Mišljenja Cinemark

Cinemark

KIN U rodu sa SF-om 80-ih

FILM: Kin; SF triler; SAD, 2018.; REŽIJA: braća Baker; ULOGE: Jack Raynor, Myles Truitt; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ****

'Kin' ne skriva da je u rodu s Cameronovim, Carpenterovim i Spielbergovim SF klasicima. Film djeluje da se počeo snimati između 1985. i 1988. u koprodukciji Amblina i Oriona te da je pohranjen u vremenskoj kapsuli,

Niskoproračunski, nezavisni SF "Kin" braće Jonathana i Josha Bakera nova je potvrda kako filmašima više ne trebaju 100-milijunski budžeti da se snimi dobar i dobroizgledajući žanrovac "sci fi" provenijencije. Posljednjih godina cijena CGI-ja je drastično pala i omogućila žanrovskim "indie" filmovima da dospiju u multiplekse. S time u vidu, američka neovisna kinematografija sve se češće hvata u koštac sa SF-om i "Kin" se uklapa u žanrovsku nišu kakvu predvode "Distrikt 9", "Čudovišta", "Sigurnost nije garantirana", "Kronike", "Signal", "Ispod površine", "Ex Machina" i "Ponoćni specijal", pristupajući žanru iz nešto drukčijeg umjetničkog, narativnog, karakternog ili vizualnog kuta, no zadržavajući sve ono što krasi lirsku i epsku znanstvenu fantastiku, počevši od "wow" faktora.

Nastao od producenata remek-djela "Dolazak" i lijepe serije "Stranger Things", "Kin" je nasljednik spomenutih pripadnika pokreta otpora protiv modernog "big budget" Hollywooda, ali i film koji najviše od njih duguje SF-u osamdesetih i ne skriva da je u rodu s Cameronovim, Carpenterovim i Spielbergovim klasicima ("Terminator", "Čovjek sa zvijezde", "Bijeg iz New Yorka", "E.T."), dio šire znanstveno-fantastične obitelji. Osamdesete su referentno mjesto i u popularnoj seriji braće Duffer s potpisom producenta Shawna Levyja, kao i u Spielbergovu ovogodišnjem blockbusteru "Ready Player One", no referencije u "Kinu" ne idu na prvu loptu, niti prijete preuzeti čitav film do postmoderne točke s koje više nema povratka.

Dugometražni prvijenac braće Baker, produžetak njihovog kratkiša "Bag Man", djeluje da se počeo snimati između 1985. i 1988. u koprodukciji Amblina i Oriona te da je negdje na pola snimanja, zbog nedostatka para, pohranjen u vremenskoj kapsuli. Film kao da je, potom, otkriven 1998. između dvaju međaša dekade "Terminatora 2" i "Matrixa", a u periodu "Grada tame", te poslan unaprijed kroz vrijeme do 2018. u ruke Bakerovih na nadosnimavanje. U odnosu na "Stranger Things" osamdesete su manje idealizirane u "Kinu" pa američki gradovi poput Detroita izgledaju ruševni kao iz postapokaliptične scenografije, iako se radnja odvija danas (sadašnjost), ne sutra (budućnost), no film je definitivno u duhu tog desetljeća, Carpenter sa senzibilitetom Spielberga.

Opet, čitav film je uhvaćen u raskoraku između jučer, danas i sutra. Mladi afroamerički protagonist filma Eli (filmski debitant Myles Truitt) u jednoj od derutnih detroitskih zgrada pronalazi futurističku "hi-tech" pušku nekakvih vojnika budućnosti ili robotskih "aliena" koja izgleda kao iz nekog budućeg SF filma ili videoigre koja tek treba izaći za nekoliko godina, a vozi biciklu Spielbergove jučerašnjice (BMX) i igra arkadnu "Terminator 2" igricu. To je oružje budućnosti, ali okidat će po prošlosnoj recepturi Čehova i Hitchcocka.

Puška uvedena u radnju u prvom činu – vraga puška, top - zapucat će u trećem, ovdje čak i drugom, a u međuvremenu ponijeti ulogu "macguffina" dok se "Kin" ne pretoči iz obiteljske drame i filma ceste i u "coenovski" ili "tarantinovski" krimić i SF akcijski triler. "Zamjenski sin" Eli će "svemirski laserski top" koristiti kako bi branio starijeg polubrata Jimmyja (Jack Reynor) kad se, nakon nasilne smrti oca (Denis Quaid), zapute u bijeg od opasnih krimi tipova kojima potonji, netom pušten iz zatvora, duguje lovu, dok im se za petama, osim njih, nalazi i policija te vlasnici oružja.

James Franco u ulozi Taylora, vođe lokalne bande, kanalizira svog "white trash" gangstera iz "Spring Breakersa" i upornog ubojice Javiera Bardema iz "No Country For Old Men", provlačeći ih kroz "cool" spektar šarenih Tarantinovih likova (voli slušati Joni Mitchell). A kad Jimmy "otkupi" striptizetu zlatnog srca Milly (Zoe Kravitz) od makroa sve vuče na "True Romance". No, kombinirajući novo i staro, "Kin" se srcem, umom i dušom u konačnici priklanja starome, nekako najviše prvom "Terminatoru", njegovu putovanju kroz vrijeme i reperkusijama sadašnjosti na budućnost. Taylorov "terminatorski" intenzivni i tenzični napad na policijsku stanicu prerasta u akcijsku "showstopping" završnicu. Vrijeme se načas zaustavlja i "matrixovski" zamrzava "Kin" u "freez-frameu" za budućnost SF žanra.

Soundtrack s potpisom Mogwaija

"Kin" osvaja od prvih kadrova kad braća Baker prikazuju (ne samo svjetlosne) efekte oružja u odrazu lokve. Soundtrack je primjereno sintisajzerski, s potpisom Mogwaija. Shawn Levy je ljetos producirao i "Mračne umove", no taj film nije ni izbliza dobar kao "Kin".

Naslovnica Cinemark