Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

GOSPODARICA ZLA 2 Dobra, loša, Zlurada

FILM: Maleficent: Mistress Of Evil; fantazija; SAD, 2019.; REŽIJA: Joachim Rønning; ULOGE: Angelina Jolie, Michelle Pfeiffer; DISTRIBUCIJA: 2i Film; OCJENA: ** 1/2

'Gospodarica zla 2' samo naizgled stremi biti još veća inverzija klasične bajke za laku noć poput prethodnika. Na momente se čini kao da film pripovijeda netko tko žuri da priča za laku noć napokon dođe do kraja, njegovo dijete zaspe i on se može iskrasti u kino neki drugi 'fantasy' blockbuster ili upaliti doma zadnju epizodu 'GOT-a'.

"Rekla sam vam, ovo nije neka bajka", ističe kraljica Ingrid (sjajna Michelle Pfeiffer) kad joj predlože da poljubi uspavanog kralja i razbije kletvu cjelovom prave ljubavi. Disneyjeva "Gospodarica zla 2" naizgled stremi biti inverzija klasične bajke za laku noć.

Još veća od prethodnika iz 2014., za promjenu sagledanog iz perspektive negativke Zlurade (Angelina Jolie) koja je proklela princezu da se ubode na vreteno preslice i postane utjelovljenje "uspavane ljepotice" dok je ne probudi poljubac prave ljubavi.

No, ubrzo kad se otkrije kako Ingrid ne voli kralja i da ga je sama "uspavala", ispostavlja se da je obećanje zluradom radovanje. "Maleficent: Mistress Of Evil" je tek šarena laža dobro upakirana u veliki budžet nastavka megahita teškog preko 700 milijuna dolara u svjetskim kinima koji je doveo do toga da njegova naracija započne s "Jednom ili čak dvaput davno, jer se neki od vas možda ne sjećaju ove priče...". "Dvaput" je ključna riječ, ali i "ne sjećaju".

Pet godina kasnije, "Gospodarica zla" je više-manje podlegla zaboravu, odakle je izvlači "Gospodarica zla 2". Sjećamo se mahom samo pojave magnetične Angeline kao nekakve Lady Gage iz gotičke bajke (implatanti na jagodičnim kostima po uzoru na videospot "Born This Way") koja je bila rođena da odigra "comeback" ulogu Zlurade i inicira feminističko (pod)gledište priče.

"Mistress Of Evil" predstavlja novi "comeback" za Jolie i zarađuje fine početne pare u kinima diljem planeta. Ustvari, film je potrebniji Angelini nego filmofilima i kinematografiji, kao hitoidno samopouzdanje za glumicu i producenticu nakon brodoloma s Bradom Pittom koji je ove godine ostvario dvostruki "comeback" ("Bilo jednom u... Hollywoodu", "Ad Astra"). ž

Za opravdanje svog postojanja scenarij kopa još dublje u prošlost Zlurade. U jednu ruku to je okej: film se ne zadovoljava da se prema fanovima originala odnosi samo u "uzmi (im) novac i bježi" modu stopostotno nudeći jedno te isto, iako je realiziran na način da njegovi sporedni neljudski likovi dolaze u paketu s popratnim Disneyjevim "merchandisingom" (plišanci, figurice).

U drugu je nepotrebno: prolog izvorna filma je bio sasvim dovoljan uvid u prošlost Zlurade koja je postala njezina nova filmska (za)datost, prethodno neispričana u bajci, prije nego što je scenarij ponudio iskupničke odrednice (anti)heroine zbog načelno zlikovačke karakterizacije (bacanje kletve na djevojčicu).

Ni mi ni Zlurada nismo morali otkriti da je ona mračna vila kao Conall (Chiwetel Ejiofor) koji će je spasiti kad je rani hitac iz samostrijela Ingridine podanice. Naravno, Zlurada će stati na stranu "svojih" i u konačnici vojevati s mračnim vilama protiv ljudi i Ingrid.

Završna bitka je, unatoč scenografsko-kostimografskoj raskoši koju budžet može platiti, ogledni primjerak manjka osobnosti filma. Redatelj Joachim Rønning ("Kon Tiki", peti "Pirati s Kariba") ne uspijeva načiniti zbivanja distinktivnim u odnosu na novomilenijske fantazijske spektakle velikog i malog ekrana ili one s logom Marvela.

U tim pasažima se napose čini kao da "Gospodaricu zla 2" pripovijeda netko tko žuri da priča za laku noć napokon dođe do kraja, njegovo dijete zaspe i on se može iskrasti u kino neki drugi "fantasy" blockbuster ili upaliti doma zadnju epizodu "Igre prijestolja", premda Rønning povremeno pokazuje znakove nadahnuća (rasprskujući crveni prah za uništenje vila), pa i feminističke subverzije (dvije žene na čelu dvije vojske).

Bitka traje do neizbježnog "bajkovitog" trenutka pomirenja dviju vrsta kako bi se odaslala hvalevrijedna poruka protiv rasizma, predrasuda, netolerancije i kolonijalizma koje zagovara zla kraljica, spremna da počini i genocid nad drugom rasom.

U interpretaciji raspoložene Pfeiffer kao glumačkog pojačanja ovog nastavka, Ingrid krade "Maleficent 2" Zluradoj, gotovo svedenoj na sporedan lik u vlastitom filmu dok glavnu riječ mahom vode nezanimljivi zaljubljeni golupčići, kraljevna Aurora i kraljević Philip (Elle Fanning, Harris Dickinson).

Ingrid je svojevrsna ljudska verzija Pfeifferične vještice iz superiornije "Zvjezdane prašine" i najzanimljiviji lik filma. Ispada da je njezina priča, koju je proširila po kraljevstvu, postala legenda/bajka o Zluradoj. Film kao da, između bajkovitih redaka, postavlja pitanje tko je zapravo ispričao sve bajke i zbog čega, ali sve ostaje samo na tome do kraja neizbježno otvorenog za novi početak, tj. treći dio. Triput davno...

Zaposlena Angelina

Angelina više, čini se, neće raditi velike pauze između projekata kao unatrag deset godina. Već snima vestern "Those Who Wish Me Dead" redatelja Taylora Sheridana, a čeka je i Marvelov spektakl "Eternals". Uz to, ponovno će biti dio Disneyjeve fantazije s filmom "Come Away" koji se najavljuje kao prednastavak pustolovina Petera Pana i Alise iz zemlje čudesa.

Naslovnica Cinemark