Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

PROFESOR I LUĐAK Oskarovac, ubojica i bujica riječi

FILM: The Professor and the Madman; drama; Irska, 2019.; REŽIJA: Farhad Safinia; ULOGE: Mel Gibson, Sean Penn; DISTRIBUCIJA: Pa-dora; OCJENA: *** 1/2

Film je snimljn 2016., gotovo 20 godina nakon što je Gibson kupio prava za adaptaciju istoimene biografske knjige Simona Winchestera. Porođajne muke se osjećaju na gotovom proizvodu, no kakve su trudovi bili film je ispao prilično solidno dramsko čedo i definitivno ukazuje na 'oskarovski' potencijal kakav je mogao imati da je nastao krajem 90-ih ili da je bar dovršen kako spada. Kad je dobar, 'Profesor i luđak' evocira inspirativne, edukativne i glumački snažne oskarovske drame s prijelaza 80-ih u 90-e i iz 90-ih poput 'Društva mrtvih pjesnika', 'Dobrog Willa Huntinga', 'Odlaska u smrt' i 'Zelene milje'. Dapače, uz 'Čovjeka koji je spoznao beskonačnost' i 'Zelenu knjigu' ovaj film bi se mogao potražiti u novomilenijskom rječniku za dramske 90-e.

Nastanak drame "Profesor i luđak" potrajao je gotovo koliko i stvaranje Oxfordskog rječnika engleskog jezika (Oxford English Dictionary) koje film kronicira. Još svjež od oskarovskog uspjeha "Hrabrog srca", Mel Gibson je krajem devedesetih preko svoje producentske kompanije Icon kupio prava na ekranizaciju biografske knjige Simona Winchestera "The Professor And The Madman", objavljene 1998. godine.

Gibson je trebao režirati film i odigrati u njemu glavnu ulogu urednika Oxfordskog rječnika engleskog jezika s "gandalfovskom" bradom, škotskog "professora" Jamesa Murrayja.

Oskarovci Dustin Hoffman i Robin Williams su, s druge strane, kotirali za ulogu "madmana", paranoidna doktora Williama Chestera Minora, veterana američkog Građanskog rata koji je 1872. ubio nevinog čovjeka i bio oslobođen krivnje na osnovu ludila, služeći kaznu u psihijatrijskoj bolnici, odakle je dao ruke Murrayju na kreiranju rječnika.

Tijekom godina korespondencije preko pisama Murray nije znao o kome se radi, sve dok se nisu upoznali, a otkrivanje Minorova identiteta je, dakako, rezultiralo javnim skandalom. Ova potentna "oskarovska" priča se, međutim, odgađala ispričati i prednost je dobio "Apocalypto" (2006.).

Na snimanju tog filma Gibson je počeo puštati bradu, ali udarac prve klape na setu "Profesora i luđaka" poremetile su njegove eskapade u stvarnosti, uslijed čega je postao "persona non grata" u Hollywoodu. Film je, na koncu, došao na red 2016., gotovo 20 godina nakon inicijalne kupovine prava za adaptaciju.

U međuvremenu su se na potencijalnoj redateljskoj stolici izmjenjivali Luc Besson, John Boorman... Na koncu je Gibson dodijelio gažu scenaristu "Apocalypta" Farhadu Safiniji i odlučio "samo" producirati i glumiti Murrayja, dok je Sean Penn angažiran za ulogu Minora.

Sjećamo se kako je Gibson nanovo uzgajao bradu nakon snimanja jednog od njegovih povratničkih filmova "Plaćenici 3" i takav nam stigao u Cannes na promociju "EX3", efektno potom iskoristivši bradati imidž za akcijsku "Krvavu osvetu".

To što je "The Professor And The Madman" snimljen 2016. i stiže u kina tek ove godine signalizira problematičnu (post)produkciju. Tako je i bilo. Safinia i Gibson su htjeli dodati još nekoliko tjedana snimanja na autentičnim lokacijama u Oxfordu, no ideju je odbio čelnik kompanije Voltage Pictures pod izgovorom da su već premašili budžet za koji milijun dolara.

Zbog toga je Gibson tužio Voltage, ali i zato što su montirali završnu verziju iako je on imao pravo na tzv. final cut, pa je odbio sudjelovati u promociji filma, posebice nakon što je kompanija maknula Safiniju i potpisala izmišljenog redatelja P.B. Shermana.

Porođajne muke se osjećaju na gotovom proizvodu, no kakve su trudovi bili "Profesor i luđak" je ispao prilično solidno dramsko čedo i definitivno ukazuje na "oskarovski" potencijal kakav je film mogao imati da je nastao krajem devedesetih ili da su ga bar Gibson i Safinia dovršili kako spada.

Neke stvari bi i u tom slučaju vjerojatno ostale iste, konkretno pojačana gluma dvostrukog oskarovca Penna koji nije imao krupnu redateljsku facu da se postavi i zauzda njegov povremeni metodski "over-acting" (npr. Gibson bi to riješio da je režirao film).

Pitanje je, međutim, bi li montaža bila ovakva kakva jest, nekoherentna u oslikavanju protoka godina na priči i likovima - Minor jedini stari, drugi takoreći ostaju isti, kao zamrznuti u vremenu). Isto tako, dvojebno je bi li veliku (veću?) minutažu dobila pomalo nasilu ubačena ljubavna priča.

Romansa Minora i udovice Elize Merrett (Natalie Dormer), čime supruga nesretnika kojeg je "luđak" ubio dobiva više prostora od "profesorove" žene Ade (Jennifer Ehle), a film teme iskupljenja i oprosta. Naime, "The Professor And The Madman" ostavlja najbolji dojam kad se ponaosob bavi titularnim, dobro izgrađenim likovima.

Kao i njihovim odnosom i nevjerojatnom, fascinantnom pričom, zajedničkim povijesnim postignuće oko "rječnika dostojna engleskog jezika", kompasa koji "vodi po širokom moru riječi". Nekonvencionalni Murray je audodidakt (samouk), a zbog manjka sveučilišne diplome mnogi ga iz akademske zajednice gledaju snobovski podozrivo.

Nije im značilo što je poliglot verziran u mnoge jezike i jedva da postoji neki kojeg on ne zna, stoga uspijeva nadići oxfordsku snobovštinu i započeti "sizifovski" posao na "određivanju i definiranju svake riječi", bilježenju "evolucije njihova značenja".

Minora proganjaju duhovi prošlosti, tj. fleševi ratnih trauma kad je radio kao vojni kirurg, kumujući njegovu ludilu s kojim vodi unaprijed izgubljenu bitku. Doznavši za Murrayjev javni apel za pomoć oko rječnika, potraga za riječima postaje i njegova nova opsesija (dao obol na njih 10.000) koja mu nakratko pomaže u duševnom oporavljenju.

Zgodan "twist" je da Penn glumi "luđaka", a Gibson profesora, premda je potonji doktorirao na "luđačkim" ulogama ("Pobješnjeli Max", "Smrtonosno oružje", "Da:bar"), preselivši "on-screen" personu u pravi svijet. U svojim ulogama odlični, prvi put pred kamerom ujedinjeni Gibson i Penn zrcale likove koje su tumačili devedesetih u "Braveheartu" (škotski naglasak) i "Dead Man Walkingu" (zatvorenik). Tad korijeni filma postaju evidentni.

Kad je dobar, a zna biti i više nego dobar, "Profesor i luđak" evocira upravo inspirativne, edukativne i glumački snažne oskarovske drame s prijelaza osamdesetih u devedesete i iz devedesetih poput "Društva mrtvih pjesnika", "Dobrog Willa Huntinga", "Odlaska u smrt", "Zelene milje", pa i nešto novijeg "Genijalnog uma". Dapače, uz "Čovjeka koji je spoznao beskonačnost" i "Zelenu knjigu" ovaj film bi se mogao potražiti u novomilenijskom rječniku za dramske devedesete.

Najbolje uloge Seana Penna

U bogatoj Pennovoj karijeri obilježenoj nizom sjajnih uloga teško se odlučiti za top-pet, no ovo bi bila osobna lista...
1. "21 gram"
2. "Carlitov način"
3. "Odlazak u smrt"
4. "Mistična rijeka"
5. "Stanje milosti"

Najbolje režije Mela Gibsona

Gibson je fenomenalan redatelj i prva tri filma mogla bi biti i promiješana, ali ipak...
1. "Apocalypto"
2. "Hrabro srce"
3. "Greben spašenih"
4. "Pasija"
5. "Čovjek bez lica"

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE