Životispovijest naše novinarke

Radije bi' opet na Badnjak dobila gripu nego otrpjela još jedan božićni shopping: kako sam na užas svoje obitelji odlučila reći 'ne' potrošačkoj noćnoj mori

Piše Tea Sumić Miletić
shutterstock_335897828

"Ej, baš se nešto mislim, možda bi ove godine poklone za Božić mogli kupit samo dici", pišem nekidan bratu u poruci.

"Kako to misliš?", odgovara on meni na to.

"Pa, znaš, da malo smanjimo trošak, šta nam triba svake godine u prvom misecu bit u minusu. Ajde, malo razmisli pa javi", objašnjavam.

Još se nije javio.

Pa pišem isto sestri.

Ni od nje slovca. Strahujem da me blokirala.

Uz rizik da mi kažu da sam Grinch, ostajem pri svojoj namjeri, jer ne pada mi na pamet još jedan Božić dočekati omamljena tumaranjem po centrima.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Preethi Shekar Aswin (@preethishekaraswin) on

Onako zamantanoj više mi nije ni do kićenja bora ni do poklona, ozbiljno, kad me prošle godine baš na Badnjak uhvatila gripa, najprije sam mislila da sam samo "satrana" kao i svake godine. Simptomi su bili isti: bolovi u mišićima i opća bezvoljnost, tek mi je fibra bila "clue" da je nešto ozbiljnije posrijedi.

'Last Chrismas' u studenom

Ne znam za vas, ali nakon crescenda i finala božićne kupnje, meni dođe da se zavučem pod dekicu i predam se crnim mislima o računu za karticu. A nisam, kako vidim, jedina. Društvene mreže zažarile su se od savjeta za zero-waste Božić, što će reći Božić nakon kojeg je ostalo nula otpadaka.

To vam je ona priča o plastičnom boru umjesto pravog koji završi kraj kontejnera i odlučnom "ne" razbacivanju s poklonima. Ljudima je dosta manične kupovine, dosta im je da ih se stalno s nečim nutka, dosta im je božićnih ukrasa i pjesmica već u studenome. Pa pokvarili su mi "Last Christmas" i onu od Mariah Carey, a više nisam sigurna ni što mislim o onim crveno-bijelim štapićima.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Philip Shum, PhD (@philipshum) on

Čitam u Guardianu kako i u Velikoj Britaniji sve više ljudi odbija upasti u žrvanj masovne blagdanske potrošnje. Izvjesna gospođa Hellen govori da je još pred koju godinu svojim antikonzumerističkim stavom prema Božiću u bližnjih izazivala sablazan, kolutali su, sjeća se, očima i uzdisali, no čini se da im se pomalo "primilo" što im je strpljivo tumačila.

- Shvatili su da nije normalno da nam se svaki Božić pretvori u potrošačku noćnu moru. Sve to ludilo oko kupnje i poklanjanja stvari samo da se nešto pokloni nikako mi ne ide uz smisao ovog blagdan - čvrsto je uvjerena.

Prelazak s tamne strane

Neki će zlobnici na ovo možda reći da je gospođa vrlo vjerojatno iz Škotske, no čini se da je nije zabrinjavao samo trošak. Kako je ispričala, strašno ju je uzrujavalo i što se u vrijeme blagdana stvara toliko smeća pa je odlučila nešto promijeniti. S tamne strane je prešla na zelenu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ZHERO BOX (@zhero_box) on

Najprije je nabavila plastično drvce pa je počela s recikliranjem ukrasnog papira, preciznim planiranjem blagdanske trpeze kako bi se bacalo što manje nepojedene hrane, a zatim je uvela pravilo da će svatko dobiti svoj poklon u trenutku kad mu zatreba, a ne 25. 12. jer je, eto, tada red. Suprug i djeca, priznaje, nisu bili nimalo oduševljeni, ali s vremenom su im se otvorile oči (ili jednostavno nisu imali izbora) i Božić je u njihovoj obitelji sada potpuno drukčiji od onog u reklamama. Dakle, savjesniji, i u ekonomskom i u ekološkom smislu.

Slično zbore i drugi, a ne srame se reći da od kada su odbili sudjelovati u maničnom kupovanju i poklanjanju, osjećaju snažno olakšanje.

- Nisam oduvijek bio u ovom antikonzumerističkom "filmu", zapravo, znao sam supruzi darovati po četiri-pet poklona za Božić. Sada, međutim, smatram da je puno ljepše da jedno drugom poklonimo vrijeme, pažnju i zajedništvo, jer to je ono što nam inače nedostaje, s obzirom da oboje puno radimo - kazao je Leon iz Liverpoola i uopće mu nije "glupa priča", jer računica je jednostavna: kako bismo više kupovati, moramo više raditi. Ili ući u dublji minus, kako tko.

'Non, merci'

Slično olakšanje spominje i Parižanka koja se prije nekoliko godina s djecom i suprugom preselila na Otok.

- Spasila sam se otkad sam prestala s "tim" - tvrdi i ne misli samo na kućni budžet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Basilissa Organics (@basilissaorganics) on

Smatra da je rasipničko gomilanje stvari potpuno besmisleno i da stvara strašan pritisak. Nemojte misliti da je u njihovom domu advent otužan, pust i gol jer je mama trgovcima rekla "non, merci". Sve su vikende u prosincu ona i suprug rezervirali za obitelj i svakog vikenda posvetili su se zabavnim aktivnostima i zajedničkoj izradi dekoracija.

- Napravili smo ih od stvari koje smo našli u kući i po prirodi, ne zamaramo se time koliko su ukrasi uspjeli, važno je da smo se zabavili, proveli vrijeme zajedno i stvorili lijepe uspomene - uvjerena je.

Ipak, budući da ima dvoje male djece, pod njihovim će (plastičnim) borom ove godine biti poklona, ali bit će to, kako ga je nazvala, "secondhand" darivanje: curica želi Barbie, a sin Xbox, pa će ih i dobiti, ali bit će rabljeni, nabavljeni preko oglasnika.

Uznemirujuća istina

Hm, jeste li primijetili da se svi bune protiv kupovanja, a nikoga, bar se nadamo, nitko pištoljem ne tjera da uđe u trgovinu. Jeste li se zapitali odakle uopće ta potreba za kupovanjem poklona i nemojte mi reći da su za sve krivi kapitalisti, reklama za Coca-Colu i onaj rumeni bradonja.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Anna Solheim (@freespiritedlife) on

U trgovine i centre tjera nas nešto još gore, a to je duboka potreba za natjecanjem. Aha, tako je, htjeli mi to sebi priznati ili ne, lijepo su sve objasnili psiholozi. Svima nam je zajednička težnja da nadmašimo druge. Pa čak i prošlogodišnjeg sebe.

A znate one priče o božićnom bluesu i siječnju kao najdepresivnijem mjesecu? Okej, imaju neke veze sa sezonskim promjenama raspoloženja i manjkom dnevnog svjetla, ali nema sumnje da mnogi u turobno stanje otplove kad se ispuše balon iščekivanja vezan uz poklone, kako uz darivanje, tako i uz dobivanje. Darivanje je, ne zaboravite, kao šoping, tek privremeni podizač raspoloženja.

Vratimo se mi Hellen, jer ima još jednu vrlo zgodnu misao za kraj.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Isa ? (@isa_goes_green) on

- Stvarno je žalosno što ljudi svakih blagdana upadaju u dugove jer osjećaju strašan pritisak da se ponašaju poput drugih. Na razini društva treba doći do promjene mišljenja. Stvari su samo stvari, ne statusni simboli, a ono što je važno su ljudi oko nas, naše obitelji i prijatelji - zaključila je.

Mic po mic

Ako je i vas zaintrigirala koncepcija antikonzumerističkog Božića, možda će vam dobro doći nekoliko ideja, posebno ako mislite da će ju vaši doma dočekati "na nož". Uvedite ju nježno, korak po korak, mic po mic, da ne kažem poquito, poquito.

- Poklonite svakom samo jednu stvar. Po mogućnosti samo djeci, a odraslima tek neku sitnicu. Postavite si limit do kojeg mislite ići i nemojte ga prijeći.

- Ograničite popis za darivanje i suzdržite se od darova "reda radi" poput dezodoransa, krema za brijanje, donjih majica i čarapa. Osim ako ste sigurni da toj osobi upravo to treba.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Isa ? (@isa_goes_green) on

- Razmislite o ideji "secondhand darivanja". Preletite malo stranice oglasnika, zavirite u grupe tipa kupujem/mijenjam, raspitajte se kod prijatelja koji imaju djecu stariju od vaše je li im neka igračka dosadila, a u dobrom je stanju. Možda imate knjigu ili ploču spremnu za prosljeđivanje u prave ruke?

- Poklonite, ako već trošite novac, nešto drukčije: ulaznice za koncert, karte za avion, uplatite nekom putovanje, članarinu ili školarinu za neki od tečajeva koji bi ga mogli zanimati ili možda donaciju u njegovo ime, pođite zajedno na izlet. Ispecite nekom kolače, skuhajte mu marmeladu ili pašticadu, ispletite šal. Napravite kupone za posebne usluge: mogu to biti prozaične aktivnosti poput pranja suđa i čuvanja djece ili možda nešto o čemu je mudrije ne govoriti javno...

- Ne kupujte novi papir za zamatanje, iskoristite stari ili pokušajte biti kreativni pa upotrijebite papir od smeđih vrećica, novine... Ovogodišnje omote svakako sačuvajte za dogodine, a da bi bili u boljem stanju, ne koristite ljepljivu traku nego vrpce i konop. Možete i sašiti vrećicu za poklone za svakog člana obitelji i koristiti je iz godine u godinu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Lyda Mohamad الله أكبر (@lydababy) on

- Jeste čuli za furoshiki? Tako u Japanu nazivaju ono kad nemaš papira za zamatanje pa poklon umotaš staru majicu, krpu ili šudarić. Šalim se, dobra je "baza", svakako je proguglajte i dobit ćete milijun ideja.

- Suzdržite se od kupnje novih ukrasa, radije izradite neki od papira, grančica, kore, suhog voća, šiški, začina, vune, ukrasnih vrpci ili pak starima dajte make-over uz pomoć malo trakica, šljokica i laka za nokte, a svakako u sve ove aktivnosti uključite bližnje.

- Plastični bor već imate, jel' tako?