Mozaik Zdravlje

U stvari se debljate

Izbacili ste kruh iz prehrane? Možda time nanosite trajnu štetu vašem zdravlju, a nećete baš ni smršavjeti samo tako 

U stvari se debljate

Gluten je zasigurno najomraženiji sastojak na popisu bilo koga tko se odlučio na "zdravu prehranu". Kako i ne bi bio kada se već godinama piše o lošim posljedicama koje ostavlja na organizam, a idu mnogo dalje od bazične napuhnutosti - rušenje imuniteta pa čak i bolesti poput anemije i osteoporoze dovode se u vezu s konzumacijom glutena.

Većina slavnih osoba, fitness trenera i nutricionista potvrdit će vam da bi bilo bolje da se klonite namirnica koje sadrže sporni "sastojak" - iako mnogi ne znaju o čemu se točno radi. Riječ je zapravo o mješavini proteina prisutnih u zrnju pšenice, ječma i raži, ali gluten je mnogo šire rasprostranjen od pojave u tim žitaricama.

No je li uistinu toliko štetan ili je riječ o trendu?

Opasan trend

Shelley Case, nutricionistkinja specijalizirana za ovu problematiku, tvrdi kako ne pogoduje svima jednako "dijeta" bez glutena, dapače, upozorava i na opasnosti koje takvim potezima možete izazvati, prenosi CNN.

Prehrana koja ne sadrži gluten pogoduje, kaže, isključivo onima koji imaju celijakiju ili pak stanje zvano "osjetljivost na gluten" (non-celiac gluten sensitivity). Kada ga osobe koje spadaju u te kategorije konzumiraju, u njihovu tijelu se registrira imunološki pad - moguće je zabilježiti oštećenja u ovojnici tankoga crijeva, što utječe na sposobnost da apsorbiraju nutrijente, ugljikohidrate, proteine, masti, vitamine i minerale.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

It's almost Friday so let's celebrate #pizzafriday with a vegan Spinach Tortilla Pizza. 😍🍕 The crust is simply a homemade gluten-free tortilla. You can use store-bought tortillas or make your own (recipe is linked in my Insta stories). 😃 . And I will link to the recipe of the cheezy spinach topping in my bio (@elavegan). So simple and yummy! 😋 . Do you have any plans for the weekend? Let me know in the comments below. 💚 . RECIPE TOPPING: https://elavegan.com/pizza-ring-recipe-vegan-gluten-free/ . RECIPE TORTILLAS: https://elavegan.com/gluten-free-tortillas-recipe/ . . . 🇩🇪 Lasst uns den Pizza-Freitag mit einer Spinat-Tortilla-Pizza feiern. 😍🍕 Für den Pizzaboden habe ich einfach eine glutenfreie Tortilla verwendet. Ihr könnt gekaufte Tortillas nehmen oder eigene machen so wie ich (das Rezept ist in meinen Insta-Stories verlinkt). 😃 . Und das Rezept für den Pizzabelag findet ihr ebenfalls auf meinem Blog, Link in meinem Profil (@elavegan). So einfach und lecker. 😋 . Habt ihr Pläne fürs Wochenende? Lasst es mich in den Kommentaren wissen. 💚 . . . . . . . . . #vegan #spinach #pizza #tortillas #veganpizza #glutenfree #healthyfood #healthpizza #veganrecipe #vegancheese #vegansofig #vegandinner #glutenfreevegan #veganfoodblog #foodblogger #onmytable #instafood #plantbased #whatveganseat #veganfortheanimals #bestofvegan #letscookvegan #thefeedfeed #veganfoodspace #veganfoodspot #beautifulcuisines

A post shared by Ela | Vegan Food Blogger ♡ (@elavegan) on

 

A kada tijelo ne dobiva dovoljnu količinu nutrijenata, javljaju se spomenute bolesti poput anemije i osteoporoze, dolazi do rapidnog gubitka kilograma i nastaju druge komplikacije.

Kada se pak oni koji boluju od celijakije drže propisane "no gluten" dijete, njihov se probavni sustav počinje oporavljati - simptomi poput boli u trbuhu, napuhnutosti, umora, proljeva ili zatvora izostaju te se, ukratko rečeno, osoba osjeća bolje.

Što je s ostalima?

Trend je uzeo zamah još u 2015. Te godine oko 1,6 milijardi ljudi odlučilo se na neki oblik ove dijete, piše Academy of Nutrition and Dietetics, a za veliku većinu njih to uopće ne bi trebala biti opcija. 

Morate imati na umu da bilo koja pretjerano ograničavajuća dijeta, a koju ste usvojili na svoju ruku, bez da ste se prethodno savjetovali s liječnikom, vjerojatno nosi određene negativne posljedice na vaše zdravlje. Pa tako i ova.

 

Ako ste, na primjer, prešli na, hashtag, "no gluten", a tek se naknadno testirali na celijakiju, moguće da ste pore,etili ravnotežu  u tijelu do te mjere da su se rezultati pokazali negativnima, a u stvari doista imate bolest. Procjenjuje se kako 70-85% ljudi koji pate od nje ni ne znaju za dijagnozu.

Uspavani ste?

Neki se odlučuju na "rezanje" glutena zbog sasvim banalnih razloga, a uopće im ne škodi. Ako se osjećate uspavano nakon punog tanjura tjestenine, razlog ne mora nužno ležati u proteinu koji ste jeli, naprotiv - prevelika količina ugljikohidrata utječe na pospanost.

Isto tako, napuhnutost i bol u stomaku mogu biti posljedica (čak i češće) konzumacije laktoze i fruktoze.

Posljedice na zdravlje

Ako ste se, za svoje opće dobro, samoinicijativno odlučili izbaciti gluten, morate biti svjesni kako je čitav niz posljedica nastao u vašemu tijelu, a neke od njih nisu uopće dobre.

Eliminacijom namirnica koje sadrže gluten uklanjate, naime, i brojne dodatne nutrijente koji se nalaze u njima. K tome, brojni proizvodi bez glutena izrađeni su od rižinog brašna i sadrže više masti i šećera kako bi ih to držalo na okupu što može dugoročno povećati rizik od razvijanja dijabetesa i visokog krvnog tlaka.

 

Također, ako ste se odlučili za to iz "potrebe" za dijetom i gubitkom kilograma, budite sigurni da nećete smršavjeti samo tako, konzumirajući tu vrstu namirnica.

"Loša hrana bez glutena i dalje je loša hrana", upozorava stručnjakinja Shelley Case. Najbolje bi se bilo, ukoliko primijetite poteškoće, posavjetovati s liječnikom.

Naslovnica Zdravlje