Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

STYX Ocean u kapi ljudskosti

FILM, Styx; drama; Njemačka/Austrija, 2018.; REŽIJA: Wolfgang Fischer; ULOGE: Susanne Wolf, Gedion Oduor Wekesa; DISTRIBUCIJA: Discovery; OCJENA: ****

'Styx' subvertira dramatične morske trilere na kursu filma katastrofe. Film s Berlinalea skreće u društveno-politički diskurs, postajući imigrantska inačica 'All Is Lost' s bijelom Europljankom u nedoumici kako spasiti crne izbjeglice nakon oluje.

Zasebnim žanrom sada već takoreći možemo nazvati "survival" filmove s usamljenim skiperi(ca)ma na jedrilicama usred oceana. Žanr je porinut 2013. odličnim filmom "All Is Lost" J.C. Chandora s Robertom Redfordom, da bi smo nekoliko godina kasnije, u vrlo kratkom intervalu, dobili "The Mercy" Jamesa Marsha s Colinom Firthom, "Adrift" Baltasara Kormakura sa Shailene Woodley i "Styx" Wolfganga Fischera sa Susanne Wolf, nagrađen na Berlinaleu. Međutim, "Styx" ponešto subvertira dramatične morske trilere na kursu filma katastrofe.

Inicijalno, "Styx" započinje kao "Sve je izgubljeno" i "Podivljalo more". Liječnica Rieke (Wolff) kreće na plovidbu od Gibraltara do Ascensiona, malog otoka sjeverno od Svete Helene, između Afrike i Južne Amerike, s divljom, netaknutom prirodom. "To je umjetna džungla koju je dizajnirao Darwin", objašnjava Rieke preko dispečera nekome na obližnjem brodu koji također plovi Atlantikom. Ona, Rieke, predstavljena je kao požrtvovna heroina koja traži i pronalazi "pristup pacijentu", odnosno žrtvi prometne nesreće na početku filma, munjevito reagirajući u situacijama na život ili smrt.

S obzirom da je ubrzo samovoljno izmještena iz grada na more i zna što radi (šestarom mjeri udaljenost itd.), a i računajući njezino "darwinovsko" odredište, ona je i žena koja se prilagođava promjeni i "survivor", jedna od onih koja može omogućiti, pa i produžiti opstanak ljudske vrste. Uz sve to, režiser Fischer i kamerman Benedict Neuenfels ("Krivotvoritelji") snimaju heroinu kako jedrilicom prolazi između masivnih tankera i djeluje malena među njima, jednako kao i na oceanu, čineći se poput bijele točke na nepreglednom plavetnilu.

Tu je i još poneka tipologija ovakve vrste filma, primjerice ptičica koja dolijeće na brod, tj. najava nevremena na horizontu gdje se sreću predivno plavo nebo i more, spremni da za tili čas postanu sivi i nemilosrdni te testiraju Riekinu sposobnost opstanka. "Dobro ćete se smočiti", priprema Rieku muški glas preko linije u rijetkim trenucima dijaloga u nepričljivom, dijaloški suzdržanom filmu koji slikama priča priču i glavni lik portretira kroz akciju. Oluja dolazi i prolazi, Rieka ostaje i ništa joj nije.

Tada shvaćamo kako Fischer nije ni kanio snimiti "perfect storm" tip filma o (ženskom) opstanku poput "Adrift". "Styx" mijenja kurs morsko-trilerskog "survival" filma i skreće u društveno-politički diskurs, postajući imigrantska inačica "All Is Lost" s bijelom Europljankom u nedoumici kako spasiti crne izbjeglice, svojevrsna igrana verzija fenomenalne eksperimentalne "Havarije" Phillipa Scheffnera, prikazane 2016. na STFF-u, koja je 90-ak minuta u centru pozornosti držala videoklip izbjegličkog čamca, ovjekovječen s kruzera, dok uzaludno čeka pomoć španjolske obalne straže.

Nakon oluje nepoznato plovilo se ukaže na Riekinu vidiku, preopterećeni ribarski brod dobrano okrznut nevremenom i krcat izbjeglicama. "Prijam, svim stanicama", šalje Rieka "mayday" poziv. Obalna straža obećava da će organizirati akciju spašavanja i nalaže Rieki da ne poduzima ništa sama i drži se dalje od broda koji tone, iako izbjeglica padaju u more i, moguće, ne znaju plivati. Moralna dilema i unutarnji konflikt heroine duboki su poput oceana – pomoći i potecijalno ugroziti sebe i druge (jedrilica je premala da sve primi) ili slijediti naputke obalne straže. Rieke uspijeva spasiti jednog ozlijeđenog klinca (Gedion Oduor Wekesa) koji je uspio doplivati do njezine jahte i staviti ga pod medicinski nadzor, ali što s ostalima, uključujući i njegovu sestru.

Obližnji brod odbija doći u pomoć pod izgovorom da time krši sigurnosne protokole. Ne pomažu ni signalne rakete ispaljene do neba u možda najimpresivnijem kadru filma, totalu koji prikazuje poziciju triju plovila, jedrilice, obližnje kočarice i broda u daljini. Tenzija se intenzivira, a kap u oceanu ljudskosti sužava u ocean u kapi ljudskosti. Samo Rieke želi spasiti živote izbjeglica koji su za veći dio ksenofobične Europe nebitni, opterećenje, balast, a njihovi vapaju upomoć nestaju u zvuku vjetra i oceana. Tek kad ona, Njemica, dojavi da njezina jedrilica tone, obalna straža će se trgnuti, no hoće li biti prekasno. Prijam?

Mitski naslov filma

"Styx" je dobio naslov iz grčke mitologije, odnosno naslovljen je po rijeci koja teče između Zemlje i Podzemlja. U filmu more teče između nas i njih (izbjeglica), a kontrast je postignut i potresnim kadrovima ljudi u bijelom kako nose crne vreće beživotnih izbjeglica.

Naslovnica Cinemark