stdClass Object ( [id] => 264383 [title] => Vlatka Vorkapić: Tko radi besplatno, rade mu o glavi [alias] => vlatka-vorkapic-tko-radi-besplatno-rade-mu-o-glavi [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Romantična komedija “Sonja i bik“ krenula je u kina 2012. i požnjela odličan uspjeh postavši jedan od najvećih hrvatskim hitova u novom mileniju. No, kad redateljici Vlatki Vorkapić netko spomene njezin debitantski film, ona uvijek ima dvojaku reakciju. Naravno, sretna je što je film bio tako dobro prihvaćen, ali to ipak ne može u potpunosti zasjeniti činjenicu da je teškom mukom došla do svoje debitantske prilike.

- Zato mi je jako drago vidjeti da se broj debitanata u hrvatskom filmu povećava. Pa jedino tako neka kinematografija i može napredovati, zar ne? Nisam, naravno, očekivala da će broj gledatelja biti toliki, da će film pogledati ravno 97.927 gledatelja. Uostalom, moje je pravilo da nikad ništa ne očekujem, naravno da se nadam, ali jedno je nada, a drugo je očekivanje. Kako bilo, pokušavam ostaviti za sobom ono loše, a nosim dalje ono dobro, poput nekih dobrih suradnji.

Kako je izgledala vaša post- ‘Sonja i bik’ svakodnevica? Što ste radili?

- Film je nakon premijere krenuo i po nekim festivalima. Nisam puno išla po festivalima zbog drugih obaveza, što poslovnih što privatnih, ali film je obično predstavljao netko od ekipe, najčešće Judita Franković ili montažer filma Marin Juranić. Od projekcija na kojima sam ja bila, izdvojila bih, recimo, američku premijeru u Los Angelesu. Bilo je to u dvorani Američke kinoteke i stvarno je bila jedna lijepa večer. Film je bio baš dobro prihvaćen, Q&A je bio zanimljiv, a i party nije bio loš. I to je važno, zar ne? 

Ipak, niste dugo ležali na lovorikama. Uzeli ste kameru u ruke i snimili dokumentarac ‘Besplatno’ opisan kao ‘film koji propituje što znači dijeliti u današnjem društvu’. Koliko je dugo u vama klijala ideja za ovaj dokumentarni film?
 
- Radim kao samostalna umjetnica sad već skoro 20 godina, i uvijek kažem da je takav način rada i lijep i okrutan u isto vrijeme. Naime, ja nikad ne radim samo jedan projekt, uvijek su tu barem dva-tri u različitim fazama. Jer, kako bih inače mogla od svog posla živjeti?! Recimo, par dana prije premijere “Sonje i bika” bila sam na snimanju na jednom otoku i pomalo sam se bojala što će biti ako trajekti ne budu vozili i ja ne uspijem doći na svoju premijeru (smijeh). Film za koji me pitate, dakle srednjometražni dokumentarac “Besplatno”, nastao je u suradnji s produkcijskom kućom Fade In. Kad radim neke angažiranije ili, kako se obično kaže, socijalno osviještene dokumentarce najčešće radim s tom produkcijskom kućom. Zašto baš pojam besplatno kao tema? Kad razgovoram s ljudima dvojake su reakcije - neki se odmah zakače za temu, a drugi malo gledaju u čudu, nešto otprilike “zašto o tome film“. Najjednostavnije rečeno, ovaj film se bavi antropologijom besplatnog. Na neki način, taj je pojam svojevrsni lakmus-papir za analiziranje i definiranje nekog društva u cjelini.

Što vas kod dokumentarnih filmova privlači u odnosu na igrane?
- Moja ljubav prema dokumentarcima ipak nije bila ljubav na prvi pogled. Ali, sada, dvadesetak godina nakon mog prvog dokumentarnog filma, podjednako volim raditi i igranu i dokumentarnu formu. Snimajući ljude u dokumentarcima pokušavam vidjeti svijet njihovim očima, a težeći da vidimo svijet i tuđim očima širimo i svoj pogled na svijet. Zato nam i trebaju dokumentarci, zar ne? Jako me veseli porast popularnosti dokumentaraca, vidim to i u krugu svojih prijatelja koji nemaju veze s filmom. Sve više ljudi uistinu rado gleda dokumentarce. To je odlično.

Vlatka Vorkapić na snimanju dokumentarca 'Besplatno'

Kako ‘Besplatno’ stoji u odnosu na moderne dokumentarce?
- “Besplatno” je, dakle, zamišljen kao socijalno osviješten, angažiran i na neki način antropološki u svojoj formi. On svakako nije mišljen, niti rađen, da bude neki mali dokumentarni kino hit. S ljudima u Fade Inu, koji su zaduženi za produciju i promociju, dosta razgovoram o strategiji prikazivanja ovog filma. Prikazivanje na ZagrebDoxu je tek početak života ovog filma.

Kako je tekao proces produkcije filma?
- Imali smo nekih 25 dana snimanja, ali kroz duži vremenski period, skoro godinu dana. Ono što mi je bilo jako dobro jest činjenica da smo već bili u montaži, a imali smo mogućnost neke kadrove dosnimiti. Kad god je moguće, prakticiram taj način rada, to sigurno može pridonijeti kvaliteti filma.

Zašto su po vama ljudi sumnjičavi čim je nešto besplatno i nerijetko to omalovažavaju danas u eri najveće besparice, što je prilična ironija?
- Sigurno je riječ i o često vrlo opravdanom oprezu. Kad vidim u trgovinama onu silnu gratis ponudu, stvarno mi dođe da pitam mogu li uzeti samo taj gratis dio. Ili još gore, kad vas krenu nazivati i “daviti” s onim ponudama preko telefona - kao, sve je besplatno, ali evo samo troškove dostave trebate platiti. Tim lažnim besplatnim se, naravno, bavimo i u ovom našem dokumentarcu.

Mora li uvijek iza nečeg besplatnog stajati neka marketinška akcija/strategija, ‘inherentni dio svakog poslovanja’, nešto lažno, mamac za privlačenje kupca, a ne jednostavno čin (iz) dobrote koji se ‘ne da izraziti cijenom’?
- Naravno da može biti čin dobrote. Film “Besplatno” govori kako o lažnom besplatnom, tako i o onom pravom besplatnom. Uistinu naš stav prema besplatnom puno govori o nama samima, ali i o društvu u kojem živimo.

Vaši sugovornici u filmu vele kako je svijet moguć bez novca, sredstva manipulacije. Vaš stav o tome?
- Da, radi se o članovima Kolektiva “Hrana, a ne oružje”. Naravno da je to moguće, ali i teško izvedivo. Postoji nešto što je sigurno puno lakše izvedivo, a to je pravednija raspodjela novca. Svakodnevno vidimo da novca ima, ali se njime često krivo upravlja, razbacuje se, pa i krade.

Što za vas nakon snimanja znači termin ‘besplatno’? Koliko se vašapercepcija o njemu promijenila u odnosu na vrijeme prije filma?
- Mislim da je točnija riječ da mi se percepcija produbila, da sampočela više razmišljati o situacijama u kojima se itekako preispitujetaj pojam besplatnog. Kao puno detaljniji odgovor, nudim gledanje filma.

Je li ovaj film na određeni način jedan oblik aktivizma, ujedno možda i vaš odgovor na vječita kukanja da se u hrvatskoj kinematografiji ne može snimiti film bez određena proračuna?
- Prije dosta godina kad sam svojoj majci, koja je profesorica matematike, rekla koliki mi je honorar, a koliko sam radila na dokumentarnoj seriji “Pučka intima” snimljenoj za HTV, ona je naravno vrlo brzo izračunala kolika bi bila moja satnica i to je ispala poprilična mizerija. Rekla je otprilike: “E, moja Vlatka, dva fakulteta si završila, a vidi ovo (smijeh)”. Mi živimo, i to sve više, u društvu u kojem je veliki dio ljudi loše plaćen, a često nikad i ne uspije naplatiti svoj rad. Dakle, netko ih je prisilio da dio svog rada daju besplatno. I netko je na tom njihovu djelomično besplatnom radu itekako zaradio. Sve ovo govorim jer ne treba zaboraviti da su autorska prava ujedno i neka vrsta radničkih prava, da ne bi bilo zabune.

Uređen sustav koji štiti ta prava - to je ono što nam treba. Vratimo se toj, kako kažete, vječnoj kuknjavi u hrvatskoj kinematografiji. Naravno da izgleda iritantno kad se kuka, ali stvarno film ne možete snimiti bez nekih sredstava. Na kraju krajeva, počnimo od osnovnog, ili vi morate imati kameru ili vam je netko mora posuditi. A taj ju je kupio. Čak i kad snimate mobitelom, morate imati mobitel. Film jednostavno košta. Ono što, pak, mene iritira, to je kad netko svoj loš rezultat opravdava manjkom sredstava. Tu opravdanja nema. To se gledatelja ne tiče. I zato, kad ja neki posao prihvatim, radim ga jednako bez obzira na novac. Na kraju krajeva, eto i “Pučka intima” je ispala odlična serija. Puno puta je reprizirana, pa ne valjda samo zato što sam bila mlada i naivna i nisam tražila klauzulu za reprizu?!

Ako nije tajna, koliki je bio budžet vašeg filma?
- Mislim da je 130 tisuća kuna. Točno u lipu zna producentica filma Morana Komljenović. Naravno da to nije nikakva tajna. Taj se podatak može naći na stranicama HAVC-a, dakle potpuno transparentno. Što je i normalno, jer tako i treba biti.

Planirate li da, nakon premijere na ZG Doxu, film uđe u distribuciju po nezavisnim kinima?

- Preambiciozno, a samim tim i potpuno krivo bi bilo ovaj film fokusirati prvenstveno na kinodvorane. Što ne znači da ćemo to izbjegavati, naravno da ne. Ali, zapravo mi je izazov doći do publike na alternativan način - mislim za početak na specijalne projekcije s razgovorima o temama koje film otvara, na mogućnosti koje daje internet... Tu su naravno i festivalska prikazivanja. Evo, veseli me npr. poziv koji je prije nekoliko dana stigao s jednog malog festivala u Kanadi koji prikazuje dokumentarce, kako oni kažu, koji potiču pojedince na akciju i angažman u njihovim lokalnim zajednicama i u svijetu. To mi se čini kao pravo mjesto za ovaj naš mali dobronamjerni film.

Hoćete li naplaćivati karte ili će upad biti - besplatan?

- Pa već na ZagrebDoxu jedna projekcija filma će biti besplatna. To s besplatnim projekcijama na ZagrebDoxu je odlična i hvalevrijedna ideja. Dakle, fokusirat ćemo se na besplatan pristup filmu, kad god je to moguće.

MARKO NJEGIĆ

Kino i kazalište

Vaš top-5 najboljih dokumentarnih filmova posljednjih godina?
- "Grizzly Man" Wernera Herzoga, "Čin smaknuća" - iako imam podijeljene osjećaje prema tom filmu, meni osobno je draži diskurs prisutan u filmu "Neprijatelji naroda", "Uljez" mi je bio zanimljiv zbog načina režije i jedan meni vrlo drag film, a to je "Kudzu Vine" o biljci kudzu.

A top-5 naj-igranih filmova?

- Nekako u zadnje vrijeme manje gledam igrane filmove. Naravno, idem u kino, ali više vremena posvećujem drugim umjetnostima pa ću ponuditi ovu alternativu. Kazališna predstava "Gorke suze Petre von Kant", izložba o markizu de Sadeu u Parizu, priče Alice Munro, pjesme Islanđanina Einara Már Guðmundssona i da završim ipak s filmom - gluma Lina Venture u filmu "Vreli asfalt" kojeg sam slučajno uhvatila na HTV3. Jednostavno, njegova gluma me je prisilila da pogledam film do kraja.

Bura i južina u HDFR-u

Kako komentirate buru u Hrvatskom društvu filmskih redatelja?
- Bit će prije da je riječ o južini, s obzirom na izjave i pisma nekih kolega. No, nadajmo se da će se, kako Vi kažete, ta bura uskoro smiriti i da će se DHFR ponovo početi baviti onim i zašto je osnovan, dakle autorskim pravima, položajem redatelja, pitanjima uvjeta kinoprikazivanja, odnosom filmske zajednice i HTV-a...

Bili ste protukandidatkinja Ireni Škorić na izbornoj Skupštini Društva hrvatskih filmskih redatelja i izgubili. Planirate li se opet kandidirati? Vidite li se uopće više u ulozi predsjednice?

- Ne. Postoje stvari koje u životu radiš samo jednom. Očito da mi skupljanje biračkih glasova nije jača strana, pa ću se posvetiti onome što mi bolje ide, npr. broj gledatelja u kinima (smijeh).

Ljubić nakon rom-coma

Što dalje nakon “Besplatno“? Novi cjelovečernjak?
- Trenutno radim na drugoj verziji scenarija za dugometražni igrani film po romanu "Fališ mi" Mani Gotovac. Dakle, nakon romantične komedije, pravi ljubavni film. Ali, prije toga na ovogodišnjoj Puli bit će prikazan omnibus "Zagrebačke priče 3" u kojem je i moja priča "Na Tri kralja". Glavnu ulogu u mojoj priči tumači Ksenija Marinković i baš mi je bio užitak s njom raditi. Tu su još Judita Franković, Zuhra, Dean Krivačić i Robert Roklicer kojeg svi najviše pamte po sporednim ali upečatljivim ulogama mračnih tipova, a ovdje je zapravo najpozitivniji muški lik. Uglavnom, montažera Marina Juranića i mene čeka zanimljiv posao. Veselim se tome.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Mi živimo, i to sve više, u društvu u kojem je veliki dio ljudi loše plaćen, a često nikad i ne uspije naplatiti svoj rad. Dakle, netko ih je prisilio da dio svog rada daju besplatno. I netko je na tom radu itekako zaradio [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => REDATELJICA VELIKOG KINOHITA 'SONJA I BIK' NA OVOGODIŠNJEM ZAGREB DOXU PREMIJERNO PREDSTAVLJA SVOJ NOVI FILM, DOKUMENTARAC 'BESPLATNO' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-02-21 16:04:23 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-02-22 21:04:56 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-02-21 22:22:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4266 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/02/21/Spektar/5T9C5394.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x533" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7646512 Threads: 3 Questions: 1621215142 Slow queries: 4816089 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111030196 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/vlatka-vorkapic-tko-radi-besplatno-rade-mu-o-glavi-264383 [printLink] => /kultura/vlatka-vorkapic-tko-radi-besplatno-rade-mu-o-glavi-264383?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 212399 [name] => zagrebdox [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zagrebdox [link] => /tag/zagrebdox ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Mi živimo, i to sve više, u društvu u kojem je veliki dio ljudi loše plaćen, a često nikad i ne uspije naplatiti svoj rad. Dakle, netko ih je prisilio da dio svog rada daju besplatno. I netko je na tom radu itekako zaradio [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => REDATELJICA VELIKOG KINOHITA 'SONJA I BIK' NA OVOGODIŠNJEM ZAGREB DOXU PREMIJERNO PREDSTAVLJA SVOJ NOVI FILM, DOKUMENTARAC 'BESPLATNO' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Vlatka Vorkapić: Tko radi besplatno, rade mu o glavi [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-19-52-30-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/02/21/Spektar/5T9C5394.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/02/21/Spektar/5T9C5394.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}Romantična komedija “Sonja i bik“ krenula je u kina 2012. i požnjela odličan uspjeh postavši jedan od najvećih hrvatskim hitova u novom mileniju. No, kad redateljici Vlatki Vorkapić netko spomene njezin debitantski film, ona uvijek ima dvojaku reakciju. Naravno, sretna je što je film bio tako dobro prihvaćen, ali to ipak ne može u potpunosti zasjeniti činjenicu da je teškom mukom došla do svoje debitantske prilike.

- Zato mi je jako drago vidjeti da se broj debitanata u hrvatskom filmu povećava. Pa jedino tako neka kinematografija i može napredovati, zar ne? Nisam, naravno, očekivala da će broj gledatelja biti toliki, da će film pogledati ravno 97.927 gledatelja. Uostalom, moje je pravilo da nikad ništa ne očekujem, naravno da se nadam, ali jedno je nada, a drugo je očekivanje. Kako bilo, pokušavam ostaviti za sobom ono loše, a nosim dalje ono dobro, poput nekih dobrih suradnji.

Kako je izgledala vaša post- ‘Sonja i bik’ svakodnevica? Što ste radili?

- Film je nakon premijere krenuo i po nekim festivalima. Nisam puno išla po festivalima zbog drugih obaveza, što poslovnih što privatnih, ali film je obično predstavljao netko od ekipe, najčešće Judita Franković ili montažer filma Marin Juranić. Od projekcija na kojima sam ja bila, izdvojila bih, recimo, američku premijeru u Los Angelesu. Bilo je to u dvorani Američke kinoteke i stvarno je bila jedna lijepa večer. Film je bio baš dobro prihvaćen, Q&A je bio zanimljiv, a i party nije bio loš. I to je važno, zar ne? 

Ipak, niste dugo ležali na lovorikama. Uzeli ste kameru u ruke i snimili dokumentarac ‘Besplatno’ opisan kao ‘film koji propituje što znači dijeliti u današnjem društvu’. Koliko je dugo u vama klijala ideja za ovaj dokumentarni film?
 
- Radim kao samostalna umjetnica sad već skoro 20 godina, i uvijek kažem da je takav način rada i lijep i okrutan u isto vrijeme. Naime, ja nikad ne radim samo jedan projekt, uvijek su tu barem dva-tri u različitim fazama. Jer, kako bih inače mogla od svog posla živjeti?! Recimo, par dana prije premijere “Sonje i bika” bila sam na snimanju na jednom otoku i pomalo sam se bojala što će biti ako trajekti ne budu vozili i ja ne uspijem doći na svoju premijeru (smijeh). Film za koji me pitate, dakle srednjometražni dokumentarac “Besplatno”, nastao je u suradnji s produkcijskom kućom Fade In. Kad radim neke angažiranije ili, kako se obično kaže, socijalno osviještene dokumentarce najčešće radim s tom produkcijskom kućom. Zašto baš pojam besplatno kao tema? Kad razgovoram s ljudima dvojake su reakcije - neki se odmah zakače za temu, a drugi malo gledaju u čudu, nešto otprilike “zašto o tome film“. Najjednostavnije rečeno, ovaj film se bavi antropologijom besplatnog. Na neki način, taj je pojam svojevrsni lakmus-papir za analiziranje i definiranje nekog društva u cjelini.

Što vas kod dokumentarnih filmova privlači u odnosu na igrane?
- Moja ljubav prema dokumentarcima ipak nije bila ljubav na prvi pogled. Ali, sada, dvadesetak godina nakon mog prvog dokumentarnog filma, podjednako volim raditi i igranu i dokumentarnu formu. Snimajući ljude u dokumentarcima pokušavam vidjeti svijet njihovim očima, a težeći da vidimo svijet i tuđim očima širimo i svoj pogled na svijet. Zato nam i trebaju dokumentarci, zar ne? Jako me veseli porast popularnosti dokumentaraca, vidim to i u krugu svojih prijatelja koji nemaju veze s filmom. Sve više ljudi uistinu rado gleda dokumentarce. To je odlično.

Vlatka Vorkapić na snimanju dokumentarca 'Besplatno'

Kako ‘Besplatno’ stoji u odnosu na moderne dokumentarce?
- “Besplatno” je, dakle, zamišljen kao socijalno osviješten, angažiran i na neki način antropološki u svojoj formi. On svakako nije mišljen, niti rađen, da bude neki mali dokumentarni kino hit. S ljudima u Fade Inu, koji su zaduženi za produciju i promociju, dosta razgovoram o strategiji prikazivanja ovog filma. Prikazivanje na ZagrebDoxu je tek početak života ovog filma.

Kako je tekao proces produkcije filma?
- Imali smo nekih 25 dana snimanja, ali kroz duži vremenski period, skoro godinu dana. Ono što mi je bilo jako dobro jest činjenica da smo već bili u montaži, a imali smo mogućnost neke kadrove dosnimiti. Kad god je moguće, prakticiram taj način rada, to sigurno može pridonijeti kvaliteti filma.

Zašto su po vama ljudi sumnjičavi čim je nešto besplatno i nerijetko to omalovažavaju danas u eri najveće besparice, što je prilična ironija?
- Sigurno je riječ i o često vrlo opravdanom oprezu. Kad vidim u trgovinama onu silnu gratis ponudu, stvarno mi dođe da pitam mogu li uzeti samo taj gratis dio. Ili još gore, kad vas krenu nazivati i “daviti” s onim ponudama preko telefona - kao, sve je besplatno, ali evo samo troškove dostave trebate platiti. Tim lažnim besplatnim se, naravno, bavimo i u ovom našem dokumentarcu.

Mora li uvijek iza nečeg besplatnog stajati neka marketinška akcija/strategija, ‘inherentni dio svakog poslovanja’, nešto lažno, mamac za privlačenje kupca, a ne jednostavno čin (iz) dobrote koji se ‘ne da izraziti cijenom’?
- Naravno da može biti čin dobrote. Film “Besplatno” govori kako o lažnom besplatnom, tako i o onom pravom besplatnom. Uistinu naš stav prema besplatnom puno govori o nama samima, ali i o društvu u kojem živimo.

Vaši sugovornici u filmu vele kako je svijet moguć bez novca, sredstva manipulacije. Vaš stav o tome?
- Da, radi se o članovima Kolektiva “Hrana, a ne oružje”. Naravno da je to moguće, ali i teško izvedivo. Postoji nešto što je sigurno puno lakše izvedivo, a to je pravednija raspodjela novca. Svakodnevno vidimo da novca ima, ali se njime često krivo upravlja, razbacuje se, pa i krade.

Što za vas nakon snimanja znači termin ‘besplatno’? Koliko se vašapercepcija o njemu promijenila u odnosu na vrijeme prije filma?
- Mislim da je točnija riječ da mi se percepcija produbila, da sampočela više razmišljati o situacijama u kojima se itekako preispitujetaj pojam besplatnog. Kao puno detaljniji odgovor, nudim gledanje filma.

Je li ovaj film na određeni način jedan oblik aktivizma, ujedno možda i vaš odgovor na vječita kukanja da se u hrvatskoj kinematografiji ne može snimiti film bez određena proračuna?
- Prije dosta godina kad sam svojoj majci, koja je profesorica matematike, rekla koliki mi je honorar, a koliko sam radila na dokumentarnoj seriji “Pučka intima” snimljenoj za HTV, ona je naravno vrlo brzo izračunala kolika bi bila moja satnica i to je ispala poprilična mizerija. Rekla je otprilike: “E, moja Vlatka, dva fakulteta si završila, a vidi ovo (smijeh)”. Mi živimo, i to sve više, u društvu u kojem je veliki dio ljudi loše plaćen, a često nikad i ne uspije naplatiti svoj rad. Dakle, netko ih je prisilio da dio svog rada daju besplatno. I netko je na tom njihovu djelomično besplatnom radu itekako zaradio. Sve ovo govorim jer ne treba zaboraviti da su autorska prava ujedno i neka vrsta radničkih prava, da ne bi bilo zabune.

Uređen sustav koji štiti ta prava - to je ono što nam treba. Vratimo se toj, kako kažete, vječnoj kuknjavi u hrvatskoj kinematografiji. Naravno da izgleda iritantno kad se kuka, ali stvarno film ne možete snimiti bez nekih sredstava. Na kraju krajeva, počnimo od osnovnog, ili vi morate imati kameru ili vam je netko mora posuditi. A taj ju je kupio. Čak i kad snimate mobitelom, morate imati mobitel. Film jednostavno košta. Ono što, pak, mene iritira, to je kad netko svoj loš rezultat opravdava manjkom sredstava. Tu opravdanja nema. To se gledatelja ne tiče. I zato, kad ja neki posao prihvatim, radim ga jednako bez obzira na novac. Na kraju krajeva, eto i “Pučka intima” je ispala odlična serija. Puno puta je reprizirana, pa ne valjda samo zato što sam bila mlada i naivna i nisam tražila klauzulu za reprizu?!

Ako nije tajna, koliki je bio budžet vašeg filma?
- Mislim da je 130 tisuća kuna. Točno u lipu zna producentica filma Morana Komljenović. Naravno da to nije nikakva tajna. Taj se podatak može naći na stranicama HAVC-a, dakle potpuno transparentno. Što je i normalno, jer tako i treba biti.

Planirate li da, nakon premijere na ZG Doxu, film uđe u distribuciju po nezavisnim kinima?

- Preambiciozno, a samim tim i potpuno krivo bi bilo ovaj film fokusirati prvenstveno na kinodvorane. Što ne znači da ćemo to izbjegavati, naravno da ne. Ali, zapravo mi je izazov doći do publike na alternativan način - mislim za početak na specijalne projekcije s razgovorima o temama koje film otvara, na mogućnosti koje daje internet... Tu su naravno i festivalska prikazivanja. Evo, veseli me npr. poziv koji je prije nekoliko dana stigao s jednog malog festivala u Kanadi koji prikazuje dokumentarce, kako oni kažu, koji potiču pojedince na akciju i angažman u njihovim lokalnim zajednicama i u svijetu. To mi se čini kao pravo mjesto za ovaj naš mali dobronamjerni film.

Hoćete li naplaćivati karte ili će upad biti - besplatan?

- Pa već na ZagrebDoxu jedna projekcija filma će biti besplatna. To s besplatnim projekcijama na ZagrebDoxu je odlična i hvalevrijedna ideja. Dakle, fokusirat ćemo se na besplatan pristup filmu, kad god je to moguće.

MARKO NJEGIĆ

Kino i kazalište

Vaš top-5 najboljih dokumentarnih filmova posljednjih godina?
- "Grizzly Man" Wernera Herzoga, "Čin smaknuća" - iako imam podijeljene osjećaje prema tom filmu, meni osobno je draži diskurs prisutan u filmu "Neprijatelji naroda", "Uljez" mi je bio zanimljiv zbog načina režije i jedan meni vrlo drag film, a to je "Kudzu Vine" o biljci kudzu.

A top-5 naj-igranih filmova?

- Nekako u zadnje vrijeme manje gledam igrane filmove. Naravno, idem u kino, ali više vremena posvećujem drugim umjetnostima pa ću ponuditi ovu alternativu. Kazališna predstava "Gorke suze Petre von Kant", izložba o markizu de Sadeu u Parizu, priče Alice Munro, pjesme Islanđanina Einara Már Guðmundssona i da završim ipak s filmom - gluma Lina Venture u filmu "Vreli asfalt" kojeg sam slučajno uhvatila na HTV3. Jednostavno, njegova gluma me je prisilila da pogledam film do kraja.

Bura i južina u HDFR-u

Kako komentirate buru u Hrvatskom društvu filmskih redatelja?
- Bit će prije da je riječ o južini, s obzirom na izjave i pisma nekih kolega. No, nadajmo se da će se, kako Vi kažete, ta bura uskoro smiriti i da će se DHFR ponovo početi baviti onim i zašto je osnovan, dakle autorskim pravima, položajem redatelja, pitanjima uvjeta kinoprikazivanja, odnosom filmske zajednice i HTV-a...

Bili ste protukandidatkinja Ireni Škorić na izbornoj Skupštini Društva hrvatskih filmskih redatelja i izgubili. Planirate li se opet kandidirati? Vidite li se uopće više u ulozi predsjednice?

- Ne. Postoje stvari koje u životu radiš samo jednom. Očito da mi skupljanje biračkih glasova nije jača strana, pa ću se posvetiti onome što mi bolje ide, npr. broj gledatelja u kinima (smijeh).

Ljubić nakon rom-coma

Što dalje nakon “Besplatno“? Novi cjelovečernjak?
- Trenutno radim na drugoj verziji scenarija za dugometražni igrani film po romanu "Fališ mi" Mani Gotovac. Dakle, nakon romantične komedije, pravi ljubavni film. Ali, prije toga na ovogodišnjoj Puli bit će prikazan omnibus "Zagrebačke priče 3" u kojem je i moja priča "Na Tri kralja". Glavnu ulogu u mojoj priči tumači Ksenija Marinković i baš mi je bio užitak s njom raditi. Tu su još Judita Franković, Zuhra, Dean Krivačić i Robert Roklicer kojeg svi najviše pamte po sporednim ali upečatljivim ulogama mračnih tipova, a ovdje je zapravo najpozitivniji muški lik. Uglavnom, montažera Marina Juranića i mene čeka zanimljiv posao. Veselim se tome.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/vlatka-vorkapic-tko-radi-besplatno-rade-mu-o-glavi-264383 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=f00f34f71fba3480d2505b4d49bab928c9015179 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Vlatka+Vorkapi%C4%87%3A+Tko+radi+besplatno%2C+rade+mu+o+glavi&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fvlatka-vorkapic-tko-radi-besplatno-rade-mu-o-glavi-264383 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fvlatka-vorkapic-tko-radi-besplatno-rade-mu-o-glavi-264383 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Mi živimo, i to sve više, u društvu u kojem je veliki dio ljudi loše plaćen, a često nikad i ne uspije naplatiti svoj rad. Dakle, netko ih je prisilio da dio svog rada daju besplatno. I netko je na tom radu itekako zaradio [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => REDATELJICA VELIKOG KINOHITA 'SONJA I BIK' NA OVOGODIŠNJEM ZAGREB DOXU PREMIJERNO PREDSTAVLJA SVOJ NOVI FILM, DOKUMENTARAC 'BESPLATNO' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaREDATELJICA VELIKOG KINOHITA 'SONJA I BIK' NA OVOGODIŠNJEM ZAGREB DOXU PREMIJERNO PREDSTAVLJA SVOJ NOVI FILM, DOKUMENTARAC 'BESPLATNO'

Vlatka Vorkapić: Tko radi besplatno, rade mu o glavi

Piše PSD.
21. veljače 2015. - 23:22
Romantična komedija “Sonja i bik“ krenula je u kina 2012. i požnjela odličan uspjeh postavši jedan od najvećih hrvatskim hitova u novom mileniju. No, kad redateljici Vlatki Vorkapić netko spomene njezin debitantski film, ona uvijek ima dvojaku reakciju. Naravno, sretna je što je film bio tako dobro prihvaćen, ali to ipak ne može u potpunosti zasjeniti činjenicu da je teškom mukom došla do svoje debitantske prilike.

- Zato mi je jako drago vidjeti da se broj debitanata u hrvatskom filmu povećava. Pa jedino tako neka kinematografija i može napredovati, zar ne? Nisam, naravno, očekivala da će broj gledatelja biti toliki, da će film pogledati ravno 97.927 gledatelja. Uostalom, moje je pravilo da nikad ništa ne očekujem, naravno da se nadam, ali jedno je nada, a drugo...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 21:52