Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

HAPPY END: GLUP I GLUPLJI 3 Svinjari 2: Mudrome dosta

FILM: Happy End: Glup i gluplji 3; komedija; Hrvatska, 2018.; REŽIJA: Anđelo Jurkas; ULOGE: Anđelo Jurkas, Dino More; DISTRIBUCIJA: Continental; OCJENA: ** 1/2

'Happy End' je ciljano 'kontroverzna' hrvatska komedija s potpisom Jurkasa, ne Brešana. Uvod je režiran kao nikad snimljeni 'Mi nismo anđeli 4' ili 'Munje 2'. Međutim, od nastavaka 'Mi nismo anđeli' i 'Munja' do 'Svinjara 2' kratak je put i 'Happy End: Glup i gluplji 3' ga prelazi u svega nekoliko kadrova, postajući 'trash' komedija veoma slična poetici onoga što ismijava.

"Ej, frajeru, daj me nasmij malo", rekla je u sebi Bojana Gregorić partneru Anđelu Jurkasu u ponajboljem segmentu filma "Do kraja smrti", omotanom ugodnom tišinom. U tom romantičnom mozaiku Jurkasu nije baš bilo do smijeha i nasmijavanja, iako neke od vinjeta filma pripadaju domeni romantične komedije. No, "Do kraja smrti" kao da je pripremao publiku za komediju "Happy End: Glup i gluplji 3", treći dio Jurkasove trilogije započete "short cuts" romansama "Zbog tebe" i "Fuck Off I Love You".

Zašto je baš "Happy End: Glup i gluplji 3" zaveden kao finale trilogije, a ne "Do kraja smrti" koji se žanrovski, tematski i stilski naslanja na prethodna dva filma, autoru ovih redaka ostaje velika misterija. Ipak, rekosmo, Jurkasova zezancija je između redaka najavljena u "Do kraja smrti". Kad neki dječačić na početku filma pita djevojčicu što joj je najdraže kod dečka iz škole, klinka odgovara "da se stalno zeza", a zatim se, nešto kasnije, u filmu čuje konstatacija "ne kužim ljude koji stavljaju rampe na humor".

Dakle, hiperproduktivni, zezantski nastrojeni Jurkas razmišlja dva filma unaprijed i promišlja hollywoodski franšizno kao rijetko koji hrvatski filmaš, stvarajući svoj filmski svemir, poput Marvela, u kojem se ponavljaju teme, motivi i glumci, od npr. Judite Franković, Jelene Perčin i Iskre Jirsak, do Lucije H. Kajić, ako već ne njihovi likovi. Okej, Marvel je kriva paralela, posebice jer Jurkas, unutar hrvatske kinematografije, pokušava djelovati kao Deadpool u odnosu na ostale superherojske filmove.

Uputnije je spomenuti Kevina Smitha čiji lik Silent Bob i njegov "jebivjetarski" kompanjon Jay povezuju "Trgovce", "Štakore iz trgovačkog centra", "Natjerujući Amy" i "Dogmu", a dobili su i vlastiti film "Jay And Silent Bob Strike Back". Jurkas i Mario Kovač bili su svojevrsni Jay i Not So Silent Bob u zajebantskom segmentu "Zbog tebe" koji je navijestio da ovom filmašu bolje leži romantično (natjerivanje neke njegove prošle, sadašnje i buduće Amy) od komičnog (satirizacija Hrvatske/hrvatskih celebrityja).

U kontekstu Smitha, "Happy End: Glup i gluplji 3" je "Dogma", ciljano "kontroverzna" hrvatska komedija koju ne potpisuje Vinko Brešan, nego Jurkas. Smith je izazivao sablazan kršćanske Amerike (i svijeta) time da je Bog žensko, i to Alanis Morissette. Isn't it ironic, don't you think? S druge strane, Jurkas izvrgljuje ruglu "tradicionalnu hrvatsku kršćansku sredinu koja drži do pravih i trajnih vrijednosti - do Boga, obitelji i domovine". Hrvati su još osjetljiviji od Amerikanaca kad im se netko dira u svetinje, a Jurkasova antinacionalistička komedija baš to radi.

U blic-vijestima na dnu ekrana Katoličke TV bljeskaju naslovi poput "Hrvati vole pucati - Thompson prestigao Kalaša" koji potvrđuju da Jurkas ima novinarsko-uredničko iskustvo i nerv. Baš poput tih naslova, sam film povremeno bljesne (autoironičnom) scenarističkom i/li redateljskom inspiracijom. Recimo, Milana Vlaović će samosvjesno primijetiti "ko da sam u najgorem filmu Woody Allena ikad", a netko se pita "koliko žena znaš da gleda hrvatske filmove?". Uvod je, pak, režiran kao nikad snimljeni "Mi nismo anđeli 4" ili "Munje 2".

Međutim, od nastavaka "Mi nismo anđeli" i "Munja" do "Svinjara 2" s podnaslovom "Mudrome dosta" kratak je put i "Happy End: Glup i gluplji 3" ga prelazi u svega nekoliko kadrova. Od bezobrazne zajebancije inspirane South Parkom (animirani seks Isusa ispod Tuđmanove slike), Jackassom (fizički humor), Monty Pythonom (apsurdni i crni humor) i Top-listom Nadrealista (društveno-politička satira, skeč format), film ubrzo (p)ostaje "trash" komedija veoma slična poetici onoga što u tjelesnim ili verbalnim gegovima ismijava, usput groteskno i repetitivno trivijalizirajući samoga sebe, ne samo svijet oko sebe.

Rezultat je kreativno ne(u)redni "statement", novi "fuck off joint by Jerkass" s humorom podignute (da ne kažemo erektirane) rampe. U seks(i)-komediji za "mladež do 78 godina", snimljenoj pod egidom "rad ne oslobađa, ali smijeh da", Jurkas kazuje naglas što misli o državi, estradi, svemu, pa i HAVC-u. Među osvrtnim citatima u foršpanu "Happy Enda" naći će se i onaj "umjetničkog savjetnika" ("užasno glup i neduhovit film") koji mu nije odobrio novčanu potporu. "Glup i gluplji 3" je privatna produkcija i Jurkas bar, za razliku od nekih, ne troši državni novac, ali troši nešto drugo. Kredite prvih dvaju boljih filmova.

Poznati ispred kamere

Jurkas je i ovaj put pred kamere doveo brojne poznate face za neke manje ili više efektne segmente filma, recimo Nenada Korkuta, Danila Šerbedžiju, Kristijana Milića,Edu Maajku, Massima Savića, Aleksandra Stankovića, Dalibora Petka...

Naslovnica Cinemark