Novosti Hrvatska

Prosvjetni apsurdi

Glazbeni može predavati učitelj, ali ne i dirigent?!

Prosvjetni apsurdi
Iz prijedloga pravilnika izbačeni su i profesori fizike i tehničke kulture s informatikom, koji su tu spremu stekli na Odjelu za fiziku Sveučilišta u Osijeku, a njih stotinjak trenutačno radi u školama kao nastavnici fizike, informatike i tehničke kulture

Neće biti otkaza u osnovnim i srednjim školama zbog novog pravilnika o odgovarajućoj vrsti obrazovanja učitelja, nastavnika, odgajatelja i stručnih suradnika, pa tako za svoje radno mjesto ne treba strahovati postojećih 4400 učitelja razredne nastave s pojačanim programom, kao ni bilo koji drugi predmetni nastavnik zaposlen na temelju važećih propisa u vrijeme kada su dobivali posao u školama.

Nova pravila odnosit će se na nova zapošljavanja, a stečena prava neće se dirati, pa ne treba strahovati – jamče to iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, gdje još uvijek dorađuju nacrt pravilnika koji je izazvao veliku buru u javnosti, a o kojemu je (produžena) javna rasprava okončana 25. ožujka.

I to je otprilike ono što se u ovom trenutku zna o sudbini toga teksta na temelju kojega će se ubuduće zapošljavati učitelji i nastavnici u našim školama. Na upit Ministarstvu kada će novi pravilnik biti donesen i kada će se početi primjenjivati, nismo dobili jednoznačan odgovor – rečeno je tek da konačna verzija ne bi trebala biti poznata još najmanje mjesec dana.

Hoće li to na koncu tako i biti tek treba vidjeti, kao i rješenja koja će Ministarstvo na kraju, pod teretom primjedbi iz javne rasprave, prihvatiti. Sigurno je jedino da je zamjerki na tekst nacrta, koji je doslovno zadnje dane “vladavine” u proceduru poslala bivša prosvjetna vlast na čelu s tadašnjim ministrom Vedranom Mornarom, bilo puno.

Namjera predlagatelja bila je napokon osuvremeniti iste pravilnike koji su na snazi bili od 1999. godine za srednje škole, a za osnovne čak iz 1996., uskladiti terminologiju bolonjskih i “starih”, ranije stečenih kvalifikacija, odnosno obuhvatiti i precizirati s kojim točno kvalifikacijama nastavnici mogu predavati koji od predmeta. No, umjesto reda, čini se da je prijedlog unio još više nereda, nejasnoća, nerazumijevanja, protivljenja, pa i straha među prosvjetare.

Među nelogičnostima koje proizlaze iz prijedloga pravilnika, upozoravaju nastavnici, je na primjer pitanje hoće li u školama ubuduće prednost pri zapošljavanju na mjestu predavača fizike imati profesori matematike umjesto profesora fizike? Naime, prijedlog je da fiziku u višim razredima osnovne škole mogu predavati, uz ostale, nastavnici fizike, magistri edukacije fizike, diplomirani inženjeri fizike, kao i profesori matematike. Međutim, mogućnost da je predaju “profesori fizike” - nije nigdje navedena.

Proizlazi također da su za nastavu glazbene kulture u školama kompetentniji diplomirani učitelji razredne nastave s pojačanim predmetom glazbene kulture od, na primjer, dirigenata. Što tek reći za rješenje prema kojemu su diplomirani katehete, kroatolozi i religiolozi u istom rangu za predavanje filozofije i etike u srednjim školama kao i diplomirani filozofi?

- Ovakvi pravilnički poluproizvodi koji u kontinuitetu izlaze iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta ukazuju na nedoraslost pravničke službe u Ministarstvu. Kome odgovara nered u zapošljavanju u našim školama? – pita se Željko Stipić, predsjednik školskog sindikata Preporod i profesor hrvatskog jezika u gimnaziji, koji također kao jedan od većih problema ističe izjednačavanje u zapošljavanju učitelja razredne nastave s pojačanim programom i diplomiranih nastavnika konkretnih predmeta. Naime, velike prijepore u raspravi je izazvala mogućnost da pojedine predmete u višim razredima osnovne škole mogu predavati diplomirani učitelji razredne nastave s određenim pojačanim predmetom.

- To je nestručan kadar koji nema dovoljno znanja da može predavati u višim razredima. Biste li dopustili da vam mozak operiraju doktori opće medicine s pojačanim programom iz neurokirurgije? - ljuti se jedna od sudionica javne rasprave.

No, ni tu nije kraj – iz nekog razloga predloženo je da ne mogu svi učitelji razredne nastave s pojačanim predmetom predavati taj pojačani predmet u višim razredima. To, na primjer, mogu oni s pojačanim hrvatskim i engleskim jezikom, matematikom, informatikom, geografijom i glazbenom kulturom, ali ne i oni s pojačanom povijesti, kemijom ili tjelesnom i zdravstvenom kulturom. Tako imamo apsurd da povijest, među ostalima, mogu predavati i – magistri edukacije biologije i geografije, ali ne i diplomirani učitelji s pojačanim predmetom povijest! Nastavnici s pojačanim prirodoslovljem mogu predavati prirodu, ali ne i biologiju.

- Već smo upozoravali ministra Šustara na probleme učitelja razredne nastave s pojačanim predmetom, osobito iz područja prirodoslovlja. Na terenu već sada postoje brojni problemi i različita tumačenja o njihovim zaduženjima. To je pitanje koje jednom zauvijek treba napokon riješiti, a ne da ti ljudi proživljavaju agoniju – apelira Sanja Šprem, predsjednica Sindikata hrvatskih učitelja, ponavljajući kako je u predloženom dokumentu bilo mnogo kontradiktornosti i nelogičnosti koja mogu dovesti do još veće pomutnje te je dokument potrebno ozbiljno i stručno doraditi.

Etičara na pretek

Veliku buru u javnosti podigao je i prijedlog da se u srednjim školama predavanje filozofije, osim diplomiranim filozofima i magistrima filozofije, dopusti i politolozima, sociolozima, teolozima, kroatolozima i religiolozima, a svi oni moći će predavati etiku ili etiku i kulturu.

Samostalnu etiku će, uz ostale, moći predavati i – diplomirani katehete, dakle vjeroučitelji. Žestoko protivljenje i poziv da se filozofija, etika i logika ostave u rukama filozofa već su javno zatražili Hrvatsko filozofsko društvo, Udruga za promicanje filozofije, Hrvatsko društvo za analitičku filozofiju... Ministar Predrag Šustar, koji je doktorirao filozofiju, podsjetimo, i sam je javno istaknuo da u nacrtu pravilnika ima nelogičnosti koje će trebati ispraviti.


Osječki fizičari izbačeni

Iz prijedloga pravilnika izbačeni su i profesori fizike i tehničke kulture s informatikom, koji su tu spremu stekli na Odjelu za fiziku Sveučilišta u Osijeku, a njih stotinjak trenutačno radi u školama kao nastavnici fizike, informatike i tehničke kulture.

- Čak i da ne dobijemo otkaze, pitanje je kakva je naša sudbina u školama? U novom pravilniku nas nema, što znači da kao nestručan kadar nećemo moći napredovati do mentora i savjetnika. Mnogi od tih nastavnika su putnici, znači li to da će cijeli radni staž biti vezani samo uz jedno radno mjesto? Da ne govorim o našim kolegama na burzi rada, pitanje je hoće li se oni uopće ikada moći zaposliti u školama – kaže Domagoj Bujadinović, koji već deset godina s tom diplomom predaje informatiku u slavonskoj OŠ “M. A. Reljkovića” u Cerni.

Naslovnica Hrvatska