Novosti Hrvatska

PORAZNO STANJE BORBENE SPREMNOSTI U RATNOJ MORNARICI

‘SLOBODNA’ DOZNAJE Rakete HRM-a vrijedne 50 milijuna dolara spremne za - otpad!

PORAZNO STANJE BORBENE SPREMNOSTI  U RATNOJ MORNARICI

U okolnostima  kada se nije pristupilo izgradnji ophodnih brodova, uz neispravne protubrodske rakete, to naše jedino ofenzivno oružje, možemo govoriti o ugrozi nacionalne sigurnosti, kaže vojni analitičar Igor Tabak

Svih 50 protubrodskih krstarećih raketa RBS-15B koje su sastavni dio naoružanja Hrvatske ratne mornarice tehnički je neispravno i nepouzdano, a Glavni stožer Oružanih snaga RH zabranjuje njihovo lansiranje.

Iz više izvora unutar Glavnog stožera RH doznajemo kako je odluku još 2002. godine donijelo posebno povjerenstvo koje je vodio komodor Ivica Supić, nekadašnji zapovjednik Flotile HRM-a, danas umirovljenik.

Povjerenstvo je takvu odluku donijelo zbog “neprihvatljivog sigurnosnog rizika” prigodom mogućeg ispaljenja raketa. Riječ je o odluci koja nosi klasifikaciju povjerljivog dokumenta.

Tehnički kolaps

 - To je apsolutni šok i krunski dokaz nemara i nebrige vrha države prema mornarici. U okolnostima kada se nije pristupilo izgradnji ophodnih brodova, uz neispravne protubrodske rakete, to naše jedino ofenzivno oružje, možemo govoriti o ugrozi nacionalne sigurnosti.

Aktualni ministar obrane nije uspio preokrenuti situaciju u korist obnove flote. Osnova flote jesu brodovi, no malo ih plovi. Osnova raketnih topovnjača jesu rakete, ali one su, eto, neispravne. Ovdje nije pitanje hoće li sutra rat, nego je pitanje spremnosti vojnog sustava koji je na ovom primjeru pred potpunim tehničkim kolapsom - kaže za “Slobodnu” vojni analitičar Igor Tabak.

Mlazne protubrodske rakete kupljene su u Švedskoj za potrebe bivšega JRM-a, a u sastav mornarice uvedene su tijekom 1988. i 1989. godine. Svaka je plaćena milijun dolara.

Od tog vremena do danas, dakle pune 22 godine, na raketama koje se nalaze u raketnoj bazi u Žrnovnici kod Splita, doznajemo, nije izvršena zamjena dijelova kojima je istekao rok upotrebe, kao što nije obavljen ni jedan potreban remont. Svakih pet godina, prema uputama proizvođača “Saab Dynamicsa”, HRM je morao provoditi zamjenu dijelova koji imaju rok trajanja.

Riječ je o dijelovima kao što su eksplozivni vijci, koji se neposredno uoči lansiranja rakete “lome” i tako otvaraju vratašca kontejnera u kojem se raketa nalazi. Zatim je potrebno zamijeniti gumene dijelove kao što su gumene brtve i spremnik goriva. Naime, spremnik u kojem se nalazi gorivo je od gume.

Problem ove razine održavanja je što HRM raspolaže potrebnim kadrovima, ali ne i rezervnim, odnosno zamjenskim dijelovima za RBS-15B. Svakih osam godina bilo je potrebno izvršiti remont raketa.

Remont podrazumijeva njezino kompletno rastavljanje i ispitivanje svih sustava za upravljanje letom rakete, brzinomjera, visinomjera, te magnetrona (dio radara rakete koji isijava elektronske valove u prostor, op.a.).

Remont se trebao obaviti 1996., zatim 2004., te ove godine. Treba reći da se ova vrsta remonta radi u Švedskoj. Od svih 50 raketa uskladištenih u raketnoj bazi u Žrnovnici, njih 26, kada se spoje na kontrolni ispitni aparat KIA, pokazuju signal ispravnosti.

Međutim, to nije detekcija koja potvrđuje ispravnost zamjenskih dijelova poput gumene brtve ili rezervoara, a koji su osnovni preduvjet za pouzdanost rakete. Od 2002. do 2005. godine, vodili su se pregovori sa švedskim proizvođačem o remontu 26 raketa.

Švedski “Saab Dynamics” ponudio je cijenu remonta od 400 tisuća eura po raketi. Kako dogovor nije postignut, otkrivamo, uz kritike hrvatskoj strani zbog “neozbiljnosti u pristupu”, “Saab” 2008. raspušta tim stručnjaka koji je formiran samo za Hrvatsku.

Kada bi se kojim slučajem u MORH-u danas odlučili na remont, “Saab” više nema stručnjake koji bi hrvatske rakete, generacijske razine Mk1 koja se ne proizvodi niz godina, mogli dovesti u ispravno stanje.

Odustali od remonta

Kada se uzme u obzir odluka o zabrani lansiranja raketa, kao i odustajanje od remonta, postavlja se pitanje zašto su, u sklopu “offset” programa nabave finskih oklopnih vozila “patria AMV”, kupljena dva rashodovana finska broda klase “Helsinki”. Odluka, donesena za mandata ministra obrane Branka Vukelića, suprotna je Dugoročnom planu razvoja OS RH (DPR) koji ne predviđa nabavu rabljenih brodova.

Upravo pod parolom povećanja vatrene moći mornarice brodovi su kupljeni, premda se znalo da su protubrodske rakete SEnD neupotrebljive. Osim što je HRM izgubio podmorničke sposobnosti, neispravnim raketama HRM, brojčano najveća mornarica istočnog Jadrana, više ne posjeduje ni osnovnu borbenu sposobnost -  protubrodski udar.

DENIS KRNIĆ

Glavni stožer: Nema novca

Stručno povjerenstvo sastavljeno od predstavnika Glavnog stožera OS RH i HRM-a donijelo je 2002. godine preporuku da se rakete RBS-15 ne koriste u vježbovne svrhe dok se ne uspostavi nužna razina tehničke pouzdanosti. Odluka je i dalje na snazi jer su za remont potrebna sredstva koja obrambenim proračunom nije bilo moguće osigurati SEnD službeno je očitovanje Glavnog stožera OS RH.


Neispravan i ‘lovac mina’

Zadnji brod izgrađen za HRM, porinut 2006., protuminski brod LM-51 “Korčula”, nije sposoban obavljati zadaće za koje je projektiran. Ovaj “lovac mina” ima neispravnu opremu za otkrivanje mina. Riječ je o opremi američke proizvodnje koja je prethodno prije ugradnje skinuta s broda “Faust Vrančić”. Nije donesena odluka o remontu opreme.


Naslovnica Hrvatska
Page 1 of 5FirstPrevious[1]2345Last