Mozaik Zdravlje

Što izabrati?

Bijelo ili crveno meso? Možda ste godinama živjeli u zabludi: evo što vašem kolesterolu radi 'zdravija' opcija i što biste trebali pod hitno uvesti u prehranu

Što izabrati?

Iako je općepoznata činjenica da je tzv. bijelo meso manje masno od onoga crvenoga, stoga i primjerenije onima koji boluju, primjerice, od bolesti srca i krvnih žila, posljednje istraživanje donosi dosta neugodne vijesti za one koji su često preko volje odabirali manje sočnu piletinu u ime zdravlja, javlja Newsweek.

Znanstvenici koji su je uspoređivali s govedinom zaključuju, naime, da je protivno dosadašnjim uvjerenjima, bijelo meso podjednako "rizično" za srčano zdravlje kao i crveno, piše American Journal of Clinical Nutrition.

Pacijenti kojima je ključno pripaziti na razinu kolesterola u krvi svakako bi trebali birati biljne proteinske izvore, primjerice one iz grahorica, stoji dalje u istraživanju. Crvenom mesu, koje je dosad bilo izdvojeno u skupini kao glavni krivac koji povećava razinu lošeg kolesterola u krvi, moglo bi se, ako je vjerovati posljednjim istraživanjima, priključiti i ono bijelo. 

U isto vrijeme proteini iz biljnih izvora štite srce i krvne žile. Meso, s druge strane, zbog znatno veće razine zasićenih masti i lipopreoteinima male gustoće (LDL), može utjecati na začepljenje arterija, upravo ubog povećanja razine kolesterola koji je uz nakupljeni plak najveći krivac za srčane udare i ostale bolesti krvnih žila.

Što je u namirnicama manji udio lipoproteina male gustoće, manje su šanse da će kolesterol početi stvarati probleme.

Spomenuto istraživanje provedeno je na 113 zdravih muškaraca i žena u dobi od 21 do 65 godine života. Podijeljeni su u dvije skupine, onu s prehranom baziranom na zasićenim masnim kiselinama (meso, jaja, mliječni proizvodi) i onu koja se temelji na nezasićenim kiselinama (biljni izvori). Studija je provedena u strogo kontroliranim uvjetima, a sve su obroke u tih nekoliko mjeseci pripremali posebno za sudionike.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Simply Better at Dunnes Stores (@simplybetterds) on

Postojali su tjedni u kojima bi ih hranili isključivo crvenim, ali i isključivo bijelim mesom; za cijelo to vrijeme kontrolirala se krvna slika pacijenata te se ispostavilo da pretjerane razlike, suprotno uvjerenjima, nema. Dodaci hrani kao ni planirane aktivnosti nisu se mijenjale. Glavni izvor crvenog mesa bila je govedina, zatim svinjetina, a od bijeloga piletina i puretina.

Ronald Krauss, glavni autor istraživanja, za Newsweek je izjavio kako je ovo prva slična provedena studija koja je sistematski uspoređivala utjecaj na krvnu sliku pacijenata nakon konzumacije obje vrste mesa. U istraživanje nisu bile uključene prerađevine poput salama ili purećih medaljona već svježe meso.

Kako se razina lošeg kolesterola u krvi povećavala kod ispitanika na mesnoj prehrani, a smanjivala kod onih koji su proteine dobivali iz povrća, grahorica i ostalih biljnih izvora, Krauss zaključuje da su potrebna dodatna istraživanja uz poruku:

"Rezultati se mogu promatrati na dva načina: ili razinu kolesterola povećava podjednako crveno i bijelo meso, ili ju pak snižava prehrana na biljnoj bazi. Vrlo je moguće da je na snazi oboje".

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Asheesh Doerdjan (@asheeshdoerdjan) on

Naslovnica Zdravlje