Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ŠIFRA: VUČJI ZOV Akustika Trećeg svjetskog rata

FILM: Le chant du loup; podmornički triler; Francuska, 2019.; REŽIJA: Antonin Baudry; ULOGE: François Civil, Omar Sy; DISTRIBUCIJA: Pa-dora; OCJENA: *** 1/2

Redatelj Baudry ne doseže Petersena i McTiernana, ali daje solidan francuski prilog podžanru. S obzirom na glavnog lika, osvježenje je i što zvuk u filmu ima jednaku važnost kao slika.

Bliska budućnost iz francuskog kinohita "Šifra: Vučji zov" nije posve nezamisliva. Nekoliko godina od danas Rusija dominira svijetom i napravila je invaziju na Finsku. "Nije vrijeme da nogiramo Ruse", oprezan je jedan od Francuza u strahu od ruske agresije. Ipak, francuske zemljane snage nalaze se u Finskoj.

"Vrijedi li umrijeti za Finsku", pita netko, na što dobije odgovor da je posrijedi "spašavanje same ideje Europe". Rusija protiv EU na rubu Trećeg svjetskog ili nuklearnog rata? Tako izgleda u filmu izvorno naslovljenom "Le chant du loup" u kojem glume francuske zvijezde poput Omara Sya, Rede Kateba i Matthieua Kassovitza, te mladi glumac u usponu François Civil.

Pridodajmo tome i iransko plovilo u sirijskim vodama koje u uvodnoj sekvenciji detektira auditivni stručnjak iz francuske podmornice, ratni akustični analitičar Chanteraide zvani Čarapa (Civil). Chanteraide sluša zvuk propelera i broji elise, dok se njegova podmornica nalazi na misiji da skupi "plivače", tj. francuske kopnene snage.

Debitantski scenarist i redatelj, inače diplomat i bivši savjetnik francuskog premijera Antonin Baudry, tu uspostavlja "ton" filma "Šifra: Vučji zov", prilično dobitne kombinacije podmorničkog, akcijskog i političkog trilera. Napetost u igri podvodne (i nečujne) mačke i miša postiže se u taktizaciji posade sukladno Chanteraideovim očitavanjima na ekranima i sonarima, te posljedničnom donošenju odluka.

Odnosno, koja će podmornica koju prva detektirati kad je pokrenuto stanje apsolutne tišine i čeka se povlačenje krivog poteza. Pred Chanteraideom se nalazi nimalo lagan zadatak prepoznavanja i klasificiranja podvodne opasnosti za posadu francuske podmornice koju predvode kapetan Grandchamp (Kateb) i dočasnik D'Orsi (Sy).

On osluškuje buku s dna mora ili s površine. I treba u par sekundi raspoznati je li posrijedi kit, teretni brod ili podmornica koja je tiša od mora. Pomaže mu što je "zlatno uho" i ima nevjerojatno dobar sluh pa čuje broj elisa i tome slično. Čut će njih četiri, što je nešto novo, jer "nema podmornice s četiri elise".

Bar dok Chanteraide ne skuži da se radi o nekadašnjoj ruskoj nuklearnoj podmornici Timur III, "sovjetskom užasu" kojeg su "vraga otpisali". U uvodu Baudry poseže i za konkretnom akcijom, kad iranska fregata zaspe podmornicu dubinskim bombama, a iznad površine leti helikopter u slučaju da izroni.

Dubinske bombe će biti jedvice izbjegnute, helikopter, pak, oboren ručnim bacačem u akcijskim scenama zamjetnih produkcijskih vrijednosti u kojima Baudry pokušava dosegnuti velikog Johna McTiernana iz "Lova na Crveni Oktobar".

"Le chant du loup" bi volio biti francuski "The Hunt For Red October" ili barem "Crimson Tide" Tonyja Scotta. Oba su filma Baudryjevi uzori, čak i više od "Podmornice" Wolfganga Petersena. "Šifra: Vučji zov" ne doseže nedostižnog Petersena i McTiernana, ni "Grimiznu plimu", ali je solidan francuski prilog modernom podmorničkom podžanru.

Ništa slabiji od, recimo, "Tajne podmornice K-19" Kathryn Bigelow i svakako bolji od recentnog američkog "Hunter Killera" s Gerardom Butlerom u glavnoj ulozi. I u tom filmu igrale su se političke igre s Rusijom, no Baudry na koncu ne zaranja preduboko u politiku, kao da se prepao provociranja i talasanja.

Kad nuklearna raketa poleti na Francusku s Beringova mora, ispostavit će se da je – oprez: "spoiler" – projektil prazan, ispaljen od strane "neutralnijih" džihadista koji su preoteli rusku podmornicu Timur III kako bi izazvali nuklearni rat.

No, ako će već (geo)političke tenzije pomalo razočaravauće splasnuti, neće one akcijske, trilerske i dramske kad jedna francuska nuklearna podmornica počne hvatati drugu u mračnim oceanskim dubinama kako bi je spriječila da uzvrati nuklearni udarac Rusima. U prilog uvjerljivosti filma, konačno jednog dobrog francuskog na kinorepertoaru, svakako ide činjenica da se snimao unutar prave podmornice.

S obzirom na glavnog lika, osvježenje je i što uho/zvuk ima jednaku važnost kao oko/slika. Redatelj u zatezanju tenzija dobro rabi klaustrofobiju podmornice, dok mornare pretvara u malene kotačiće velikog ratnog stroja. Zupčanike akustike potencijalnog Trećeg svjetskog (nuklearnog) rata.

'Tranzitna' Paula

"Šifra: Vučji zov" je muški film, ali u njemu se našlo mjesta za berem jednu ženu, ljubavni interes glavnog junaka. Nju igra njemačka glumica Paula Beer koju smo nedavno gledali u "Tranzitu".

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE