Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

NACIJA UBOJICA 'Online' projekt: Vještice iz Salema

FILM: Assassination Nation; krimi drama; SAD, 2018.; REŽIJA: Sam Levinson; ULOGE: Odessa Young, Suki Waterhouse; OCJENA: ****

Ovo je film o lošem utjecaju interneta i društvenih medija. Zaplet počinje u trenutku kad tajne grada Salema hakerski postanu javne i za to budu optužene četiri tinejdžerice, što izaziva masovnu histeriju i pretvara se u suvremeni 'lov na vještice', dajući povoda da se heroine feministički usklade s #MeToo pokretom i ujedine protiv mizoginista.

Detaljnim, grafičkim prizorima nasilja obiluje kontroverzni i provokativni američki nezavisni film "Nacija ubojica", premijerno prikazan u Sundanceu. Toliko detaljnim da u prvim minutama gledatelj dobiva upozorenje, tzv. "trigger warning".

Upozorenje izdaje tinejdžerica Lily (Odessa Young) nakon što nas obavijesti da je njezin grad, Salem, "jebeno poludio", "lost its motherfuckin mind". "Nema šanse da cijelo moje mjesto želi ubiti četiri tinejdžerice", pripovijeda Lily misleći na sebe, Sarah (Suki Waterhouse), Bex (Hari Nef) i Em (Abra), "ali kunem se da je ovo istinita priča".

Slijedi "trigger warning", i to nakon što se na ekranu pojavi neki klinac s jezivom maskom u bojama američke zastave koja će biti dominantan motiv u slici (crvena, plava) i dalje (anti-USA naboj). Gledatelj je upozoren da će biti izložen zlostavljanju, drogiranju, seksualnom sadržaju, rasizmu, ubojstvu, homofobiji, seksizmu...

Sve to je publici sasuto u facu. Redatelj Sam Levinson je smućkao montažni koktel od svega što nekoga u publici može uznemiriti, uvrijediti ili, rječju, odbiti od gledanja filma. Takvima je uputnije da ugase i ne gledaju "Assassination Nation", iako ima gledatelja koji će Levinsonov koktel svojevoljno ispiti na "eks", pa što bude, tj. makar ih odvalio.

Ovaj film doista nije za svakoga, kako često biva s (potencijalnim) kultnim materijalima. Čak i za one koje jest mogao bi biti "too much". "Nacija ubojica" spremno dijeli publiku kao nekoć "Rođeni ubojice" Olivera Stonea ili nedavno "Spring Breakers: Proljetno ludilo" Harmonyja Korinea, kultni naslovi koji su sastavni dio njegova DNK na jednak način kao "Heathersice", "Vještice iz Salema", "Opasne djevojke" i serijal "Pročišćenje".

Prije svega, "Assassination Nation" je film. "Kad bi život bio film", čujemo vapaj u jednoj sceni. Čut ćemo i ironično izgovoreno "Jer, to je samo film, zar ne?". Djevojke inače vode zanimljive filmske razgovore. Dio jednoga vrijedi prenijeti.

"Voljela bih biti redateljica i snimati ženske filmove o osveti. Kao 'Oslobađanje'? Prije 'Psi od slame', ali da je Dustin Hoffman silovan, ne Susan George. Zar nije Nancy Meyers snimila taj film?". Film je sve za ove djevojke i Levinsona koji pokazuje eklektičan filmofilski ukus jednog Tarantina.

Lily nosi čarapice s natpisom "Fatal Attraction". Cure gledaju opskurni, ali kultni japanski film "Delinquent Girl Boss: Worthless to Confess" i nosit će crveno u završnici po uzoru na njegove protagonistice. Govoreći općenito, "Nacija ubojica" se odvija "filmski". Kad jedna cura pita drugu na koju pjesmu cilja, ona će reći "ovu" i ta pjesma će i zasvirati.

Režija je upadljivo, ponekad i razmetljivo filmska, ali opet bolje nego da je kvazi-filmska, ako znate na što mislimo. Levinson kao autor kojeg treba držati na oku njeguje hiperstilizirani stil i prilično je načitan/nagledan. Tarantino, De Palma, "slasheri" osamdesetih, egzotični osvetnički filmovi...

Pamti se naopaki rakurs s "cheerleadersicom" Bellom Thorne kako se izvija ispred američke zastave i naročito scenu hororskog "home invasion" trilera snimljenu u jednom kadru. Kamera Marcella Reva ("Bijeli bog") prati napad maskiranih tipova na obiteljsku kuću vireći unutra kroz staklene zidove i evocirajući horor film unutra filma u De Palminu "Blow Outu".

Stil dominira filmom, ali to ne znači da je isti lišen podteksta, dapače. Samo je naizgled Levinson zainteresiraniji za površinsko (vizual) u odnosu na ono unutra (sadržaj), premda protagonistice nemaju pretjerano razvijene unutrašnje živote. No, u tome i jest kvaka.

Lily i ekipa su predstavnice novog "social media" naraštaja koji je život preselio "online". Zaplet počinje u trenutku kad tajne Salema postanu javne i one za to budu optužene, što izaziva masovnu histeriju i pretvara se u suvremeni "lov na vještice", dajući Levinsonu povoda da se njegove heroine feministički usklade s "#MeToo" pokretom i ujedine protiv mizoginista.

Kad se jednog dana bude sastavljala lista filmova o "internetskoj" generaciji, "Assassination Nation" bi se trebao naći negdje pri vrhu. Jezikom moderne Facebook generacije, ovo je film kojemu pristaje gotovo svaki od ponuđenih FB "alata" za reakciju na pojedinu objavu. I "like" i "love" i "wow" i "angry", ako ne "haha" i "sad".

"Assassination Nation" je filmsko utjelovljenje niza "emojija" od kojih se neki stvore i na ekranu tijekom filma, može i "hashtagova" (#). "Budi hashtag blagoslovljena", kaže Lily, šprehajući pomodnim jezikom mladih s frendicama. Njezin pametni telefon u jednoj sceni biva izbombardiran s dvoznamenkastim brojem notifikacija o novim pratiteljima, sviđanjima, spominjanjima i zahtjevima za prijateljstvo koje će bljesnuti na ekranu filma.

Levinson satirizira (ne)kulturu Fejsa, Instagrama, Twittera, YouTubea. Podijeljeni ekrani, polunagi "selfieji", "chatovi", "postovi"... sve je tu i izaziva kaos u glavi. Ovo je film o lošem utjecaju interneta i društvenih medija, svojevrsni "off" prekidač za "online" svijet koji Levinson ne gasi prstima nego udara rukom u kojoj se, po mogućnosti, nalazi čekić ili nešto teže.

Sumrak civilizacije s epicentrom u Americi za što, prema Levinsonu, nisu krivi samo milenijalci, pa nije čudno da se film ne sviđa starijima. "Ovo je vaš svijet, vi ste ga stvorili", govori Lily gledajući u kameru i za kraj u facu saspe dvije riječi. "Jebite se".

Transrodni model

Da je film u skladu s 'MeToo' pokretom potvrđuje i angažman transrodnog modela i glumice Hari Nef koja i u filmu glumi transrodnu osobu.

Naslovnica Cinemark