ZdravljeONE SU OGLEDALO DUŠE

'Svakom pacijentu kažem da svaki dan treba raditi tri stvari ako želi sačuvati oči!': oftalmologinja ukazuje na važnost navika koje vjerojatno ne povezujete s vidom

Piše Javorka Luetić
4. prosinac 2019. - 08:21

Zdravlje očiju svakome je važno pa je vjerojatno dobar savjet da promislite činite li dovoljno da biste sačuvali dobar vid i zdravlje oka i možete li učiniti više da zaštitite svoje očne jabučice.ž

"Ono što kažem svakom pacijentu čim prijeđe prag ordinacije jest da postoje tri stvari koje može raditi svaki dan da bi sačuvao zdravlje očiju, a to je prestanak pušenja, konzumiranje zdrave prehrane i nošenje sunčanih naočala kad izlazi vani, čak i kad je oblačno.

Iako vam to zvuči kao trivijalna stvar, ali to je moj savjet svakom pacijentu s kojim dolazim u kontakt", kaže dr. Michelle Andreoli iz Američke akademije za oftalmologiju (AAO).

Kad je riječ o zdravoj prehrani za vaše oči, dr. Andreoli razlikuje dvije kategorije namirnica: "Postoje neke namirnice u našoj prehrani koje pomažu razvoju stanica i staničnom rastu, dok druga skupina namirnica čuva površinu oka."

Prva skupina su namirnice s visokim sadržajem antioksidansa koji štiti stanice od oštećenja, dok drugu skupinu čine namirnice koje pomažu hidratizirati oko.

"Kada govorimo o površini oka, puno odraslih previše vremena provodi ispred ekrana računala ili čitajući ili igrajući se na pametnim telefonima, zbog čega se korištenje ovih uređaja povezuje s problemom suhog oka", objašnjava dr. Andreoli, te dodaje da je to razlog zbog kojih potiču pacijente da ostanu hidrirani.

To znači piti što više vode, ali i konzumiranje omega-3 masnih kiselina za borbu protiv suhog oka.

Navest ćemo neke od namirnica koje spadaju u ove dvije skupine.

Kupine

Prema studiji obavljenoj na Državnom sveučilištu Oregon, kupine imaju jednu od najviših razina antioksidansa, a ujedno su bogate vitaminom C i vlaknima.

Maline

Maline su još jedne bobice za koje dr. Andreoli kaže da promiču zdravlje očiju. One, osim antioksidansa, imaju i protuupalna svojstva.

Riba

Važan je unos masne ribe poput lososa, skuše, sardine i tune, jer sadrže veliku količinu omega-3 masnih kiselina, ali možete uzeti i dodatke prehrani ili riblje ulje.

Mrkva

Roditelji su vas kao djecu učili da jedete što više mrkve ako želite bolji vid. I bili su u pravu, jer mrkva i drugo narančasto voće i povrće, poput slatkog krumpira i marelice, sjajni su izvori vitamina A. Prema AAO, vitamin A pomaže vašoj mrežnici da pretvara svjetlosne zrake u slike koje vidite i također održava hidratizirane oči.

Trebali biste konzumirati hranu bogatu vitaminom A, ali to ne znači da morate pojesti pun tanjur mrkve. Za zdravlje očiju treba unositi određenu količina vitamina A da bi strukture u stražnjem dijelu oka ostale zdrave, pa osim jedne do dvije mrkve dnevno, možete jesti i druge namirnice bogate vitaminom A ili uzimati dodatke prehrani.

Kelj

Lisnato zeleno povrće na samom je vrhu liste zdrave hrane. Kelj i špinat sadrže antioksidanse lutein i zeaksantin, za koje AAO kaže da su "ključni za zaštitu makule, područja oka koje nam pruža središnju, najvažniju sliku".

Cikla

Cikla sadrži betalaine, drugu klasu antioksidansa koji su također korisni za zdravlje očiju.

Laneno ulje

Puno omega-3 sadrži i laneno ulje koje je dobra opcija za vegetarijance, kaže dr. Andreoli. "Dodatak ovih ulja pomoći će dodatno zaštititi suho oko koje je posljedica predugog boravka pred ekranom računala", objašnjava ona.

Naranče

Naranče i drugi agrumi poput grejpa i limuna dobri su izvori vitamina C koji je također antioksidans. AAO navodi da antioksidansi mogu pomoći u sprečavanju ili odgađanju stanične degeneracije makule i katarakte.

Sjemenke suncokreta

AAO preporučuje još jedan antioksidans za zdravlje očiju, a to je vitamin E. Avokado, bademi i sjemenke suncokreta sadrže visoku razinu ovog vitamina.

Grah

Grah ima višestruke zdravstvene koristi, ali kad je riječ o očima, cink kojim obiluju štiti mrežnicu od štetnog djelovanja sunčeve svjetlosti, ističe AAO.

Izlaganje toksičnosti

Osim što se savjetuje prakticiranje zdrave prehrane i nošenje sunčanih naočala za zaštitu očiju po svakom vremenu iznimno važnima, dr. Andreoli smatra i provođenje smjernica za prestanak pušenja.

"Pušenje je za mnoge bolesti jako loše. Strukture vašeg oka opraštaju do određenog trenutka, ali ako ih izložite velikoj toksičnosti od sunca i pušenja, tijek života stvarno vam nije sjajan", poručila je.