Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

OBRAČUN U BLOKU 99 Zatvorski film do kosti

FILM: Brawl In Cell Block 99; akcijski triler; SAD, 2017.; REŽIJA: S. Craig Zahler; ULOGE: Vince Vaughn, Don Johnson; OCJENA: **** 1/2

'Obračun u bloku 99' najbrutalniji je zatvorski film ikad snimljen. Zahler voli odrednice 'pulp' i 'grindhouse' kinematografije, ali ih ubacuje u klasične žanrove poput zatvorskog filma. Melanž kultnog i klasičnog Zahler dodatno dezodorira eksplicitnim hororskim pristupom režiji unutar akcije.

Zalupio je Vince Vaughn (romantičnim) komedijama vrata u glavu. Dosta je bilo zezancije. Vrijeme je za ozbiljnije stvari i neke nove početke. Svojevrsno kretanje od nule. Glumačko uskrsnuće. Za takvo što nije mogao naći boljeg čovjeka od S. Craiga Zahlera, režisera i scenarista “Ratne sjekire“ koji operira dijametralno sprotno od komedije. U Zahlerovu “Obračunu u bloku 99“ Vaughn je obrijan na nulericu, a potiljak njegova lika Bradleyja Thomasa krasi golema tetovaža križa. Glumac će u ulozi Thomasa svojevoljno ponijeti težak križ i pritom patiti tiho, u sebi.

Mučenik i stoik, junak i antijunak, čovjek od principa i patriot. To je Vaughn kao Thomas. Kad ga pitaju kako je, Thomas će reći “Južno od OK, sjeverno od raka“ i otkriti Zahlerov dar za slaganje citatnih rečenica koje bi potpisao i jedan Tarantino. Zahleru tepaju da je novi Tarantino. Usporedba je donekle točna. Ne bavi se Zahler toliko filmskim citatima kao Tarantino, odnosno vizualnim, dijaloškim ili (mizan)scenskim pozajmicama iz tuđih filmova, autorski prenesenim u vlastiti.

Ovaj filmaš također voli odrednice eksploatacijske “pulp“ i “grindhouse“ kinematografije sedamdesetih, ali ih ubacuje u klasične žanrove poput vesterna i zatvorskog filma. Melanž kultnog i klasičnog Zahler dodatno dezodorira eksplicitnim hororskim pristupom režiji unutar akcije. Nedavni “Death Wish“ Elija Rotha je gotovo pa mala beba prema “Brawl In Cell Block 99“ sa scenama kad od Brucea Willisa napucani negativci dislociraju vratove prilikom pada s gornjeg kata kuće ili im glava prsne poput lubenice kad je poklopi automobil podignut dizalicom.

Kosti ovdje krckaju i pucaju do vanjskih prijeloma, lica se zabijena u pod odvajaju od glave kao rukavice skinute s ruke, a glave gnječe, kaše i odrubljuju - nogama. Zavrtite pred očima zloglasnu pločnik-scenu “Generacije X“ i zamislite da kamera nije okrenula glavu u ključnom trenutku. Jeste? Onda otprilike imate predodžbu što vas čeka u “Obračunu u bloku 99“, filmu koji je kod nas zaobišao kina i osvanuo u “online“ videotekama. Zahler pozorno gleda što se događa u akcijskim scenama (kiro)praktičnih efekata i ne trepće, tj. ne radi rezove.

A zatrepće li slučajno gledatelj od šoka i nevjerice, maštu će raspiriti slika zvučnih efekata, pri čemu ne mislimo na lance koji zveketaju kao čegrtuše. Kamera je ukopana na sigurnosnoj udaljenosti i snima sve čisto, u dugim i širokim kadrovima, počevši od Thomasova demoliranja ženina (Jennifer Carpenter) auta nakon što je dobio otkaz i ona mu priznala da ga vara, što će joj oprostiti i početi raditi kao kurir za dilera droge. Ako je golim rukama kadar skršiti vozilo, predočite što li može napraviti ljudskom tijelu kad dospije iza rešetaka i biva ucijenjen da odradi dug ubijanjem jednog kažnjenika iz bloka 99 u zatvoru Red Leaf inače će mu se trudnoj ženi dogoditi nešto samo Zahleru zamislivo.

Ne kaže Thomas “I can get mean“ tek tako, iako bi, kao čovjek koji ima moralni kompas i razlikuje dobro od zla, “radije šivao ružičaste papučice za bebe nego udarao nekoga tko to ne zaslužuje“. Kako bi iznudio premještaj u Red Leaf, zatvor s “minimalnom slobodom“ kako se trsi fašistički upravitelj Tuggs (Don Johnson), Thomas će napadati čuvare i lomiti im ruke. Kad dospije tamo radit će slično s čuvarima i zatvorenicima da se za kaznu dočepa bloka 99, “zatvora unutar zatvora“, kao posljednjeg “levela“ Zahlerove videoigre.

“Brawl In Cell Block 99“ je zatvorski film do kosti koji lomi krila “Leptira“ i sličnih ostvarenja. U tom pogledu je jači i od (također) prošlogodišnjeg “Zakona jačeg“. Zapravo, najbrutalniji zatvorski “mainstream“ film, jedina konkurencija hongkonško-japanskom kultu “Riki-Oh: The Story Of Ricky“. To je i jedan od najbrutalnijih akcijskih filmova uz “Punisher: War Zone“ i “Johna Ramba“. Zatvor je u “Obračunu u bloku 99“ akcijski “grand guignol“ horor kakav se rijetko viđa.

Blok 99 je deveti krug pakla - njegove podzemne ćelije izgledaju kao katakomba ili sobe za mučenje prekrivene staklom, mirisom truleži i grijeha, a dašak moderne dehumanizacije daje pojas na zatvoreniku koji trese tijelo elektroškovima. Može netko reći da treba “ostati civiliziran, čak i u zatvoru“, ali u filmu je na snazi civilizacija srednjeg vijeka i čovjek je prisiljen probuditi animalno u sebi da preživi. Divljačka, hiperbrutalna Zahlerova egzekucija proizlazi iz (tog) okruženja.

Spor početak, žestok završetak

Interesantno je da treba prilično dugo vremena proći da se Thomas nađe u zatvoru, takoreći polovica filma, a još i više da dospije u blok 99. Zahler nas je navikao na spori početak i s vesternom “Bone Tomahawk“, ali zato je završetak žestok. Thomas ionako za sebe kaže da je više “finisher“.

Naslovnica Cinemark