Novosti Hrvatska

ugledni teolozi podržavaju TEZU msgr. MARINA BARIŠIĆA o agresivnom kapitalu i nepoštenom profitu

Biskupova "poslanica": katolicima je socijalizam bliži od kapitalizma

ugledni teolozi podržavaju TEZU msgr. MARINA BARIŠIĆA o agresivnom kapitalu i nepoštenom profitu

Nama katolicima su vrednote socijalizma, kada se očiste od ideoloških natruha marksizma i komunizma, bliže od kapitalizma – kaže fra Špiro Marasović, pročelnik Katedre za moralno bogoslovlje u Splitu

Nama katolicima su vrednote socijalizma, kada se očiste od ideoloških natruha marksizma i komunizma, bliže od kapitalizma – kaže fra Špiro Marasović, pročelnik Katedre za moralno bogoslovlje u Splitu

Vjerujem da će doći vrijeme kada će se u hrvatskom narodu i društvu slaviti još jedan dan, blagdan sjećanja na uspostavu neradne i slavljeničke nedjelje. Dan izlaska i oslobođenja od zarobljenosti agresivnog kapitala i nepoštenog profita!

Taj ekstatični odlomak iz propovijedi splitskog nadbiskupa msgr. Marina Barišića na Veliku Gospu, iako se ponajprije odnosio na problem (ne)radne nedjelje u Hrvatskoj, upozorio je na puno više balasta koji se krije iza tih dviju sintagmi, a s kojim tranzicijska društva poput našega još nisu raščistila.

Dva modela

- Rasprava o kapitalu, kapitalizmu, kao i profitu, važan je dio socijalnog nauka Crkve – pojašnjava prof. dr. Stjepan Baloban, pročelnik Katedre socijalnog nauka Crkve na KBF-u u Zagrebu.

Kako podsjeća, Katolička crkva od kraja 19. stoljeća, potaknuta teškom situacijom radnika, razvija socijalni nauk i izlazi sa znamenitom enciklikom pape Lava XIII. (1891. godine), u kojoj poziva na promjenu tadašnjega liberalističkog načina funkcioniranja gospodarstva.

Fra Špiro Marasović: Hrvatska je na žalost uvela anglosaski model kapitalizma i sada svi plaćamo ceh

Konstantno na tome tragu, sve do današnjih dana i posljednje socijalne enciklike pape Benedikta XVI. “Caritas in veritate - Ljubav u istini”, temelj socijalnom nauku ostaje zaštita čovjeka, radnika, u odnosu na različite oblike izrabljivanja.

Detektirajući oblike u kojima se u nas danas prepoznaje agresivni kapitalizam i nepošteni profit, ljudi iz Crkve kažu:

- U Hrvatskoj su se snažno poremetili odnosi između kapitala i rada, opravdanog profita bez kojega ne može napredovati neko poduzeće i onoga što možemo nazvati nepošteni profit koji nije vodio računa o ulaganju u Hrvatsku, novim zapošljavanjima i posebno o pravednim i redovitim plaćama zaposlenicima – kaže prof. dr. Baloban.

Također, pita se on zašto je dio hrvatske javnosti, političara i dio medija ostavio “na cjedilu” radnice i radnike koji nedjeljom i blagdanom rade u trgovinama, a da za to nisu odgovarajuće plaćeni? Jesu li svjesni da su se u tom slučaju opredijelili za kapital, a protiv čovjeka? Bilo bi, nadalje, važno u hrvatskoj javnosti progovoriti, konkretno, o svim teškoćama s kojima se susreće kapital, ali i o tome na što se troši dobiveni profit, posebno stranih trgovačkih lanaca; hrvatski građani imaju pravo znati i koliko su pojedini mediji i medijski djelatnici u službi profita, različitih lobija, kao i snažnih gospodarskih čimbenika, poručuje prof. dr. Baloban.

- Iza sintagme agresivnog kapitalizma kriju se dva modela, onaj rajnski, specifičan za zapadne zemlje poput Njemačke, te anglosaski, kakav se razvija u Engleskoj i SAD-u.

Dok rajnski još vodi računa o socijalnoj dimenziji, o čovjeku, anglosaski je jako brutalan i ne zanima ga socijalna komponenta. Na žalost, Hrvatska je pri svom izlasku iz socijalizma i komunizma uvela anglosaski model i sada plaćamo ceh – kaže fra Špiro Marasović, ugledni teolog i pročelnik Katedre za moralno bogoslovlje na KBF-u Splitu.

(Ne)upitni kapital

- Počevši od serije neuspjelih pretvorbi i privatizacija, prodaje hotela, tvornica i poduzeća, do još uvijek monopolističkih tvrtki, svuda možemo i u nas pronaći elemente agresivnog kapitala – kaže fra Špiro, naglašavajući kako Crkva nema ništa protiv pionirskoga profita, koji je legitiman i moralno neupitan.

- Ali, potpuno smo protiv monopolističkog kapitala koji se temelji na korupciji, gdje je radnik uvijek žrtva.

- U trajnoj je crkvenoj svijesti nostalgično sjećanje na crkvenu zajednicu apostolskih vremena, o kojoj je riječ u Djelima apostolskim, gdje se kaže da je članovima te zajednice sve bilo zajedničko. Danas se to zajedništvo dobara prakticira jedino još u samostanima i u obiteljima. Stoga su nama katolicima vrednote socijalizma, kada se očiste od svakojakih ideoloških natruha, poglavito marksizma i komunizma, bliže od kapitalizma – ističe fra Špiro, dodajući kako je Crkva svjesna da takvo društvo na makroplanu sada nije moguće izgraditi pa usvaja i kapitalizam, ali takav kojemu je temelj solidarnost..

Kriminal bijelih ovratnika

A gdje su tu naši političari, zapošljavanja po “kumovima i prijateljima”, nepotizam, sukobi interesa?

– Na zapadu postoji moderni fenomen “kriminala bijelog ovratnika”, koji dijelom postoji i u nas. Politika ima moć odlučivanja i u toj branši je najopasnija korupcija. Naši ljudi vide kako se kupuju satovi, automobili, stanovi, poduzeća, a ne zna se otkud novac za to – upozorava fra Luka Tomašević, profesor moralne teologije na KBF-u u Splitu, dodajući kako svako sumnjivo i brzo bogaćenje treba ispitati. Na upit kako iz gliba u koji smo zapali pronaći izlaz, kaže:

 – Nedostatak kontrole je ono što nas najviše pogađa. Moramo vratiti povjerenje u institucije. Moralno-etička obnova treba krenuti već od vrtića i škola. I imati časne namjere, nitko nije kriv dok mu se ne dokaže – zaključuje fra Luka.

Zgrabi što više možeš

U svijetu se sve više vodi briga o etici u poslovanju. Moderni biznis jest velika utakmica, ali nije Darwinova borba do istrjebljenja. Apeli iz Crkve potpuno su utemeljeni. Svjetska iskustva pokazuju da tvrtke koje drže do etike, transparentnosti i zaštite zaposlenika dugoročno bolje funkcioniraju od onih koje rade na principu “zgrabi što više možeš” – ističe ekonomist i pedagog dr. Đuro Njavro.

Pravedne plaće

U Hrvatskoj su se snažno poremetili odnosi između kapitala i rada, opravdanog profita bez kojega se ne može napredovati i onoga što možemo nazvati nepošteni profit koji nije vodio računa o ulaganju u Hrvatsku, novim zapošljavanjima i posebno o pravednim i redovitim plaćama SEnD kaže prof. dr. Stjepan Baloban, pročelnik Katedre socijalnog nauka Crkve na KBF-u u Zagrebu

Naslovnica Hrvatska
Page 1 of 18FirstPrevious[1]2345678910Last