i do 160 km/h a da vas policija ne kazni. Kako?

U trenutku kada automobil pokazuje brzinu na „celeru“ od 160 km/h, vi zapravo vozite 5 ili 10 km/h sporije od toga. Brzinomjer svakog automobila (bez iznimke) ima u sebi tvorničko odstupanje, tako da pokazuje malo veću brzinu od stvarne. Dakle, kad na brzinomjeru stoji 160 km/h, vi vjerojatno vozite 155 km/h.

Da vas u tom trenutku i toj brzini zaustavi prometna policija, ne bi vas mogla kazniti. Naime, kada policija očita tu brzinu, od nje će oduzeti 10 posto tolerancije, što u tom slučaju iznosi 15,5 km/h. Tako ispada da vi zapravo, po slovu zakona, vozite 139,5 km/h. Iako je i to brže od maksimalno dopuštene brzine i vi ste pri tom u prekršaju, policija vas ne može kazniti. Zašto? Zato što kazna za takvu vrstu prekršaja ne postoji.

U Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, u članku 54. stoji:...“na cesti izvan naselja vozač se ne smije vozilom kretati brzinom većom od brzine dopuštene prometnim znakom“. Međutim, u istom članku nema odredbe po kojoj bi se kaznilo nekoga tko vozi od 0 do 10 km/h brže od ograničenja izvan naseljenog mjesta.

Jednostavno kazna za takav prekršaj ne postoji, on se tolerira, a kažnjavaju se samo prekoračenja od 10 km/h pa naviše. Zbog toga kad vaš brzinomjer pokazuje 160 km/h, ne morate se brinuti da će vas presretač zaustaviti i policija kazniti. Toga su svjesni i u policiji, pa vas presretač neće zaustaviti. Bez obzira na to što je riječ o svojevrsnoj sivoj zoni, u Hrvatskoj se na autocestama može voziti i brže od propisanih 130 km/h.

Ipak, da biste bili mirni, najbolje je postaviti tempomat koji danas ima većina novih automobila, na brzinu od 157 km/h i bez razmišljanja o mogućem susretu s policijskim presretačem biti mirni i spokojni. Naravno, opet treba biti obazriv i pratiti ograničenja brzine koja se ispisuju na portalima displeja na autocestama.

Jer ako je u određenom trenutku ograničenje brzine iz nekih razloga spušteno sa 130 na 100 km/h, a vi vozite 160 km/h, onda ste u prekršaju. Naš je savjet da u takvoj situaciji vozite najviše 120 km/h jer ćete biti u granici tolerancije sa spomenutih 10 posto odbitka. Naravno, ponekad na displeju bude ograničenje brzine od 80 ili 60 km/h i tada treba biti jako oprezan, ne samo zbog policije nego i situacije na autocesti.

Obično se takva ograničenja uvode radi jakog bočnog vjetra ili snijega i leda koji nije očišćen zbog intenzivnih padalina. Ali uglavnom ako ne divljate autocestom i ne vozite prebrzo, nitko vas neće dirati...

Naslovnica Auto moto