Mozaik Društvena mreža

PAMETNa KUPOVINa

Šoping u zadnji čas - u dućane ujutro i s tri popisa!

PAMETNa KUPOVINa
Magična privlačnost kreditnih kartica, kupovanje nepotrebnih stvari na akcijama, kao i loše planiranje obiteljskog proračuna, samo su neke od učestalih pojava blagdanskih kupovina.

Brojne potrošačke zamke uistinu mogu izmamiti i posljednju kunu, a da to primijetimo tek kad praznoga novčanika dođemo kući, no valja imati na umu kako nam ih ne prirede uvijek trgovci, jer ponekad i sami srljamo ne razmišljajući.
Uglavnom nas ponese blagdanska atmosfera i bogata ponuda, pa kupimo i ono što nismo mislili, a onda početak godine dočekamo u dugovima. Ako vam se već događalo da se u šoping-groznici zanesete i izgubite financijski i vremenski kompas, donosimo vam nekoliko savjeta koji će vas usmjeriti prema racionalnoj i planski organiziranoj kupovini.

Za početak, ako ste posjet trgovačkim centrima ostavili za posljednja dva dana, već ste prekršili prvo pravilo pametne kupovine koje glasi kupujte na vrijeme. No, što je tu je, ako šoping obavljate u posljednji čas velike su šanse da će vas uhvatiti nervoza pa ćete potrošiti previše novca. Gužve, kratko vrijeme na raspolaganju, previše stvari oko vas… Sve to stvorit će stres, pa ćete želeći obaviti kupnju što prije, vjerojatno završiti s nepotrebno praznim novčanikom.

Dakle, ako već kupujete u zadnji tren, pripazite na vrijeme kupovine, odnosno trgovine ne posjećujte u poslijepodnevnim i večernjim satima kad je gužva, a vi ste uglavnom gladni i umorni, već ujutro, kad su gužve manje, a vi odmorniji i spremni na izazove. Dobro bi bilo ne kupovati sve u jednom zamahu. Tako ćete imati više vremena za razmišljanje i nećete upasti u zamku u kojoj ćete stisnuti vremenom, odlučiti sve kupiti u istoj trgovini ili na istom odjelu.

Neovisno o tomu idete li kupovati hranu, odjeću, dekoracije ili poklone, obavezno napravite popis. I držite ga se! Trgovine su prepune stvari koje će vas privlačiti i lako ćete si pronaći neko objašnjenje zašto vam baš to treba, ipak, preskočite tu naviku. Iz društva potrošača savjetuju napraviti tri popisa za kupovinu – jedan za hranu, kolače i napitke, drugi za dekoracije i treći za darove. Tako ćete izbjeći stihijsku kupnju svega što vam dođe pod ruku.

Odredite si budžet. Vrlo je lako zaigrati se i za poklone potrošiti previše novaca. Prije nego krenete u kupovinu odredite si količinu novaca koju smijete potrošiti. Ako si nešto ne možete priuštiti, nemojte to ni kupiti. Svakako se držite u tim okvirima jer ćete u suprotnom godinu završiti s dugovima.

Ne zaboravite istraživati. To je možda i najvažnije pravilo kod kupovine. Prošećite, proguglajte i usporedite cijene u različitim trgovinama. Kombinirajte moguće poklone prije nego li se odlučite na konačan korak kupovine. Dobro čitajte sitna slova, pogotovo ako je oglašavanje sniženja u pitanju. Popust do 50 posto ne znači da je sve baš upola sniženo, kao ni da su svi artikli na sniženju.

Ne zaboravite pogledati ni deklaraciju kako biste bili sigurni da vam baš taj proizvod odgovara. Za detalje se obratite trgovcu, provjerite rok valjanosti, sačuvajte račun kao i jamstvo za proizvod.

Kad ste se već odlučili za nešto izdvojiti novac, svakako provjerite mogućnost plaćanja. U vrijeme masovnijeg kupovanja skloni smo kupovanju na rate. Nude se različiti oblici plaćanja s odgodom, ali prije nego li se odlučite na rate ili gotovinske kredite, dobro proučite uvjete pod kojima će se željeni predmet otplaćivati s vašeg računa.
No, bez obzira koji kartični oblik plaćanja odabrali, nemojte se zanositi time što ne izdvajate novce u gotovini. Dobro razmislite isplati li se taj dar osjećati na svojoj plaći do sljedećeg praznika ili godišnjeg odmora.

TIHANA MAROVIĆ

Savjeti



1. pazite na vrijeme kupovine, u trgovine ujutro, a ne navečer
2. napravite popis
3. odredite budžet
4. istražujte i usporedite cijene
5. provjerite deklaracije, sačuvajte račun i jamstvo
6. provjerite mogućnost plaćanja, što manje koristite kartice


Tko nema ideju, neka pokloni kuvertu!



Prema istraživanju koje je provela tvrtka "Deloitte" na više od 14 tisuća potrošača u 14 zemalja, Europljani će ovih blagdana najčešće poklanjati čokoladu, poklon-bonove i knjige, iako bi ispod bora njih pedeset posto najviše voljelo vidjeti novac, a 46 posto putovanja.

Knjige kao poklon prevladavaju u Francuskoj, Portugalu, Italiji, Grčkoj, Njemačkoj, Danskoj i Poljskoj, dok u Ujedinjenom Kraljevstvu, Rusiji i Sloveniji prednjače čokolade. S druge strane, u Belgiji će prvi izbor biti poklon bonovi, a u Španjolskoj obuća i odjeća.

Prema procjeni Hrvatske gospodarske komore potrošnja za blagdane u našoj zemlji kretat će se oko 11,5 milijardi kuna, a većina potrošnje bit će usmjerena prema tradicionalnim kategorijama kao što su dječje igračke, kozmetika, hrana, piće, potrošačka elektronika, knjige i božićne dekoracije.






Naslovnica Društvena mreža