Mozaik Život

Menadžera ni za lijek

'Dođeš do zida i više nemaš gdje!': gledate njihove sjajne proizvode i zamišljate da genijalno žive, ali nije tako, domaći dizajneri teško dolaze do kupca, evo u čemu je najveći problem

Menadžera ni za lijek

'Ono što dizajnerima treba jesu dobri menadžeri, školovani za dizajn. Mi se želimo baviti proizvodnjom, a ne obilaziti puste adrese u potrazi za proizvođačima koji razmišljaju samo o milijunskim serijama...'

Da je hrvatski produkt-dizajn u skladu s vremenom i svjetskim trendovima, pokazuju novi proizvodi s kojima su se domaći dizajneri, u postavu hrvatske Zajednice za industrijski dizajn (ZzID) i Hrvatske gospodarske komore nedavno predstavili na "Belgrade Furniture Fairu 2018.".

Bila je to, kako nam je kazala Silvia Jonjić, predsjednica ZziD-a, izvrsno odrađena generalna proba, koja će zajednici dizajnera dati prijeko potreban vjetar u leđa, dok se pripremaju za nastup na jednom od ekskluzivnijih europskih sajmova, gdje će dogodine priču o dobrom domaćem dizajnu pokušati nadograditi plasmanom na tržište. Jer, kako ističe Jonjić, ona u pravilu staje pred ovim izazovom.

– Naš nedavni nastup u susjedstvu, kao i izložba koja se ovih dana može razgledati u zagrebačkome Muzeju za umjetnost i obrt, pokazuje da interes za dobro oblikovanim proizvodima ne izostaje, no teško je otići korak dalje od prototipa – govori Jonjić.

U Beogradu se, kako navodi, Zajednica prvi put predstavila kroz upečatljiv i višeslojan zajednički koncept tima "Retail Solutions", koji je, promičući novi vizualni identitet osmišljen u studiju "Borčić", posjetitelje educirao o važnosti industrijskog dizajna, pritom svakom od izlagača omogućivši da zadrži vlastitu estetiku.

No, iako su svi zaslužili simpatije posjetitelja, čak ni oni "najzanimljiviji", kako upozorava, vjerojatno neće pronaći svoj put do "željenih" kupaca.

'Secret Area'

– Najviše pažnje privukao je "Secret Area", suvremena interpretacija sekretera temeljena na njegovoj povijesnoj tipologiji s kojime se predstavio tim dizajnerice Alice Pancer, a koji, unatoč prototipu visoke razine i nevjerojatnom interesu, kako posjetitelja sajma, tako i struke i publike koja prati dizajn, ne može pronaći proizvođača.

Oni su opterećeni proizvodnjom i zaradom, ili rade velike serije proizvoda za vanjsko tržište, pa se i ne stignu baviti novitetima u vlastitoj proizvodnji – otkriva Jonjić, prisjećajući se zapažene prve hrvatske kupaonice "Aria", koju je sama nedavno dizajnirala, a koja zbog istih razloga nije zaživjela.

 

– Ono što dizajnerima treba jesu dobri menadžeri, školovani za dizajn. Mi se želimo baviti dizajniranjem, a ne marketinškim plasiranjem proizvoda. Ne želimo gubiti energiju i vrijeme na obilaženje pustih adresa u potrazi za proizvođačima, koji razmišljaju samo o milijunskim serijama.

Kada pristupite domaćem proizvođaču, čut ćete nešto kao: "O.K., dogovorite opremanje barem tri boutique hotela i idemo u proizvodnju." Njima ništa ne znače pojedinačni upiti, ma koliko ih bilo  – otkriva naša sugovornica, ističući kako u Zajednici nadolazeće promotivne aktivnosti stoga planiraju usmjeriti k inozemnim arhitektima i ekskluzivnim dućanima, čiji bi interes generirao proizvodnju.


Bez promocije obišao svijet

Razočaranje ne krije ni sama dizajnerica Alica Pancer, čiji sekreter, kako nam je kazala, već gotovo dvije godine skuplja prašinu.

– On je nastao još 2016. godine, a prototip je lani proizvela Prostoria, koja je, uz Hrvatsko dizajnersko društvo i Sveučilište Vern bila nositelj Erasmusova projekta, na čijoj je radionici i osmišljen. Iako ga nismo nikako promovirali, s naše je Facebook stranice obišao i oduševio svijet. Na raznim su ga društvenim mrežama podijelili mnogi relevantni dizajnerski blogovi. Otišao je čak do Japana – otkriva nam Pancer, priznavši kako su je interes i pažnja iznenadili.

Nažalost, kako dodaje, svoj put do kupca sekreter još nije pronašao. Nadu ne gubi jer, kako nam otkriva, određeni pregovori još traju, no biti, kako kaže, "one man bend" koji sam osmišljava, proizvodi i prodaje svoje proizvode, teško je, ako ne i nemoguće, pogotovo pored svakodnevnih obveza koje nameću uvijek nove izazove.

– Od nečega se i u međuvremenu mora živjeti. U nekom trenutku dođeš do zida i više nemaš gdje, a frustracija je to veća što je veća i lista narudžbi potencijalnih kupaca, i, naravno, što je dizajn bolji.

Slažem se s time da se čovjek u suvremenom društvu mora znati služiti raznim alatima, ali ne može svatko u svemu biti stručan. Uostalom, tu je i razlika u sklonostima, karakterima, a većina dizajnera u sebi nema tu "prodaju". Zato nam treba spona u komunikaciji, karika koja nedostaje, a koja će spojiti dizajn s tržištem.

 

S HGK-om do stranih tržišta

Nastup naših dizajnera organiziran je kao dio projekta Hrvatske gospodarske komore "HR.izvoz – s HGK do stranih tržišta", sufinanciranog novcem Europske unije iz Europskog fonda za regionalni razvoj, kojem je cilj putem potpore HGK potaknuti jači iskorak hrvatskih malih i srednjih poduzeća na strana tržišta.

 

Naslovnica Život