stdClass Object ( [id] => 319490 [title] => Pola stoljeća najvažnije klapske smotre: razgovor s Dušanom Šarcem [alias] => pola-stoljeca-najvaznije-klapske-smotre-razgovor-s-dusanom-sarcem [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

U pedeset omiških godina prošlo je Festivalom dalmatinskih klapa stotine klapa, klapskih pjevača i poslenika, milijuni nota i riči ljubavnih, zavičajnih i redovito nostalgičnih, a i poneka je tajna veza u tih pola stoljeća uspostavljena na relacijama poput one koja će se čitati iz ovih redaka. Evo - između Omiša i Šibenika.

Njezin je "konzularni“ predstavnik umjetnički voditelj Omiša, Šibenčanin Duško Šarac, ujedno i umjetnički direktor šibenske Dalmatinske šansone, danas svakako jedan od najvećih autoriteta u glazbi dalmatinske provenijencije - od šansone do klapske pjesme:

- Počeo sam dolaziti u Omiš, isprva i ne znajući zašto. Nešto me privlačilo, a nit sam koga tamo zna, nit je ko zna mene. Dolazile su tada tamo dvi šibenske klape, Šibenik i Jadrija, pa smo počeli surađivati s njima, Arsen i ja. Onda sam počeo pisati baš za Omiš pa su me uzeli u stručni žiri - nekad sam bio najmlađi, a sad sam najstariji član. Naposljetku, sad sam osam godina umjetnički voditelj.

Prošao sam taj put od maloga od kužine do umjetničkog voditelja, promijenio sve političke i lokalne strukture jer sam sam apolitičan. Moja je pisma "Na omiškoj stini“ iz devedeset i druge postala himna grada Omiša i...šta ću vam reći! Za taj me grad i Festival veže neki sličan mentalitet Omišana i Šibenčana, s tim da je njihova narav ipak malo mekša od ove naše šibenske...

Omiš, svetinja i snaga

Ima li boljeg sugovornika uz pedeset omiških godina od onoga koji je prošao taj put od maloga od kužine do umjetničkog voditelja? I ima li smisla poslije svega, poslije pedeset godina Omiša, danas govoriti o tome što je to klapa i što klapa treba pjevati?

- Nema previše smisla. Sve o tome sažeto je u tri zbornika pokojnog i nenadmašnog Nikole Buble, koji je svojevremeno isto bio umjetnički voditelj. Tamo je sve rečeno i sve objašnjeno: da je klapa grupa ljudi koja se nađe i piva iz ljubavi i ne bi se klapom smjela zvati ona koja ne pjeva ono što je njihov temelj, a to je a capela, premda je odavno jasno da vrijeme čini svoje i klapska pjesma ide nekim svojim smjerom pa ti sad misli je li to klapa ili ansambl...

Ali, zajednički nazivnik je isti: to je ta neka izvornost koja dolazi iz a capela pjevanja, a onda se nadograđuje, što i Omiš odavno tolerira, pa čak i podržava, naravno, strogo pazeći na kriterije i kvalitetu. Sjećam se kad smo Arsen i ja počeli pisati one naše malo urbanije varoške stvari za klape, to je ispočetka bio pravi šok, zaradili smo i negativne kritike, napadalo nas je u splitskoj štampi. A di je to bilo od mnogih današnjih bezvrijednih pismica...

Omiš, to vam je svetinja za klapsko pjevanje. Klapski pjevači to dobro znaju, osjete i cijene. Omiš je magnet koji ih i dalje snažno vuče. Pogledajte klapu Šufit: bili su pobjednici tri puta zaredom pa opet se prijavljuju na Omiš, i to u konkurenciji, i mogu ostati bez ičega, pa ljudi mogu reći - a šta nam to više treba! A, eto, treba! To je snaga Omiša. To je ljubav, i nema tih novaca koji to mogu namirit. Šufitu se treba pokloniti do zemlje jer oni su bez ostatka dokaz te ljubavi za Omiški festival.

Dušana Šarca za Omiš su, kaže, vezale dvije šibenske klape, Šibenik i Jadrija, zajedno su uzeli "masu“ nagrada, evo na pamet mu pada "Šijavica“. Međutim, ima još jedna veza koja se stvorila sad već davnih dana i u bivšoj državi. Šarac je sedamdeset i pete počeo raditi u produkcijskoj kući "Suzy" u Zagrebu. Bila je to "filijala“, odnosno OUR PGP Založbe obzorja iz Maribora, i sve su se klapske pjesme, odnosno cijeli Omiš, tada snimali u Sloveniji, ništa u "Jugotonu".

'Strahovlada klapa'

- Premda sam te '75. počeo raditi za slovenski "Suzy", potrudio sam se odmah Omiški festival prebaciti u "Jugoton", dijelom i u "Suzy", i klape su konačno dolazile na snimanja u Zagreb, a ne u Sloveniju.

E u to doba, sjeća se Šarac, Omiš je radila grupa teških entuzijasta, ali odreda velikih stručnjaka. Na ovom prostoru obale, ali i cijele Hrvatske nije bilo više od dvadeset klapa, a ženske su pjevale u muškoj konkurenciji.

- U to vrijeme isplivale su na površinu dvije vrsne klape: Trogir i Šibenik. I danas ću reći: bilo je sjajnih, fantastičnih klapa, ali te su dvije ostale nedostižne. Uostalom, postoje sve snimke pa su i sve usporedbe moguće, nek' se vidi di je ko, ako koga zanima. Trogir i Šibenik bile su i ostale vrh klapskog pjevanja. Bilo je sjajnih klapa, DC, Ošjak, Lučica, Sinj, Maestral, FA Linđo, ali te dvije ostale su nešto posebno. Danas ne djeluju niti jedna niti druga, ni Trogir ni Šibenik, ali, obje su se okupile i došle na svečano otvorenje jubilarnog Omiša. Osim njih došli su i pjevači Lučice, Ošjaka, Filipa Devića, koji više ne djeluju, dočim stare klape, ženska Luka i muška Luka, Cesarice, Nostalgija, FA Linđo i Sinj i dalje djeluju, a s njima su na otvorenju još nastupili i Neverin i Šufit, koje su relativno nove klape.

U to staro vrijeme Omiša, govori Duško Šarac, odmah se znalo koja je koja klapa i odakle je: sve je bilo sadržano u načinu pjevanja. Da, sve je u načinu pjevanja!

- Danas mogu još jedino raspoznati otočne klape, one su još uvijek prepoznatljive, još uvijek imaju onaj neki mekši izričaj i tu se ništa nije promijenilo - govori Šarac.

Nakon osamdesetih nastaje strašna ekspanzija klapskog pjevanja i množenja klapa. Šarac tvrdi da su upravo Omiš, i upravo tadašnje kvalitetne klape poput Trogira, Šibenika, Jadrije, bili mamac i motivacija drugima, i na obali, i na kontinentu, i u Hercegovini!

- Danas je u Hrvatskoj registrirano više od 400 klapa. Arsen, kakav je već bio, napisao je pjesmu "Strahovlada klapa“, rekao mi je "nemoj je slučajno uglazbiti, ovo se može samo recitirati“. I Arsen je dosta radio za Omiš i za klape, a kad već spominjem tu šibensku vezu, jedne je godine iz Šibenika na Omiš došlo sedam klapa! Imali smo tada koncepciju da svake godine jednu večer posvetimo jednom području: dubrovačkom, trogirskom, šibenskom, otočnom... Zvao sam ga da dođe kad su bili Šibenčani. U prvi mah je rekao da ima neku promociju u Zagrebu i da ne može, a poslije kratke šutnje izgovorio: Dolazim! To vam je bilo prije četiri godine.

Vodice gitari ne vjeruju

Budući da je Dušan Šarac već osam godina umjetnički voditelj, s upravom stalno smišlja neke nove koncepcije. Tako znamo da je u Bolu večer debitantskih klapa...

-... i uvijek se mislim ajme oće li ih biti, oće li ih se dovoljno prijaviti, jer šta'š radit večer ako nema devet-deset klapa. A događa se to da neke moramo i odbiti! Eto, i to vam je dokaz Arsenove teze o strahovladi klapa...- smije se Šarac, očito zadovoljan tom strahovladom. Najbolji debitanti ostvaruju pravo nastupa već na aktualnom Omišu.

- Uveli smo tako i dislocirani Omiš, u Blatu na Korčuli je večer slobodnih formi, večer mješovitih klapa u Komiži, i kako rekoh, debitantsku večer u Bolu. I sve to opstaje, jedino nije zaživjela večer klape samo uz gitarsku pratnju u Vodicama, iz kojih i ove godine dolaze dvije odlične klape: Bunari i Oršulice. Ali, tamo nismo uspili. Nemam odgovora na pitanje zašto...

Šarac kaže - uvijek me brine hoće li biti odaziva na Omiš jer, sve se mijenja, vremena su druga, hoće li ljudi imati motivaciju da i dalje pjevaju izvorne napjeve, odnosno one koji se na njima temelje...

- Osam godina sam radio s klapom Teuta, uzeli smo sve moguće nagrade di god smo se pojavili, ali, gdje god bi došli i zapjevali a capela, opet bi iznova doživjeli ovacije! Eto, to vam je odgovor na pitanje motivacije: ta klapska pjesma, ta sveta izvornost koju ipak svi uvažavaju, to vam je nešto izvan trendova i mode. Klape su danas još uvijek i način života, ma kako to bilo čudno i nedokučivo u ovo vrijeme...

Svi noviteti imaju rok trajanja, dođu i prođu, ali klapsko pjevanje opstaje i interes je i dalje golem. Omiš je, naravno, izuzetno zaslužan za to. I ovaj program proslave jubileja i sudionici koje je okupio poslije toliko desetljeća - a to vam je, vidili ste, bila prava krema - živi su dokaz koliko znači Omiš i izvorna klapska pjesma koja opstaje i iz koje sve nastaje. Među glazbenim festivalima Omiš je prava iznimka, on čvrsto drži svoju crtu.

Neponovljivi Brzet

Svojedobno, do dvi tisuće i neke, stručni žiri skoro da i nije bio potreban, skoro da je publika bolje ocjenjivala od žirija. Zadnjih desetak godina to više nije isto, a nije ni čudo. Sve se u društvu promijenilo, pa tako i to. No i dalje je nevjerojatna ta predanost Omišana - oni su svi odreda volonteri! Prije su klape vodili svojim kućama, naravno, danas to više nije tako, pa... možda fali malo te "starinske“ prisnosti... Sjećam se šta bi to bilo na Brzetu večer poslije, svaka je klapa imala svoj stol, pivalo bi se do jutra. Ni toga više nema. Sad smo poslije ove jubilarne večeri opet otišli na Brzet, zbog uspomene, ali onoga štimunga više nije bilo.

Sveta izvornost

Ne mislim da klapskoj pjesmi prijeti estradizacija - ma što to znači? Imamo večer novih skladbi, imamo svoje programsko usmjerenje, naposljetku, strogo pazimo da skladbe koje primamo bivaju mahom rađene po uzoru na izvorne, ali i tu vrijeme nosi svoje: one su tehnički na višoj razini, imaju zahtjevnije aranžmane, modernije zvuče i to im je, naposljetku, plus ako su i kvalitetne. Ali ponavljam: osnova svega što se u Omišu događa ostaje i nadalje - sveta izvornost.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Festival dalmatinskih klapa [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2016-07-12 21:47:04 [created_by] => 3143 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2016-07-13 13:07:39 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2016-07-12 22:17:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3038 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/Images/2016/07/12/klape_omis5-230711.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "klape_omis5-230711" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "900x599" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7593843 Threads: 7 Questions: 1548063116 Slow queries: 4714965 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111131485 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/pola-stoljeca-najvaznije-klapske-smotre-razgovor-s-dusanom-sarcem-319490 [printLink] => /kultura/pola-stoljeca-najvaznije-klapske-smotre-razgovor-s-dusanom-sarcem-319490?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 290916 [name] => Omiš [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => omis [link] => /tag/omis ) [1] => stdClass Object ( [id] => 249018 [name] => Festival dalamtinskih klapa [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => festival-dalamtinskih-klapa [link] => /tag/festival-dalamtinskih-klapa ) [2] => stdClass Object ( [id] => 249019 [name] => Duško Šarac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dusko-sarac [link] => /tag/dusko-sarac ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Festival dalmatinskih klapa [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Pola stoljeća najvažnije klapske smotre: razgovor s Dušanom Šarcem [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3143 [name] => Jordanka Grubač [username] => jordanka-gruba [email] => jordanka-gruba@sd.hr [password] => $2y$10$mfgr/rLSzS.YG29Joawh8eMoSixr2ky.oJA2tbFx5IhCFP1KqO0o2 [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/jordanka-grubac-3143 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1661 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/e2ca3bd7500ba4a410e63bb33d936aa5?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/07/12/klape_omis5-230711.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => klape_omis5-230711 [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/07/12/klape_omis5-230711.jpg [title] => klape_omis5-230711 ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

U pedeset omiških godina prošlo je Festivalom dalmatinskih klapa stotine klapa, klapskih pjevača i poslenika, milijuni nota i riči ljubavnih, zavičajnih i redovito nostalgičnih, a i poneka je tajna veza u tih pola stoljeća uspostavljena na relacijama poput one koja će se čitati iz ovih redaka. Evo - između Omiša i Šibenika.

Njezin je "konzularni“ predstavnik umjetnički voditelj Omiša, Šibenčanin Duško Šarac, ujedno i umjetnički direktor šibenske Dalmatinske šansone, danas svakako jedan od najvećih autoriteta u glazbi dalmatinske provenijencije - od šansone do klapske pjesme:

- Počeo sam dolaziti u Omiš, isprva i ne znajući zašto. Nešto me privlačilo, a nit sam koga tamo zna, nit je ko zna mene. Dolazile su tada tamo dvi šibenske klape, Šibenik i Jadrija, pa smo počeli surađivati s njima, Arsen i ja. Onda sam počeo pisati baš za Omiš pa su me uzeli u stručni žiri - nekad sam bio najmlađi, a sad sam najstariji član. Naposljetku, sad sam osam godina umjetnički voditelj.

Prošao sam taj put od maloga od kužine do umjetničkog voditelja, promijenio sve političke i lokalne strukture jer sam sam apolitičan. Moja je pisma "Na omiškoj stini“ iz devedeset i druge postala himna grada Omiša i...šta ću vam reći! Za taj me grad i Festival veže neki sličan mentalitet Omišana i Šibenčana, s tim da je njihova narav ipak malo mekša od ove naše šibenske...

Omiš, svetinja i snaga

Ima li boljeg sugovornika uz pedeset omiških godina od onoga koji je prošao taj put od maloga od kužine do umjetničkog voditelja? I ima li smisla poslije svega, poslije pedeset godina Omiša, danas govoriti o tome što je to klapa i što klapa treba pjevati?

- Nema previše smisla. Sve o tome sažeto je u tri zbornika pokojnog i nenadmašnog Nikole Buble, koji je svojevremeno isto bio umjetnički voditelj. Tamo je sve rečeno i sve objašnjeno: da je klapa grupa ljudi koja se nađe i piva iz ljubavi i ne bi se klapom smjela zvati ona koja ne pjeva ono što je njihov temelj, a to je a capela, premda je odavno jasno da vrijeme čini svoje i klapska pjesma ide nekim svojim smjerom pa ti sad misli je li to klapa ili ansambl...

Ali, zajednički nazivnik je isti: to je ta neka izvornost koja dolazi iz a capela pjevanja, a onda se nadograđuje, što i Omiš odavno tolerira, pa čak i podržava, naravno, strogo pazeći na kriterije i kvalitetu. Sjećam se kad smo Arsen i ja počeli pisati one naše malo urbanije varoške stvari za klape, to je ispočetka bio pravi šok, zaradili smo i negativne kritike, napadalo nas je u splitskoj štampi. A di je to bilo od mnogih današnjih bezvrijednih pismica...

Omiš, to vam je svetinja za klapsko pjevanje. Klapski pjevači to dobro znaju, osjete i cijene. Omiš je magnet koji ih i dalje snažno vuče. Pogledajte klapu Šufit: bili su pobjednici tri puta zaredom pa opet se prijavljuju na Omiš, i to u konkurenciji, i mogu ostati bez ičega, pa ljudi mogu reći - a šta nam to više treba! A, eto, treba! To je snaga Omiša. To je ljubav, i nema tih novaca koji to mogu namirit. Šufitu se treba pokloniti do zemlje jer oni su bez ostatka dokaz te ljubavi za Omiški festival.

Dušana Šarca za Omiš su, kaže, vezale dvije šibenske klape, Šibenik i Jadrija, zajedno su uzeli "masu“ nagrada, evo na pamet mu pada "Šijavica“. Međutim, ima još jedna veza koja se stvorila sad već davnih dana i u bivšoj državi. Šarac je sedamdeset i pete počeo raditi u produkcijskoj kući "Suzy" u Zagrebu. Bila je to "filijala“, odnosno OUR PGP Založbe obzorja iz Maribora, i sve su se klapske pjesme, odnosno cijeli Omiš, tada snimali u Sloveniji, ništa u "Jugotonu".

'Strahovlada klapa'

- Premda sam te '75. počeo raditi za slovenski "Suzy", potrudio sam se odmah Omiški festival prebaciti u "Jugoton", dijelom i u "Suzy", i klape su konačno dolazile na snimanja u Zagreb, a ne u Sloveniju.

E u to doba, sjeća se Šarac, Omiš je radila grupa teških entuzijasta, ali odreda velikih stručnjaka. Na ovom prostoru obale, ali i cijele Hrvatske nije bilo više od dvadeset klapa, a ženske su pjevale u muškoj konkurenciji.

- U to vrijeme isplivale su na površinu dvije vrsne klape: Trogir i Šibenik. I danas ću reći: bilo je sjajnih, fantastičnih klapa, ali te su dvije ostale nedostižne. Uostalom, postoje sve snimke pa su i sve usporedbe moguće, nek' se vidi di je ko, ako koga zanima. Trogir i Šibenik bile su i ostale vrh klapskog pjevanja. Bilo je sjajnih klapa, DC, Ošjak, Lučica, Sinj, Maestral, FA Linđo, ali te dvije ostale su nešto posebno. Danas ne djeluju niti jedna niti druga, ni Trogir ni Šibenik, ali, obje su se okupile i došle na svečano otvorenje jubilarnog Omiša. Osim njih došli su i pjevači Lučice, Ošjaka, Filipa Devića, koji više ne djeluju, dočim stare klape, ženska Luka i muška Luka, Cesarice, Nostalgija, FA Linđo i Sinj i dalje djeluju, a s njima su na otvorenju još nastupili i Neverin i Šufit, koje su relativno nove klape.

U to staro vrijeme Omiša, govori Duško Šarac, odmah se znalo koja je koja klapa i odakle je: sve je bilo sadržano u načinu pjevanja. Da, sve je u načinu pjevanja!

- Danas mogu još jedino raspoznati otočne klape, one su još uvijek prepoznatljive, još uvijek imaju onaj neki mekši izričaj i tu se ništa nije promijenilo - govori Šarac.

Nakon osamdesetih nastaje strašna ekspanzija klapskog pjevanja i množenja klapa. Šarac tvrdi da su upravo Omiš, i upravo tadašnje kvalitetne klape poput Trogira, Šibenika, Jadrije, bili mamac i motivacija drugima, i na obali, i na kontinentu, i u Hercegovini!

- Danas je u Hrvatskoj registrirano više od 400 klapa. Arsen, kakav je već bio, napisao je pjesmu "Strahovlada klapa“, rekao mi je "nemoj je slučajno uglazbiti, ovo se može samo recitirati“. I Arsen je dosta radio za Omiš i za klape, a kad već spominjem tu šibensku vezu, jedne je godine iz Šibenika na Omiš došlo sedam klapa! Imali smo tada koncepciju da svake godine jednu večer posvetimo jednom području: dubrovačkom, trogirskom, šibenskom, otočnom... Zvao sam ga da dođe kad su bili Šibenčani. U prvi mah je rekao da ima neku promociju u Zagrebu i da ne može, a poslije kratke šutnje izgovorio: Dolazim! To vam je bilo prije četiri godine.

Vodice gitari ne vjeruju

Budući da je Dušan Šarac već osam godina umjetnički voditelj, s upravom stalno smišlja neke nove koncepcije. Tako znamo da je u Bolu večer debitantskih klapa...

-... i uvijek se mislim ajme oće li ih biti, oće li ih se dovoljno prijaviti, jer šta'š radit večer ako nema devet-deset klapa. A događa se to da neke moramo i odbiti! Eto, i to vam je dokaz Arsenove teze o strahovladi klapa...- smije se Šarac, očito zadovoljan tom strahovladom. Najbolji debitanti ostvaruju pravo nastupa već na aktualnom Omišu.

- Uveli smo tako i dislocirani Omiš, u Blatu na Korčuli je večer slobodnih formi, večer mješovitih klapa u Komiži, i kako rekoh, debitantsku večer u Bolu. I sve to opstaje, jedino nije zaživjela večer klape samo uz gitarsku pratnju u Vodicama, iz kojih i ove godine dolaze dvije odlične klape: Bunari i Oršulice. Ali, tamo nismo uspili. Nemam odgovora na pitanje zašto...

Šarac kaže - uvijek me brine hoće li biti odaziva na Omiš jer, sve se mijenja, vremena su druga, hoće li ljudi imati motivaciju da i dalje pjevaju izvorne napjeve, odnosno one koji se na njima temelje...

- Osam godina sam radio s klapom Teuta, uzeli smo sve moguće nagrade di god smo se pojavili, ali, gdje god bi došli i zapjevali a capela, opet bi iznova doživjeli ovacije! Eto, to vam je odgovor na pitanje motivacije: ta klapska pjesma, ta sveta izvornost koju ipak svi uvažavaju, to vam je nešto izvan trendova i mode. Klape su danas još uvijek i način života, ma kako to bilo čudno i nedokučivo u ovo vrijeme...

Svi noviteti imaju rok trajanja, dođu i prođu, ali klapsko pjevanje opstaje i interes je i dalje golem. Omiš je, naravno, izuzetno zaslužan za to. I ovaj program proslave jubileja i sudionici koje je okupio poslije toliko desetljeća - a to vam je, vidili ste, bila prava krema - živi su dokaz koliko znači Omiš i izvorna klapska pjesma koja opstaje i iz koje sve nastaje. Među glazbenim festivalima Omiš je prava iznimka, on čvrsto drži svoju crtu.

Neponovljivi Brzet

Svojedobno, do dvi tisuće i neke, stručni žiri skoro da i nije bio potreban, skoro da je publika bolje ocjenjivala od žirija. Zadnjih desetak godina to više nije isto, a nije ni čudo. Sve se u društvu promijenilo, pa tako i to. No i dalje je nevjerojatna ta predanost Omišana - oni su svi odreda volonteri! Prije su klape vodili svojim kućama, naravno, danas to više nije tako, pa... možda fali malo te "starinske“ prisnosti... Sjećam se šta bi to bilo na Brzetu večer poslije, svaka je klapa imala svoj stol, pivalo bi se do jutra. Ni toga više nema. Sad smo poslije ove jubilarne večeri opet otišli na Brzet, zbog uspomene, ali onoga štimunga više nije bilo.

Sveta izvornost

Ne mislim da klapskoj pjesmi prijeti estradizacija - ma što to znači? Imamo večer novih skladbi, imamo svoje programsko usmjerenje, naposljetku, strogo pazimo da skladbe koje primamo bivaju mahom rađene po uzoru na izvorne, ali i tu vrijeme nosi svoje: one su tehnički na višoj razini, imaju zahtjevnije aranžmane, modernije zvuče i to im je, naposljetku, plus ako su i kvalitetne. Ali ponavljam: osnova svega što se u Omišu događa ostaje i nadalje - sveta izvornost.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
klape_omis5-230711
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/pola-stoljeca-najvaznije-klapske-smotre-razgovor-s-dusanom-sarcem-319490 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=e3131eebcc995beb1bfebfc24b1460e04dbebbcd [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Pola+stolje%C4%87a+najva%C5%BEnije+klapske+smotre%3A+razgovor+s+Du%C5%A1anom+%C5%A0arcem&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fpola-stoljeca-najvaznije-klapske-smotre-razgovor-s-dusanom-sarcem-319490 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fpola-stoljeca-najvaznije-klapske-smotre-razgovor-s-dusanom-sarcem-319490 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Festival dalmatinskih klapa [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaFestival dalmatinskih klapa

Pola stoljeća najvažnije klapske smotre: razgovor s Dušanom Šarcem

13. srpnja 2016. - 00:17
klape_omis5-230711

U pedeset omiških godina prošlo je Festivalom dalmatinskih klapa stotine klapa, klapskih pjevača i poslenika, milijuni nota i riči ljubavnih, zavičajnih i redovito nostalgičnih, a i poneka je tajna veza u tih pola stoljeća uspostavljena na relacijama poput one koja će se čitati iz ovih redaka. Evo - između Omiša i Šibenika.

Njezin je "konzularni“ predstavnik umjetnički voditelj Omiša, Šibenčanin Duško Šarac, ujedno i umjetnički direktor šibenske Dalmatinske šansone, danas svakako jedan od najvećih autoriteta u glazbi dalmatinske provenijencije - od šansone do klapske pjesme:

- Počeo sam dolaziti u Omiš, isprva i ne znajući zašto. Nešto me privlačilo, a nit sam koga tamo zna, nit je ko zna mene. Dolazile su tada tamo dvi šibenske klape, Šibenik i Jadrija, pa smo poče...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 06:39