Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

VULKAN Erupcija sjajnih vizualija

FILM: Volcano; crnohumorna drama; Ukrajina/Njemačka, 2018.; REŽIJA: Roman Bondarčuk; ULOGE: Serhiy Stepansky, Viktor Zhdanov; OCJENA: ****

Roman Bondarčuk želi nanovo otkriti Ukrajinu u kojoj ne sijevaju rafali i eksplozije, niti je njezina zbilja strašna. Redatelj nas kupuje otvaranjem filma, vizualno impozantnim kao da je dospio iz 'Blade Runnera 2049'. Uopće, kad govorimo o festivalskom art filmu, 'Vulkan' se može nositi s friškim 'Fokstrotom' u vezi vizualne umješnosti umjetničarenja.

"O čemu on sad blebeće", dobaci starija Ukrajinka gledajući ruskog predsjednika Vladimira Putina kako govori u vijestima na televiziji i naziva ga "ignorantom". U ukrajinskom filmu "Vulkan", opravdanom pobjedniku STFF-a, ratna politika se nalazi u pozadini kadra. Ukrajina ratuje s Rusijom na TV vijestima. "Rat je bio ondje. Ovdje je totalna anarhija", ekscentrični Vova (Viktor Zhdanov), lokalac iz stepskog sela na jugu Ukrajine, tumači gradskom dečku Lukasu (Serhiy Stepansky), prevoditelju za Organzaciju za europsku sigurnost i suradnju/OESS, usput pokazujući u smjeru Kijeva.

Iako Lukas i njegov tim imaju zadatak nadgledati potencijalne konflikte i prolaze kroz kontrolne vojne točke pod čuvanjem šačice naoružanih tipova, rat je "ondje", dalje. Redatelj Roman Bondarčuk kao da želi sa svojim dugometražnim igranim prvijencem napraviti opozitnu paralelu "Donbassu" Sergeja Loznice, također prikazanom na STFF-u, s kojim "Volcano" može tvoriti zanimljiv kinomaraton u skladu one "suprotnosti se privlače", ma koliko imali i sličnosti.

Kao i Loznica, Bondarčuk je najprije bio dokumentarist da bi napravio transfer iz dokumentarnog u igrani film. Urođeni nagon za dokumentarizam zrcali se iz oba filma, a povezuje ih i crnohumorni odmak od stvarnosti. No, dok je stvarnost u "Donbassu" surova, "feel bad", u "Vulkanu" je poetska i "feel good". Bondarčuk želi nanovo otkriti Ukrajinu u kojoj ne sijevaju rafali i eksplozije, niti je njezina zbilja strašna. Anarhična možda. Apsurdna isto. Ali, ne toliko strašna kao u "Donbassu".

Na usamljenoj benzinskoj crpki bogu iza nogu Lukasa i OESS-ovce dočekat će mladi radnik u majici na Guns 'N' Roses, no to je, uz mobitele, rijetki iole moderniji toponim pronađen usput. Kad im terenac ubrzo crkne i Lukas ode pronaći signal za uspostavu poziva upomoć, OESS-ovci nestaju bez traga, zajedno s autom, dok se on nađe u obližnjoj ekscentričnoj zajednici.

Tamo se sprijateljuje s Vovom koji se bavi iskapanjem metala i sanja o tome da iskapa kosti njemačkih vojnika stradalih u Drugom svjetskom ratu i prodaje ih njihovim obiteljima, a živi s majkom (starica s početka teksta) i kćerkom Maruškom (Khrystyna Deilyk), stvorenom da se čovjek u nju zaljubi i ostavi prijašnji život iza sebe. Tu započinje ruralni, ne urbani "kafkijanski" apsurd filma smještena u (ničiju) zemlju bezakonja, na raskrižju fantazije i zbilje, omeđenu granicama "deadpan" komedije i tragedije kakve prelazi jedan Aki Kaurismaki.

Lukas se ne može vratiti natrag u civilizaciju jer mu je ukralo putovnicu na house partyju. Kad to prijavi policiji, završi iza rešetaka. A kad ga Vova izbavi iz zatvora, bit će prebijen na mrtvo ime i ubačen u jamu usred ničega da umre. Geometrijski izdubljena jama nalazi se usred polja osušenih, izgorenih suncokreta koji se protežu unedogled u jednom od najmoćnijih kadrova. Inače je geometrija kadra Bondarčukov forte od početka filma. "Volcano" je eruptiran iznimno pamtljivim neprekinutim kadrom površine vode na kiši, snimljenim iz gornjeg rakursa.

Kišnu površinu zascijeca ruzinavi narančasto-crveni tanker prolazeći čitavom dužinom ispod kamere, po sredini ekrana, sve dok mu brana ne otvori svoja golema betonska vrata i pusti ga unutra, simbolizirajući prihvaćanje Lukasa od strane zajednice. Bondarčuk nas kupuje otvaranjem filma, vizualno impozantnim kao da je dospio iz nekog visokobudžetnog SF-a poput "Blade Runnera 2049" zaslugom talentiranog direktora fotografije Vadima Ilkova (i njega treba držati na oku, uz redatelja).

Uopće, kad govorimo o festivalskom art filmu, "Vulkan" se može nositi s friškim "Fokstrotom" Samuela Maoza po pitanju vizualne umješnosti umjetničarenja, stoga priložimo još svakako nenadanu erupciju vatrometa, kao i neuhvatljivu plutaču. Nenametljivi, ali upadljivi kadrovi sa snažnim osjećajem za vizualno približavaju "Volcano" nadrealnom i snolikom, posebice kad Lukas ugleda "dopplegangera" među lokalcima i čuje pjesme mrtvog zbora. Mjestašce u Bondarčukovu "Vulkanu" i film sam kao da opstoje u nekom paralelnom (istočnoeuropskom) svemiru, harmonično koegzistirajući usred ukrajinskog ničega i nečega.

Dizajner zvuka ispred kamere

Interesantno je da je Bondarčuk glavnu ulogu dodijelio neprofesionalnom glumcu. Stepansky je po profesiji dizajner zvuka, iskusan na tom polju, ali neiskusan ispred kamere. Ovo je, dakle, njegova prva uloga, no odradio ju je solidno.

Naslovnica Cinemark