Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

MONOS Djeca pukovnika Kurtza

FILM: Monos; drama; Kolumbija/Argentina/Nizozemska/Njemačka/Švedska/Urugvaj/SAD/Švicarska/Danska, 2019.; REŽIJA: Alejadrno Landes; ULOGE: Moises Arias, Julianne Nicholson; OCJENA: **** 1/2

Redatelj 'Monosa' je nedvojeno pročitao 'Gospodara muha' i oslikao ga na svoj način, uz košmarnu halucinatornost 'Apokalipse danas' na temu konfuzije, kaosa i divljaštva rata kojemu je dao nevinije lice

Rambo... Ime ratnog veterana prva je riječ izgovorena u filmu "Monos" latinoameričkog redatelja Alejandra Landesa, ponajboljem s ovogodišnjeg ZFF-a. Netko doziva nekoga s "Rambo". No, ne doziva "pravog" Ramba gledajući jedan od njegovih filmova.

To je, doznajemo ubrzo, nadimak jednog od klinaca-gerilaca, i to androgine djevojke (Sofia Buenaventura). Ako je dotad bilo dvojbe da "Monos" nije novi "Rambo", više je nema. Premda, interesantno je da je "Monos" na ZFF-u nedugo nakon posljednjeg "Ramba" ("Last Blood").

Naime, ostarjeli Rambo se u tom filmu prisjećao mladih dana i samoinicijativnog vojačenja u Vijetnam kad je imao 17 godina te rekao, otprilike, "da su me barem spriječili da idem". Hoće li tako razmišljati ovi mladi gerilci ako dožive starost, tko zna. Dosta toga je maglovito, mistično i apstraktno u "Monosu", a u tome i jest čar filma.

Za početak, uopće ne znamo tko su momci i cure u dobi između 15 i 20 godina, sa zvučnim nadimcima Rambo, Bigfoot (Moises Arias), Dog (Paul Cubides), Boom Boom (Sneider Castro), Smurf (Deibi Rueda), Lady (Karen Quintero), Wolf (Julian Giraldo) i Swede (Laura Castrillon).

Ne znamo ni koje su njihove motivacije. Oni su na određeni način kao mladi teroristi u jednako apstraktnom, samo "urbanom" filmu "Nocturama" Bertranda Bonella. Jesu li postali gerilci svojom ili tuđom voljom? Zašto su tu? Za koga se točno bore? Odakle su došli? I gdje su, kvragu?

Slutimo da je posrijedi Južna Amerika, moguće Kolumbija, no mogao bi biti i Vijetnam. Prostor nije definiran, ali je daleko od civilizacije. Vrijeme također nije određeno, iako jest sadašnje. Znamo samo da rade za paravojnu vojsku zvanu "Organizacija" koja je njihova "familija".

Vođa kodnog imena Glasnik (Wilson Salazar) povremeno se pojavi da podsjeti mlade gerilce na to i priredi im "drill". "Jače vojnici, pokažite mi svoju ratnu facu", dere se sitni, no mišićavi Glasnik. U prvoj sceni mladići i djevojke igraju nogomet s povezom preko očiju. Proslava rođendana jednog od njih uključuje ritual udaranja od strane ostalih.

U slobodno vrijeme uče se ljubiti dok čekaju naredbe, preko radija ili uživo. Prva naredba jest čuvati američku taokinju znanu kao Doctora (Julianne Nicholson) i kravu muzaru zvanu - Shakira. Naravno, ne znamo ni tko je ustvari Doctora, niti razlog njezine otmice, ali sigurno je (geo)političke naravi, a ona je supstitut za gledatelja budući da njezinim očima doživljavamo zbivanja.

Politika boravi uz rub kadra, bez fiksnog konteksta, no dovoljno snažno djeluje sa strane u vezi vojne/ratne indoktrinacije i pranja mozgova mladih, što "Monos" približava "Ratnoj vještici" Kima Nguyena i "Zvijerima bez nacije" Caryja Jojija Fukunage, iako posjeduje vlastiti identitet i spada među najposebnije ove godine kao surovo emotivno, predivno i nepredvidljivo kinoiskustvo s podjednakim omjerom tjelesnosti i psihologije.

O mladima je riječ u filmu, zajednici koja je stvorena za njih kao mikrokozmos turbulentnog svijeta odraslih (vojnika/ratnika) i ostavljena njima da je nastave graditi. Nedvojbeno, Landes je pročitao "Gospodara muha" Williama Goldinga (prizor svinjske glave na kolcu uključen) i oslikao ga na svoj način, uz košmarnu halucinatornost Coppoline "Apokalipse danas" na temu konfuzije, kaosa i divljaštva rata kojemu je dao nevinije lice.

"Monos" je senzoran film o izgubljenoj mladosti/nevinosti, prirodi rata i cikličkoj naravi ratovanja u kojem slike i glazba govore više od riječi. Izvrsna je scena kad mladi slave stupanje u vezu Wolfa i Lady oko logorske vatre. Pale se "bengalke", ispaljuju hici u zrak.

Vitlanje strojnicama dovodi do "zapleta": Dog će ustrijeliti "svetu kravu" Shakiru, što pokreće lanac nasilja i unosi razdor u društvu mladih, naročito kad gerilci dobiju zadatak sići s vrha planine i prebaciti Doctoru na drugo mjesto u džunglu.

Planina u oblacima prekrivena maglom impresivna je lokacija filma i djeluje kao da nije s ovoga svijeta u oku kamere Jaspera Wolfa i uhu skladateljice Mice Levi ("Ispod kože", "Jackie") čije nadrealno dobre slike/tonovi oblikuju audiovizualnost.

Slika signalne rakete kako para oblake jedna od najimpresivnijih u "Monosu", kao i redateljevo poigravanje "infra" sivom vizurom naočala za noćno gledanje a la "Sicario". Jedna ratna scena, na taj način promotrena, dodatno potiče nadrealnost filma koji totale prirode suprotstavlja krupnim planovima glumaca.

Lokacija stvara osjećaj da su mladi gerilci na vrhu svijeta i na rubu bezdana planinskih dubina, kamo će metaforički kliznuti jednom kad siđu s vrha i započnu put bez povratka u srce tame, tamo gdje stoluje pukovnik Kurtz. Mladi gerilci su djeca pukovnika Kurtza.

Neki od klinaca će čvaknuti gljive da povećaju razinu psihodelije. Prekrit će  i tijela blatom da poveznica s "Apocalypse Now" bude veća, ali i McTiernanovim "Predatorom", te obojati kožu plavom (ratničkom) bojom kad krenu u lov i podsjećati na likove iz Gibsonova "Apocalpyta".

Drugi dio filma, ambijentiran u klaustrofobičnu džunglu, znade prsnuti ekstremno intenzivnom akcijom u stilu "Apocalypta". Scena potjere niz brzace je nevjerojatno uvjerljiva. Pitanje je kako su je snimili da nitko ne strada. To je još jedna, posljednja misterija "Monosa", ali u pogledu njegove akcije nema apstrakcije. Landes bi mogao režirati "Ramba".

Kolumbijski kandidat za Oscara

Najpoznatije ime u glumačkoj ekipi je Julianna Nicholson, odlična u "Kolovozu u okrugu Osage". Redatelj Landes je rođen u Brazilu i odrastao u Ekvadoru i Kolumbiji. Pažnju na sebe je skrenuo dokumenarcem "Cocalero" (2007.), prikazanim na Sundanceu, a s prvim dugometražnim filmom "Porfirio" (2011.) imao premijeru u canneskom programu "15 dana autora". "Monos" je kolumbijski kandidat za Oscara.

Naslovnica Cinemark