Novosti Hrvatska

Sredinom prosinca počinje pokusni rad sustava nadzora mora

Cijeli Jadran u mreži skandinavskih radara

Sredinom prosinca počinje pokusni rad sustava nadzora mora

Teško će se netko skriti,   poručuje kap. Joško Nikolić, ravnatelj Uprave za sigurnost plovidbe

U Rijeci će sredinom prosinca biti pušten u pokusni rad jedinstveni Sustav za nadzor i upravljanje pomorskim prometom (VTMIS) kojim će se nadzirati unutarnji akvatorij, hrvatsko teritorijalno more i ZERP, te područje traganja i spašavanja na moru u nadležnosti RH. Izgradnja Sustava počela je prije šest godina, a njegova puna primjena počet će prvog dana 2012. godine - ističe kap. Joško Nikolić, ravnatelj Uprave za sigurnost plovidbe u Ministarstvu mora.

- VTMIS se sastoji od pomorskog obalnog sustava automatske identifikacije brodova (AIS), pomorskog radarskog sustava (VTS), postojećeg pomorskog radio-komunikacijskog sustava, te drugih sustava kojima se osigurava uvid u plovidbene okolnosti na moru. Od 2004. do 2006. realizirana je prva faza uspostave AIS-a s četiri bazne stanice, vrijedna 6,1 milijun kuna, i bilo je pokriveno 60 posto teritorijalnog mora i ZERP-a, dok unutarnje morske vode time nisu bile značajno pokrivene.

- Kompletiranje AIS sustava postignuto je tijekom 2008. drugom fazom izgradnje 13 baznih AIS stanica duž hrvatske obale i na otocima, čime je ostvaren potpun nadzor unutarnjih morskih voda, teritorijalnog mora i ZERP-a. Investicija druge faze izgradnje ovog sustava iznosila je oko 5 milijuna kuna, a kao i prva faza financirana je iz državnog proračuna – kaže kap. Nikolić i dodaje:

Opasni tereti

- Jedinstveni nacionalni VTS sustav jamči smanjenje broja pomorskih nesreća, poboljšanje rezultata akcija traganja i spašavanja na moru, te bolju učinkovitost u intervencijama kod iznenadnih onečišćenja mora s brodova, posebice onih koji prevoze opasne terete. Naime, moći ćemo vidjeti i pratiti sve objekte na moru veće od tri četvorna metra, te brodove iznad 300 tona nosivosti i ribarice. Teško će se netko skriti...

Prema riječima kap. Nikolića, posljednji i najznačajniji element koji će u prosincu biti pušten u rad je pomorski radarski sustav. Izgradnja tog dijela “jadranskog mozaika” počela je krajem 2008., a upravo su u tijeku posljednja testiranja.

Ugovor o nabavi i ugradnji VTMIS sustava, vrijednog oko 36 milijuna kuna, sklopljen je s konzorcijem koji čine austrijski “Fleck Elektroinstallationen” i “Končar-Montažni Inženjering”, pri čemu je važno istaknuti da su od Rovinja do Konavala postavljeni vrhunski VTS radari poznate danske tvrtke “Terma”, te oprema švedske tvrtke “Saab TransponderTech”. Tri četvrtine spomenuta iznosa dolazi iz EU-ova programa “PHARE 2006”, dok ostatak sredstava osigurava Ministarstvo mora.

Novi sustav činit će 10 radarskih postaja na lokacijama Sveti Martin (Rovinj), Razromir (Tribalj-Vinodol), Osorščica (Mali Lošinj), Vela Straža (Dugi otok), Žirje, Hum (Vis), Pleševo brdo (Lastovo), Gruj (Mljet), Labinštica (Trogir), te Ilijino brdo (Konavle). SEnD Pored postojećeg AIS sustava, predviđen je dovršetak izgradnje VHF pomorskog radio-komunikacijskog sustava za potrebe VTS službe, izgradnja sustava dalekometnih nadzornih kamera, kao i radio-goniometarskog sustava – napominje kap. Nikolić.

gordan zubčić

Nadzor iz Rijeke, Splita i Dubrovnika

Kap. Nikolić naglašava kako će VTS služba djelovati u tri centra – Rijeci, Splitu i Dubrovniku. Posebnom studijom utvrđena je dugoročna potreba za 148 VTS nadzornika, pri čemu su za stalni, cjelogodišnji rad službe za 24-satni nadzor mora potrebna 72 djelatnika.

- Tijekom ove godine zaposlena su i obučena 32 nova djelatnika za potrebe VTS centara. Zapošljavanje još 40 nadzornika planirano je tijekom 2011. i 2012. godine – dodaje naš sugovornik.

 

Naslovnica Hrvatska