stdClass Object ( [id] => 101170 [title] => PROGRAMSKE ODREDNICE Prvo istjerati zle duhove, a onda se baviti teatrom [alias] => programske-odrednice-prvo-istjerati-zle-duhove-a-onda-se-baviti-teatrom [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

l Mirko Kraljev: ‘Samo što se ne tuku’ l Arijana Rožić Brakus: ‘Bijeli balet je kič’ l Tonči Šitin: ‘Sadašnje stanje je loše’ l Majda Goluža: ‘Lože dati u zakup’ l Renato Pranić: ‘Rentabilnost prije svega’

Na sjednici splitskoga Gradskog vijeća u srijedu, 9. lipnja, najvjerojatnije će se saznati ime novog intendanta HNK Split. Do tada bi Kazališno vijeće trebalo proučiti svih deset pristiglih prijava i odlučiti se za jednog ili dva kandidata za kojega će glasati gradski vijećnici.

Premda su omotnice otvorene prije nešto više od tjedan dana, a Kazališno vijeće ima po zakonu rok za odluku od 45 dana, sigurno će se taj postupak maksimalno ubrzati kako bi novi intendant stigao pripremiti sljedeću kazališnu sezonu.

Od pretendenata na intendantsko mjesto zatražili smo da nam sažeto predstave svoje programe, odnosno vlastitu viziju puta kojim treba usmjeriti splitsku nacionalnu kazališnu kuću u sljedeće četiri godine. Mnogi su, razumljivo, pripomenuli i ponešto o sadašnjem stanju u teatru a većina se slaže da su momentalno odnosi u toj kući vrlo nezdravi i da na njihovu poboljšavanju treba raditi kao i na programu.

Ne zaboravimo novac

Renato Pranić, ekonomist i sadašnji voditelj marketinga koji priprema i magistarski rad iz financija, tvrdi da je u deset godina rada u teatru stekao i visoke umjetničke kriterije, ali program je bazirao dobrim dijelom i na ekonomiji, odnosno - cilj mu je rentabilno gospodarenje kazališnim resursima.

Planira povećanje broja izvedbi, a mijenjao bi i koncept Splitskog ljeta prenoseći predstave s kraja sezone, uglavnom opere, na ljetni festival kako bi ih vidjelo što više domaćih posjetitelja i turista. Naravno, uz to bi išle i ekonomične scenografije pogodne za zatvorene i otvorene scene.

Nastojao bi što više izvoditi domaće autore, u drami bi posebno mjesto imale praizvedbe suvremenih pisaca, a svakako bi doveo na scenu i mjuzikle. Majda Goluža, profesorica violine i voditeljica drugih violina u splitskom orkestru - što je bila i u Ljubljanskoj operi - napominje da potječe iz glazbeničke obitelji, ima više od 28 godina kontinuiranog umjetničkog rada i želi svojim iskustvom koristiti rodnom gradu i kazalištu.

- Cilj mi je da HNK Split kao nacionalna kazališna kuća bude duboko prožet duhom Mediterana. Stoga bih dramu osvježila tzv. fizionomijom pučkog kazališta s uprizorenjima čakaviziranih mediteranskih književnih bisera poput djela Goldonija, Pirandella, ali i Molierea.

Na Sceni 55 često bi gostovao kod nas zapostavljeni Miro Gavran. Također, izvodila bi se suvremena glazbeno-scenska djela domaćih autora, vratila bih na scenu operete poput “Šišmiša”, “Kneginje čardaša” i “Baruna Trenka” uz klasični, “željezni” operni repertoar.

Zastupljeni bi bili domaći autori: Zajc, Tijardović, Hatze, Parać i Krstičević, balet bi trebalo više približiti mladoj publici, popularni koncerti opernih arija održavali bi se barem dvaput mjesečno, a lože bi bile ponuđene u zakup kao što je to nekada bilo u teatru - sažela je svoj program Majda Goluža.

Teatar na raskrižju

Dr. Tonči Šitin, sveučilišni profesor i glazbeni kritičar, navodi da je u svom programu na četrdeset stranica, koji je osmišljavao mjesecima, vrlo iscrpno govorio o poziciji teatra u Splitu i njegovoj vezanosti uz kulturni identitet samoga grada. Teatar je sada na raskrižju i stoga je neizmjerno važno da se krene pravim putem, i potpuno se obnovi, drži on.

- Loše stanje je ujedno i šansa da se oslobodimo loših navika i slaboga rada, činjenice da egzistiramo na kompilacijama bez vlastitog, autentičnog pečata. Ukratko, Šitin planira niz praizvedbi u drami, operi i baletu kao i vraćanje na scenu nekih starijih, zaboravljenih naslova.

Uvjeren je da kazalište treba voditi potpuno nova ekipa, jer dosadašnja to nije u stanju. Mirko Kraljev, diplomirani glumac, diplomat i, kako s ponosom ističe, invalid Domovinskog rata, veli da je doslovno odgojen u teatru uz koji je vezao čitav život, i želi mu svojim iskustvom pomoći da dođe do nekadašnjeg rejtinga.

 - Današnja je Drama devastirana i ja, koji sam pristojno odgojen, ne mogu izdržati da nakon prve pauze ne napustim kazalište. Kriv je repertoar, a ne glumci, dovode se pogrešni redatelji, anonimci i izvođači koji nisu stali na scenu 20 godina. Kazalište je uništeno u materijalnome, moralnom i kadrovskom smislu i to me žalosti i ždere. Ako budem izabran, barem ću godinu dana, uz umjetnički posao morati posvetiti oporavku međuljudskih odnosa - sada samo što se ne tuku po hodnicima. Konkretno, želim nemir na sceni a mir na četvrtom katu, gdje su prostorije uprave i gdje neki ljudi sada sjede samo radi uhljebljenja, a ne radi kazališta - rekao je Kraljev.

Domaći autori

Povjesničarka umjetnosti mr. Arijana Rožić Brakus veli da posao treba početi od vizualnog identiteta kuće, od plakata koji će znati privući publiku, a današnji ne zadovoljavaju njezin ukus. Po njezinu sudu, nadalje, bijeli balet pripada estetici 19. stoljeća, dosadan je i ubraja ga u kategoriju kiča pa bi željela na sceni balet na tragu onoga koji radi Gagik Ismailian.

U dramskom segmentu favorizirala bi politička Krležina djela, potom Marinkovića, Gavrana, Tenu Štivičić i Vladana Desnicu uz klasike poput Ibsena i Shakespearea. I ona bi u glazbeni program uvrstila više domaćih autora, Ravela, Debussyja, neka manje poznata Bizetova djela i svakako mjuzikle.

Na natječaj se prijavio i dr. Ivan Cvitanušić, ali prema informacijama kojima raspolažemo nije prethodno preuzeo natječajnu dokumentaciju, što bi ga trebalo eliminirati iz izbora.

Dubravka Lampalov: I hrvatsko i narodno i kazalište

Moj prijedlog četverogodišnjeg umjetničkog programa u prvome redu ističe naslov kuće: Hrvatsko narodno kazalište Split, kaže Dubravka Lampalov, teatrologinja, sadašnja ravnateljica Drame.

- Jedinstveni privilegij HNK jest očuvanje i poticanje te reinterpretacija hrvatske baštinske literature iz opere, operete, drame i baleta. Nedjeljiva je vezanost splitskoga HNK uz mediteranski kulturni krug, gdje je i klasičnim i suvremenim umjetničkim djelima prirodno stanište upravo na splitskoj pozornici. Uz to, tu su i europska i američka antologijska ostvarenja čiji se prijevodi i interpretacije smatraju bitnim dijelom svake nacionalne kulture.

- Praizvedbe hrvatskih naslova, intenziviranje razmjena između kazališnih kuća, gostovanja na respektabilnim inozemnim pozornicama, gostovanja svjetski priznatih umjetnika na pozornici splitskoga HNK, hitno uspostavljanje i njegovanje međusobne suradnje s ostalim nacionalnim kazališnim kućama - tek su natuknice iz Programa koji bi trebao i publici i umjetnicima posve vratiti vjeru u scenski život, jer kazalište nije kula bjelokosna niti okamenjeni oblik. Kazalište je mjesto gdje smo u potrazi za oblikom ljudske unutrašnjosti, a ne za oblikom vanjskoga života.

- Kazalište kao medij već je odavna izgubilo društveni utjecaj koji je imalo. No, baš nam kazalište kao medij preostaje da preko njega razmijenimo ono najvrednije, emocije. Upravo su osjećaji koje kazalište može prosljeđivati u današnji svijet taj jedinstveni i golemi kapital koji treba umnožiti.

 

Duško Mucalo: Podizanje ugleda i prihoda

Duško Mucalo, ekonomist, pjevač i nekadašnji član tada kultne “Prave kotke”, napominje da se od odluke da se prijavi na natječaj izuzetno ozbiljno pripremao, proučavao sve što je mogao o teatru i uspoređivao to sa svojim dugogodišnjim iskustvom kazališnoga gledatelja ali i nekadašnjeg sudionika u predstavama “Prave kotke”.

- Sada mi se čini da me put ne od jučer, nego i u zadnjih pet-šest godina pomalo usmjeravao prema poslu za koji se natječem. U kazalištu u prvom redu želim smiriti tenzije i zato je dobro što dolazim ‘izvani’. Inače, program sam uskladio s okvirom koji zadaje Gradsko vijeće, ali sigurno znam načine za povećanje gledanosti, ugleda kuće i prihoda. Ako nešto dobro poznajem, to su financijska pitanja i držim da mi tu nitko od kandidata ne može konkurirati - kaže Mucalo.

 

Maja Žarković: Želim moderno kazalište

 - HNK Split je čuvar nacionalne baštine. Program čuva i snaži osjećaj hrvatskog identiteta u kaosu nadolazeće globalizacije i potvrđuje hrvatsku kulturu kao čvrsti oslonac kulturnog razvoja. Stoga pučke komedije, Krleža, Begović, stoga glagoljaška tradicija, Gotovac, Hatze i ostali domaći velikani, rekla nam je Maja Žarković, sadašnja ravnateljica Opere, violinistica i magistrica menadžmenta u umjetnosti s diplomom londonskog sveučilišta.

- HNK Split vidim i kao moderno kazalište koje propituje našu svakodnevicu, kazalište otvoreno svim građanima i svjetonazorima Splita. To ćemo postići izvedbama nagrađivanih suvremenih tekstova i naručivanjem novih, izvedbama novih skladbi i opera, organiziranjem rada baleta sa suvremenim domaćim koreografima i izvedbama novih koreografija. Dosljedno ćemo ustrajati na igranju svjetske klasike, a mediteranski kulturni krug dobio je posebno mjesto pa su u program uvrštena djela od comedie dell arte do suvremenijih autora.

- Planirane koprodukcije s domaćim i inozemnim kazalištima pojačat će program te stvoriti prilike za promociju hrvatskih autora i umjetnika u inozemstvu. Započela sam rad na sustavnoj promociji u relevantnim međunarodnim časopisima poput BBC Music, Opera Now, Ballet and Dance i iskoristit ću članstvo u međunarodnim kazališnim i festivalskim udrugama kako bi u Split došlo što više publike tijekom sezone i na Splitsko ljeto.

 

Dalibor Lovrić: Lake note i belcanto

Dalibor Lovrić, doktor filozofije, zaposlen u gradskoj Službi za kulturu, kaže da je glazbeni program temeljio na lakim notama i belcantu, odnosno onome što je prihvatljivo “gastronomskom“ ukusu šire publike.

- Postoji teza da se u Splitu može slušati samo belcanto, a sve ostalo će nam probiti bubnjiće; zato sam maksimalno podilazio lošem ukusu i mislim da je stoga moj program odličan. U sferi drame dao bih par postmodernih komada koje će biti dosta izvesti samo premijerno, to jest jedanput jer ih nitko više neće htjeti gledati, a i nešto dječjih komada. Sve mora biti infantilno u odnosu na našu infantilnu publiku - zaključuje Lovrić svakako najoriginalniji prikaz programa i dodaje kako je već načuo da je eliminiran iz utrke zbog formalnih razloga.

Nije priložio potvrdu o nekažnjavanju i misli da to nije ni trebao jer je u juridičkom pogledu “virgo intacta” - ili mu je neko mogao napomenuti da je naknadno dostavi.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => l Mirko Kraljev: ‘Samo što se ne tuku’ l Arijana Rožić Brakus: ‘Bijeli balet je kič’ l Tonči Šitin: ‘Sadašnje stanje je loše’ l Majda Goluža: ‘Lože dati u zakup’ l Renato Pranić: ‘Rentabilnost prije svega’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => IDUĆEG TJEDNA GRADSKO VIJEĆE SPLITA TREBALO BI IZABRATI NOVOG INTENDANTA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-06-02 19:27:35 [created_by] => 30 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-06-02 19:34:36 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-06-03 10:27:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 2934 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/06/03/Kultura/KALIGULA8-050809.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "666x550" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4340491 Threads: 5 Questions: 136174831 Slow queries: 58159 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4079126 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/programske-odrednice-prvo-istjerati-zle-duhove-a-onda-se-baviti-teatrom-101170 [printLink] => /kultura/programske-odrednice-prvo-istjerati-zle-duhove-a-onda-se-baviti-teatrom-101170?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 92276 [name] => intendant [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => intendant [link] => /tag/intendant ) [1] => stdClass Object ( [id] => 233842 [name] => hnksplit [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => hnksplit [link] => /tag/hnksplit ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => l Mirko Kraljev: ‘Samo što se ne tuku’ l Arijana Rožić Brakus: ‘Bijeli balet je kič’ l Tonči Šitin: ‘Sadašnje stanje je loše’ l Majda Goluža: ‘Lože dati u zakup’ l Renato Pranić: ‘Rentabilnost prije svega’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => IDUĆEG TJEDNA GRADSKO VIJEĆE SPLITA TREBALO BI IZABRATI NOVOG INTENDANTA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => PROGRAMSKE ODREDNICE Prvo istjerati zle duhove, a onda se baviti teatrom [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-08-09-33-30 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/06/03/Kultura/KALIGULA8-050809.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/06/03/Kultura/KALIGULA8-050809.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

l Mirko Kraljev: ‘Samo što se ne tuku’ l Arijana Rožić Brakus: ‘Bijeli balet je kič’ l Tonči Šitin: ‘Sadašnje stanje je loše’ l Majda Goluža: ‘Lože dati u zakup’ l Renato Pranić: ‘Rentabilnost prije svega’

Na sjednici splitskoga Gradskog vijeća u srijedu, 9. lipnja, najvjerojatnije će se saznati ime novog intendanta HNK Split. Do tada bi Kazališno vijeće trebalo proučiti svih deset pristiglih prijava i odlučiti se za jednog ili dva kandidata za kojega će glasati gradski vijećnici.

Premda su omotnice otvorene prije nešto više od tjedan dana, a Kazališno vijeće ima po zakonu rok za odluku od 45 dana, sigurno će se taj postupak maksimalno ubrzati kako bi novi intendant stigao pripremiti sljedeću kazališnu sezonu.

Od pretendenata na intendantsko mjesto zatražili smo da nam sažeto predstave svoje programe, odnosno vlastitu viziju puta kojim treba usmjeriti splitsku nacionalnu kazališnu kuću u sljedeće četiri godine. Mnogi su, razumljivo, pripomenuli i ponešto o sadašnjem stanju u teatru a većina se slaže da su momentalno odnosi u toj kući vrlo nezdravi i da na njihovu poboljšavanju treba raditi kao i na programu.

Ne zaboravimo novac

Renato Pranić, ekonomist i sadašnji voditelj marketinga koji priprema i magistarski rad iz financija, tvrdi da je u deset godina rada u teatru stekao i visoke umjetničke kriterije, ali program je bazirao dobrim dijelom i na ekonomiji, odnosno - cilj mu je rentabilno gospodarenje kazališnim resursima.

Planira povećanje broja izvedbi, a mijenjao bi i koncept Splitskog ljeta prenoseći predstave s kraja sezone, uglavnom opere, na ljetni festival kako bi ih vidjelo što više domaćih posjetitelja i turista. Naravno, uz to bi išle i ekonomične scenografije pogodne za zatvorene i otvorene scene.

Nastojao bi što više izvoditi domaće autore, u drami bi posebno mjesto imale praizvedbe suvremenih pisaca, a svakako bi doveo na scenu i mjuzikle. Majda Goluža, profesorica violine i voditeljica drugih violina u splitskom orkestru - što je bila i u Ljubljanskoj operi - napominje da potječe iz glazbeničke obitelji, ima više od 28 godina kontinuiranog umjetničkog rada i želi svojim iskustvom koristiti rodnom gradu i kazalištu.

- Cilj mi je da HNK Split kao nacionalna kazališna kuća bude duboko prožet duhom Mediterana. Stoga bih dramu osvježila tzv. fizionomijom pučkog kazališta s uprizorenjima čakaviziranih mediteranskih književnih bisera poput djela Goldonija, Pirandella, ali i Molierea.

Na Sceni 55 često bi gostovao kod nas zapostavljeni Miro Gavran. Također, izvodila bi se suvremena glazbeno-scenska djela domaćih autora, vratila bih na scenu operete poput “Šišmiša”, “Kneginje čardaša” i “Baruna Trenka” uz klasični, “željezni” operni repertoar.

Zastupljeni bi bili domaći autori: Zajc, Tijardović, Hatze, Parać i Krstičević, balet bi trebalo više približiti mladoj publici, popularni koncerti opernih arija održavali bi se barem dvaput mjesečno, a lože bi bile ponuđene u zakup kao što je to nekada bilo u teatru - sažela je svoj program Majda Goluža.

Teatar na raskrižju

Dr. Tonči Šitin, sveučilišni profesor i glazbeni kritičar, navodi da je u svom programu na četrdeset stranica, koji je osmišljavao mjesecima, vrlo iscrpno govorio o poziciji teatra u Splitu i njegovoj vezanosti uz kulturni identitet samoga grada. Teatar je sada na raskrižju i stoga je neizmjerno važno da se krene pravim putem, i potpuno se obnovi, drži on.

- Loše stanje je ujedno i šansa da se oslobodimo loših navika i slaboga rada, činjenice da egzistiramo na kompilacijama bez vlastitog, autentičnog pečata. Ukratko, Šitin planira niz praizvedbi u drami, operi i baletu kao i vraćanje na scenu nekih starijih, zaboravljenih naslova.

Uvjeren je da kazalište treba voditi potpuno nova ekipa, jer dosadašnja to nije u stanju. Mirko Kraljev, diplomirani glumac, diplomat i, kako s ponosom ističe, invalid Domovinskog rata, veli da je doslovno odgojen u teatru uz koji je vezao čitav život, i želi mu svojim iskustvom pomoći da dođe do nekadašnjeg rejtinga.

 - Današnja je Drama devastirana i ja, koji sam pristojno odgojen, ne mogu izdržati da nakon prve pauze ne napustim kazalište. Kriv je repertoar, a ne glumci, dovode se pogrešni redatelji, anonimci i izvođači koji nisu stali na scenu 20 godina. Kazalište je uništeno u materijalnome, moralnom i kadrovskom smislu i to me žalosti i ždere. Ako budem izabran, barem ću godinu dana, uz umjetnički posao morati posvetiti oporavku međuljudskih odnosa - sada samo što se ne tuku po hodnicima. Konkretno, želim nemir na sceni a mir na četvrtom katu, gdje su prostorije uprave i gdje neki ljudi sada sjede samo radi uhljebljenja, a ne radi kazališta - rekao je Kraljev.

Domaći autori

Povjesničarka umjetnosti mr. Arijana Rožić Brakus veli da posao treba početi od vizualnog identiteta kuće, od plakata koji će znati privući publiku, a današnji ne zadovoljavaju njezin ukus. Po njezinu sudu, nadalje, bijeli balet pripada estetici 19. stoljeća, dosadan je i ubraja ga u kategoriju kiča pa bi željela na sceni balet na tragu onoga koji radi Gagik Ismailian.

U dramskom segmentu favorizirala bi politička Krležina djela, potom Marinkovića, Gavrana, Tenu Štivičić i Vladana Desnicu uz klasike poput Ibsena i Shakespearea. I ona bi u glazbeni program uvrstila više domaćih autora, Ravela, Debussyja, neka manje poznata Bizetova djela i svakako mjuzikle.

Na natječaj se prijavio i dr. Ivan Cvitanušić, ali prema informacijama kojima raspolažemo nije prethodno preuzeo natječajnu dokumentaciju, što bi ga trebalo eliminirati iz izbora.

Dubravka Lampalov: I hrvatsko i narodno i kazalište

Moj prijedlog četverogodišnjeg umjetničkog programa u prvome redu ističe naslov kuće: Hrvatsko narodno kazalište Split, kaže Dubravka Lampalov, teatrologinja, sadašnja ravnateljica Drame.

- Jedinstveni privilegij HNK jest očuvanje i poticanje te reinterpretacija hrvatske baštinske literature iz opere, operete, drame i baleta. Nedjeljiva je vezanost splitskoga HNK uz mediteranski kulturni krug, gdje je i klasičnim i suvremenim umjetničkim djelima prirodno stanište upravo na splitskoj pozornici. Uz to, tu su i europska i američka antologijska ostvarenja čiji se prijevodi i interpretacije smatraju bitnim dijelom svake nacionalne kulture.

- Praizvedbe hrvatskih naslova, intenziviranje razmjena između kazališnih kuća, gostovanja na respektabilnim inozemnim pozornicama, gostovanja svjetski priznatih umjetnika na pozornici splitskoga HNK, hitno uspostavljanje i njegovanje međusobne suradnje s ostalim nacionalnim kazališnim kućama - tek su natuknice iz Programa koji bi trebao i publici i umjetnicima posve vratiti vjeru u scenski život, jer kazalište nije kula bjelokosna niti okamenjeni oblik. Kazalište je mjesto gdje smo u potrazi za oblikom ljudske unutrašnjosti, a ne za oblikom vanjskoga života.

- Kazalište kao medij već je odavna izgubilo društveni utjecaj koji je imalo. No, baš nam kazalište kao medij preostaje da preko njega razmijenimo ono najvrednije, emocije. Upravo su osjećaji koje kazalište može prosljeđivati u današnji svijet taj jedinstveni i golemi kapital koji treba umnožiti.

 

Duško Mucalo: Podizanje ugleda i prihoda

Duško Mucalo, ekonomist, pjevač i nekadašnji član tada kultne “Prave kotke”, napominje da se od odluke da se prijavi na natječaj izuzetno ozbiljno pripremao, proučavao sve što je mogao o teatru i uspoređivao to sa svojim dugogodišnjim iskustvom kazališnoga gledatelja ali i nekadašnjeg sudionika u predstavama “Prave kotke”.

- Sada mi se čini da me put ne od jučer, nego i u zadnjih pet-šest godina pomalo usmjeravao prema poslu za koji se natječem. U kazalištu u prvom redu želim smiriti tenzije i zato je dobro što dolazim ‘izvani’. Inače, program sam uskladio s okvirom koji zadaje Gradsko vijeće, ali sigurno znam načine za povećanje gledanosti, ugleda kuće i prihoda. Ako nešto dobro poznajem, to su financijska pitanja i držim da mi tu nitko od kandidata ne može konkurirati - kaže Mucalo.

 

Maja Žarković: Želim moderno kazalište

 - HNK Split je čuvar nacionalne baštine. Program čuva i snaži osjećaj hrvatskog identiteta u kaosu nadolazeće globalizacije i potvrđuje hrvatsku kulturu kao čvrsti oslonac kulturnog razvoja. Stoga pučke komedije, Krleža, Begović, stoga glagoljaška tradicija, Gotovac, Hatze i ostali domaći velikani, rekla nam je Maja Žarković, sadašnja ravnateljica Opere, violinistica i magistrica menadžmenta u umjetnosti s diplomom londonskog sveučilišta.

- HNK Split vidim i kao moderno kazalište koje propituje našu svakodnevicu, kazalište otvoreno svim građanima i svjetonazorima Splita. To ćemo postići izvedbama nagrađivanih suvremenih tekstova i naručivanjem novih, izvedbama novih skladbi i opera, organiziranjem rada baleta sa suvremenim domaćim koreografima i izvedbama novih koreografija. Dosljedno ćemo ustrajati na igranju svjetske klasike, a mediteranski kulturni krug dobio je posebno mjesto pa su u program uvrštena djela od comedie dell arte do suvremenijih autora.

- Planirane koprodukcije s domaćim i inozemnim kazalištima pojačat će program te stvoriti prilike za promociju hrvatskih autora i umjetnika u inozemstvu. Započela sam rad na sustavnoj promociji u relevantnim međunarodnim časopisima poput BBC Music, Opera Now, Ballet and Dance i iskoristit ću članstvo u međunarodnim kazališnim i festivalskim udrugama kako bi u Split došlo što više publike tijekom sezone i na Splitsko ljeto.

 

Dalibor Lovrić: Lake note i belcanto

Dalibor Lovrić, doktor filozofije, zaposlen u gradskoj Službi za kulturu, kaže da je glazbeni program temeljio na lakim notama i belcantu, odnosno onome što je prihvatljivo “gastronomskom“ ukusu šire publike.

- Postoji teza da se u Splitu može slušati samo belcanto, a sve ostalo će nam probiti bubnjiće; zato sam maksimalno podilazio lošem ukusu i mislim da je stoga moj program odličan. U sferi drame dao bih par postmodernih komada koje će biti dosta izvesti samo premijerno, to jest jedanput jer ih nitko više neće htjeti gledati, a i nešto dječjih komada. Sve mora biti infantilno u odnosu na našu infantilnu publiku - zaključuje Lovrić svakako najoriginalniji prikaz programa i dodaje kako je već načuo da je eliminiran iz utrke zbog formalnih razloga.

Nije priložio potvrdu o nekažnjavanju i misli da to nije ni trebao jer je u juridičkom pogledu “virgo intacta” - ili mu je neko mogao napomenuti da je naknadno dostavi.

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/programske-odrednice-prvo-istjerati-zle-duhove-a-onda-se-baviti-teatrom-101170 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=4f4df5b65e6a14d9c37dcb8ab24316c4d2e08d31 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=PROGRAMSKE+ODREDNICE+Prvo+istjerati+zle+duhove%2C+a+onda+se+baviti+teatrom&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fprogramske-odrednice-prvo-istjerati-zle-duhove-a-onda-se-baviti-teatrom-101170 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fprogramske-odrednice-prvo-istjerati-zle-duhove-a-onda-se-baviti-teatrom-101170 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => l Mirko Kraljev: ‘Samo što se ne tuku’ l Arijana Rožić Brakus: ‘Bijeli balet je kič’ l Tonči Šitin: ‘Sadašnje stanje je loše’ l Majda Goluža: ‘Lože dati u zakup’ l Renato Pranić: ‘Rentabilnost prije svega’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => IDUĆEG TJEDNA GRADSKO VIJEĆE SPLITA TREBALO BI IZABRATI NOVOG INTENDANTA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaIDUĆEG TJEDNA GRADSKO VIJEĆE SPLITA TREBALO BI IZABRATI NOVOG INTENDANTA

PROGRAMSKE ODREDNICE Prvo istjerati zle duhove, a onda se baviti teatrom

Piše PSD.
3. lipnja 2010. - 12:27

l Mirko Kraljev: ‘Samo što se ne tuku’ l Arijana Rožić Brakus: ‘Bijeli balet je kič’ l Tonči Šitin: ‘Sadašnje stanje je loše’ l Majda Goluža: ‘Lože dati u zakup’ l Renato Pranić: ‘Rentabilnost prije svega’

Na sjednici splitskoga Gradskog vijeća u srijedu, 9. lipnja, najvjerojatnije će se saznati ime novog intendanta HNK Split. Do tada bi Kazališno vijeće trebalo proučiti svih deset pristiglih prijava i odlučiti se za jednog ili dva kandidata za kojega će glasati gradski vijećnici.

Premda su omotnice otvorene prije nešto više od tjedan dana, a Kazališno vijeće ima po zakonu rok za odluku od 45 dana, sigurno će se taj postupak maksimalno ubrzati kako bi novi intendant...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 10:09