stdClass Object ( [id] => 300562 [title] => Severin Fiala i Veronika Franz: Horori su idealni za obradu tabu tema [alias] => severin-fiala-i-veronika-franz-horori-su-idealni-za-obradu-tabu-tema [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Upitate li kritičare i filmofile o ponajboljem hororu zadnjih par godina, kod većine će pri vrhu liste isplivati “Laku noć, mamice“ (2014.) austrijskog dua Severin Fiala-Veronika Franz. U Hrvatskoj je “Goodnight Mommy“ premijerno prikazan na Zagreb Film Festivalu i potom mu se, nažalost, gubi svaki trag. Nije se našao u redovnoj kinodistribuciji, niti (zasad još) pojavio u videtekama. Takva je situacija s filmom i u svijetu, uglavnom se vrtio na festivalima, stoga se pitamo kako je moguće da ovaj horor nema širu distribuciju s obzirom da je zasluženo zauzeo mjesto kao jedan od najboljih u protekle dvije godine i bio nominiran za europskog Oscara kao “otkriće godine“. Odgovor nam daje Severin Fiala.

- Žalosno je da se horor filmovi moraju prikazivati na horor ili žanrovskim festivalima jer ne ulaze u širu distribuciju. Isto vrijedi i za ostale dobre filmove, jako ih je teško pronaći. Moguće je da distributeri ne žele prikazivati filmove koji ne jamče veliku zaradu pa zato jedino prikazuju art-house filmove i jako komercijalne filmove. Bilo koji film koji se strogo ne ubraja u tu kategoriju nije isplativ.

I gledatelji i kritičari se slažu da je “Laku noć, mamice“ jedan od top-tri recetna horora, zajedno s “Babadookom“ i “To dolazi“. Jeste li možda pogledali te filmove i jesu li vam se svidjeli?
Severin: Da, pogledali smo oba i svidjeli su nam se. Naš film je prikazan dan kasnije na istom festivalu kao i “Babadook“. Nismo mogli vjerovati sa također radi o hororu s majkom i djetetom, to nas je jako iznenadilo. Iako su horori i imaju sve karakteristike horora, također govore o ljudskim odnosima, o obitelji, o društvu. Mi osobno smatramo da bi svi horori trebali biti takvi, oni su idealna forma za takve teme jer su uzbudljivi i napeti i ponukaju ljude da gledaju stvari koje inače ne bi gledali i od kojih bi pobjegli. Horori su idealni za obradu tabu tema.

Što mislite zašto horori ne primaju nagrade i priznanja poput Oscara? Jedino je “Exorcist“ nominiran za Oscara. Isto vrijedi i za komedije, iako mnogi kažu da je komedija teža od drame. Kao što ste sami rekli, horori su također puno kompleksniji nego što se to čini na prvi pogled?
Veronika: Iz nekog razloga ne priznaju horor kao umjetničku formu, za razliku od drame.
Severin: To je istina samo na prvi pogled, jer drama je naizgled inteligentija i promišljenija, ali to nije točno. Treba zagrebati i ispod površine.
Veronika: Ne žele osjetiti nelagodu. Svaki dobar horor, kao na primjer “Babadook“, ima uznemirujuće teme. U filmu “To dolazi“ mladi imaju bolest koju prenose spolnim putem i znamo na što se to odnosi, barem je meni očito da se misli na AIDS. Treba dešifrirati poruku filma, a ne se samo fokusirati na to da je film uzbudljiv. U njemu se krije i dublja poruka. Htjeli smo snimiti film koji bi i sami rado pogledali u kinu. Sviđa nam se što je film ukorijenjen u stvarnosti, što je uzbudljiv i što ima akcije. Film je namijenjen za kino.
Severin: Slično kao braća Lumiere i vlak koji s platna ide prema gledateljima. Film mora biti dovoljno snažan da nadiđe okvire kinoplatna i dopre do gledatelja. Gledatelj mora osjećati da je postao dio priče. Jedna se gledateljica onesvijestila što po našem mišljenju spada među najveće komplimente za redatelja horora.

Baš sam htio spomenuti da se i kod nas u Hrvatskoj jedna djevojka onesvijestila na projekciji filma...
Veronika: Da, i jedna u Grčkoj i jedna u Beču. Naš film je prikazan u New Yorku, u Angelika film centru. Bio je prisutan i francuski redatelj Gaspar Noe jer je njegov film bio premijerno prikazan. Stajao je u predvorju i čekao na ulazak u dvoranu. Odjednom su se otvorila vrata i pojavila se žena koja je imala napadaj panike. Sjela je na pod i počela hiperventilirati. Kad je ugledao Noe je izjavio: “Što je gledala? I ja to želim pogledati!“ (smijeh) Film koji je gledala je bio “Laku noć mamice“.
Severin: Kad to vidimo, onda znamo da je film uspio. I kod komedije i kod horora odmah znate jeste li napravili dobar film ili ne. Ako ljudi paničare ili se boje znači da je film uspješan. Isto vrijedi i za komedije. Kod drame nikada niste sto posto sigurni jeste li shvatili poruku filma. Film može biti spor, kompliciran ili dosadan jer ga je autor tako zamislio, ali ne morate ništa osjećati.

 

Od kojeg ste se horora vi najviše prestrašili?Severin: “Noć vještica“ Johna Carpentera. Pogledao sam ga na videokazeti 15 do 20 puta i bio je jako strašan.
Veronika: “Nevini“ iz 1961. u režiji Jacka Claytona. Film se temelji na noveli “The Turn Of The Screw“ autora Henryja Jamesa. Jako me prestrašio.
Severin: Lakše se povezati s filmovima koji se bave obiteljskom tematikom i zbog toga horor postane još snažniji. Mi također pokušavamo prikazati stvarne situacije koje bi ljudi zaista mogli proživjeti.

Mnogi kažu da filmovi iz novog milenija nisu jednako dobri kao, recimo, filmovi iz sedamdesetih koje se smatraju zlatnim periodom horora. Mislim da to nije istina jer ima barem 15 horora iz 21. stoljeća koji su jednako dobri. Je li horor doživljava mini renesansu?
Severin: Mislim da ih je teže pronaći jer nisu u široj distribuciji. Treba znati gdje morate tražiti. U sedamdesetima je distribucija bila bolja. Mislim da ja žalosno što većina redateljskih velikana horor žanra i dalje želi snimati filmove, ali ne može financirati snimanje. Upoznali smo Stuarta Gordona (“Reanimator“, op.a.). Obožavamo njegove filmove i jako je šarmantan i inteligentan čovjek. Ima tri scenarija, ali ne može financirati snimanje. Ima i dobrih prvijenaca koje su režirali mladi redatelji, no većina (uključujući naš) ima nedostataka jer nam nedostaje iskustva. U našim očima Gordon je filmski majstor i žalosti nas što ne može i dalje snimati filmove.
Veronika: Guillermo del Toro ima široku distribuciju i snima filmove s elementima horora. On je iznimka.

U vašem filmu ima utjecaja Michaela Hanekea. Slažete li se?
Severin: Po pitanju priče i onoga što želimo reći nije nam lako jer nas neizbježno uspoređuju s Hanekeom. “Šašave igre“ također govore o raspadu obitelji, ali to je samo površinska strana priče. Smatram da taj film ide protiv horor žanra jer poručuje gledatelju da ne treba gledati horore. Haneke čak premotava neke scene i poručuje gledatelju: “Uživaš li u ovome što gledaš?“, a to nije naš cilj. Mi očito volimo horore, dok on ima sasvim suprotan stav. Ponosni smo na usporedbe s Hanekeom jer znamo da je on jako pedantan i temeljit u svom radu.
Veronika: Haneke je vrhunski redatelj.
Severin: Trudimo se napraviti što kvalitetniji film i paziti na detalje. Ponekad nam se čini da pretjerujemo, na primjer male škare koje je dječak koristio. Pomoćnica nam je donijela cijelu kutiju sa skoro 200 škara koje su bile gotovo identične. Morali smo detaljno pregledati svaki par škara i odlučiti. Trudili smo posvetiti pažnju svakom detalju.

Ülrich Siedel je bio vaš producent. Kakva je bila vaša suradnja? Je li nametao svoje ideje?
Veronika: Zapravo surađujem s njim već 17 godina. Zajedno smo napisali većinu njegovih filmova. Kad su u pitanju producenti on je bog. Jako je velikodušan jer je i sam umjetnik i zna koliko je važno da mi donosimo sve kreativne odluke. Čak nas je prisilio da razmislimo o tome što želimo. To je odnos koji možete samo poželjeti. Npr. snimali smo na 35 milimetara jer smo stvarno htjeli snimati na filmu. I zbog estetike i zbog procesa rada. Kada snimate na filmu potreban je fokus i koncentracija. Naravno to je malo skuplje pa su nas pokušali uvjeriti da snimamo digitalno jer radimo s djecom, jer prvi put snimamo fikciju, jer je to bolja opcija. Za svaku scenu su nam dali 5-6 pokušaja i zatražili da to zajamčimo što naravno nismo mogli. Onda je shvatio da to uistinu želimo i rekao nam je da će nam pronaći novac ako premašimo proračun.

Kako se podijelili redateljske dužnosti za vrijeme snimanja?
Severin i Veronika: Nismo.
Severin: Oboje smo htjeli sve raditi. Zajedno smo donijeli sve odluke, od scenarija do montaže. Zvuči neučinkovito ako svatko dobije pola plaće, a sve radimo zajedno, ali zapravo je pouzdanije i brže. I zabavnije je.

Oboje ste radili s glumcima ili?
Severin: Nismo im se obraćali istovremeno nego naizmjenično. Davali bi upute ovisno o sceni. Ako rezultat ne bi bio dobar, onda bi se zamijenili. Oboje smo imali istu ideju, ali se izražavamo na drugačiji način. Na taj način ima više ideja i više rješenja.

 

 

Koji je vaš stav o “torture pornu“, podžanru koji je nekoliko godina bio u trendu?
Severin: Mislim da je to dosadno ako nema nikakve veze s razvojem likova. Nisam protiv naslinih filmova, ali moraju imati neku poruku, pa makar i poruku o nasilju. Nije mi zanimljivo mučenje koje je samo sebi svrhom. Mogu gledati takav film i zaspati. Nisam protiv nasilja, ali ako je nešto dosadno, onda je dosadno.
Veronika: Kad ljudi kažu: “To je nasilno, to ne bi trebalo prikazivati“ smatramo da je to licemjerno. Adaptacije stripova o superjunacima su pune nasilja. Ljudi umiru iznova i iznova, ali nema krvi. Mislim da je to još opasnije jer umiru, a nema krvi što nije prirodno. Mi pokušavamo prikazati nasilje u pravom svjetlu što to nije ugodno. Po mom mišljenju to je pravi pristup.

Vaši najdraži horori iz 21. stoljeća?
Severin: Teško pitanje jer uvijek zaboravim dobre filmove. Nedavno smo ponovno otkrili “Wake In Fright“, ali to nije moderan film. Ako se ne varam datira iz sedamdesetih.
Veronika: Režirao ga je redatelj “Ramba“ (Ted Kotcheff; op.a.). Pronašli su ga u kutiji i nisu mogli vjerovati. Danas ne bi bilo moguće snimiti takav film. Iako redatelj kaže da to nije horor.

A “Wolf Creek“?
Severin: Nisam ga pogledao.
Veronika: Ni ja.
Severin: Nabrojite mi neke naslove pa ću vam reći jesam li ih gledao.

“Špilja užasa“ (“The Descent“)?
Severin: Taj mi se svidio.

Španolski “Rec“?
Severin: Taj je isto dobar. Samo se trebamo sjetit Slash Film Festivala jer jedan naš prijatelj ima filmski festival u Beču. Prikazuje svakakve filmove i ima nekih koji su bili stvarno impresivni, ali očito nisu ostavili trajni dojam (smijeh).
Veronika: Svidio mi se “Babadook“.

Što mislite o meta hororima kao što su Wes Cravenovi “Nova noćna mora“ i “Vrisak“?
Veronika: Jako mi se svidio njihov scenarij i stvarno me rastužilo što je preminuo.
Severin: Jako nam se sviđa jer ozbiljno shvaćaju žanr, ali su duhoviti. Poštuju tradiciju horora. Craven je za mene majstor i jako je duhovit.
Veronika: Sviđa nam se taj razigrani stav jer i mi volimo međusobno razmjenjivati ideje. Dosta smo se igrali s djecom, ali volimo se igrati i s publikom. Tu se vidi njegova vještina i njegova razigranost.

 

 

 


Neki remakeovi koji su barem upola dobri kao original?
Severin: Možda “bodysnatching“ filmovi iz sedamdesteih, obožavam i one iz šezdesetih. Naravno, “Stvor“ Johna Carpentera je jednako dobar kao i original.
A “Muha“?
Severin: “Muha“ je još bolja od originala.

“Zora živih mrtvaca“, “Brda imaju oči“, “Teksaški masakr motornom pilom“?
Severin: Neki su od tih novih OK, ali većinom su grozni. Remake “Strave u Ulici brijestova“ je uvredljivo loš i presmiješan.
Veronika: A tek “Carrie“? Problem s remakeovima, jer i nama su ponudili neke, jest da ako stvarno volite te filmove ne želite napraviti remake, ali ako mislite da je film stvarno dobar čemu onda remake? Ako ga ne volite, čemu onda remake? (smijeh)
Severin: Kao npr. remake “Ne okreći se“.

Ponudili su vam da ga snimite?
Severin: Da. Nismo mogli. To je fantastičan film i zašto bi snimali remake?

Želite li snimiti nešto drugo što vam je ponuđeno u Hollywoodu?
Veronika: Kad ste pojavi dobar scenarij, uvijek ga želite snimiti. Tu se ne radi o karijeri ili o uspjehu nego o ideji. Osim toga, ako se radi o filmu na engleskom jeziku, imat će puno širu distribuciju tako da je pravo čudo da je naš film u Americi tako dobro primljen. Ipak je to njemački film s titlovima.
Severin: Ako dobijemo dobar scenarij, naravno da ćemo otići u Ameriku, ali nema smisla da sami idemo tamo.

Ako dođe do remakea vašeg filma, koga biste voljeli vidjeti u glavnoj ulozi?
Severin: Ti si kraljica castinga.
Veronika: Američka glumica?

Da, jer to bi bio hollywoodski remake.
Veronika: (razmišlja)
Severin: Nitko. (smijeh)

Radite li na nekom novom filmu? Hoće li opet biti horor?
Severin: Previše ideja, premalo vremena. Trenutno imamo šest ili sedam ideja, ne znam ni ja koliko. Neke su formirane u scenarije, a neke su samo rečenice. Ima mnogo različith žanrova, ali svi su mračni i okrutni. Moglo bi se reći da su horori.

 

 

 

 

MARKO NJEGIĆ

 

 

O radu s klincima

U filmu “Laku noć, mamice“ devetogodišnji blizanci počinju sumnjati je li njihova majka doista njihova majka nakon što se vrati kući s operacije i ne vide joj lice od pustih zavoja. Kako je bilo Severinu i Veroniki snimati horor s djecom?
Veronika: Zapravo smo rekli roditeljima da se radi o hororu ali im nismo otkrili priču jer da smo im dali scenarij nikad ne bi pristali da im djeca budu u filmu. Ne znaju proces snimanja filma jer nije isto vidjeti scenu i čitati je na papiru. Snimali smo kronološki, a djeci smo okvirno rekli o čemu se radi i onda im postepeno otkrivali detalje. Na taj način su stalno bili zainteresirani i aktivni. Stalno su ispitivali i nas pa čak i članove ekipe: “Je li ona naša mama ili ne?“
Severin: Snimanje horora je dugotrajan i mukotrpan proces ali je istovremeno i monotono tako da smo morali paziti da djeci ne bude dosadno. Bili su jako zainteresirani i marljivi. Na kraju snimanja su plakali jer nisu htjeli otići.
Veronika: Mislili su da će snimanje biti dosadno ali im je bilo zanimljivo jer im nismo otkrili cijelu priču i nisu znali sve detalje. Nisu znali kraj.
Severin: Zapravo nam je to kompliment jer im nije bilo dosadno i stvarno su uživali iako gledajući film imate suprotan dojam.
Veronika: Nama je najvažnija bila projekcija za roditelje jer naravno ni oni nisu znali priču. Bojali smo se da im se neće svidjeti a imali su povjerenja u nas. Bilo je jako dirljivo jer su vidjeli kako su djeca bila dobra i počeli su plakati.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2016-01-30 11:44:19 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2016-02-03 21:10:19 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2016-01-30 14:09:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3256 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2016/01/28/Teme/laku-noc-mamice.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x450" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8166122 Threads: 3 Questions: 1687474305 Slow queries: 5030749 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112613044 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/severin-fiala-i-veronika-franz-horori-su-idealni-za-obradu-tabu-tema-300562 [printLink] => /kultura/severin-fiala-i-veronika-franz-horori-su-idealni-za-obradu-tabu-tema-300562?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233397 [name] => europskioscar [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => europskioscar [link] => /tag/europskioscar ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Severin Fiala i Veronika Franz: Horori su idealni za obradu tabu tema [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-19-20-12-40-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2016/01/28/Teme/laku-noc-mamice.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2016/01/28/Teme/laku-noc-mamice.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Upitate li kritičare i filmofile o ponajboljem hororu zadnjih par godina, kod većine će pri vrhu liste isplivati “Laku noć, mamice“ (2014.) austrijskog dua Severin Fiala-Veronika Franz. U Hrvatskoj je “Goodnight Mommy“ premijerno prikazan na Zagreb Film Festivalu i potom mu se, nažalost, gubi svaki trag. Nije se našao u redovnoj kinodistribuciji, niti (zasad još) pojavio u videtekama. Takva je situacija s filmom i u svijetu, uglavnom se vrtio na festivalima, stoga se pitamo kako je moguće da ovaj horor nema širu distribuciju s obzirom da je zasluženo zauzeo mjesto kao jedan od najboljih u protekle dvije godine i bio nominiran za europskog Oscara kao “otkriće godine“. Odgovor nam daje Severin Fiala.

- Žalosno je da se horor filmovi moraju prikazivati na horor ili žanrovskim festivalima jer ne ulaze u širu distribuciju. Isto vrijedi i za ostale dobre filmove, jako ih je teško pronaći. Moguće je da distributeri ne žele prikazivati filmove koji ne jamče veliku zaradu pa zato jedino prikazuju art-house filmove i jako komercijalne filmove. Bilo koji film koji se strogo ne ubraja u tu kategoriju nije isplativ.

I gledatelji i kritičari se slažu da je “Laku noć, mamice“ jedan od top-tri recetna horora, zajedno s “Babadookom“ i “To dolazi“. Jeste li možda pogledali te filmove i jesu li vam se svidjeli?
Severin: Da, pogledali smo oba i svidjeli su nam se. Naš film je prikazan dan kasnije na istom festivalu kao i “Babadook“. Nismo mogli vjerovati sa također radi o hororu s majkom i djetetom, to nas je jako iznenadilo. Iako su horori i imaju sve karakteristike horora, također govore o ljudskim odnosima, o obitelji, o društvu. Mi osobno smatramo da bi svi horori trebali biti takvi, oni su idealna forma za takve teme jer su uzbudljivi i napeti i ponukaju ljude da gledaju stvari koje inače ne bi gledali i od kojih bi pobjegli. Horori su idealni za obradu tabu tema.

Što mislite zašto horori ne primaju nagrade i priznanja poput Oscara? Jedino je “Exorcist“ nominiran za Oscara. Isto vrijedi i za komedije, iako mnogi kažu da je komedija teža od drame. Kao što ste sami rekli, horori su također puno kompleksniji nego što se to čini na prvi pogled?
Veronika: Iz nekog razloga ne priznaju horor kao umjetničku formu, za razliku od drame.
Severin: To je istina samo na prvi pogled, jer drama je naizgled inteligentija i promišljenija, ali to nije točno. Treba zagrebati i ispod površine.
Veronika: Ne žele osjetiti nelagodu. Svaki dobar horor, kao na primjer “Babadook“, ima uznemirujuće teme. U filmu “To dolazi“ mladi imaju bolest koju prenose spolnim putem i znamo na što se to odnosi, barem je meni očito da se misli na AIDS. Treba dešifrirati poruku filma, a ne se samo fokusirati na to da je film uzbudljiv. U njemu se krije i dublja poruka. Htjeli smo snimiti film koji bi i sami rado pogledali u kinu. Sviđa nam se što je film ukorijenjen u stvarnosti, što je uzbudljiv i što ima akcije. Film je namijenjen za kino.
Severin: Slično kao braća Lumiere i vlak koji s platna ide prema gledateljima. Film mora biti dovoljno snažan da nadiđe okvire kinoplatna i dopre do gledatelja. Gledatelj mora osjećati da je postao dio priče. Jedna se gledateljica onesvijestila što po našem mišljenju spada među najveće komplimente za redatelja horora.

Baš sam htio spomenuti da se i kod nas u Hrvatskoj jedna djevojka onesvijestila na projekciji filma...
Veronika: Da, i jedna u Grčkoj i jedna u Beču. Naš film je prikazan u New Yorku, u Angelika film centru. Bio je prisutan i francuski redatelj Gaspar Noe jer je njegov film bio premijerno prikazan. Stajao je u predvorju i čekao na ulazak u dvoranu. Odjednom su se otvorila vrata i pojavila se žena koja je imala napadaj panike. Sjela je na pod i počela hiperventilirati. Kad je ugledao Noe je izjavio: “Što je gledala? I ja to želim pogledati!“ (smijeh) Film koji je gledala je bio “Laku noć mamice“.
Severin: Kad to vidimo, onda znamo da je film uspio. I kod komedije i kod horora odmah znate jeste li napravili dobar film ili ne. Ako ljudi paničare ili se boje znači da je film uspješan. Isto vrijedi i za komedije. Kod drame nikada niste sto posto sigurni jeste li shvatili poruku filma. Film može biti spor, kompliciran ili dosadan jer ga je autor tako zamislio, ali ne morate ništa osjećati.

 

Od kojeg ste se horora vi najviše prestrašili?Severin: “Noć vještica“ Johna Carpentera. Pogledao sam ga na videokazeti 15 do 20 puta i bio je jako strašan.
Veronika: “Nevini“ iz 1961. u režiji Jacka Claytona. Film se temelji na noveli “The Turn Of The Screw“ autora Henryja Jamesa. Jako me prestrašio.
Severin: Lakše se povezati s filmovima koji se bave obiteljskom tematikom i zbog toga horor postane još snažniji. Mi također pokušavamo prikazati stvarne situacije koje bi ljudi zaista mogli proživjeti.

Mnogi kažu da filmovi iz novog milenija nisu jednako dobri kao, recimo, filmovi iz sedamdesetih koje se smatraju zlatnim periodom horora. Mislim da to nije istina jer ima barem 15 horora iz 21. stoljeća koji su jednako dobri. Je li horor doživljava mini renesansu?
Severin: Mislim da ih je teže pronaći jer nisu u široj distribuciji. Treba znati gdje morate tražiti. U sedamdesetima je distribucija bila bolja. Mislim da ja žalosno što većina redateljskih velikana horor žanra i dalje želi snimati filmove, ali ne može financirati snimanje. Upoznali smo Stuarta Gordona (“Reanimator“, op.a.). Obožavamo njegove filmove i jako je šarmantan i inteligentan čovjek. Ima tri scenarija, ali ne može financirati snimanje. Ima i dobrih prvijenaca koje su režirali mladi redatelji, no većina (uključujući naš) ima nedostataka jer nam nedostaje iskustva. U našim očima Gordon je filmski majstor i žalosti nas što ne može i dalje snimati filmove.
Veronika: Guillermo del Toro ima široku distribuciju i snima filmove s elementima horora. On je iznimka.

U vašem filmu ima utjecaja Michaela Hanekea. Slažete li se?
Severin: Po pitanju priče i onoga što želimo reći nije nam lako jer nas neizbježno uspoređuju s Hanekeom. “Šašave igre“ također govore o raspadu obitelji, ali to je samo površinska strana priče. Smatram da taj film ide protiv horor žanra jer poručuje gledatelju da ne treba gledati horore. Haneke čak premotava neke scene i poručuje gledatelju: “Uživaš li u ovome što gledaš?“, a to nije naš cilj. Mi očito volimo horore, dok on ima sasvim suprotan stav. Ponosni smo na usporedbe s Hanekeom jer znamo da je on jako pedantan i temeljit u svom radu.
Veronika: Haneke je vrhunski redatelj.
Severin: Trudimo se napraviti što kvalitetniji film i paziti na detalje. Ponekad nam se čini da pretjerujemo, na primjer male škare koje je dječak koristio. Pomoćnica nam je donijela cijelu kutiju sa skoro 200 škara koje su bile gotovo identične. Morali smo detaljno pregledati svaki par škara i odlučiti. Trudili smo posvetiti pažnju svakom detalju.

Ülrich Siedel je bio vaš producent. Kakva je bila vaša suradnja? Je li nametao svoje ideje?
Veronika: Zapravo surađujem s njim već 17 godina. Zajedno smo napisali većinu njegovih filmova. Kad su u pitanju producenti on je bog. Jako je velikodušan jer je i sam umjetnik i zna koliko je važno da mi donosimo sve kreativne odluke. Čak nas je prisilio da razmislimo o tome što želimo. To je odnos koji možete samo poželjeti. Npr. snimali smo na 35 milimetara jer smo stvarno htjeli snimati na filmu. I zbog estetike i zbog procesa rada. Kada snimate na filmu potreban je fokus i koncentracija. Naravno to je malo skuplje pa su nas pokušali uvjeriti da snimamo digitalno jer radimo s djecom, jer prvi put snimamo fikciju, jer je to bolja opcija. Za svaku scenu su nam dali 5-6 pokušaja i zatražili da to zajamčimo što naravno nismo mogli. Onda je shvatio da to uistinu želimo i rekao nam je da će nam pronaći novac ako premašimo proračun.

Kako se podijelili redateljske dužnosti za vrijeme snimanja?
Severin i Veronika: Nismo.
Severin: Oboje smo htjeli sve raditi. Zajedno smo donijeli sve odluke, od scenarija do montaže. Zvuči neučinkovito ako svatko dobije pola plaće, a sve radimo zajedno, ali zapravo je pouzdanije i brže. I zabavnije je.

Oboje ste radili s glumcima ili?
Severin: Nismo im se obraćali istovremeno nego naizmjenično. Davali bi upute ovisno o sceni. Ako rezultat ne bi bio dobar, onda bi se zamijenili. Oboje smo imali istu ideju, ali se izražavamo na drugačiji način. Na taj način ima više ideja i više rješenja.

 

 

Koji je vaš stav o “torture pornu“, podžanru koji je nekoliko godina bio u trendu?
Severin: Mislim da je to dosadno ako nema nikakve veze s razvojem likova. Nisam protiv naslinih filmova, ali moraju imati neku poruku, pa makar i poruku o nasilju. Nije mi zanimljivo mučenje koje je samo sebi svrhom. Mogu gledati takav film i zaspati. Nisam protiv nasilja, ali ako je nešto dosadno, onda je dosadno.
Veronika: Kad ljudi kažu: “To je nasilno, to ne bi trebalo prikazivati“ smatramo da je to licemjerno. Adaptacije stripova o superjunacima su pune nasilja. Ljudi umiru iznova i iznova, ali nema krvi. Mislim da je to još opasnije jer umiru, a nema krvi što nije prirodno. Mi pokušavamo prikazati nasilje u pravom svjetlu što to nije ugodno. Po mom mišljenju to je pravi pristup.

Vaši najdraži horori iz 21. stoljeća?
Severin: Teško pitanje jer uvijek zaboravim dobre filmove. Nedavno smo ponovno otkrili “Wake In Fright“, ali to nije moderan film. Ako se ne varam datira iz sedamdesetih.
Veronika: Režirao ga je redatelj “Ramba“ (Ted Kotcheff; op.a.). Pronašli su ga u kutiji i nisu mogli vjerovati. Danas ne bi bilo moguće snimiti takav film. Iako redatelj kaže da to nije horor.

A “Wolf Creek“?
Severin: Nisam ga pogledao.
Veronika: Ni ja.
Severin: Nabrojite mi neke naslove pa ću vam reći jesam li ih gledao.

“Špilja užasa“ (“The Descent“)?
Severin: Taj mi se svidio.

Španolski “Rec“?
Severin: Taj je isto dobar. Samo se trebamo sjetit Slash Film Festivala jer jedan naš prijatelj ima filmski festival u Beču. Prikazuje svakakve filmove i ima nekih koji su bili stvarno impresivni, ali očito nisu ostavili trajni dojam (smijeh).
Veronika: Svidio mi se “Babadook“.

Što mislite o meta hororima kao što su Wes Cravenovi “Nova noćna mora“ i “Vrisak“?
Veronika: Jako mi se svidio njihov scenarij i stvarno me rastužilo što je preminuo.
Severin: Jako nam se sviđa jer ozbiljno shvaćaju žanr, ali su duhoviti. Poštuju tradiciju horora. Craven je za mene majstor i jako je duhovit.
Veronika: Sviđa nam se taj razigrani stav jer i mi volimo međusobno razmjenjivati ideje. Dosta smo se igrali s djecom, ali volimo se igrati i s publikom. Tu se vidi njegova vještina i njegova razigranost.

 

 

 


Neki remakeovi koji su barem upola dobri kao original?
Severin: Možda “bodysnatching“ filmovi iz sedamdesteih, obožavam i one iz šezdesetih. Naravno, “Stvor“ Johna Carpentera je jednako dobar kao i original.
A “Muha“?
Severin: “Muha“ je još bolja od originala.

“Zora živih mrtvaca“, “Brda imaju oči“, “Teksaški masakr motornom pilom“?
Severin: Neki su od tih novih OK, ali većinom su grozni. Remake “Strave u Ulici brijestova“ je uvredljivo loš i presmiješan.
Veronika: A tek “Carrie“? Problem s remakeovima, jer i nama su ponudili neke, jest da ako stvarno volite te filmove ne želite napraviti remake, ali ako mislite da je film stvarno dobar čemu onda remake? Ako ga ne volite, čemu onda remake? (smijeh)
Severin: Kao npr. remake “Ne okreći se“.

Ponudili su vam da ga snimite?
Severin: Da. Nismo mogli. To je fantastičan film i zašto bi snimali remake?

Želite li snimiti nešto drugo što vam je ponuđeno u Hollywoodu?
Veronika: Kad ste pojavi dobar scenarij, uvijek ga želite snimiti. Tu se ne radi o karijeri ili o uspjehu nego o ideji. Osim toga, ako se radi o filmu na engleskom jeziku, imat će puno širu distribuciju tako da je pravo čudo da je naš film u Americi tako dobro primljen. Ipak je to njemački film s titlovima.
Severin: Ako dobijemo dobar scenarij, naravno da ćemo otići u Ameriku, ali nema smisla da sami idemo tamo.

Ako dođe do remakea vašeg filma, koga biste voljeli vidjeti u glavnoj ulozi?
Severin: Ti si kraljica castinga.
Veronika: Američka glumica?

Da, jer to bi bio hollywoodski remake.
Veronika: (razmišlja)
Severin: Nitko. (smijeh)

Radite li na nekom novom filmu? Hoće li opet biti horor?
Severin: Previše ideja, premalo vremena. Trenutno imamo šest ili sedam ideja, ne znam ni ja koliko. Neke su formirane u scenarije, a neke su samo rečenice. Ima mnogo različith žanrova, ali svi su mračni i okrutni. Moglo bi se reći da su horori.

 

 

 

 

MARKO NJEGIĆ

 

 

O radu s klincima

U filmu “Laku noć, mamice“ devetogodišnji blizanci počinju sumnjati je li njihova majka doista njihova majka nakon što se vrati kući s operacije i ne vide joj lice od pustih zavoja. Kako je bilo Severinu i Veroniki snimati horor s djecom?
Veronika: Zapravo smo rekli roditeljima da se radi o hororu ali im nismo otkrili priču jer da smo im dali scenarij nikad ne bi pristali da im djeca budu u filmu. Ne znaju proces snimanja filma jer nije isto vidjeti scenu i čitati je na papiru. Snimali smo kronološki, a djeci smo okvirno rekli o čemu se radi i onda im postepeno otkrivali detalje. Na taj način su stalno bili zainteresirani i aktivni. Stalno su ispitivali i nas pa čak i članove ekipe: “Je li ona naša mama ili ne?“
Severin: Snimanje horora je dugotrajan i mukotrpan proces ali je istovremeno i monotono tako da smo morali paziti da djeci ne bude dosadno. Bili su jako zainteresirani i marljivi. Na kraju snimanja su plakali jer nisu htjeli otići.
Veronika: Mislili su da će snimanje biti dosadno ali im je bilo zanimljivo jer im nismo otkrili cijelu priču i nisu znali sve detalje. Nisu znali kraj.
Severin: Zapravo nam je to kompliment jer im nije bilo dosadno i stvarno su uživali iako gledajući film imate suprotan dojam.
Veronika: Nama je najvažnija bila projekcija za roditelje jer naravno ni oni nisu znali priču. Bojali smo se da im se neće svidjeti a imali su povjerenja u nas. Bilo je jako dirljivo jer su vidjeli kako su djeca bila dobra i počeli su plakati.

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/severin-fiala-i-veronika-franz-horori-su-idealni-za-obradu-tabu-tema-300562 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=07afc39552bad9a9c3ca92b08b21321c1d4e4032 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Severin+Fiala+i+Veronika+Franz%3A+Horori+su+idealni+za+obradu+tabu+tema&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fseverin-fiala-i-veronika-franz-horori-su-idealni-za-obradu-tabu-tema-300562 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fseverin-fiala-i-veronika-franz-horori-su-idealni-za-obradu-tabu-tema-300562 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaEKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU'

Severin Fiala i Veronika Franz: Horori su idealni za obradu tabu tema

Piše PSD.
30. siječnja 2016. - 15:09

Upitate li kritičare i filmofile o ponajboljem hororu zadnjih par godina, kod većine će pri vrhu liste isplivati “Laku noć, mamice“ (2014.) austrijskog dua Severin Fiala-Veronika Franz. U Hrvatskoj je “Goodnight Mommy“ premijerno prikazan na Zagreb Film Festivalu i potom mu se, nažalost, gubi svaki trag. Nije se našao u redovnoj kinodistribuciji, niti (zasad još) pojavio u videtekama. Takva je situacija s filmom i u svijetu, uglavnom se vrtio na festivalima, stoga se pitamo kako je moguće da ovaj horor nema širu distribuciju s obzirom da je zasluženo zauzeo mjesto kao jedan od najboljih u protekle dvije godine i bio nominiran za europskog Oscara kao “otkriće godine“. Odgovor nam daje Severin Fiala.

- Žalosno je da se horor filmovi moraju prikazivati na horor ili žanrovskim fes...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. svibanj 2024 22:12