stdClass Object ( [id] => 1038888 [title] => Veliki povratak 4-cilindarskih motora: razlog je novi način izračuna potrošnje goriva, a samim time i emisije ispušnih plinova [alias] => veliki-povratak-4-cilindarskih-motora-razlog-je-novi-nacin-izracuna-potrosnje-goriva-a-samim-time-i-emisije-ispusnih-plinova [catid] => 299 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Nakon trenda "downsizinga", odnosno smanjenja obujma motora i broja cilindara, što je automatski utjecalo na smanjenje ukupne mase automobila, stiglo je vrijeme u kojem se proizvođači ponovno vraćaju agregatima većeg obujma i s više cilindara, točnije četiri. Razlog je novi način izračuna potrošnje goriva, a samim time i emisije ispušnih plinova, po WLTP sustavu, koji je puno realniji od prethodnog NEDC-a.

Problem 3-cilindarskih benzinskih motora koji su u većini slučajeva pojačani turbopunjačem jest povećana emisija CO2, koja prema najnovijim odredbama Europske unije ne smije prelaziti prosječnu granicu od 95 g/km. U umjerenoj vožnji takvi motori manje troše, ali čim se pritisne papučica gasa i uključi turbina, potrošnja goriva i emisija CO2 značajno raste.

Kao ekstreman primjer "downsizinga" u posljednjih nekoliko godina svakako su 0,9-litreni motori s tri cilindra, pojačani turbopunjačima. Njima su proizvođači povećali efikasnost i zadovoljili norme. Međutim, njihovi pokazatelji emisija štetnih plinova uzeti s testiranja u kontroliranim uvjetima nisu realni budući da su takvi, snagom slabiji motori u stvarnosti često pod velikim naporima. U realnim uvjetima pokazatelji su dosta drukčiji, pa takvi motori zapravo izbacuju veće razine štetnih plinova poput CO2, što je, osim za okoliš, veliki problem i za proizvođače budući da su pravila i norme pooštrene.

Mali, uglavnom 3-cilindarski motori s direktnim ubrizgavanjem goriva na papiru nekad su bili odlična ideja. Razvijaju visoku snagu (nije rijetkost da 1,0-litreni motor ide i do 130 KS), a pritom im je potrošnja goriva relativno umjerena. No, takvi motori imaju i svoja ograničenja. Njihov obujam je najveće ograničenje pa smo pokušali doznati koliko često se javljaju problemi s malim benzinskim motorima.

Na našem tržištu dominiraju dizelaši, novi i oni rabljeni, koji su kupljeni u drugim zemljama EU-a pa takvi problemi nisu česti. Mali benzinski motori imaju svoja ograničenja i vozači moraju shvatiti da automobili u koje su ugrađeni ti motori nisu vučna vozila. Kuka se može ugraditi za iznimno male terete za vuču na ravnom terenu, a, nažalost, dogodi se da se zakvače manje kamp-prikolice za takva vozila i krene se na dulje proputovanje. Uzbrdice mogu biti opasne za takve motore.

Dogodi se slučaj da imamo veliki automobil, težak više od tonu i pol, s motorom s tri cilindra pa mu još dodamo i kuku s prikolicom. Motor je već na granici dimenzioniranja za tako veliko vozilo, a dodavanje prikolice nerijetko ga pogura iznad granice. Što se onda događa? Vozač osjeti da motor ima snage, ali, nažalost, ta snaga se odvija na granici izdržljivosti materijala u motoru, i to najčešće povlači nekakve prijelome na klipnom mehanizmu.

Prednost ovog tipa motora je koristiti ih za gradska vozila i za vozače koji godišnje prelaze relativno mali broj kilometara. Porezna politika (poseban porez na motorna vozila) više nije naklonjena vozilima s tri cilindra, što je već otprije poznato. Nažalost, mehanički popravci kod manjih motora ovog tipa nisu tvornički zamišljeni i kod mehaničkih neispravnosti na klipnom mehanizmu potrebno je zamijeniti cijeli motor, slično kao i s bijelom tehnikom. Stoga ne treba pretjerivati s malim motorima i ne opterećivati ih prije nego što se zagriju. S opterećenjima treba biti dodatno oprezan, a posebno pripazite na prikolice.

---

image
Vojko Bašić/HANZA MEDIA
---

Motori s tri cilindra su uz promjenu materijala i tehnologija poprilično prikrili svoje nedostatke, ali se ne može izbjeći činjenica da su opterećeniji od onih s četiri cilindra. Isti materijali i tehnologije ugrađuju s u 3-cilindarske, ali isto tako u 4-cilindarske motore, pri čemu sama fizika diktira da ovi drugi traju dulje. Najbolji primjer za takvo što bila bi usporedba sa stolicom koja ima tri noge ili ona s četiri noge. Koja je stabilnija? Naravno, ona s četiri noge. Bez obzira što je rad motora s tri cilindra danas toliko uravnotežen, tako da je vrlo teško čuti zvuk sličan onom koji proizvodi mlinac, četiri cilindra su puno povoljnija opcija.

Na primjeru Suzukija najbolje se vidi kako se ovaj japanski proizvođač automobila okrenuo tehnologiji s četiri cilindra. U ponudi su četiri modela: Ignis, Swift, SX4 S-Cross i Vitara, koja je najpopularnija kod naših kupaca, a svima njima zajednička je tehnologija, odnosno 4-cilindarski benzinci s mild ili blagim 12 ili 48-voltnim hibridnim sustavom. Manji modeli, poput Ignisa i Swifta, raspolažu 4-cilindarskim atmosferskim motorima s 12-voltnom hibridnom tehnologijom čija snaga sada iznosi 83 KS. Hibridna tehnologija pomaže benzincu prilikom ubrzanja zahvaljujući 50 Nm dodatnog okretnog momenta.

Zanimljivo je da se s većom voltažom (48V) od klasičnog 12V sustava povećava energija prikupljena usporavanjem kao i količina pomoći elektromotora kako bi se smanjila potrošnja goriva i povećale performanse vožnje. U normalnim uvjetima vožnje sustav daje prednost ekonomičnosti, odnosno smanjenoj potrošnji goriva, dok u slučajevima kad prepozna da vozač zahtijeva jače ubrzanje, sustav elektromotorom dodaje dodatni okretni moment pogonskom motoru, koristeći jednu od dvije nove funkcije (torque fill control – kontrola dopune okretnog momenta ili torque boost – pojačanje okretnog momenta).

Snažniji 1,4-litreni 4-cilindarski motori u S-Crossu i Vitari su s turbopunjačima, te imaju 129 KS i 48V litij-ionske baterije. Hibridni sustav sastoji se od 48 voltnog ISG-a, generatora koji ima funkciju elektromotora, 48V litij-ionske baterije te 48V transformatora istosmjerne struje.

Sve informacije o Suzukijevim modelima možete pogledati OVDJE.

SADRŽAJ OMOGUĆIO ATT SPLIT

---

Vibracije u praznom hodu

Motori u današnjim automobilima su četverotaktni (usis, kompresija, ekspanzija i ispuh), a samo jedan od ta četiri takta je radni takt (ekspanzija). Bitna prednost kod motora s četiri cilindra je što u svakom trenutku jedan cilindar "radi", daje snagu motoru.

Kod motora s tri cilindra postoji problem što kod završetka radnog takta na jednom cilindru postoji "prazni hod", odnosno motor se okreće zbog inercije. Zato su motori s četiri cilindra uglađeniji i mirnije rade u odnosu na 3-cilindarske motore kod kojih se javljaju vibracije koje su posebno izražene u praznom hodu.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => AUTOINDUSTRIJA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) ) [extra_fields_search] => AUTOINDUSTRIJA 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2020-08-15 16:27:06 [created_by] => 3231 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2020-08-18 04:25:00 [modified_by] => 3231 [publish_up] => 2020-08-18 04:25:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 23 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 299 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [getCategoryIdFromPath] => 0 [getFeedByRelatedModules] => 0 [theme] => default [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--automoto [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije iz auto moto svijeta [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, auto moto [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Auto moto [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2020\/08\/15\/14090746.jpg","\/images\/slike\/2020\/08\/15\/11083007.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Jo\u0161ko \u0160upi\u0107\/HANZA MEDIA","Vojko Ba\u0161i\u0107\/HANZA MEDIA"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1143","k_14090746_1280.jpg":"1280x1280","k_14090746_1024.jpg":"1024x1024","k_14090746_640.jpg":"640x640","k_14090746_480.jpg":"480x480","k_14090746_340.jpg":"340x340","k_14090746_220.jpg":"220x220","o_14090746_1280.jpg":"1280x762","o_14090746_1024.jpg":"1024x609","o_14090746_640.jpg":"640x381","o_14090746_480.jpg":"480x285","o_14090746_340.jpg":"340x202","o_14090746_220.jpg":"220x130","h_14090746_1280.jpg":"1280x854","h_14090746_1024.jpg":"1024x683","h_14090746_640.jpg":"640x427","h_14090746_480.jpg":"480x320","h_14090746_340.jpg":"340x227","h_14090746_220.jpg":"220x147","pp_14090746_1280.jpg":"1006x1280","pp_14090746_1024.jpg":"805x1024","pp_14090746_640.jpg":"503x640","pp_14090746_480.jpg":"377x480","pp_14090746_340.jpg":"267x340","pp_14090746_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1149","k_11083007_1280.jpg":"1280x1280","k_11083007_1024.jpg":"1024x1024","k_11083007_640.jpg":"640x640","k_11083007_480.jpg":"480x480","k_11083007_340.jpg":"340x340","k_11083007_220.jpg":"220x220","o_11083007_1280.jpg":"1280x766","o_11083007_1024.jpg":"1024x612","o_11083007_640.jpg":"640x383","o_11083007_480.jpg":"480x287","o_11083007_340.jpg":"340x203","o_11083007_220.jpg":"220x131","h_11083007_1280.jpg":"1280x854","h_11083007_1024.jpg":"1024x683","h_11083007_640.jpg":"640x427","h_11083007_480.jpg":"480x320","h_11083007_340.jpg":"340x227","h_11083007_220.jpg":"220x147","pp_11083007_1280.jpg":"1006x1280","pp_11083007_1024.jpg":"805x1024","pp_11083007_640.jpg":"503x640","pp_11083007_480.jpg":"377x480","pp_11083007_340.jpg":"267x340","pp_11083007_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 299 [name] => Auto moto [alias] => auto-moto [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 4 [params] => {"inheritFrom":"254","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38049591 Threads: 4 Questions: 7077525192 Slow queries: 3296124 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 607832048 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /auto-moto ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 299 [name] => Auto moto [alias] => auto-moto [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /auto-moto ) ) [link] => /auto-moto/veliki-povratak-4-cilindarskih-motora-razlog-je-novi-nacin-izracuna-potrosnje-goriva-a-samim-time-i-emisije-ispusnih-plinova-1038888 [printLink] => /auto-moto/veliki-povratak-4-cilindarskih-motora-razlog-je-novi-nacin-izracuna-potrosnje-goriva-a-samim-time-i-emisije-ispusnih-plinova-1038888?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 419885 [name] => auto-moto [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => auto-moto [link] => /tag/auto-moto ) [1] => stdClass Object ( [id] => 36257 [name] => Suzuki [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => suzuki [link] => /tag/suzuki ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => AUTOINDUSTRIJA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Veliki povratak 4-cilindarskih motora: razlog je novi način izračuna potrošnje goriva, a samim time i emisije ispušnih plinova [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3231 [name] => Zdravko Juričko [username] => zdravko-juri-ko [email] => zdravko-juri-ko@sd.hr [password] => $2y$10$3MSPsNGO8ltots48kqbe2.FwzW7b1js7M1r/8s.nUTTSs2kSnHPxu [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/zdravko-juricko-3231 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1749 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/33a10ba883a053e58de979010155c54c?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/08/15/14090746.jpg [galleryCount] => 2 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Joško Šupić/HANZA MEDIA [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/08/15/14090746.jpg [title] => Joško Šupić/HANZA MEDIA ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/08/15/11083007.jpg [title] => Vojko Bašić/HANZA MEDIA ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Nakon trenda "downsizinga", odnosno smanjenja obujma motora i broja cilindara, što je automatski utjecalo na smanjenje ukupne mase automobila, stiglo je vrijeme u kojem se proizvođači ponovno vraćaju agregatima većeg obujma i s više cilindara, točnije četiri. Razlog je novi način izračuna potrošnje goriva, a samim time i emisije ispušnih plinova, po WLTP sustavu, koji je puno realniji od prethodnog NEDC-a.

Problem 3-cilindarskih benzinskih motora koji su u većini slučajeva pojačani turbopunjačem jest povećana emisija CO2, koja prema najnovijim odredbama Europske unije ne smije prelaziti prosječnu granicu od 95 g/km. U umjerenoj vožnji takvi motori manje troše, ali čim se pritisne papučica gasa i uključi turbina, potrošnja goriva i emisija CO2 značajno raste.

Kao ekstreman primjer "downsizinga" u posljednjih nekoliko godina svakako su 0,9-litreni motori s tri cilindra, pojačani turbopunjačima. Njima su proizvođači povećali efikasnost i zadovoljili norme. Međutim, njihovi pokazatelji emisija štetnih plinova uzeti s testiranja u kontroliranim uvjetima nisu realni budući da su takvi, snagom slabiji motori u stvarnosti često pod velikim naporima. U realnim uvjetima pokazatelji su dosta drukčiji, pa takvi motori zapravo izbacuju veće razine štetnih plinova poput CO2, što je, osim za okoliš, veliki problem i za proizvođače budući da su pravila i norme pooštrene.

Mali, uglavnom 3-cilindarski motori s direktnim ubrizgavanjem goriva na papiru nekad su bili odlična ideja. Razvijaju visoku snagu (nije rijetkost da 1,0-litreni motor ide i do 130 KS), a pritom im je potrošnja goriva relativno umjerena. No, takvi motori imaju i svoja ograničenja. Njihov obujam je najveće ograničenje pa smo pokušali doznati koliko često se javljaju problemi s malim benzinskim motorima.

Na našem tržištu dominiraju dizelaši, novi i oni rabljeni, koji su kupljeni u drugim zemljama EU-a pa takvi problemi nisu česti. Mali benzinski motori imaju svoja ograničenja i vozači moraju shvatiti da automobili u koje su ugrađeni ti motori nisu vučna vozila. Kuka se može ugraditi za iznimno male terete za vuču na ravnom terenu, a, nažalost, dogodi se da se zakvače manje kamp-prikolice za takva vozila i krene se na dulje proputovanje. Uzbrdice mogu biti opasne za takve motore.

Dogodi se slučaj da imamo veliki automobil, težak više od tonu i pol, s motorom s tri cilindra pa mu još dodamo i kuku s prikolicom. Motor je već na granici dimenzioniranja za tako veliko vozilo, a dodavanje prikolice nerijetko ga pogura iznad granice. Što se onda događa? Vozač osjeti da motor ima snage, ali, nažalost, ta snaga se odvija na granici izdržljivosti materijala u motoru, i to najčešće povlači nekakve prijelome na klipnom mehanizmu.

Prednost ovog tipa motora je koristiti ih za gradska vozila i za vozače koji godišnje prelaze relativno mali broj kilometara. Porezna politika (poseban porez na motorna vozila) više nije naklonjena vozilima s tri cilindra, što je već otprije poznato. Nažalost, mehanički popravci kod manjih motora ovog tipa nisu tvornički zamišljeni i kod mehaničkih neispravnosti na klipnom mehanizmu potrebno je zamijeniti cijeli motor, slično kao i s bijelom tehnikom. Stoga ne treba pretjerivati s malim motorima i ne opterećivati ih prije nego što se zagriju. S opterećenjima treba biti dodatno oprezan, a posebno pripazite na prikolice.

---

image
Vojko Bašić/HANZA MEDIA
---

Motori s tri cilindra su uz promjenu materijala i tehnologija poprilično prikrili svoje nedostatke, ali se ne može izbjeći činjenica da su opterećeniji od onih s četiri cilindra. Isti materijali i tehnologije ugrađuju s u 3-cilindarske, ali isto tako u 4-cilindarske motore, pri čemu sama fizika diktira da ovi drugi traju dulje. Najbolji primjer za takvo što bila bi usporedba sa stolicom koja ima tri noge ili ona s četiri noge. Koja je stabilnija? Naravno, ona s četiri noge. Bez obzira što je rad motora s tri cilindra danas toliko uravnotežen, tako da je vrlo teško čuti zvuk sličan onom koji proizvodi mlinac, četiri cilindra su puno povoljnija opcija.

Na primjeru Suzukija najbolje se vidi kako se ovaj japanski proizvođač automobila okrenuo tehnologiji s četiri cilindra. U ponudi su četiri modela: Ignis, Swift, SX4 S-Cross i Vitara, koja je najpopularnija kod naših kupaca, a svima njima zajednička je tehnologija, odnosno 4-cilindarski benzinci s mild ili blagim 12 ili 48-voltnim hibridnim sustavom. Manji modeli, poput Ignisa i Swifta, raspolažu 4-cilindarskim atmosferskim motorima s 12-voltnom hibridnom tehnologijom čija snaga sada iznosi 83 KS. Hibridna tehnologija pomaže benzincu prilikom ubrzanja zahvaljujući 50 Nm dodatnog okretnog momenta.

Zanimljivo je da se s većom voltažom (48V) od klasičnog 12V sustava povećava energija prikupljena usporavanjem kao i količina pomoći elektromotora kako bi se smanjila potrošnja goriva i povećale performanse vožnje. U normalnim uvjetima vožnje sustav daje prednost ekonomičnosti, odnosno smanjenoj potrošnji goriva, dok u slučajevima kad prepozna da vozač zahtijeva jače ubrzanje, sustav elektromotorom dodaje dodatni okretni moment pogonskom motoru, koristeći jednu od dvije nove funkcije (torque fill control – kontrola dopune okretnog momenta ili torque boost – pojačanje okretnog momenta).

Snažniji 1,4-litreni 4-cilindarski motori u S-Crossu i Vitari su s turbopunjačima, te imaju 129 KS i 48V litij-ionske baterije. Hibridni sustav sastoji se od 48 voltnog ISG-a, generatora koji ima funkciju elektromotora, 48V litij-ionske baterije te 48V transformatora istosmjerne struje.

Sve informacije o Suzukijevim modelima možete pogledati OVDJE.

SADRŽAJ OMOGUĆIO ATT SPLIT

---

Vibracije u praznom hodu

Motori u današnjim automobilima su četverotaktni (usis, kompresija, ekspanzija i ispuh), a samo jedan od ta četiri takta je radni takt (ekspanzija). Bitna prednost kod motora s četiri cilindra je što u svakom trenutku jedan cilindar "radi", daje snagu motoru.

Kod motora s tri cilindra postoji problem što kod završetka radnog takta na jednom cilindru postoji "prazni hod", odnosno motor se okreće zbog inercije. Zato su motori s četiri cilindra uglađeniji i mirnije rade u odnosu na 3-cilindarske motore kod kojih se javljaju vibracije koje su posebno izražene u praznom hodu.

---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Joško Šupić/HANZA MEDIA Vojko Bašić/HANZA MEDIA
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/auto-moto/veliki-povratak-4-cilindarskih-motora-razlog-je-novi-nacin-izracuna-potrosnje-goriva-a-samim-time-i-emisije-ispusnih-plinova-1038888 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=fdc871d3095ce8c08d9b0b9d5f9b4a83d7261400 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Veliki+povratak+4-cilindarskih+motora%3A+razlog+je+novi+na%C4%8Din+izra%C4%8Duna+potro%C5%A1nje+goriva%2C+a+samim+time+i+emisije+ispu%C5%A1nih+plinova&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fauto-moto%2Fveliki-povratak-4-cilindarskih-motora-razlog-je-novi-nacin-izracuna-potrosnje-goriva-a-samim-time-i-emisije-ispusnih-plinova-1038888 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fauto-moto%2Fveliki-povratak-4-cilindarskih-motora-razlog-je-novi-nacin-izracuna-potrosnje-goriva-a-samim-time-i-emisije-ispusnih-plinova-1038888 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => AUTOINDUSTRIJA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) )
StoryEditorOCM
Auto motoAUTOINDUSTRIJA

Veliki povratak 4-cilindarskih motora: razlog je novi način izračuna potrošnje goriva, a samim time i emisije ispušnih plinova

18. kolovoza 2020. - 06:25

Nakon trenda "downsizinga", odnosno smanjenja obujma motora i broja cilindara, što je automatski utjecalo na smanjenje ukupne mase automobila, stiglo je vrijeme u kojem se proizvođači ponovno vraćaju agregatima većeg obujma i s više cilindara, točnije četiri. Razlog je novi način izračuna potrošnje goriva, a samim time i emisije ispušnih plinova, po WLTP sustavu, koji je puno realniji od prethodnog NEDC-a.

Problem 3-cilindarskih benzinskih motora koji su u većini slučajeva pojačani turbopunjačem jest povećana emisija CO2, koja prema najnovijim odredbama Europske unije ne smije prelaziti prosječnu granicu od 95 g/km. U umjerenoj vožnji takvi motori manje troše, ali čim se pritisne papučica gasa i uključi turbina, potrošnja goriva i emisija CO2 značajno raste.

Kao e...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. svibanj 2024 22:51